Domoticz

@sat-ed , panelen leveren ongeveer 35 volt per stuk op en zijn tot 1000 volt gezekerd....op dat punt slaat namelijk de sperdiode door.
Wanneer iemand 10 panelen op het dak heeft staan, dan komt er in de omvormer dus 350 volt á 10 ampere binnen op een mooie zonnige dag en ja, dat is best pittig. :)
Ik heb er wel eens mijn kniptang er in gezet, in beide aderen tegelijk dus, en het effect mag je raden...

Wanneer de bliksem vol in de bekabeling van de panelen slaat, wat nagenoeg praktisch onmogelijk is maar stel dat, er hooguit de omvormer stuk gaat.
Wanneer de panelen geaard zijn aan het huis, en dus niet zoals sommige installateurs doen met het aarden aan de meterkast, dan vloeit de spanning van de bliksem weg via de aarding.
Zijn de panelen geaard aan de aarding van de meterkast, dan haalt men de bliksem letterlijk binnen met alle gevolgen van dien..
....zoals bij mensen die vroeger hun antennemast gingen aarden aan de meterkast.. :biggrin2:
Als de panelen niet zijn geaard dan heeft de bliksem niets te zoeken in de panelen omdat er niets is om 'contact' te krijgen en zoekt het een weg om te ontladen, wat meestal de aarding van de woning zelf is. Dan moet je denken aan dakgoten, bliksemafleiders etc.
Het kan trouwens zo zijn dat de bliksem dwars door de panelen heen slaat alsof zij er niet zijn, net als dat de bliksem soms dwars door de dakpannen slaat.

Maar in de regel hoef je je nergens zorgen over te maken en kun je met een gerust hart zonnepanelen nemen.
 
das mooi
vertrouw het nog niet lol

maar
heb offerte gehad
10.000 pleurie ex kabel
volgend probleem is dat ik ze helemaal niet op het dak kan hebben want het huis staat verkeert en dan ook nog bomen van de gemeente.
ik dacht "ok dan maak ik toch een afdak voor panelen goed gericht op de zon en kunnen daar mijn spullen ook droog staan"
en nu komt de spreek woordelijke aap

vul ik bij die site voor vergunning aanvragen ja of nee in
grote woning en totaal bijgebouwen
kavel grote niet hoger dan 500 dan mag het zonder vergunning geplaatst worden
vul ik de daadwerkelijke grote van het perceel in dan mag het ineens niet alleen met vergunning
vervolgens zegt de gemeente "dat is dan artikel 19 procedure want het totaal aan bijgebouwen is dan te groot"
discussie aanbouw/bijgebouw kent deze gemeente niet
vervolgens lees in in de krant dat het zonnepark bij de grens on hold staat omdat de duitsers "geen bebouwing" binnen 300 nog wat meter willen hebben.
2 punten
duitsers proppen er wel giga windturbines heen
en onze gemeente zegt "zonne park is geen bebouwing"
schiet mij maar lek zelfde constructie als ik wil maken

maar goed al met al stel dat het zou lukken
dan ben ik
vergunning,afdak,panelen meer als 20.000 kwijt
saldering regeling gaat op de schop (jawel gaan we weer.. "overheid is NIET te vertrouwen")
dus wanneer trek ik hem recht?
mijn bescheiden berekening jaar of 10 als ik geluk heb

en geloof me heb gezeik genoeg gehad over een garage bouwen wat eerst zo mocht en toen toch weer niet maar weer wel met vergunning en o nee toch niet en toen weer wel maar dan artikel 19 en ow dan kunnen we ook de ozb omhoog gooien want er staat nog niets maar is wel de bedoeling.
naja dat dus
dan geef ik de discussie maar door aan de directrice des huizes want anders komt dat nie goed......
dan ben je 2 autotjes nodig met van die blauwe lampjes ben ik bank
een witte en een gele... ;)
 
@sat-ed ik heb hier panelen die als de omvormer niet werkt of bij kabel breuk 1 volt per paneel geven. Dus 8 panelen 8volt. En de ontwaak spanning licht meestal wat hoger dan 60v.Ik heb hier 2x fronius die ontwaken bij 160v.
Maar waar de bliksem op in slaat gaat goed kapot.Ik heb het een keer meegemaakt bij de Akzo toen ik aan een nieuwe fabriek werkte gezien aan een EX armatuur daar was niks meer van over. Ik was er net aan voorbij. Ook niet in de gaten dat het ging onweren maar ben behoorlijk geschrokken. En had wel 3 mooie engeltjes op mijn schouder denk ik.
 
hier in het dorp
2x op de schotel
1e x bijna alles kapo zelf bij de buren
heb nog leuke schade rapport moeten opstellen
meende 1 adres 4000,- vervangings schade
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan