Ervaring met Vista

B

Bert50

Als gebruiker van XP heb ik gewacht tot de versie RC2 uit kwam van Vista, voor dat ik deze zou intalleren.

Voorbereiingen zijn oor mij simpel, maak een Ghost van de C partie, zodat je terug kan.

Draai het tool dat Microsoft voorschrijft of te zien jou computer wel met Vista kan werken, er kunnen problemen zijn en dan moet je er niet aan beginnen.

Mijn computer was er voor geschikt, maar moet ik wel een aantal programma's an de computer verwijderen voor at ik een Update kon doen naar Vista RC2.

Problemen die er bij mmij zouden voordoen was de WiFi kaart van Ralink en mijn Bleu tooth divece. Nou ik kon er nietuwe drivers voor downloaden, dus zou dat geen probleem geven.

Software die er af moest was McAfee 8.1 en Nero 6.0, ook daar had ik geen problemen mee.

De update naar Vista RC2 duurde bij mij bijna 3 uur, ja jullie lezen goed, bijna 3 uur.

Alles wat ik niet verwijder had werkte, voor de WiFi hoefde ik ook niet de nieuwe drivers te gebruiken, alles werkte.

Wat mij opviel was de snelheid bij het opstarten en het starten van programma's, dit ging een stuk sneller dan onder XP.

Dus was ik wel heppy, maar de enorme iconen op mijn scherm vond ik niet leuk, maar ik kon geen instelleing vinen die ze zouden verkleineren.

Ondanks dat ik een goede Key had was het mij niet mogelijk om mijn Vista te activeren, vond dat wel een beetje vreemd.

Daarna een clean install gedaan op de C drive, dit nam maar 30 minuten inbeslag. Vond dit wel een groot verschil met de update.

Mijn WiFi kaart kon ik niet aan de ganf krijgen, ook niet met de nieuwe drivers van Ralink, die voor Vista geschikt moesten zijn. Aan dit probleem heb ik zeker 1 uur besteed, maar geen WiFi.

Mijn PC was nu supersnel en Vista ziet er toch wel gaaf uit.

Heb dus laat zeer laat of vroeg in de morgen het Ghost image weer terug gezet, dus draai ik nu weer onder XP.

Ga ik het nog eens opzetten, ik denk het wel maar dan zal er wel een officele versie moeten zijn.

Dat is dus precies de reden waarom ik nooit met beta's ga klooien, zelfs niet met release candidates, althans niet als het om Windows gaat.

Als hij straks gereased word zullen er nog een aantal van deze problemen blijven en die zullen ook wel opgelost worden, kan natuurlijk wel even duren.

Wat ik me wel afvraag is waar de snelheidswinst vandaan komt, misschien toch een ietwat efficiëntere programmering van het besturingssysteem?

Maarja, ik heb geen legale key, ga er ook geen kopen, bij Microsuf kun je elke 3 of 4 jaar wel een nieuw OS gaan kopen.

Geheid dat Vista straks ook weer veel meer controles kent op het legaal zijn dan XP.:)

Ik las net dat je vista maar 1 keer op een andere pc kan gebruiken.

Dus als je een beetje pech hebt en je pc gaat kapot ben je genoodzaakt een nieuwe licentie aan te schaffen.

Dit vind ik echte onzin zoiets, vind dat de europese commissie dat moet verbieden dat je dus gewoon vista kan gebruiken zolang als je wilt en gewoon op 1 pc tegelijk.

Ook al heeft hij op 100 verschillende pc's gestaan.

Daarnaast is het best prijzig.

Als ze dit niet veranderen blijf ik voorlopig op xp pro werken.

Tja dat is bij XP dus ook al het geval. In sommige gevallen heb ik al meegemaakt dat bij de aanschaf van een ander merk moederbord de licentie niet meer geactiveerd werd door Microsoft en bellen ook niet hielp, omdat de licentie namelijk bij de geleverde pc hoort.

Bij een ander merk moederbord is niet meer na te gaan of je niet wellicht die licentie op een andere pc gebruikt en desbetreffenden moesten dan maar een retail versie gaan kopen.

Dat schreeuwt dus gewoon om illegaal activeren met dat soort idiote vorm van niet-support. Maar dat is dus het nadeel van een OEM versie (versie bij pc meegeleverd).

Het is ronduit belachelijk. Als ze zelfs dat nu ook nog eens gaan verergeren met Vista, zou daar inderdaad de Europese commissie tegen moeten optreden, want zelfs nu hebben al legaal gelicencieerde mensen problemen met bijv. die WGA, die ondanks het gebruik van de removeWGA patch en het daarna verbergen van de update en eventueel gebruik van een crack na een bepaalde tijd TOCH weer terug op het systeem komt.

En dan nog durven beweren dat ze zich niet met persoonlijke instellingen bemoeien? Yeah right, da's nu met XP al zo, zal met Vista alleen maar erger worden.

Voor mij al weer genoeg aanleiding XP op mijn machine te laten staan totdat het echt niet meer anders kan.

Hoe zit dat eigenlijk met een losse licentie, dus niet bij een pc gekocht maar gewoon los in de winkel.

Is die ook maar beperkt te gebruiken?

Het bericht dat de licentieovereenkomst voor Windows Vista fors aangescherpt zouden worden, berust op een misverstand, zo weet Paul Thurrot van Winsupersite. Bronnen bij Microsoft zouden hem verteld hebben dat de vernieuwde EULA vooral een verduidelijking van de bestaande Windows XP-licentie inhoudt, omdat over die laatste heel wat twijfels zijn. Meldingen als zou men een Vista-systeem niet meer mogen upgraden of een Vista-licentie niet voor een nieuw systeem mogen gebruiken, zijn volgens hem uit de lucht gegrepen. Zo wil men met de nieuwe EULA duidelijker stellen dat OEM-licenties gebonden zijn aan de hardware waarbij ze aangeschaft werden, wat voorheen ook al het geval was. In de oude licentieovereenkomst stond echter 'You may move [Windows XP] to a different Workstation Computer. After the transfer, you must completely remove [Windows XP] from the former Workstation Computer' wat lijkt te impliceren dat het overzetten van een installatie niet aan grenzen gebonden is. In de Vista-EULA is nu duidelijker vermeld dat een licentie eenmalig naar een ander systeem overgezet mag worden.
Een ander discussiepunt was ontstaan rond de mogelijkheden om Vista in een virtuele omgeving te installeren. Het is voor het eerst dat Microsoft virtualisatiemogelijkheden beschrijft in een EULA en daarin stelt het bedrijf dat alleen Vista Business en Vista Ultimate in een virtuele omgeving gebruikt mogen worden. Een licentie is daarnaast slechts voor één installatie, al dan niet virtueel, geldig, zodat het niet toegestaan is Windows Vista met één licentie in zowel een virtuele omgeving als op een fysiek systeem te gebruiken. Microsoft beredeneert dat momenteel vooral bedrijven, die Vista Business gaan gebruiken, en tweakers, die vooral met Vista Ultimate aan de slag zullen gaan, van virtualisatie gebruikmaken. Er is overigens één uitzondering: Windows Vista Enterprise, die alleen voor volumelicentiegebruikers beschikbaar zal zijn, kan met één licentiesleutel echter terzelfdertijd op één fysiek systeem en vier virtuele machines gebruikt worden.
Bron: http://www.tweakers.net

Het schijnt dus allemaal wel mee te vallen :)

Gelukkig maar. Toch vertrouw ik die mensen van Microsuf niet. Zoals gezegd wisten ze ook de legale verwijdering van de WGAdingens weer ongedaan te maken zodat mensen die melding weer terugkrijgen, ook mensen met een legaal serienummer.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit vroeger of later in Vista toch weer aangescherpt gaat worden.

Ja Heren en Dames,

ik had wat problemen bij de kale installatie, geen wifi ondersteuning.

Dus heb ik VMware geinstalleerd, versie 5.0 en daar Vista op gezet.

Weer problemen met de wifi, klote paket. De tools die bij VMware zitten bleken niet goed te werken.

Maar ja sommige van jullie kennen mij, via het internet nieuwe versie gedownload, newsgroups dan he, maar dat snapte jullie wel.

Versie is nu 5.5.2 build nog iets, nu draaid vista heel goed heb dus ook netwerk verbindingen.

Wat valt mij het meeste op, de snelheid die het nodig heeft om op te starten, echt heel snel veel sneller dan XP.

Dat de programma's zelf ook snel starten onder Vista.

IE onder Vista is ook veel sneller.

Eigenlijk zou ik het wel willen hebben, maar de probleempjes met WiFi moeten dan wel onder controle komen.

By the way, heb ook al updates gehad, key schijnt een goede te zijn, maar dat hadden jullie ook wel verwacht van mij.

Nou ik hoop dat de orginele versie snel uit komt, zodat ik verder kan spelen.

echt heel snel veel sneller dan XP.
Ik vraag me dan toch echt af wat hier de oorzaak van zou zijn. Efficiënter programmeerwerk, of is het omdat het hier weer eens om een "kale" (dus net geinstalleerde) versie gaat?

Gisteren namelijk een Windows XP home op een machine gezet en die start echt op als een trein. De vertragingen komen pas als er een zooi software op staat en de registry dus ook al volloopt en de nodige dingen die er eigenlijk uit hadden moeten zijn er nog in achtergebleven zijn door onzuivere de-installatiemethodes van diverse software.

Dus dat is toch nog wel een puntje waar ik nieuwsgierig naar ben.

Dat had je nu niet moeten zeggen, allicht is dat een schone machine.

Je moet niet al die geheimpjes meteen prijsgeven.

Ah kijk, zo kan ik het ook, da's foetelen.:biggrin:

Mijn pc loopt hier ook als een trein , er staan welgeteld maar 6 programma's op

thunderbird , firefox , DCC , dreamboxedit , VLC en open office

voor de rest heb ik het meeste van de MS-crap eruitgegooid zoals outlook en nog een paar andere dingen die nooit gebruikt werden

Ik ben na een paar tegenslagen wel geleerd

Zelfs de updates van MS kunnen voor een hele boel miserie zorgen en ik spreek uit ondervinding

In plaats van een volledig nieuwe winversie uit te brengen hadden ze beter een compleeet werkende update van xp uitgebracht , want zelfs xp is nog ver van afgewerkt . Puur winstbejag van MS cassa cassa is het enige wat telt

Wat betreft de prijs , zoek iemand met studenten in huis en koop een studentelicensie dat scheelt de helft in prijs :biggrin:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan