Forces of Nature.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
De aarde waar op wij wonen heeft vele mooie dingen, maar soms ook knap gevaarlijke!

Kijk maar eens naar de foto's in deze link 't gaat er toch wel eens heftig aantoe!

IIIIEEEEKKSSSS!!! :eek: :eek: :eek:

Die eerste vind ik al eeeeerrug akelig.

En gelijk ook de akeligste er uit. Dat laat me er aan denken toen ik eens alleen met de auto tussen Enkhuizen en Lelystad stond bij de sluis aan de kant van Lelystad.

Opeens kwam er zo over het IJsselmeer zo'n zwarte wolk op zetten en dat zag er steeds dreigender uit. Dus ik natuurlijk stiften, maar halverwege de dijk haalde het weer me in en kwam er een plensbui over me heen, je zag nog geen 5 meter voor je, met de ruitenwissers op de snelste stand.

Op die dijk mag je 100, maar gezien het gezichtsveld op dat moment reed ik nog niet eens meer 50. Even plotseling als het over me heen kwam gevallen was het ook weer weg en toen nog normale regen.

Gelukkig zat ik toen nog in het daglicht gedeelte, maar in het zwarte donkere gedeelte moet het nog akeliger geweest zijn.

En ik heb sowieso al geen zeebenen.:biggrin:

Jaaaa.... de natuur kan nogal apart doen af en toe.

Inderdaad erg gevaarlijk.

Ik neem mn petje af voor de fotografen! Wat een prachtige foto's!

Groetjes,

Bones

Ik heb er niet veel verstand van, maar het aanleggen van de dijken en de deltawerken hier na de watersnoodramp heeft toch 1 en ander meegebracht...

Water en luchtstromingen heb ik begrepen.

Ik woon hier in een gebied waar een jaar of 15 terug het bijna altijd `BINGO` was met de onweersbuien, we konden hier als we keken waar de donkere wolken hingen, meteen zeggen of we de bui wel kregen of niet kregen.

Nu was ik laatst met een kennis van mij daarover aan het kletsen waarom dit nu hier niet meer is, we pakken tegenwoordig naast de buien, zelfs een glimp krijgen we niet meer...

Hij wist mij te vertellen dat dit te maken had met een sluis die dichtgezet was aan de westersschelde ( kan ook ooster zijn, maar daar was het ergens... ) , en daarom hebben de buien zich verplaatst naar onder en boven ons.

Zet men nu in Rotterdam een sluis dicht dan gaan ze gegarandeerd naar Antwerpen.

Ik wist of weet nog steeds niet of dit nu wel of niet zo is, maar ben speciaal hiervoor deze vakantie eens naar Neeltje Jans gegaan, en 1 en ander eens gelezen wat de watersnoodramp in 1953 allemaal teweeg heeft gebracht, en waar allemaal over nagedacht moest worden om dit nooit meer te laten gebeuren.

Het weer is dus te veranderen, tenminste de richting ervan...

Ik wil hier dus echt meer over weten, en het lijkt mij dus leuk om het hier er over te hebben.

Zet men nu in Rotterdam een sluis dicht dan gaan ze gegarandeerd naar Antwerpen.
Kijk en daar geloof ik dus geen barst van.

Een sluis laat over het algemeen het water alleen dalen of stijgen op een bepaald, normaliter vrij klein, gedeelte. Daar ga je echt geen grote wijzigingen meer maken in het weer.

Een ander verhaal is inderdaad het gebeuren in de Oosterschelde met de Deltawerken. Daar zorgt de sluis eerder voor een vorm van afsluiting van een groot watergebied.

Je ziet ook als je die grote zeestormen hebt, of die tornado's wat over zee aan komen en aan land gaan, dat er verschil zit tussen hoe ze werken boven de oceaan en boven het land.

Net vanwege die andere reactie boven het water, zou ik me kunnen voorstellen (maar ik ben ook geen deskundige dus dit is slechts gissen mijnerzijds), dat je de richting van bepaalde weersvormen zou kunnen beinvloeden, door bepaalde (maar dan wel grotere) watermassa's anders te laten verlopen of te laten stijgen of zakken.

Eigenlijk is het ongelooflijk maar eb en vloed wordt ook veroorzaakt door de stand van de maan hoofdzakelijk, terwijl die enorm ver weg van de aarde staat.

Helaas hadden wij geen tijd meer over om naar de Neeltje Jans te gaan. Maar ook ik vind de watersnoodram van 1953 erg interessant, met name hoe ze gedacht hebben dit nooit meer te laten voor komen.

Want wat je hier stopt, verplaatst zich over het algemeen naar elders. Vandaar ook dat ze bijvoorbeeld de maasdijken hier niet zomaar konden verhogen, zonder hogerop in Limburg ook maatregelen te nemen, anders zou het daar gewoon gaan onderlopen.

En dat was dus om de beide grotere (want er waren er meer maar niet zo groot) uit de jaren '93 en '95 in de toekomst te voorkomen.

Kijk en daar geloof ik dus geen barst van.
.
Nou wil ik dit nu niet te snel bevestigen BT.

Je zit met zout en zoetwater stromingen...

maar ik ga er eens nader over informeren, en morgenavond eens op googlen, zal wel moet, want daarna is er hier geen ( corsokoorts ) meer voor...

Ik denk dan onze Mas3 hier volgens mij wel wat meer info over heeft...

Dijken en andere obstakels kunnen inderdaad regenbuien veroorzaken, waardoor ze verderop dus niet meer zullen vallen.

Dat geldt voor elk obstakel, alleen zijn er niet heel veel natuurlijk ontstane obstakels die groot genoeg zijn.

Helga (van Leur) en kompanen vertelt nogal eens over op elkaar botsende fronten met een hoop geweld als resultaat.

Soortgelijke effecten ontstaan dus ook bij drempels zoals dijken en dergelijke.

Alleen het feit dat het water ophoudt en er een landmassa verschijnt, zorgt al voor een verstoring van de luchtstromingen.

De landmassa (die over het algemeen hoger dan het wateroppervlak ligt), zorgt ervoor dat de lucht (en de wolken daarin) moet stijgen.

Een wolk kan niet zomaar stijgen, die moet ballast kwijt om te kunnen stijgen.

Daarom zitten wij hier meer in de regen dat de landen ten oosten van ons; wij hebben wel een kustlijn.

(is wel een beetje kort door de bocht, er zijn natuurlijk veel meer zaken waar je rekening mee moet houden)

Als je een groter wateroppervlak zoals dat voorkomt in Zeeland ineens gaat barricaderen, zal dat ook een klein beetje klimaatverandering tot gevolg hebben.

De bewoners van de gebieden daar zouden dat kunnen bemerken.

Het lijkt me wel vrij sterk dat het verschil zo groot zal zijn als freggel hier schildert, maar men zou het in de loop der tijd wel kunnen bemerken.

Het openzetten van een sluis heeft misschien wel wat invloed op het weer, maar dat moet een nogal stevige sluis zijn.

Een sluis is bedoeld om de waterhuishouding te reguleren.

Het gedeelte waar het water stijgt of daalt is bij een sluis erg klein, want das alleen in de sluis zelf de bedoeling (om vaartuigen van het ene naar het andere water te brengen).

Een sluis is dan gebouwd om ervoor te zorgen dat het water niet zomaar van het ene punt naar het volgende punt kan stromen.

Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat er genoeg water in een kanaal blijft staan om er scheepvaart verkeer doorheen te kunnen sturen.

Een beetje beweging houd je natuurlijk altijd.

Maar inderdaad zijn er ook (zee-)sluizen die het zoute van het zoete water moeten scheiden.

Daar speelt ook nog een heel mechanisme mee, die ervoor zorgt dat zout en zoet water niet zondermeer mengen.

(Zout water is zwaarder en daar word gebruik van gemaakt).

Een open verbinding zoals de nieuwe waterweg, bestaat uit zoet water dat zich mengt met zout water (resultaat is brak water), maar daar is de stroming uitgaand, naar zee toe.

Wanneer de stroming dreigt om te keren, dan gaat het fout, omdat er te zout water landinwaarts komt.

Dat geeft problemen met allerlei beestjes en plantjes en met de drinkwatervoorziening.

Daarom gaat daar de deur (wel een flinke deur (of eigenlijk twee)) dicht als dat dreigt te gebeuren.

Die Maeslantkering gaat dus ook dicht als er geen direct overstromingsgevaar dreigt.

Persoonlijk geloof ik ook niet dat de verschillen zo groot zijn als freggel beschrijft.

Maar als je er op gaat meten, zul je vast een verband vinden.

Ben benieuwd hoe de Mythbusters (nieuw seizoen net gestart) dit zouden aanpakken, niet dat dat enige wetenschappelijke waarde zou hebben overigens.

Het landschap heeft grote invloed op het weer.

Sinds ik hier woon valt het op dat het in verhouding zo weinig regent.

Ik houd al jaren de weergegevens bij waarvan sinds 2003 met een weerstation op de PC.

De weersverwachting voor ons dorp zit er heel vaak naast.

Ik kijk regelmatig op buienradar en niederschlagsradar en wat mij dan opvalt is dat heel vaak een enorm of kleiner regengebied onze kant opkomt. Voordat het bij ons is, zie je het verbrokkelen en om ons heen gaan. Ook onstaan de buien vaak voorbij ons.

Mijn buurman werkt in een dorp hier 8 km vandaan. Volgens hem is het zo dat als het in dorp waar hij werkt regent, is het hier droog of andersom. Op de weg tussen de dorpen ligt de grens tussen nat en droog. De enige verklaring die ik er voor kan geven is dat het gebied hier glooiend is met hoogte verschillen van 30 tot 45 meter. Dat is helemaal niet zoveel maar lijkt toch van invloed te zijn.

Ik denk dat het effect boven water groter is omdat de luchtvochtigheid dan mee gaat spelen. Hier is het dchtsbijzijnde water een beekje 8 km hier vandaan.

De weersverwachting voor ons dorp wordt gebaseerd op een weerstation dat hier 17 km vandaan ligt. Volgens de neerslagradars klopt het voor daar wel, maar bij ons zeker niet.

Dat zou goed kunnen, maar dat is wat ik zeg. Er is altijd spel tussen het weer en het landschap of het water. Alleen niet op kleine vlakken, maar dat kan wel gaan spelen als je grotere gebieden hebt, dus grotere water oppervlaktes of een landschap van een paar vierkante kilometer, zeker als daar ook glooing in zit.

Dus het zou me niet verbazen als dat er in jullie geval inderdaad mee te maken heeft.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan