Zet men nu in Rotterdam een sluis dicht dan gaan ze gegarandeerd naar Antwerpen.
Kijk en daar geloof ik dus geen barst van.
Een sluis laat over het algemeen het water alleen dalen of stijgen op een bepaald, normaliter vrij klein, gedeelte. Daar ga je echt geen grote wijzigingen meer maken in het weer.
Een ander verhaal is inderdaad het gebeuren in de Oosterschelde met de Deltawerken. Daar zorgt de sluis eerder voor een vorm van afsluiting van een groot watergebied.
Je ziet ook als je die grote zeestormen hebt, of die tornado's wat over zee aan komen en aan land gaan, dat er verschil zit tussen hoe ze werken boven de oceaan en boven het land.
Net vanwege die andere reactie boven het water, zou ik me kunnen voorstellen (maar ik ben ook geen deskundige dus dit is slechts gissen mijnerzijds), dat je de richting van bepaalde weersvormen zou kunnen beinvloeden, door bepaalde (maar dan wel grotere) watermassa's anders te laten verlopen of te laten stijgen of zakken.
Eigenlijk is het ongelooflijk maar eb en vloed wordt ook veroorzaakt door de stand van de maan hoofdzakelijk, terwijl die enorm ver weg van de aarde staat.
Helaas hadden wij geen tijd meer over om naar de Neeltje Jans te gaan. Maar ook ik vind de watersnoodram van 1953 erg interessant, met name hoe ze gedacht hebben dit nooit meer te laten voor komen.
Want wat je hier stopt, verplaatst zich over het algemeen naar elders. Vandaar ook dat ze bijvoorbeeld de maasdijken hier niet zomaar konden verhogen, zonder hogerop in Limburg ook maatregelen te nemen, anders zou het daar gewoon gaan onderlopen.
En dat was dus om de beide grotere (want er waren er meer maar niet zo groot) uit de jaren '93 en '95 in de toekomst te voorkomen.