Dream 7000 valt spontaan uit.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.883
Waarderingsscore
1.037
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Zit met een echt curieus probleem, wellicht een voedingsprobleem.

Kennis van me heeft een DM7000 met een HD er in. Heeft een paar jaar perfekt gedraait maar nu de laatst maand a 2 maanden is er een vaag probleem.

Zomaar ineens tijdens het zappen, maar ook tijdens het kijken naar bijv. een film kan het zijn dat de Dream opens eruit klapt.

Het is nog zo'n 7000 met een blauw lcd scherm waarvan de voeding al eens gefixed is omdat die origineel al een voedingsprobleem hadden tot een bepaald serienr. Maar zoals gezegd, vanaf die tijd heeft ie zeker 2 jaar perfekt gewerkt.

Het ding slaat dus gewoon uit. Je kunt dan met de standby knop op de Dream zelf hem weer aan zetten, het lcd lichtje gaat dan blauw oplichten, maar geen tekst er in, dus moet je hem weer uitzetten. Dat moet je een aantal keren doen, soms 5, soms 10, totdat er opeens weer "Dream Multimedia" in verschijnt en dan start ie weer op.

De ene keer valt ie "slechts" 2x per avond uit, de andere keer 8 of 10 keer dus het is verschillend.

Ook heb ik hier net geprobeerd de stroomstekker uit het stopcontact te halen, effe wachten en hem dan weer er in te steken, maar ook dat mocht niet helpen.

Zelfde resultaat als dat je met die powerknop gaat piemelen en de harde reste met 3 knopjes tegelijk maakte ook geen bal uit.

Aangezien we eerst dachten dat de firmware te oud was en hij nodig eens gezuiverd en geupdate moest worden hebben we dat vanavond hier bij mij thuis gedaan, en daar is ie ook 3x uitgevallen, waaronder 1x toen ik gewoon een key update ging doen, de andere keer toen ik cccamd resette en de derde keer toen ik naar een andere zender schakelde.

Bijzonder vervelend.

Weet iemand (misschien Mas3) of genoemd euvel en zoals het nu omschreven is, inderdaad op een voedingsprobleem wijst? En zoja, welke voedingsonderdelen moeten we dan aan denken?

De kennis zelf heeft MTS gehad en is ook zeer thuis in elektronica, hij wilde al eens eerst zelf proberen, maarja, als ie straks iets niet weet gaat ie toch bellen of ik eens wil vragen, vandaar dat ik van tevoren al eens de vraag stel omtrent of dit iets bekends is en welke onderdelen we dan aan moeten denken etc.

 
Je hebt in ieder geval al uitgesloten dat er iets mis is in het stopcontact of zo, want je hebt 'm bij jou thuis al eens aangesloten.

Daarmee heb je ook een lollige hacker uitgesloten want het is onwaarschijnlijk dat die ook op jouw IP gaat rommelen.

Al met al is het dus wel aan te nemen dat het om een hardware fout gaat (gezien de zaken die je al geprobeerd hebt).

Inmiddels beginnen die doosjes ook al oudjes te worden.

Dat betekent dat je als eerste de elco's eens goed moet gaan bekijken, vooral die schoorsteenpijpen rond het voedingsgedeelte.

Je moet opletten of ze misschien een bol dakje hebben (of wellicht al aan het openscheuren zijn, daar zijn die kerfjes in dat dakje ook voor bedoeld).

En of ze niet een stukje omhoog gekomen zijn, daarbij steekt er dan een stukje rubber uit de bodem.

Het hoeft niet per sé zichtbaar te zijn, soms zijn ze al een tijdje slecht voor je dat duidelijk ziet.

Je moet niet met je vingers aan elco's komen (kan je een behoorlijke tik opleveren), maar wanneer ze behoorlijk warm zijn, zijn ze dus slecht.

Zulke hitte is overigens ook de oorzaak van de bovenvermelde symptomen.

Wanneer je slechte elco's aantreft, is het advies alle elco's in dat deel van de print te vervangen.

Let er op dat je dan types neemt die gespecificeerd zijn tot 105 graden celsius.

De meeste typen gaan tot 85 graden met als gevolg dat ze eerder weer defect raken.

Dat grote blauwe ding vlakbij de net entree is trouwens ook een elco, daar staat een spanning op van zo'n 400 volt, vandaar dat hij helemaal geplastificerd is.

Een condensator heeft onder andere als (zo'n beetje de belangrijkste) eigenschap dat hij energie opslaat, dus die 400 volt blijft er een tijdje op staan nadat je het apparaat van de spanning hebt gehaald.

Daar moet je dus echt vanaf blijven.

Dit is dus het eerste waar ik aan zou denken.

 
Bedankt Mas3, ik heb het hem doorgegeven.

Zoals gezegd is ie zelf goed thuis in elektronica. Op dit moment heeft hij alles van de voeding c.q. wat er zo'n beetje direct er omheen zit nog eens opnieuw gesoldeert, alleen nu blijft ie Enigma herstarten en start dus niet door.

Maar dat heb ik nog wel eens meegemaakt dus eerst eens de firmware er opnieuw inflashen, dat doen we donderdag, en dan zien of het probleem zich nog voordoet.

Zover alvast bedankt voor de tips!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan