download verbod per direct

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.508
Waarderingsscore
640
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Downloadverbod per direct van kracht in Nederland


Nederland mag downloaden uit illegale bron niet meer toestaan. De thuiskopieheffing, die houders van auteursrecht hiervoor moest compenseren, is onvoldoende.

Dat oordeelt het Europees Hof donderdag. Het ministerie van Justitie heeft op de uitspraak gereageerd door te stellen dat downloaden van onder meer muziek en films per direct niet meer is toegestaan.

"Met ingang van vandaag is downloaden uit illegale bron verboden", aldus woordvoerder Wiebe Alkema tegenover NU.nl.

Dat scheelt me weer 120 euro per jaar aan download server:lol2:
 
en mijn zigo abonnenemt terug naar basis pakket scheelt ook weer een 120 euro.
Samen 240 euro
Daar kan ik bij Blokker heel wat Dvd's kopen
 
Nou zo snel gaat dat niet, dan moet eerst de wetgeving aangepast worden. Want momenteel is er nog die thuiskopie heffing. Die zal dan ook eerst van de baan moeten, anders betalen we onterecht lasten.

Want het kan niet zo zijn dat de auteurswet downloaden zou verbieden, maar we dan wel nog heffing zouden moeten betalen.
Daar moet nog over nagedacht worden van de regering. Maar in alle eerlijkheid gezien heft het ene het andere op. Dus de heffing moet dan ook onmiddellijk van de baan.
 
Vanuit Brussel
NL : zit
NL: geef pootje
NL: lig

NL: braaf
 
Zucht, moe wordt ik ervan!

Niet van jou hoor Matrix. ;)

Maar van die kleuterklas!
 
Tja, zal het met de nieuwsgroepen binnen afzienbare tijd wel gedaan zijn.
Maar.........de opendirretjes blijven altijd:biggrin:
 
Nou hangslot, de nieuwgroepen is usenet en dan zou die wereldwijd verboden moeten worden en hoe zou dat moeten.
Je zou usenet providers moeten verbieden maar die laten zich ook niet zo snel slachten.
Het download verbod is er nu hier in Nederland maar bestaat al lang in het buitenland.
Desondanks wordt er nog steeds volop gepost.
Er wordt intussen ook al veel gepost met bestandsnamen waaruit niets over de inhoud is te zien en dat is al een tijdje bezig.
Als het hier op dezelfde manier gaat als in het buitenland zal er nog steeds evenveel gepost worden.

Grtz.
 
@Kilroy, het probleem zit hem ook niet in het aanbod maar in het afnemen, door dit verbod is het illegaal geworden om iets te downloaden waarvoor je eigenlijk moet betalen. Wij zouden dat dus ook nooit meer doen......toch? Handhaving zal erg moeilijk worden, maar daar gaat het hier ook niet om, gewoon opletten wat je doet.
Wat ik bedoel is bv een Sunny Usenet, dit bedrijf zal hierdoor best klappen oplopen. Als ik het downloadverbod moest controleren zou ik beginnen met de administratie van zo'n bedrijf op te vragen en uit te kammen, reken maar dat je er snel de echte downloaders uitvist! Er zullen altijd mensen afhaken door dit verbod, en wellicht gaat zo'n bedrijf als bv Sunny Usenet daar dan failliet aan.
 
Er zijn een paar dingen die door mekaar gehaald worden.

Illegaal downloaden is strafbaar geworden en dat betekent dat alleen het OM (Openbaar Ministerie) iemand kan aanklagen en straf opleggen.
Maar de Minister heeft gelijk gezegd dat hij niet gaat vervolgen dus niet gaat handhaven.
Dat kan ook niet want daarvoor moet hij bewijzen hebben en een onderzoek hebben gedaan en daarvoor heeft hij geen mensen of methoden om uit te vinden wie er iets illegaals download.
Wat wel zou kunnen is dat een "belanghebbende" zoals bv brein bij het OM een aanklacht doet over iemand en dan moet het OM beslissen of ze gaat vervolgen.
Het probleem is echter dat brein geen enkele opsporings bevoegdheid heeft als civiele stichting en dus geen feiten kan leveren.
Brein kan ook niet van internet providers eisen dat ze bij hun klanten gaan kijken wat die downloaden als dat al mogelijk is.
Dat zal ook alleen weer via het OM mogelijk zijn maar die heeft daar ook geen middelen voor.
Het enige wat brein overblijft zijn civiele procedures tegen individuen of providers of sites zoals ze tot nu toe heeft gedaan.

Het is onwaarschijnlijk dat er in Nederland minder geupload gaat worden omdat het in het buitenland ook niet is gebeurd.
Ook is het onwaarschijnlijk dat er minder gedownload zal worden want ik kan me niet voorstellen dat de downloaders zeggen, oei het is verboden om te downloaden dus doe ik het maar niet.
Maar bange downloaders hebben nog altijd de optie het via vrienden of bekenden te doen.

Ik heb het hier uitsluitend over usenet natuurlijk, maar mogelijk is het via andere bronnen net zo.

Grtz.
 
Je zou usenet providers moeten verbieden maar die laten zich ook niet zo snel slachten.
Daar vergis je jezelf toch flink. Want een van de grootsten van Nederland, News-service is namelijk al geslacht.
Het wachten is nu nog op de uitspraak van het hoger beroep wat pas geweest is. Die uitspraak wordt voor half juni verwacht. Als die nadelig uitpakt voor News Service, ga er dan maar van uit dat Brein op dezelfde methode ook alle andere usenet providers gaat aanpakken en dan is het afgelopen hier in Nederland met de usenet populariteit en blijven er slechts weinig over. Want waar newsservers voor bedacht zijn (tekst dus) zal dan weer de boventoon krijgen en de bedrijven verdienen juist aan de binaries. Binnen Nederland heb ik het dan over.

Ja tuurlijk kun je een abo nemen bij een provider in het buitenland, maar het brengt de mensen hier toch een klap toe en het zal minder worden.

Daarnaast gaat de Minister niet vervolgen omdat er bij het auteursrecht sprake is van civiel recht, dat heeft hij ook aangegeven.
Organisaties als Brein kunnen dus wel degelijk gaan vervolgen. Dat zouden ze niet doen aldus Brein.... maar dat zeggen ze nu, het is in de toekomst dus zeer wel mogelijk. In Duitsland gebeurt het bijvoorbeeld al langere tijd.

Op zich zullen voorlopig de meesten niet minder gaan up- (dat was al verboden) of downloaden.

Verder ben ik benieuwd hoe snel nu die thuiskopieheffing wordt afgeschaft, je mag immers geen heffing gaan leggen op iets illegaals.
 
Illegaal downloaden is strafbaar geworden dat betekent dat het onder het Strafrecht gaat vallen oftewel het Wetboek van Strafrecht en de rechter kan straf opleggen.
De Minister heeft gezegd dat hij niet via het Strafrecht gaat vervolgen of handhaven.
Maar eerst moet en gaat hij de wet veranderen zodat illegaal downloaden strafbaar is en dat heeft niets met het civiele recht te maken oftewel het Burgerlijk Wetboek dat tussen burgers of rechtspersonen gaat.

Wat brein steeds deed was via het civiele recht personen of sites of providers aanklagen met een claim voor een zeer hoge schadeloosheids bedrag voor zogenaamde geleden schade per dag.
De meeste aangeschrevenen trokken meteen de keutel in omdat ze de zeer hoge kosten van een rechtszaak en de advocaten niet konden betalen.
In al deze zaken heeft dus nog nooit een strafrechter zich over de zaak gebogen.
In alle strafrechtzaken moet het OM oftewel de officier van justitie iemand aanklagen of iemand kan dat aan het OM vragen dat dan moet bepalen wat het gaat doen.

Wat er in de zaak News Service gaat gebeuren is inderdaad de vraag en afwachten.
Dat was inderdaad een usenet provider met servers in Nederland.

Maar veel usenet providers in Nederland leasen bandbreedte bij buitenlandse grote usenet providers en daar heeft brein niets over te vertellen want die servers staan ook niet in Nederland.
Geen wonder dat brein zegt niets te gaan doen.
Die buitenlandse usenet providers zijn ook veel groter en sterker dan dat flut stichtingtje in Nederland.
Maar als brein met die buitenlandse providers wil gaan vechten doet ze het maar.

Usenet bestaat overigens al sinds 1980 en toen hadden nog weinig mensen toegang tot internet.
Er zijn ontelbaar veel nieuwsgroepen en dat kunnen afhankelijk van de news server van de provider makkelijk 100.000 zijn.
Iedere usenet gebruiker kan nieuwe nieuwgroepen maken met een naam die hij zelf bedenkt daarom zijn het er zoveel.
Ook kan een poster uploaden in welke groep hij zelf wil, of een lege nieuwgroep nemen, en dat hoeft niet eens in de binaries te zijn.
De mogelijkheden voor de posters zijn dus onbegrensd.

Het is onwaarschijnlijk dat omdat in Nederland een nieuwe wet komt, er in het buitenland (de rest van de wereld) iets aan usenet zou veranderen, daar is Nederland te klein en onbeduidend voor.

Grtz.
 
Illegaal downloaden is strafbaar geworden dat betekent dat het onder het Strafrecht gaat vallen oftewel het Wetboek van Strafrecht en de rechter kan straf opleggen.
Nee dat is niet waar. Je zegt het verkeerd. Illegaal downloaden is niet strafbaar geworden, illegaal is gewoon illegaal.
Er is bepaald dat downloaden uit illegale bron verboden is. Het is een overtreding van de auteurswet en dat heeft niets met het Wetboek van Strafrecht te maken. Er staat namelijk totaal niets in het WvS over downloaden.
Juist om die reden dient vervolging ook via een civielrechtelijke procedure plaats te vinden. Je moet niet alles letter nemen wat ze op het nieuw vertellen.
De houders van auteursrecht, zoals Stichting Brein, gaan over de handhaving van het verbod en dus niet de overheid.
Daarnaast betekent strafbaar niet per definitie dat het met het wetboek van Strafrecht te maken heeft. Je kunt er echter wel straf voor krijgen, en dat is ook de betekenis van strafbaar. Strafbaar = men kan ervoor gestraft worden.

Nog meer voorbeelden:
Voor ieder ander dan de maker is het verveelvoudigen en openbaar maken zonder voorafgaande toestemming en betaling dus strafbaar. Enkele voorbeelden:

boek of foto kopieren
foto maken van schilderij en deze uitgeven als reproductie
CD rippen in mp3 bestanden
Mp3 bestanden op een website plaatsen
Mp3 bestanden op CD's of DVD's branden en deze verkopen
Mp3 bestanden of filmbestanden via een zender uitzenden
Orginele CD's in gehuurde zaal voor een openbaar bijeenkomst draaien
Allemaal strafbaar volgens het Auteursrecht (civielrechtelijk dus) en niet volgens het WvS.
Je kunt hier ook een veroordeling voor krijgen bij de rechter, maar dan heb je toch geen strafblad. Een veroordeling afkomstig vanuit het WvS levert -altijd- een strafblad op.
 
Maar veel usenet providers in Nederland leasen bandbreedte bij buitenlandse grote usenet providers en daar heeft brein niets over te vertellen want die servers staan ook niet in Nederland.
Ik denk dat jij je eens wat beter in de wetgeving moet gaan verdiepen. Ze kunnen in dat geval de servers niet aanpakken, maar wel degelijk de bedrijven die daar gebruik van maken want die NL providers bieden het vanuit Nederland aan en dan kan men je juridisch aanpakken.
En ik spreek hier uit ervaring.

Iedere usenet gebruiker kan nieuwe nieuwgroepen maken met een naam die hij zelf bedenkt daarom zijn het er zoveel.
Usenet bestaat wel al voordat we internet in Nederland hadden enwel vanaf 1979 om precies te zijn. Het bestond toen uitsluitend uit tekstbestanden, nieuwsberichten dus.
Het is ook niet zo dat iedere gebruiker nieuwe nieuwsgroepen kan maken. Dat is aan bepaalde voorwaarden verbonden, anders waren er nog wel veel meer geweest.
Het is wel relatief eenvoudig, maar je hebt een handvest nodig en een aantal medestanders die ook willen dat een dergelijke newsgroep er komt.

Een nieuwe wet zal niet nodig zijn, we hebben immers de auteurswet, die voldoet.
Er zal wel iets bedacht moeten worden voor de thuiskopie heffing want die is nu feitelijk ook illegaal.
 
Ja dat was de melding dat illegaal downloaden verboden werd en normaal gesproken betekent dat dat het strafbaar wordt.
Handhaven kan ook alleen maar als het over het strafrecht gaat oftewel het wetboek van strafrecht zoals bv inbraak of mishandeling of andere zaken.
Handhaven over het Burgerlijk Wetboek bestaat niet omdat die alleen tussen burgers of rechtspersonen gaat over een conflict en de rechter kan geen boete opleggen die aan de staat gaat.

Als de Minister het niet strafbaar maakt dan kan het ook niet in het wetboek van strafrecht komen en dat betekent inderdaad dat niemand die illegaal download een strafblad kan krijgen.
Daarmee blijft het downloaden eigenlijk hetzelfde alleen is het illegaal downloaden illegaal geworden.
Er verandert feitelijk dus niet veel.

Als het via het auteursrecht verboden is om iets te verspreiden en strafbaar wordt gesteld dan kan via een civiele procedure de benadeelde verhaal gaan halen in de vorm van een schadevergoeding.
Maar de civiele rechter kan geen (strafrechtelijke) boete opleggen omdat hij nou eenmaal geen strafrechter is.
Er kan dan alleen een strafrechtelijke zaak gestart worden waarin een strafrechter een boete kan opleggen, dus dat moet een aparte strafzaak worden.
In de praktijk zal dat zeer weinig gebeuren.

De internet providers en usenet providers schijnen zich er weinig druk over te maken want je hoort niets.
Eweka heeft zelfs de retentie opgeschroefd naar 2063 dagen en dat is heel wat!

Voor mij blijft alles hetzelfde, en kan nog steeds vinden wat ik wil.
Maar wie bang is gaat maar weer peer to peer doen.
Brein gaat echt niet naar internet providers zoals bv ziggo om daar te eisen, zo laat maar eens zien wat Jantje of Pietje aan het downloaden is.

Grtz.
 
Hele verhalen met bla bla .
De tijd zal het leren dus gewoon afwachten wat komt,
wie het bij het rechte eind heeft.
 
@The Matrix: Een lange uitleg om feitelijk hetzelfde te zeggen dan wat ik in de korte post al uitgelegd had.

Geen strafblad, wel strafbaar volgens het auteursrecht, maar da's dus civielrechtelijk, geen gevangenisstraf, geen strafblad.

Voor ons verandert er niet veel, afwachten of de nu dus ook illegaal geworden thuiskopie heffing opgeheven wordt.

Voor de rest... of Brein wel of niet naar bijv. Ziggo gaat stappen is afwachten. Het -kan- echter nu wel en dat is dus een groot nadeel.
Gezien men het in Duitsland ook doet en daar goede resultaten mee lijkt te halen, weet je maar nooit of Brein hier nog ooit anders gaat besluiten.
En da's dus afwachten.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan