Dreambox mounten met Synology NAS

D

dreamer_rtm

Hallo,

Ik heb op volgende manier de instellingen gedaan om mijn DB7000 met pli te mounten met een Synology NAS

Zodra ik dit werkende heb wil ik de andere 2 boxen ook doen

(Heb dit van Chrisch van een ander forum ontvangen) maar wed even op 2 paarden omdat ik nu al 1 week bezig ben en het nog niet werkende heb.

- Geef je NAS een vast IP, zeg 192.168.1.118;

- Maak gebruikers aan voor elk van je dreamboxen (bv db7000, db7020 en db800), geef ze een wachtwoord;

- Maak een gebruiker aan voor je windows computer, b.v. windows;

- Maak een groep aan "dreambox" en zet de gebruikers db7000, db7020, db800 en windows daarin;

- Zet in het menu op je synology de volgende dingen aan:

- Bestanden delen \ Win/Mac OS : Windows bestand service, local master inschakelen, en indien je die op je windows machine hebt een werkgroepnaam;

- NFS - NFS inschakelen;

- Maak nu een gedeelde map aan via het menu aan de linker kant (Bevoegdheden - gedeelde map);

- Maak eerst de map "media" aan. Vink bij bevoegdheden "Lezen/schrijven" aan voor de lokale groep "dreambox";

- Selecteer de nieuwe gedeelde map "media" en klik op "NFS bevoegdheden";

- Geef dan aan:

Hostnaam of IP*: 192.168.1.* (als jouw netwerk in het 192.168.1.x segment zit natuurlijk)

Bevoegdheid: Lezen/Schrijven

Root squash: Geen toewijzing

- Mount op je windows PC de share media met behulp van de gebruiker windhoos en het wachtwoord;

- Maak in die share via de Windows verkenner de mappen db7020, db7000 en db800 aan;

- Maak in elk van die mappen een map "movie" aan via verkenner;

- Mount via het "Externe mounts" menu (In de Pli images) de share "media" op je nas, type NFS op mountpoint b.v. /media/server1 . Gebruik voor elke dreambox de gebruikersnaam en wachtwoord die je hebt ingesteld. En zorg ervoor dat "Automount" aangevinkt staat !!!

- gooi via telnet op elke dreambox /media/hdd weg, m.b.v.

Laatste lukt niet via telnet verwijderen dir /media/hdd met rmdir /media/hdd

Als ik in dcc kijk is als ik het goed noem de dir media/hdd een symlink (met een hand ervoor)

ook heb ik in het pli menu NFS aangevinkt.

Maar bij opnamen krijg ik de melding: Opname is mislukt. Het opslagmedium is niet toegankelijk.

Ook heb ik bij de dreambox de usb stick verwijderd en een erase image geladen en daarna opnieuw pli geplaatst.

Als iemand mij kan zeggen hoe ik dit werkende kan krijgen dan hoor ik dat graag.

Indien hulp via msn graag of bij meer info kan ik printscreens mailen, voor zover ik zie kan ik hier geen bijlage met foto's plaatsen.

Groeten,

Rob

Laatst bewerkt:
Hoi dreamer_rtm, welkom op het Satellite FUN Board !

Je kunt inderdaad geen plaatjes bijvoegen, ook niet met een [noparse]//www.satellitefun.org/applications/core/interface/js/spacer.png[/img][/noparse] tag.

Dat is vanwege bandbreedte beperking, en daar word alleen bij hoge uitzondering vanaf geweken.

Je kunt wel je plaatjes op een imagehosting site plaatsen en dan de URL naar het plaatje hier posten.

Nu je probleem.

Je gaat eerst een share maken van een specifieke map per ontvanger op je netwerkschijf.

Vervolgens ga je /media/hdd weggooien.

En dan ?

Moet er niet iets voor in de plaats komen ?

Het lijkt me dat het daar fout gaat, volgens mij ontbreekt er nog een stap.

Wanneer je met DCC gaat FTP'en, zie je dan die locatie op je netwerkschijf wel verschijnen ? (ik meen dat je net gezegd hebt dat je 'm ziet staan met een handje erin).

Wellicht moet je die /media/hdd laten verwijzen naar je shared map, in plaats van het verwijderen ervan.

Ik kan je alleen niet precies vertellen hoe je dat dan moet doen.

Welkom op Satellite Fun dreamer_rtm.

Ik ben het helemaal met Mas3 eens, ergens mist er een stap. Op de 7000 is de /media/hdd directory dacht ik inderdaad een symlink, maar waar je dan naar zou moeten gaan kijken is waar die symlink naar toe verwijst.

Als je bijv. via DCC die directory's in gaat, dus /media/hdd kom je uiteindelijk op de link uit. Bij de 7020 kom je dan in de directory /hdd uit.

Dat zal verder weinig uitmaken want een symlink moet je sowiezo gewoon weg kunnen halen. Als je dat niet kunt blijkt dat er in die firmware geen rechten voor zijn om dat te kunnen doen. In dat geval kun je via je browser vermoedelijk ook wel bij de mount manager komen, dan haal je daar gewoon de mount voor de interne hdd weg of schakelt de automount daarvan uit.

Daarna herstart je de Dreambox en kun je een nieuwe /media/hdd mount aanmaken.

Of dat gaat werken weet ik niet want ik heb geen NAS.

NFS is weer een ander systeem dus dat zou je feitelijk niet nodig moeten hebben.

Overigens is de imagetag uitgeschakeld vanwege veiligheidsredenen maar omdat er tevens op eerdere servers rekening gehouden moest worden met bandbreedte was dat wel een bijkomend argument om het uit te zetten.

Attachment rechten zijn beperkt tot leden van het team. Dit heeft ook te maken met o.a. het maken van backups en het feit dat attachments vaak maar kort gebruikt worden maar men ze niet wist en ze zo dus onnodig ruimte in beslag neemt.

Mede vandaar ook de link naar imageshack in het Special Service menu rechts boven.:)

ik heb geen NAS
Ik wel en heb via NFS een mount gemaakt naar de dm800 via automount.xml

Dat werkt prima., behalve de usbschijf die ik niet kan mounten, maar ik weet niet of dat ook in het pli image zit, ik heb enigma2.

Hoeveel volumes heb je in de nas zitten? Je moet ook aangeven op welk volume je map staat die je wilt mounten.bv /volume1/media/server1

Ik wel en heb via NFS een mount gemaakt naar de dm800 via automount.xmlDat werkt prima., behalve de usbschijf die ik niet kan mounten, maar ik weet niet of dat ook in het pli image zit, ik heb enigma2.

Hoeveel volumes heb je in de nas zitten? Je moet ook aangeven op welk volume je map staat die je wilt mounten.bv /volume1/media/server1
Als ik kijk naar mijn instellingen via ip adres Boxcontrol Configuration Mount manager dan zijn deze zo:

Description: gjg (volgens mij niet van belang is enkel de naam)

Filesystems Type: 0 (staat voor NFS)

Automount: aangevinkt

Client Directory: /media/server1 (hier wordt toch de dir van mijn dreambox gevraagd ??)

Server Directory: /media/db7000 (Klopt het dat hier de dir van de NAS gevraagd wordt??)

Remote host name IP: 192.168.1.118

User name:windows

Password: *******

Options: rsize 32768 wsize 32768

Wel is er een bestand Mount.cfg met deze inhoud:

ip_0=192.168.1.118

fstype_0=0

localdir_0=/media/server1

mountdir_0=/media/db7000

username_0=windows

password_0=*******

options_0=rw,nolock,rsize=32768,wsize=32768

description_0=gjg

automount_0=1

linuxextensions_0=0

Indien iemand weet welke gegevens niet kloppen graag deze even aanpassen en dan zal ik kijken of deze werken.

En Loneranger graag zou ik de xml file willen ontvangen van je db800 dan kan ik een proberen of het met de db800 wel lukt.

Groeten,

Rob

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 07:45 uur ----------

Bedankt Paul voor de xml gegevens.

Ik ga later vandaag een proberen of het op de db800 lukt.

Maar ik krijg steeds meer het vermoeden dat er bij mijn NAS iets verkeerd staat ingesteld.

Ik heb zowat alle instellingen geprobeerd op de dreamboxen.

Misschien je mij info kan geven ivm instellingen en dir structuur die je op de NAS hebt gedaan?

Vast bedankt.

Groeten,

Rob

Laatst bewerkt:
Ik wel en heb via NFS een mount gemaakt naar de dm800 via automount.xmlDat werkt prima., behalve de usbschijf die ik niet kan mounten, maar ik weet niet of dat ook in het pli image zit, ik heb enigma2.

Bedankt Loneranger voor de xml gegevens.

Ik heb het op de DB800 geprobeerd maar weet niets waar ik daar moet beginnen.

Ook heb ik gezocht naar het bestand automount.xml maar dat kan ik niet vinden.

Kan je mij eens uitleggen hoe jij de DB800 gemount hebt?

En ik krijg steeds meer het vermoeden dat er bij mijn NAS iets verkeerd staat ingesteld.

Ik heb zowat alle instellingen geprobeerd op de dreamboxen.

Misschien je mij info kan geven ivm instellingen en dir structuur die je op de NAS hebt gedaan?

Vast bedankt.

Groeten,

Rob

Heb je enigma2 op de dm800 staan of een ander image, die xml is voor de enigma2 image, weet niet of dat ook in andere images werkt zoals ik het gedaan heb?

Heb je enigma2 op de dm800 staan of een ander image' date=' die xml is voor de enigma2 image, weet niet of dat ook in andere images werkt zoals ik het gedaan heb?[/quote']
Op een Dreambox 800 kan je bij mijn weten toch alleen maar een enigma2 installeren?

In iedergeval heb ik het volgende image op mijn box staan:

pli-enigma2-jade3-dm800-20091005-6705.nfi

Groeten,

Rob

Van een netwerk weet ik nog te weinig af voor een passend antwoord.

Maar heb er zelf ook een tijd mee gestoeid.

Je hebt toch niet een toevallig DNAS?

Want die knop je aan je pc en dan via je netwerk.

Hoi.

De site van de fabrikant heeft het nergens over een NDAS (Network Direct Attached Storage), maar alleen over NAS (dus niet "direct").

Ik zal het zo vaak herhalen als ik kan:

Neem NOOIT een NDAS.

Die dingen werken alleen met windows en hebben drivers nodig anders zijn ze niet te vinden in het netwerk.

Degene die ooit dat systeem bedacht heeft is echt niet goed bij zijn hoofd.

Maar goed.

Het ding heeft allerlei server gedoe ingebouwd, en dat betekent dat het niet een of ander dom ding is dat zijn schijf aan alles deelt dat ermee wil verbinden.

Aan de andere kant juist weer wel want de fabrikant roept dat ie DLNA gecertificeerd is, wat betekent dat audio en video bestanden voor alle andere DLNA apparaten zonder meer beschikbaar moeten zijn.

DLNA is erg mooi (afgezien van de mogelijke veiligheidsrisico's), want de apparaten kunnen zonder enige moeite elkaars A/V bestanden gebruiken, leuk om mee te spelen.

Maar de site van de fabrikant heeft het over internet toegang, windows pc's, iphones en andere mobile devices.

Over andere apparatuur word met geen woord gerept, net zo min als over welke Linux ondersteuning dan ook.

En das toch wat zorgwekkend zou ik zeggen.

Als je naar de uitgebreidere specs gaat kijken, kun je het volgende wel zien:

• File System

EXT3
  • FAT32 (External Disk Only)
  • NTFS (External Disk Only)

[*]Supported Clients

• Windows 2000 onward
  • Mac OSX 10.3 onward
  • Ubuntu 9.04 onward

Daar staan de enige verwijzingen naar Linux, te weten EXT3 en Ubuntu.

Ik vraag me af of wat je wil überhaupt wel mogelijk is, en als je het voor mekaar krijgt ben ik er erg benieuwd naar.

(lol, heb zojuist een niet genoemde functie van het board uitgevonden: "nested lists")

Dat zou ik dus al eens graag van iemand willen horen of dat zo is.

Rob

Laatst bewerkt:
Hoi

Kijk hier ook even.

Hoi Kijk hier ook even.
Ik heb op de site de vraag ook eens geplaats of iemand het werkende heeft met een Synology DS210j.

Gaat denk ik een levenswerk worden maar blijf hopen.

Mocht je trouwens op de site die je op geeft een link weten die mij verder kan helpen dan zou ik dat ook graag weten heb er eens gezocht via search maar kon enkel een link naar de db800 vinden waar ik zo niets aan had.

Wel klachten over de 2.3 versie software al zeggen ze dat er bij de laatste update de fouten er uit zijn.

Dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Rob

Ik heb ook een synology ds410 en na diversepogingen is het mij gelukt om een dm600 te mounten op de nas.

Met enigma2 is het wel vele malen eenvoudiger daar je met enigma2 via de netwerkbrowser kunt browsen naar je mount.

Echter bij enigma1 kan dit niet.

Nu heb ik voor de dm600 )enigma1 dus' de stappen van dreamer rtm gevolgd en zag dat de mount (in mountmanager) gelukt was maar als ik een opname starte de melding kreeg dat de opname mislukt was.

Hierop heb ik vervolgens de opnamelokatie gewijzigd !!!! Ik hoop dat de screenshots jou hierin kunnen helpen

hmzzz, als ik nu ff erachter kwam hoe ik hier foto´s kan toevoegen !!!!:[

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 09:57 uur ----------

Hallo Orbiter.

Ik ben in het bezit van een DS111, en wil eigenlijk ook opnemen en dan wegschrijven naar mijn NAS (kan ook niet anders want ik heb een 500HD)

Ik las dat het eenvoudig was met Enigma2.

Kan je me een how to sturen?

Greets,

Brainbox

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan