Dreambox start niet door met harddisk ? Dikkere voeding erin !

M

MAS3

Toen ik mijn dreambox 7000 kreeg (van mezelf als kerst cadeautje), moest er natuurlijk ook gelijk een harddisk in.

En gelijk een dikke ook !

Dus 200 gieg schijf besteld en erin gestopt.

Vol spanning dat ding erin gehangen en opstarten maar.

Maar helaas, dat leverde gelijk een probleem op.

De box startte niet meer op, zo leek het..

Hier (klik!) heb ik toen een thread daar aan gewijd.

Een tijdje terug wees mede moderator en vriend Ptje me op een leuke mogelijkheid de harddisk te voeden.

Dat kwam ter sprake, omdat ik het over het ruimte tekort voor de harddisk had.

De kunststof beugels waarin de harde schijf hangt, bieden namelijk eigenlijk geen ruimte voor de voedingsplug van die schijf.

Het past allemaal maar net, maar de kans dat er een ader beschadigt tijdens het ophangen is niet gering..

Ptje had een in ongebruik geraakte externe behuizing voor een harde schijf liggen, en heeft daar de voeding van genomen.

Nou is daarin de ruimte ook niet al te riant, en daarom zit er een haakse stekker in die dingen.

Daarmee los je dan dus 2 probleempjes in 1 keer op.

Ik ben gelijk op de lokale computerboer afgestormd en heb daar voor een kleine € 20,- een externe HD casing gescoord.

Het ding heeft net de drempel van m'n huis overleefd, maar veel verder kwam het niet.

Want het printje dat daarin zat, werd onmiddellijk naar mijn dreambox 7000 getransplanteerd.

Dat werkte prima.

Maar aangezien ik niet zo heel snel tevreden ben, en ik nog wel wat verder wilde experimenteren, ben ik eens gaan kijken wat ik nog op zolder had liggen..

Ik heb ooit eens wat 12 volt voedinkies overgehouden van het werk (zouden anders weggegooid worden), die voor monitoren bedoeld waren.

Ook heb ik een dikke (proliant) server op die zolder staan, en daar was me al opgevallen dat de IDE sloten daarin allemaal ook van die haakse voedingsstekkertjes hebben.

Ik herkende degene die ik in de HD casing tegenkwam.

Dus heb ik er daar 1 van geslachtofferd aan mijn dreambox, en een passend kabeltje gefabriceerd.

Het originele kabeltje ontkwam ook niet aan de operatie.

De 5 volt leiding is nog steeds afkomstig van de dreambox zelf.

De 12 volt leiding is nu afkomstig van een ingebouwde "externe" voeding.

Ik moet alleen nog zorgen dat de 230 volt stekker die daaraan zit ook intern in de box aangesloten word (een kwestie van solderen eigenlijk).

Ik heb wat foto's gemaakt, om jullie niet onverwacht op te zadelen met relatief veel dataverkeer moet je die alleen even zelf aanklikken om ze te zien.

Dit is de originele situatie, met de HD half uit de box omdat dat stekkertje er niet lekker voor zit.

Hier de schijf met het printje uit de externe HD case, het past nu allemaal wel prima !

De specificaties van het voedinkje en de aansluit gegevens staan op de achterkant, handig !

Even testen of het werkt, en dat deed het.

Wel was het langere snoertje en het printje weer wat lastig weg te werken.

Dus was er daar iets op te vinden.

Het -bijna- eindresultaat, alleen de 230 kant van de voeding nog even aan die van de box solderen, en de kap kan weer dicht !

Het was weer een leuk experimentje.

De opzet is dus geheel geslaagd.

Als je even oplet, kun je voor zo'n € 20,- ook zo'n externe voeding op de kop tikken.

En das goedkoper dan een geschikt voedingsprintje kopen bij bijvoorbeeld conrad (daar zo'n € 30,-)

En als je nog een 12 volt versie hebt, kun je deze truuk ook uithalen.

Alleen zijn die haakse stekkertjes dan een probleem om te bemachtigen.

Ik heb nu ook nog een externe HD casing overgehouden en een reserve USB HD is ook nooit weg...

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan