Dreambox 500+ Scart en/of cinch?

P

Procar

Hallo,

vandaag een Dreambox 500+ gekocht. Eerder had ik een Aston Simba met 2 scartingangen, deze Dreambox heeft er 1.

Nu heb ik alles aangesloten en voor deze Dreambox een scartkabel gekocht die uitkomt op cinch (voor de video).

Dus in de Dreambox zit er 1 scart naar tv, en 1 X cinch naar video.

Nu heb ik constant een conflict, als ik de Dreambox uitschakel krijg ik geen beeld meer op het scherm van tv, terwijl hij dat vroeger automatisch deed.

Ook als ik de video uitschakel krijg ik geen beeld, ik moet steeds op de afstandsbediening van de tv de toets tv/av indrukken.

Ook krijg ik altijd een verschuivend beeld tussendoor van Gemini.

Verder gaat er nog een scart van video naar tv en de audioaansluitingen gaan ook naar de video.

Momenteel heb ik nog kabeltv, maar Tv Vlaanderen is onderweg.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk en een straffe die dit kan oplossen, want ik ben er reeds een paar uur mee bezig, zonder resultaat.

Alvast bedankt!

 
Hoi Procar, welkom op het satellite FUN board !

Inderdaad, zo'n dreambox 500 (en 600) is zo compact, daar krijg je niet eens 2 scart aansluitingen verwerkt, al had je het graag.

Nou is er natuurlijk een verschil tussen een scart plug en 3 tulpplugjes.

Want dan heb je 21 aansluitingen tegen 6 aansluitingen.

Dat is dus ook wat je hier parten speelt:

Op pin 8 van de3 scartplug, komt een signaaltje dat het aangesloten weergave apparaat (lees TV) naar die plug moet laten schakelen.

Staat daar 12 volt op, dan gaat je TV naar die ingang.

Staat daar 6 volt op, dan ook maar in "breedbeeld" stand.

Staat er 0 volt op, dan moet die TV zelf weten wat ie doet.

Nou werkt dat niet alleen voor TV's (daarom zei ik ook weergave apparaat), maar ook voor de satelliet ontvanger.

Want krijgt die (op de juiste scart) een signaaltje, dan schakelt ie zijn eigen bron uit, en om naar de externe bron.

Je hebt geen "pin 8" op je tulppluggen, dus zo'n mooie omschakelautomaat is er ook niet.

Daarom is de tulpplug oplossing er wel eentje die je kunt gebruiken, maar echt ideaal is het niet zoals je inmiddels hebt uitgevonden.

Omdat er in de huiskamers steeds meer apparaten komen met een scart plug, zijn er voor dit probleem ook oplossingen bedacht.

Zoek maar eens (met google) naar de term "scart router".

Ik kan je niet vertellen of je favoriete sat-shop zoiets ook voert, maar als je weet waar je naar moet zoeken, ga je dat ook vinden.

Suc7.

 
Bedanktvoor het duidelijke antwoord!

Ik bekijk die oplossing eens, het is wel niet de goedkoopste maar ik zie dat wel zitten.

Thanks!

 
Heb uiteindelijk beeld op mijn tv gekregen maar ik denk dat ik op de verkeerde satellieten zit, kan dit?

Ik vind geen Vtm, Vrt, enz...

Is er hier geen goede ziel die mij eens wil komen helpen met het afstellen van mijn installatie? Ik woon in Lede, da's tussen Aalst en Wetteren...

 
VTM, VRT etc. zitten achter een codering in maar die zenders zou je normaliter wel moeten kunnen vinden, die zitten ook op de Astra 19.2 oost.

Misschien kun je voor de zekerheid je vraag om schotel-afstel-hulp ook nog even in het forum onderdeel "Belgenland" plaatsen, wie weet heb je dan nog wat meer kans dat iemand het ziet en je van dienst kan zijn.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan