EK en NU gaat de Humax kapot....

J

JoostA

Probleem: mijn Humax 5400 (het origineel, met ToH) laat slechts een liggend knipperend streepjje zien i.p.v. de tijd in beeld.

Dit probleem blijkt al op 4-11-2001 besproken te zijn door Pepper en exDumber antwoordt op zijn vraag: "het zal wel een defecte voeding zijn."

Op 8-7-2002 meldde Remco dat er een oplossing te bedenken is die ook uitgaat van het vervangen van weerstanden. Hij schreef:

"Meestal word dit probleem veroorzaakt door defecte elco's maar nu niet!!!

Vervang altijd C7 en R1 (47K) en R2 (180K)

R2 was in waarde verlopen!!!!,dus hij meet goed maar bij mij 30k minder.

Na vervanging van deze onderdelen werkt mijn Humax weer 100% "

Op dezelfde datum meldt hij ook nog:

"Vandaag ook nog een Humax met voedingsprobleem gerepareerd die als klacht had,doet niets alleen een tikkend geluid als je hem aanzet.

Vervang altijd de onderdelen die ik al aangegeven heb en als de voeding nog niet werkt vervang C15 (470uF/25v) op de voedingsmoduul."

En nu mijn vraag:

Ik ben praktisch (jaren niet meer geprutst) een algehele leek op het terrein van electronica en in het bijzonder op het terrein van Humaxen. Maar solderen lijkt mij geen probleem. Zes weken op reparatie wachten zoals iemand hier beschreef is nu sowieso een nachtmerrie. Dan durf ik wel wat zelfwerkzaamheid aan !!

Nu heb ik (dus) een heleboel vragen, allemaal genummerd, voor het geval iemand slechts een gedeelte weet te beantwoorden.

1) Toch maar eerst eens even advies gevraagd of iemand mij kan aanraden het maar eens te gaan proberen. Bij deze dus: zal ik mij hier op storten of zal ik het uitbesteden ?

2) Ik moet ergens een technische handleiding van de Humax hebben, die kon je destijds downloaden. Echter: de link die ik hier vond werkt niet meer en ik weer niet hoe het bestand heet. Heedt iemand nog een technische handleiding. Anders wordt het een stuk of vijf harde schijven afgrazen en dat duurt misschhien wel net zo lang als het uitbesteden van reparatie....

3) Is er iemand die me aan een boodschappenlijstje kan helpen van de onderdelen die je zu moeten vervangen ? Er zijn vast mensen die dit eerder bij de hand hebben gehad.

4. Natuurlijk kan ik (als er geen "boodschappenljst" is) ook de doos openschroeven (zal toch al moeten) . Een condensator herken ik wel, maar staat daar duidelijk op dat het een 47 mF / 25 v exemplaar is (dit is de hierboven genoemde condesnator op positie C15). Of hoe zie je zoiets ?

5. Verder beveelt Vlovlo op 5 augustus 2002 aan om "de hoge temperatuur uitvoering te nemen". Wat mag ik me daar bij voorstellen ? Bestaan er snaken die 105gr en smaken die 200 gr. Celsius aankunnen of zo ?

6. Remco spreekt van de vervanging van R1 en R2. Ik neem aan dat ook die beide nummers op de printplaat te vinden zijn. ? Kan ik gewoon vragen om 47 K en 180 K (Kilo-Ohm ??) weerstanden. Of mag ik nog op verrassingen rekenen.

7. Allerlaatste vraag: ik zal moeten teruggvallen op een electronica zaak in of in de omgeving van Utrecht. Iemand nog aanbevelingen daarover. Waar zoek ik ze uberhauppt. Bestaat er nog zoiets als (destijds) Display electronics ?

Redding gaarne z.s.m. gezocht (niet via geen koelspray en geen tikjes....). Vrijdag heb ik een adv dag, dan kan ik op stap en aan de pruts....

Mijn dank zal oneindig zijn.....

[*]Als je aan je voeding gaat zitten bakken, houdt er dan rekening mee dat er gevaarlijk hoge spanningen in die voeding zitten.

Dat gaat zo in de richting van de 270 volt, en kan ook een tijdje blijven hangen doordat deze spanningen in de condensatoren worden opgeslagen.

Wanneer je mij vraag item 1 stelt, dan zeg ik op basis van het feit dat je die vraag al stelt dat je er beter niet aan begint.

[*]Ik ken die handleiding wel, zal es zien wat ik voor je kan betekenen.

[*]Ja die lijst heb ik ook al gezien, andere lezers hier hebben je boodschappenlijstje met zekerheid.

[*]Ja er staat op welke waarde ie moet zijn (meestal in µF ofwel mircofarad) en de spanning.

Er staat ook een indicatie op waar de min moet zitten, niet geheel onbelangrijk voor een elco.

[*]Meestal zitten er elco's die tot een temperatuur van 80 graden aankunnen in dergelijke el-cheapo voedinkies.

De 105 graden versies zijn dan dus de hoge temperatuur versie.

[*]47K (geel paars oranje) en 180K (bruin blauw geel) zitten gewoon in de E-reeks en kun je gewoon in een winkel halen.

Wel kan men vragen welk vermogen het ding aan moet kunnen 0,5 watt lijkt me prima en is byzonder gangbaar.

[*]Hoofdkantoor van display is gevestigd in utrecht.

Ik hoop dat je voor dinsdag je hummie weer aan de gang hebt..

Suc7.

Laatst bewerkt:
OK Mas, ik opereer het ding met grote voorzichtigheid en de multimeter in de aanslag...

De voeding is porbleemloos los gemaakt en op de opreatie-tafel gelegd.

De multimeter geef minimale spanninkjes op wat ik voor elco 's houdt, dus die schrikken mij niet af... -:)

Maar nu: ik ga "rucksoichtlos" alles vervangen, dus niet alleen C7 en C15 . Nu tref ik ook "blauwer torentjes" aan, waarop ik (bijvoorbeeld) zie VW-1 LR9759 (de negen is bijna onleesbaar . Ik zie totaal drie exemplaren (vermoedelijk ooit perfect rond, maar nu niet meer) , maar van de andere twee kan ik de getallen niet lezen zonder het er uit te slopen.

- Vraag: zijn het condensatoren die ik kan vervangen ? Ik herinner mij uit de tijd dat ik nog ouders had die bij Phiilips werkten dat die blauwe dingen elco's (dus: condensatoren) waren maar die waren in die tijd werkelijk enorm groot en van aluminium met blauwe folie erover (ik heb er nog exemplaren van)

Verder tref ik aan blauwe "platte"" dingen aan. Als ze die een beetje anders van vorm zouden maken zou je het "hartjes"kunnen noemen. Nu zijn het meer blauwe rondjes op pootjes (de connectoren) Eén er van wordt aangeduid als C23, twee andere heten C4 en C5 .

- Zijn het ook condensatoren ?

Bij C7 (absoluut een condensator) zit verder nog een kleine C8. Maar dit is een klein, langwerpig en plat bruin gekleurd ding.

- Is het niettemin ook een condensator ?

Uiteraard kan ik alles sowieso eens vervangen, maar het zou mooi zijn als ik, voordat ik in de winkel sta (daar zullen ze het me ook wel zeggen als ik het vraag) weet wat het allemaal is.

PS: wordt Nederland / Duitsland ook gewoon op Duitsland uitgezonden (analoog) want dit ga ik niet redden hoor.... -:sad:(

PPS: de technische handeliding is nog altijd wellkom uiteraard, want ik denk dat veel van mijn vragen er ook in beantwoord worden.

Alle componenten die alleen met een C en een getal zijn aangeduid (C23), zijn condensatoren.

Maar er zijn verschillende soorten condensatoren.

De aluminium bekertjes met folie er overheen zijn elco's (electrolytische condensatoren).

Deze hebben een relatief hoge waarde van in de microfarads (tegenwoordigs zelfs tot enkele farads), en ze zijn gevoelig voor de juiste polariteit.

Er zijn wel afgeleiden ervan die niet polariteitsgevoelig zijn, maar das hier ff niet van toepassing.

De kleinere condensatoren zijn dus anders van constructie en meestal niet gevoelig voor polariteit, waardes in nanofarads, tot 1 microfarad (= 1000 nanofarad).

Het buisje is weer een ander type (een keramische condensator) deze zitten in de picofarads (1/1000e nanofarad).

Nu heb je met wat andere condensatoren kennisgemaakt.

De kans dat deze condensatoren defect zullen zijn is heel klein (maar niet onmogelijk).

Het beste concentreer je je eerst maar op de elco's.

In het schemaatje dat je inmiddels zou moeten hebben zie je dat de elco's niet met twee dezelfde streepjes worden aan gegeven, maar dat er 1 "hol" is, en de ander niet.

Je ziet ook dat de "holle" kant de plus is.

Op deze manier word dus een polariteits gevoelige condensator aangegeven.

Houd er voor nu maar ff op deze condensatoren, vervangen voor beter typen kan nooit kwaad, en is het niet de oplossing, gaan we gewoon verder hier.

Dank, schema ontvangen, morgen eens even printen. Nu eerst verder met de open hart operatie....

Heb je ook mijn schema gestuurd met foto. Ben zelf ook niet zo handig met solderen, maar had het na een uurtje voorelkaar en dat voor ongeveer 8 euro aan onderdelen.

Succes.

Boys allemaal hartstikke bedankt. Ik heb gelukkig met de gegevens van Mas3 de zaak aan de praat gekregen, slechts voor 6 euro 40 aan onderdelen. Twee weerstanden eruit en vier condensatoren. Het beeld is juist op tijd teruggekomen: om 20.23 om precies te zijn. Wat wil je nog meer .... .Yippe. En nu maar hopen dat Casema in heel Utrecht en omgeving uitvalt !!

(vervangen: de dikke consensator bij de voeding (C3) 82 mF400 WV, dan nog twee maal 50 volt220 mF en tenslotte 25 volt470 mF, hiervan heb ik de positiers niet meer bij de hand. De weerstanden zijn die welke ik al in mijn eerdere bericht plaatste).

En nu gaat het feest (??) beginnen ....

Maar mag ik je 1 tip geven ?

Vervang alle elco's in je voeding voor betere typen.

Want anders gaat ie er binnenkort weer aan.

Maar mag ik je 1 tip geven ?
Vervang alle elco's in je voeding voor betere typen.

Want anders gaat ie er binnenkort weer aan.
Die tip had ik inzoverre opgevolgd dat ik er alles uitgesoldeerd heb. Alleen gaven ze bij Centrum (achter het postkantoor op het neude) in Utrecht al dat nieuws niet mee. Ze hebben alles doorgemeten en vervolgens met het commentaar "we zijn geen autodealers die op voorhand alles vervangen, ook als het perfect in orde is" kreeg ik datgene mee wat niet meer 100% was. Ik hoop maar dat het goed gemeten is, maar het solderen viel me trouwens toch veel mee....

Ja hoor

Fijne zaak is dat.

Nee meneer u kunt dat bij ons niet kopen, want die u nu heeft is niet kapot.

Maar goed.

Zolang ie het blijft doen, is het okee.

Moet je me wel 1 ding beloven:

Gaat ie binnenkort weer kapot, deponeer m dan ff door de ruit van die niet-autodealer.

Ja hoorFijne zaak is dat.

Nee meneer u kunt dat bij ons niet kopen, want die u nu heeft is niet kapot.

Maar goed.

Zolang ie het blijft doen, is het okee.

Moet je me wel 1 ding beloven:

Gaat ie binnenkort weer kapot, deponeer m dan ff door de ruit van die niet-autodealer.

Niet die Humax hoor, die is me te goed gebleken -:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan