dreambox en wat voor randapparatuur

K

kid_kriool

Hallo ik ben totaal nieuw in satellietland en wil een kompleet set gaan kopen naast de ontvanger, de keus van de ontvanger is gevallen op de dreambox7000
Maar naast de ontvanger heb ik vast meer dingen nodig en ik weet niet welke precies en wat het beste voor bij een dreambox en betaalbaar is.

B.v. hoe groot moet de schotel zijn en van welk merk, zag wel ergens dat triax goed schijnt te zijn.

Ook vraag ik me af welke motor goed werkt met een dreambox en is een schotel met een motor beter of slechter dan b.v. een WaveFrontier Torroidal 55 wat voor de prijs hoef je het niet te laten denk ik schotel+motor=93 euro tegen wave 89 euro (of mis ik bepaalde onderdelen?).

Wat is het verschil tussen een LNB, FLENS LNB en een ontvangstkop en wordt deze laatste bij de schotel mee geleverd?

En wat heb ik meer nodig dan:

Dreambox
Schotel
Coaxkabel
Schotelhouder (plugen, bouten en moeren)
Motor
 
Oef, dat zijn nogal vragen :))

Omdat ik niet kan zien wat jij uit kan of wil geven is het lastig te adviseren. In principe is het alle waar naar zijn geld. Duurder is dus meestal beter al is het natuurlijk ook weer niet altijd zo.

Wat de schotel aangaat kan je hier de vuistregel aanhouden dat groter in elk geval beter is mits je over merkschotels praat (size DOES matter). Chinese wegwerpwokjes raad ik echt iedereen af. Wil je draaibaar dan is 88 a 90 centimeter toch wel het minimum.

Als motor kan je kiezen uit een heel scala aan Diseqc motortjes. Neem wel de meest degelijke (voor 1.20 meter schotels) die er zijn. Het zijn allemaal nogal flubberige goedkoop uitgevoerde dingetjes maar goed genoeg om mee te beginnen. De Moteck motortjes vin ik redelijk goed. Ze worden ook onder de merknaam Strong verkocht.

Een "ontvangstkop" of gewoon "kop" is de boerenbenaming voor LNB. Omdat vroeger veel schotels een verschillende brandpuntsafstand hadden werden er vroeger LNB's verkocht met een flensaansluiting. Deze schroefde je op de feedhorn die bij jouw type schotel hoorde. Omdat dit tegenwoordig min of meer standaatd is worden losse feedhorns en losse LNB's niet zoveel meer gebruikt. Tegenwoordig zijn de feedhorn en de LNB meestal geintegreerd tot 1 apparaat. Een standaard universeel type LNB (met geintegreerde feedhorn) volstaat dus in 99 van de 100 gevallen.

wat je het beste kan doen is eens binnenlopen bij een satvakhandelaar. Die heeft alle spulletjes op voorraad en kan je dus ook de verschillende mogelijkheden laten zien. Zo weet je in een kwartiertje alles wat je moet weten.

succes,
Peter.
 
Ok bedankt voor de uitleg.

Dus het onderstaande is wel een leuk starters set begrijp ik ?

Dreambox DM 7000 S
InvaCOM single 0.3 db LNB
Triax schotel diameter 88cm
Moteck SG-2100 motor voor schotels tot 1.20 meter

Heb ik ook nog een SatFinder nodig?

ps ik betaal liever wat meer voor goed spul dan dat ik er spijt van heb en veel zit te klooien
 
Een satfindertje is altijd een aanrader. Wel zo'n goedkoop ding met een wijzertje en niet zo'n dure met ledjes. Doet het namelijk altijd en kost weinig. voor de rest een prima instapset, helemaal niets mis mee.

succes,
Peter.
 
Als je een grotere schotel hebt (van ongeveer 1 mtr) zal je weinig verschil bespreuren tussen een 0,3 en 0,6 lnb. Deze hebben met name op de wat kleinere schotel een positief effect.
 
Het verschil zal je niet zien. 0.3 of 0.6dB zijn maar getallen. 0.6 is zuiver theoretisch mogelijk, 0,3dB is een fancy getal. Dit is misschien zuiver theoretisch mogelijk maar praktisch absoluut never nooit niet.
De 0.3dB lnb's sturen het signaal wel erg hard uit. Het enige wat men doet om dit voor elkaar te krijgen is de eindversterker wat verder openzetten. Ik kan me alleen voorstellen dat het enig effect kan scoren als je een heel lang stuk coaxkabel gaat gebruiken. Ik zit dan te denken aan 60 meter of meer.

Vergelijk het maar met PMPO, ook zo'n nietszeggend getal welke men nog steeds gebruikt bij aan inflatie onderhevige luidsprekers of versterkers. Power Maximum Power Output is een totaal nutteloos gebeuren welke alleen leuk staat in de relamefolder.
Bij inflatie Chinese aircounits gebruikt men vaak BTU, ook zo'n nietszeggende eenheid. Er is geen hond op deze bol die met British Thermal Units rekent of dit gebruikt. Iedereen gebruikt KW's. Het staat alleen leuk in de folder zo'n enorm getal. Reken je het om dan schrik je van de belabberde prestaties.

Affijn, ik dwaal af. Het maakt dus voor een lnb van een paar tientjes echt niet uit. Een echt goede lnb kost een paar centen meer. Dan moet je er toch minimaal een nulletje achter denken, en dat is het voor ons hobbyboeren echt niet waard.

groeten,
Peter.
 
Wat betreft de keuze van schotel is belangrijk te weten of je vast of draaibaar wilt, en welke satellieten je allemaal wilt ontvangen.

Als je vast wilt en toch enkele sat posities, is een Visiosat Bisat of Wavefrontier een goede keuze.

Over de LNB's, je kunt beter naar het merk kijken dan naar het ruisgetal. En soms staat het ook aardig als ie dezelfde kleur is als je schotel.
 
En als je dan toch echt draaibaar wilt, denk ik dat je beter een Stab motor kunt nemen. Ietsjes duurder, maar met de Moteck lees ik af en toe over problemen. Laatst nog bij BT. (Ik ben benieuwd of dat nog goed is gekomen.)
 
ja leuk en aardig van jullie om iets te vertellen en daar ook bedankt voor. maar ik haal niet echt het antwoord er uit dat ik wil horen. is draaibaar nu beter of slechter dan een vaste Wavefrontier, worden die Wavefrontiers geleveverd met b.v 8lnb's of moet je die ook per stuk erbij bestellen, want dan worden die Wavefrontier wel erg duur zeker als je de 8lnb's nog naar 1 kabel wil brengen voor je ontvanger.

en is het getal 0,3db beter of slechter dan 0,6 (ook al is het puur theorie en kan je beter naar het merk kijken).
0,3 db ruis is natuurlijk beter dan 0,6 maar 0,6 db sinaal sterkte is beter dan 0,3db dat probeerde ik eigelijk te vragen.

maar voor zo ver ik de antwoorden kan interpreteren is:
vast beter dan draaibaar en 0,3 beter dan b 0,6db
 
Een vaste opstelling is technisch altijd beter: Geen bewegende onderdelen, dus veel minder slijtage. Maar met een draaibaar systeem kan je meer satellieten 'vangen'. Op een wavefrontier zit altijd een minimum aantal graden tussen twee satellieten die je kan ontvangen. omdat de lnb's gewoon niet dichter tegen elkaar aan gezet kunnen worden dan tegen elkaar aan.
  • Draaibaar:
    + Lage prijs
    + Relatief eenvoudig af te stellen
    + alle 'zichtbare' satellieten zijn te ontvangen
    - 1 ontvanger tegelijk aan te sluiten
    - traag zappen tussen verschillende satelieten
    - slijtage door gebruik en door de wind die de schotel vangt

    Wavefrontier T90:
    + zeer snel zappen tussen satellieten
    + Behoorlijk slijtvast, als degelijk opgehangen
    + Meerdere ontvangers op aan te sluiten
    + ziet er toch wel heel erg mooi uit! *kwijl*
    - duurder, door aanschaf meerdere lnb's en switches
    - satellieten met enkele graden uit elkaar niet beide te ontvangen
    - lastiger uitrichten schotel (lnb's erbij is wel heel eenvoudig)
    - kan slechts tussen een bepaalde hoek satellieten ontvangen
Het probleem van het niet kunnen ontvangen van de hispasat en Astra 2 op een wavefrontier is op te lossen door er een schotel bij te plaatsen. Dat is ook voor de satellieten die op net onbereikbare plekken op de rail zitten, deels op de plek waar al een andere zit.

Het is dus van groot belang eerst uit te zoeken welke satellieten je wilt ontvangen, en waar je absoluut geen interesse in verwacht te zullen hebben. Kijk welke je van de lijst moet schrappen, ivm geen vrij zicht. En kijk dan hoe je uitkomt met een vast systeem. Het zou kunnen dat een vast systeem dan niet mogelijk is met slechts 1 Wavefrontier. Een extra dish erbij voor Hispasat ofzo.

Maar wil je meerdere ontvangers plaatsen en draaibaar? Dan kom je op 1 draaibaar systeem (schotel op motor) per ontvanger. Bel me dan als het af is. Dan wil ik daar wel een foto van komen nemen! :biggrin:
 
Originally posted by Kerstkonijn
[/list]Het probleem van het niet kunnen ontvangen van de hispasat en Astra 2 op een wavefrontier is op te lossen door er een schotel bij te plaatsen. Dat is ook voor de satellieten die op net onbereikbare plekken op de rail zitten, deels op de plek waar al een andere zit.

Het is dus van groot belang eerst uit te zoeken welke satellieten je wilt ontvangen, en waar je absoluut geen interesse in verwacht te zullen hebben. Kijk welke je van de lijst moet schrappen, ivm geen vrij zicht. En kijk dan hoe je uitkomt met een vast systeem. Het zou kunnen dat een vast systeem dan niet mogelijk is met slechts 1 Wavefrontier. Een extra dish erbij voor Hispasat ofzo.

Maar wil je meerdere ontvangers plaatsen en draaibaar? Dan kom je op 1 draaibaar systeem (schotel op motor) per ontvanger. Bel me dan als het af is. Dan wil ik daar wel een foto van komen nemen! :biggrin: [/B]

op http:dreambox.sjerom.com heb ik fotoos geplaatst van een wavefrontier, met dank aan P. Spelt (dream-spelt@zeelandnet.nl), met 14 LNB's voor de satellieten:

- Astra 2/28,2E-arabsat26E (via extra toegevoegde beugel!)
- Astra 23,5-astra 23
- Astra 19,2E
- Eutelsat 16E
- Hotbird 13E
- Eutelsat 10E
- Eutelsat 7E
- Sirius 5E
- Thor 1W-sat 0,8W
- Telecom 5W
- Telecom 8W
- Telstar 15W
- Intelsat 24W
- Hispasat 30W (via extra toegevoegde beugel!)

zie installeren - wavefrontier!

door extra beugeltjes te gebruiken kan je het bereik enigszins vergroten!!!

succes, hemertje!

ps. persoonlijk gaat naar de wavefrontier mijn voorkeur uit, plaats lnb's met meerdere uitgangen naar switches en je kunt met meerdere ontvangers tegelijk en supersnel schakelen!!!!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan