dreambox 7000s en diseqc 1.2

H

henkleijten

Mijn Dreambox 7000 S en de diseqc 1.2 motor werken niet goed samen. Geen idee wat er mis is. Handmatig kan ik wel met de "skip" (stapje voor stapje) van de ene naar de andere satteliet schakelen, maar automatisch doet de dreambox het niet.

Ik heb de image van Roland van 02-05-2004. Weet iemand hoe ik die 2 samen moet instellen?

Ik heb verschillende zaken ingesteld. (en getest)

Zo staat in het menu rotor configuratie, de optie gebruik rotor input power uit. (geen idee als ik dat aanvink, wat ik dan bij 1.000 / sec moet invullen).

De gebruik gotoxx fuctie staat uit.

Daaronder staan een aantal rotor nummers aangegeven. Zo staat b.v. onder nummer 1, de astra 19.2 E en zo staat onder nummer 2, de hotbird 13.0 E.

Normaal moet het zo zijn, dat als ik een programma kies van b.v. de Astra sateliet, en als hij dan net voor het kiezen van dat programma, toevallig op de hotbird gericht staat, de schotel automatisch moet draaien naar de juiste sateliet (in dit voorbeeld dus de astra), maar er gebeurd dus niets. Op het scherm verschijnt wel de melding dat de schotel aan het draaien is naar 19.2 E, maar hij beweegt geen millimeter. Deze melding duurt ongeveer 15 seconden, daarna is het beeld zwart. Kies ik weer een zender op de hotbird, dan zegt ie weer gedurende 15 seconden dat ie naar 13.0 E aan het draaien is (er gebeurt niks) en even later heb ik weer keurig beeld.

Nu heb ik ook geprobeerd om de goto xx functie aan te zetten. Als je dat doet, kun je niet meer kiezen voor de onder nr. 1 ingestelde sateliet, noch voor de onder nr. 2 ingestelde sateliet. Dat is logisch: hij gaat op basis van de coordinaten, zelf draaien naar de juiste sateliet. Maar ook hier weer hetzelfde verhaal: hij zegt op het scherm "draaien naar (b.v.) 19.2 E", maar er gebeurt niks. Hij ontvangt alleen de sateliet-zenders waarop de schotel op dat moment gericht staat.

Voor de duidelijkheid: als ik dus toch naar een andere sateliet wil switchen, dan moet ik in het menu rotor configuratie, kiezen voor "volgende pagina" . Daar kies ik dan voor Sateliet (en kies b.v. voor de astra 19.2E). Ik vul de waarden in onder transponder (b.v. 12517/22000/H) en ik selekteer "richting". Dan kan ik 1 stap naar links of 1 naar rechts gaan, afhankelijk van wat ik wil en waar de schotel op dat moment natuurlijk gericht is. Als ik via de afstandsbediening b.v. links ingedrukt houdt, dan hoor ik de schotel draaien en het signaal wordt dan sterker (of zwakker). Uiteindelijk heb ik de juiste positie gevonden (en de lock en de sync gaan branden/ worden geselekteerd). Op dat moment heb ik de goede sateliet gevonden en kies weer voor opslaan. De melding verschijnt dat ie al op positie 1 de astra heeft opgeslagen, en of ik hem wil overschrijven. Maakt niet uit wat ik kies (wel of niet overschrijven). Ik sta op dat moment weer op de gewenste sateliet gericht met mijn schotel en alle zenders kan ik weer op mijn tv te voorschijn krijgen.

Dus alles bij elkaar: het handmatige stuk werkt naar behoren, dus zonder gekke dingen, alleen het automatisch draaien doet ie niet! En dat was nu wel net zo handig! De batterijen van mijn handbediening raken zo wel heel snel leeg :> )
 
Ik heb het niet helemaal gelezen uit tijdgebrek, maar klopt het nu dat ik geen merk zag verschijnen van de motor?
Als je een diseqc 1.2 motor hebt, dan zou het kunnen helpen merk en type even te vermelden.

Doe ook even een search in dit topic, er staat (o.a. probleem bij mij) ook een relaas met het afstellen van een diseqc motor op gotoxx funktie.
 
Je had op new thread geklikt i.p.v. op reply dus heb ik maar weer even samengevoegd voor de duidelijkheid.

Een SG2100 is een Moteck voor zover ik het kan overzien. Dat is precies dezelfde waar ik ook mee bezig was en deze -kan- (hoeft niet) problemem hebben met het vastzetten van de posities zodat je beter met GotoXX kunt werken.
Als je gotoXX gebruikt heb je geen vaste posities meer nodig, goed afgesteld zoekt deze motor zich dan zelf de satellieten op.

In deze thread http://www.duckfiles.org/forum/index.php?topic=19567&highlight=moteck kun je mijn relaas daarover lezen.
Staat ook bij hoe je hem kunt afstellen.
 
ok. bedankt voor de info! Ik geef het natuurlijk niet op en ga nog wat zaken testen.

Ik heb de zaak inmiddels weer onder de aandacht gebracht van de leverancier. Hoewel ik besef dat het een lastig probleem is, hoop ik toch dat zij met een oplossing komen! (als ik die zelf via die board al niet gevonden heb!)
 
Probeer het volgende eens
Disecq op complex
Rotor Input power aanvinken en op 70
Goto xx aanvinken
Lengte breedtegraad invullen
Opslaan
Zo werkt het hier met een Stab.
Avensis
 
Werkwijze van avensis werkt ook voor een strong sg 2100,
komt er op neer dat je rotor usals moet ondersteunen.
 
En werkt ook voor de Moteck SG2100... maarja, wel eerst heel goed afstellen op Sirius en ook zorgen dat je pijp loodrechtstaat.
Als dan alles recht staat, en paal, pijpje van de motor en schotel recht in het verlengde van de paal staat en je stelt hem dan netjes af op Sirius (als je hoogte goed staat van de motor) dan zou de oplossing die Avensis hier schrijft voldoende moeten zijn.
 
Na een paar weken aanrommelen heb ik de oplossing:

Een nieuwe motor! Gisteren is hij geinstalleerd en hij werkte meteen na het aanluiten! De instellingen in de dreambox waren dus wel goed, maar ja, als de hardware het laat afweten.......

Hoera!
 
Geweldig! Veel plezier ermee dan, want met een DB en een draaibare opstelling heb je echt wel genoeg te ontdekken.:)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan