dreambox 7025 (+?)

I

IkWilOokEensWat

Hallo

Ik ben hartstikke nieuw in deze wereld. Heb een dreambox 7025 of 7025+. Dat weet ik niet. Hoe kan ik dat zien ?

Verder heb ik de volgende vragen: hij doet het redelijk goed, maar ik lees van anderen dat zij een image (Ronaldd schijnt nogal populair te zijn) er op zetten. Waarom doet men dat ?

Tenslotte, hoe doe je dat (zo'n image erop zetten) ? Ik begrijp dat ik de Dreambox middels de RS 232 aansluiting aan een PC moet verbinden, maar dan ?

En ben ik dan mijn oude software/instellingen e.d. kwijt ? Wat als het nieuwe niet werkt, kan ik dan terug naar het oude ?

Kan dat aansluiten aan de PC ook via de USB poort (op mijn laptop zit geen com poort)?

Ja, veel vragen om mee te beginnen. Maar ik ben ook maar leek. :tong::p:p

Waarom doet men dat ?
Men zet er andere images dan de originele op, omdat die andere images meer kunnen. Ik heb begrepen dat aan de Ronaldd nog wel een kleine aanpassing nodig is.

Er zijn ook mensen die bijv. Gemini op de 7025 draaien.

Staat het niet gewoon op een van de stickers op de Dreambox dat het een 7025+ is? Heb er zelf ook geen idee van hoor.

Zo'n image kun je op verscheidene manieren er op zetten, de veiligste methode is met DreamUp en daarvoor gebruik je de combinatie rs232 poort met een seriele nullmodemkabel en een utp kabel op de netwerkpoort (RJ45).

Er zijn ook mogelijkheden om dit te doen met bijv. Flashwizard.

Je bent dan je oude software en instellingen inderdaad kwijt. Wil je terug naar het oude, zul je dus eerst moeten kijken wat er nu op staat, als dat originele firmware is (origineel image dus), kun je dat downloaden bij de site van Dream Multimedia zelf.

Het aansluiten op de pc zou misschien via zo'n hele speciale usb kabel kunnen waarmee je ook 2 pc's koppelt, maar veel zul je er niet aan hebben.

Als je geen seriele poort hebt kun je dus met Flashwizard via de UTP verbinding proberen. Doch als je geen ip adres van de Dreambox hebt, dan zul je wel via de seriele poort moeten werken.

Veel vragen is geen probleem, probeer ook te kijken in andere topics alhier, want we hebben al veel informatie online staan.

Overigens welkom op Satellite Fun!

Bedankt voor het (snelle) antwoord. Je schrijft dat de imagers meer kunnen dan de originele software. Waar moet ik dan aan denken ? Ik bedoel hij doet het, wat wil ik nog meer ? :confused2:

Wat mij overigens wel opvalt: ik heb van de schotel één kabel lopen naar de ontvanger. De Lnb1 out heb ik doorgelust naar de Lnb2 in. Toch kan ik niet van een zender opnemen, en tegelijkertijd op een andere zender kijken. Krijg dan de melding: "geen tuner vrij" of iets dergelijks. Moet ik toch een tweede kabel op Lnb2 in aansluiten, of is dit iets dat met zo'n image kan worden opgelost? :confused2:

Tenslotte nog een laatste (voorlopig) vraagje. Eigenlijk is die ontvanger toch maar gewoon een computer met Linux software. Waarom kan ik dat niet gewoon op mijn PC zetten en die gebruiken als ontvanger ? Dan lijkt mij het stoeien met software e.d. een stuk makkelijker. Heeft iemand daar ervaring mee?:tong:

Eigenlijk is die ontvanger toch maar gewoon een computer met Linux software. Waarom kan ik dat niet gewoon op mijn PC zetten en die gebruiken als ontvanger ? Dan lijkt mij het stoeien met software e.d. een stuk makkelijker. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ja hoor daar is genoeg ervaring mee.

Maar eerst even: het is wel zo dat het om een computer (met linux erop) gaat, maar het gaat dan dus nog niet over een PC (Personal Computer).

En daarmee is dus het grote verschil aangegeven.

De hardware in een ontvanger is (binnen bepaalde grenzen) geoptimaliseerd voor het doel van de applicatie; multimedia genieten.

De PC is bedoeld om zoveel mogelijk te kunnen en heeft er dus spul inzitten dat je nooit zult gebruiken en wellicht mist het nog wat dat je nodig hebt (maar dan wel vaak weer kunt toevoegen, zoals de niet geheel onbelangrijke satelliet tuner), en zaken die je absoluut niet wil zoals de herrie van een ventilator.

Maar er zijn veel van die "zelfbouw ontvangers" zoals jij het omschreven hebt.

Die vallen onder het trefwoord VDR, en als je daarnaar googled zul je zat info vinden.

De software voor de dreamboxen en gelijksoortigen zijn voor die specifieke hardware geschreven (of beter: gecompileerd).

Dat begint al bij de processor in de ontvanger die dus niet van Intel of AMD afkomstig is en dus ook geen x86 structuur heeft.

Daarmee word het, zo lijkt mij, toch ineens weer een stuk lastiger.

Maar het kan dus wel als je goed weet waar je mee bezig bent.

de dm7025 kun je ook via het netwerk van nieuwe software voorzien

je moet dan als je een dhcp server hebt (meeste router /modems zijn dat)

de knop links boven inhouden tot op het display het ip adres verschijnt

dan kun je dat ip adres in je browser intypen

en flashen (nieuwe firmware er in zetten)

oh ja als je gaat voor gemmini neem dan liever verzie 4 dan 4.1

er is ook een nieuwe pli image maar kijk maar eens op

http://www.dreamboxworld.com/dbw/main.htm

die hebben van af het begin al de meeste dreambox 7025 images

henni

henni added 3 Minutes and 11 Seconds later...

Wat mij overigens wel opvalt: ik heb van de schotel één kabel lopen naar de ontvanger. De Lnb1 out heb ik doorgelust naar de Lnb2 in. Toch kan ik niet van een zender opnemen, en tegelijkertijd op een andere zender kijken. Krijg dan de melding: "geen tuner vrij" of iets dergelijks. Moet ik toch een tweede kabel op Lnb2 in aansluiten, of is dit iets dat met zo'n image kan worden opgelost? :confused2:
voor de twin tuner optie heb je een twin lnb nodig

dus een die 2 lnb draaden naar je dreambox brengt

henni

Laatst bewerkt:
Ziedaar, volgens mij zijn je vragen al inmiddels door de anderen beantwoord, uitstekend.

V.w.b. meer mogelijkheden, nja, er zijn diverse leuke plugins waarmee je de Dreambox kunt opleuken, verder kun je van internet gebruik maken wat ook weer mogelijkheden teweeg brengt, andere skins downloaden, settingslijsten rechtstreeks naar de Dreambox downloaden, noem maar op, dus da's wel mooi.

Het feit dat het niet zomaar op je pc kan is omdat in je pc geen satelliettuner c.q. ontvanger zit, daarvoor bestaande zogenaamde DVB-S pc kaarten, ook daar hebben we een aparte sectie voor op ons forum.

Doch da's inderdaad weer een heel ander verhaal.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan