Draait DHL je een poot uit?

aart44

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
57
Punten
48
Leeftijd
80
Heb nu al twee keer gehad dat met iets zelf importeren uit China (Hongkong) dat ik met DHL altijd BTW moet betalen.

Nu weet ik dat ze boven de 33 euro dat mogen maar het is die twee keer altijd een rekening van DHL en niets van de douane belasting dus.

Vraag me ook af hoe ze dat berekenen de laatste keer zat er een Pro Forma invoice bij en die gaf als value 33 aan en "Sample of no commercial value" toch berekenen ze €26.22 nu heb ik precies gekeken wat er afgeschreven is door Paypal en dat is €100.14 kom ik nog niet aan de 20 euro als ze het juiste bedrag hebben voor de BTW.

De vorige keer was een Dreambox clone en die was veel duurde en toen betaalde ik €27.36 volgens mij slaan ze er maar een slag naar.

Het wachten valt nog al mee bij de douane die twee keer is het via tracktrace te volgen geweest en als het 's morgens aankomt in Amsterdam is het dezelfde dag hier afgeleverd.

Het gekke is dat ik al een paar jaar dingen uit Hongkong laat komen en ik met TNT nog nooit ook maar een enkele euro heb moeten betalen het gaat dan niet via speedpost maar met "Hongkong post" en wordt hier afgeleverd door TNT.

Wel eens twee mobieltjes en pas nog een tablet pc zo gekocht en geen enkel probleem.

Dat zijn bedragen die boven de 33 euro uitkomen dus eigenlijk BTW plichtig zijn.

Wie heeft er ervaring mee ik zal de volgende keer toch kijken of ik een andere vervoerder kan kiezen als DHL nu kan ik wel een klacht daar indienen en vragen hoe ze berekenen maar voor die paar euro laat ik het maar maar volgens mij klopt het toch echt niet.:)

maar het is die twee keer altijd een rekening van DHL en niets van de douane belasting dus.
Ja dat klopt. Maar dat komt omdat DHL aan de douane alles voorbetaald en jij moet dan aan DHL betalen. Ik heb dat 1x gehad met DHL (of UPS, weet ik niet meer zeker) en 1x met THT. En dan heb ik ook geen rekening van de douane zelf gehad hoor, dus dat hoeft niet vreemd te zijn.

Ik bestel vaker wat in China of Hongkong, vandaar dat ik er wat ervaringen mee heb.

Wat mij wel opvalt is dat het bij jou zo enorm snel binnen is. Vandaar dat het vermoedelijk bij mij UPS speedpost is geweest, want als je op internet leest zie je veel meer verhalen dat pakketten vaak binnen 1 of 2 dagen hier zijn vanuit China maar dan 2 a 3 weken bij de douane blijven liggen, met name tegen deze tijd.

Als je echter via Hongkong post laat versturen, da's de langzamere versie, gaat het niet altijd langs de douane. Daar gaat zoveel door mee en hoofdzakelijke briefpost en kleine pakketjes die niet de moeite zijn, dat ze daar bij mijn weten alleen prikacties op uitvoeren of iets opzij laten kiepen als er hogere bedragen op staan.

Dus daar kun je best mee boffen.

Ik heb laatste ook al een ontvanger en 2 lipo accu's laten af komen, samen 80 dollar en geen douane gezien, feitelijk moet je dat dan zelf aangeven, maarja wie doet dat?:biggrin:

Daarnaast klopt het ook dat de prijzen kunnen verschillen. Afhankelijk van zowel de prijs alsook de -soort- inhoud, verschilt het b.t.w. tarief. Daarnaast is het nog eens zo dat voor sommige producten wel invoerrechten geheven worden en voor andere niet.

Als je toevallig aan een product en prijs zit waar dat bij van toepassing is, dan kun je een behoorlijke rekening krijgen.

Hier kun je wat informatie vinden omtrent de soort en de belasting die geheven wordt:

http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-01.html#P34_2554

Op die site kun je overigens ook meer info vinden omtrent vanaf welk bedrag je b.t.w. plichtig bent en ook vanwege het feit dat dit bedrag bestaat uit aankoopbedrag PLUS verzendkosten, zodat je over de verzendkosten ook nog eens belasting kwijt bent.

Wat heel belangrijk is, is wat de Chinezen op de pakbon zetten en met name ook of er verschil is tussen bedrag op pakbon en bedrag op factuur in het pakket want vaker wordt daar ook op gecontroleerd.

Vandaar dat men zich soms ook de rekening per email kan laten sturen en een fake rekening en pakbon op en in het pakket kan laten duwen. Allemaal illegaal uiteraard dus wij zouden zoiets noooooit doen.:)

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan