Extra belasting over zelf opgewekte stroom.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Ik kreeg net een bericht van dit forum.

http://www.zonne-energie-forum.nl/index.php?topic=4656.0

ach ze moeten het verlies aan energie belasting toch op enige manier weer terug halen, was allang bekend dat ze dat willen ,

Ik bespaar op jaarbasis 800 euro dat gaat dan straks naar 500 euro.

Maar het is van de zotte , eerst zonnepanelen promoten door allerlei gunstige regels BTW terug, Zeer goedkope leningen voor aanschaf >1% rente gedurende 10 jaar ,

En nu gaan ze janken om dat ze nu merken dat de panelen steeds betaalbaarder worden en de terugverdientijd gemiddeld met BTW voordeel ca 6 jaar is.

Effectief kost je 1 kwH ca 9 cent , de overige 14 cent is belasting en dat gaan ze nu met het explosieve toepassen van zonnepanelen wel voelen in de schatkist.

Petitie tekenen of niet , ze rammen die regel er gewoon door,

Ik lees nog iets anders, iets wat je zelf schreef:
We krijgen allemaal een slimme meter.
In 2020 moet iedereen er een hebben.
Dat verhaal is niet juist.
Vooralsnog is het zo dat iedereen voor 2020 een slimme meter aangeboden moet krijgen, maar hij is niet verplicht, weigeren mag.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren
En ik ken al een aantal mensen in de buurt die hem gaan weigeren, inclusief ondergetekende.

Wat moet ik met een slimme meter en stadsverwarming die je handmatig moet bedienen. Leg mij dat maar eens uit. Of is die slimme meter alleen voor electra?  :rolleyes:

electra en gas , maar apart natuurlijk.
Als je geen gas hebt dan alleen electra.

Als iedereen een nieuwe meter heeft in 2020 moet je voor je gebruikte stroom het normale tarief betalen.
Maar voor je opgewekte stroom krijg je dan nog 9 eurocent.
Dus weer een tegenvaller.

Als je nu hoort dat ze de gaskraan een stuk dichter hebben gedraaid dan denk je ook aan minder inkomsten.
En dat is dus niet zo.
Ze halen net zoveel gas uit de grond als de bedoeling was.
Ze hebben de jaren eerder veel te veel uit de grond gehaald en daarom had je hier ook die bevingen.
En heftiger als werd aan gegeven.
Bij de Duitsers zag je heel andere getallen.

en nu staat de kraan midden in de provincie weer verder open, ter compensatie dat ie in loppersum dicht gedraaid is.
gaat dus lekker verder die onzin.
Al 2 keer schade gehad dus.

En waar woon je dan Jacob?

Bovenop de allereerste put van nederland (200 meter er van af)

9 ct per opgewekte energie of 9 ct per overtollige energie, wat bedoel je nou ? Het laatste geldt nu al heb je meer opgewekt dan verbruikt dan krijg je slechts 9ct per overtollige energie
Maar dan moet je wel als ondernemer bij de belastingdienst bekend zijn. immers je bent dan ondernemer.

Dus stel 1)  9ct per opgewekte kWh en mijn opbrengst op jaar basis is ca 4500kwh dan zou me dat 400 euro opleveren. (ipv 1035 euro )

Principieel is dat juist want de energiemaatschappijen leveren ook de kWh voor 9 ct , de overige 14 cent is belasting en waarom zou je over je eigen opgewekte energie belastingvoordeel krijgen.

Lijkt me wel een redelijke gedachte maar voordat het zover is zijn we wel een paar jaar verder want als jan en alleman door heeft dat de terug verdientijd ipv 5 jaar, 12 jaar wordt, staan er direct een hoop panelen bij het grof vuil en een stuk of 100 bedrijfjes failliet.

Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt . Als ik de eerdere berichten heb gelezen zou er een max zitten van ca 320 euro en dan betekent dat mijn winst nog altijd zo'n 700 euro bedraagt , toch de moeite waard.

Hoe was het spreekwoord ook al weer

Voor niets gaat de zon op , of wordt het nu de zon gaat niet voor niets op????

Ik bedoel het eerste.
Het overtollige daar kom ik niet aan toe.
We gebruiken 4500 Kw per jaar en ik denk dat 4000 opwek.
Mijn oude meter draaide terug en met die nieuwe niet meer.
En dat lijkt me het eerlijkste.

Jan,  wat bedoel je met het eerlijkste, dat de meter terug draait of dat je een nieuwe hebt die dat niet doet
Ik heb een die terug draait,  vandaag kreeg ik een mail om de meterstand door te geven. Nadat ik dat gedaan had kreeg ik de melding dat de stand niet in overeen stemming was met wat electrabels prognose was en of ik de reden hiervan wilde aangeven.  Woehaha ik heb gezegd ledlampen,  stelletje idioten bij aanschaf krijgen ze dat door dat je zonnepanelen hebt aangeschaft

Hoi ik bedoel de eerste 9 cent.

Ja ik heb een nieuwe meter.
Mijn standen klopten ook niet.
Omdat ik nu zonnepanelen had en de meter daar niet op was geijkt moest ik een andere meter.
Ik zei tegen die man, het maakt voor die meter niet uit van welke kant het komt.
Ik moest een nieuwe meter.
Nu hebben ze meer inzicht.
Ik had ook liever mijn oude meter gehouden.
Maar de verekening bleef het zelfde zei hij.
Bij mijn zoon wordt het idd zo gedaan.
IK moet het nog afwachten want hij is afgelopen zaterdag geplaatst.

@Janblues
kleine correctie, ik had moeten schrijven de eerste put van groningen.

@JACOB
Ik woon wat verder van de put.
Maar voelen de bevingen soms wel.

Nee Baflo.

Ik heb nu ook een gescheurde muur.
Gelukkig is het een sier muurtje.
Ik hoop alleen dat de fundering niet is gescheurd.

Ik ben nog steeds aan het uitzoeken of het rendabel is.
Als die 9 cent doorgaan kloppen de berekeningen niet meer.

Ik zou bij Sungevity 6 panelen kunnen krijgen met een opbrengst van 1.439 kwh
Dit zou een een kostenbesparing van ?331 per jaar moeten opleveren
terwijl de investering ?3.119 ex btw (maar je zou de btw terug kunnen krijgen van de belastingdienst)
rendement zou 12,74%

Ben benieuwd wat het na de aanpassingen van de 6 cent nu zou moeten worden.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan