Tja een beetje laat want die is alweer voorbij:
Ferrari is het seizoen goed begonnen door de eerste overwinning te pakken. In de openingsrace in Melbourne was de Fin Kimi R?ikk?nen de twee McLaren coureurs te snel af.
De Fin Kimi R?ikk?nen eiste vandaag tijdens de grandprix van Australi? de hoofdrol op. ?The iceman? hield het hoofd koel en leidde de race vanaf de start.
Het was R?ikk?nen, gevolgd door Nick Heidfeld en Lewis Hamilton die door de eerste bocht denderden. Alonso valt terug van de 2e naar de 4e plaats. Sato die vanaf de tiende plek mocht starten heeft een plek gewonnen en komt als negende door. Davidson die het feest van Super Aguri compleet moest maken, valt terug van de 11e naar de 21e plaats doordat hij niet van zijn plek komt na de start.
Al na twee ronden blijkt dat de Ferrari de pace heeft te pakken. R?ikk?nen kan zijn wagen de sporen geven en loopt verder uit op Nick Heidfeld. In de derde ronde vliegt Davidson door de lucht, nadat hij Sutil heeft aangetikt. Het tweetal kan gelukkig doorrijden. Door deze actie kan Christijan Albers twee plaatsen doorschuiven. De Nederlander is vanuit de pitstraat gestart en is bezig aan zijn opmars.
Ook Massa is flink aan het doortrappen. Hij weet na drie ronden zijn Ferrari van de 20e naar de 16e plaats te sturen. De Honda?s van Button en Barrichello liggen ver in het middenveld, en strijden met elkaar om plaats 13 en 14. Hamilton heeft een momentje, hij stuurt zijn wagen wel erg enthousiast door de bocht, beschadigd hierdoor zijn bodemplaat, maar kan zijn weg vervolgen.
De toon is gezet, en Kimi R?ikk?nen loopt verder weg van Nick Heidfeld. Button en Barrichello zijn druk bezig om elkaar het leven zuur te maken. Coulthard en Massa kunnen hiervan profiteren en sluiten aan bij de Honda coureurs. Barrichello schraapt langs de muur maar hij kan doorgaan.
Dat er dit seizoen met Hamilton rekening moet worden gehouden blijkt wel als hij steeds verder wegloopt bij zijn teamgenoot Fernando Alonso. Na zeven ronden heeft de Brit 1.4 sec. voorsprong op de tweede McLaren.
Massa dringt steeds meer aan bij Coulthard, en na twee ronden lukt het hem om de Schot voorbij te steken. Massa ligt nu 15e en kan op zoek naar Barrichello.
Na elf ronden heeft R?ikk?nen 8 sec. voorsprong op de BMW Sauber van Nick Heidfeld. Christijan Albers gaat rechtdoor en zet zijn Spyker hardhandig tegen de bandenstapel. Hij heeft de twijfelachtige eer de eerste uitvaller van het seizoen te zijn.
De top zes is gemiddeld een seconde per ronde sneller dan de rest. Nick Heidfeld gaat zijn eerste pitstop maken, en vertrekt op de harde Bridgestone banden. Door zijn stop komt hij terug op plaats zeven.
Ook de twee Toyota?s zijn aan elkaar gewaagt. Ralf Schumacher rijd op de achtste plek, en vlak achter hem zijn teamgenoot Jarno Trulli. In ronde 15 kan Barrichello eindelijk zijn teamgenoot Jenson Button voorbij, en hij loopt direct weg.
Nu kan Button gaat strijden met Massa. Massa laat er geen gras over groeien en passeert de Brit na ruim een ronde.
Na negentien ronden heeft R?ikk?nen een voorsprong van 15 sec. Met deze voorsprong gaat hij voor de eerste maal een pitstop maken. Door deze pitstop rijd Hamilton voor het eerst in zijn carri?re aan de leiding van een Formule 1 wedstrijd.
Ferrari stuurt de Fin weg op de harde compound. Hij komt achter Kubica terug de baan op, en ligt op plaats vier.
Na twintig ronden komt Alonso voor het eerst dichterbij aan teamgenoot Hamilton. Het verschil tussen het tweetal is ongeveer een seconde. In ronde 22 maakt Kubica zijn pitstop vanaf de derde stek, en ook hij krijgt de harde Bridgestone banden onder zijn wagen gemonteerd.
Na 23 ronden gaat eindelijk de eerste McLaren zijn stop maken. Het is de wereldkampioen van 2005 en 2006, Fernando Alonso. Omdat ook hij de harde compound krijgt, zal hij tijdens zijn tweede stop de zachte banden krijgen. Hetzelfde geld voor Hamilton. Door de stops van Kubica ? Alonso en Hamilton, neemt R?ikk?nen de leiding weer over.
Hamilton rijd knap tweede voor Alonso. De jonge Brit maakt een meer dan geslaagd debuut. Sutil krijgt een drive trough penalty wegens het blokken van Hamilton. De grootste verliezer na alle pitstops is Nick Heidfeld. Hij valt terug van een tweede naar een vijfde plaats.
Alleen Massa ? Wurz en Davidson moeten nog naar binnen, de rest is al geweest.
In ronde 31 krijgt Jenson Button een drive trough penalty wegens te hard rijden in de pits. Het team heeft een zeer ongelukkig weekend tot nu toe.
Als uiteindelijk iedereen zijn stop heeft gemaakt, lijkt het erop dat alle teams ervoor hebben gekozen om op de harde compound de race te beginnen, zodat men op de zachte banden moet eindigen.
In ronde 38 valt het doek voor Kubica. Hij valt uit met versnellingsbak problemen.
In ronde 41 zet R?ikk?nen de snelste tijd neer van de race: 1:25:235.
Kovalainen spint,kan zijn race vervolgen, maar moet wel zijn plaats afstaan aan Massa.
In ronde 42 gaat R?ikk?nen voor de tweede maal de pit in voor zijn stop. Hamilton stopt een ronde later en krijgt de zachte banden onder zijn wagen. Het is nu zaak voor de Brit om zo snel mogelijk op racesnelheid te komen zodat hij Alonso voor blijft als deze zijn stop moet maken.
Als in ronde 45 Alonso binnenkomt voor zijn stop is het duidelijk dat hij zijn teamgenoot kan voorblijven. Alonso ligt nu op plaats twee.
Hiermee heeft de top zes hun tweede en laatste stops gemaakt.
In ronde 48 is Massa al opgeklommen naar de zesde plaats. Dit is een prachtig resultaat, gezien hij vanaf de 21 plaats moest beginnen. Ook Rosberg is goed bezig. Hij ligt op een keurige zevende plek.
In ronde 50 maakt Coulthard een gigantische blunder. Hij rijd achter Wurz en wil hem passeren. De schot ligt te ver achter zijn tegenstander en denkt hem uit te kunnen remmen. Dat lukt echter niet, en hij word over de wagen van Wurz gelanceerd. De Oostenrijker heeft mazzel dat hij niet word geraakt aan zijn hoofd. Exit voor de beide heren.
De rest van de wedstrijd verloopt tamelijk rustig. Massa en Fisichella zijn druk in gevecht met elkaar voor plaats vijf en zes. Na 58 ronden is de eerste winnaar bekend van dit seizoen. 1. R?ikk?nen ? 2. Alonso ? 3. Hamilton ? 4. Heidfeld ? 5. Fisichella ? 6. Massa ? 7. Rosberg en 8. Schumacher.