Formule1: Kwalificaties en Uitslagen

jack

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
7.224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
64
Vanaf vandaag krijgen julie hier van mij de verslagen van de kwalificaties en start op stellingen en natuurlijk ook een verslag van de race met de uitslag.
 
Hamilton scoort pole voor eerste race


Lewis Hamilton heeft de pole-position behaald voor de eerste race van het seizoen. De McLaren-rijder liet in de kwalificatie voor de Grote Prijs van Australi? een tijd van 1.26.714 noteren en was daarmee bijna twee tienden van een seconde sneller dan Robert Kubica, die zijn BMW verrassend naar de tweede startplek bracht. Kimi Raikkonen wacht een zware seizoensopener. De wereldkampioen had een probleem met de auto, waardoor hij de race in Albert Park als zestiende zal moeten beginnen.

De eerste kwalificatie van het seizoen is de eerste serieuze krachtmeting van het jaar. Na maanden lang testen geeft deze sessie de eerste antwoorden op vragen als: Zijn Ferrari en McLaren ook dit jaar met afstand de twee snelste teams op de grid? Kan BMW-Sauber opnieuw aanspraak maken op de titel 'best of the rest'? Heeft Force India daadwerkelijk een grote stap voorwaarts kunnen zetten?

Voor regerend wereldkampioen Kimi Raikkonen verliep de kwalificatie in ieder geval dramatisch. Aan het einde van het eerste kwalificatiedeel verdween ineens de aandrijving in zijn Ferrari en viel de Fin stil bij de ingang van de pitstraat. Het team duwde de wagen terug naar de pitbox, maar daar kreeg zij van de wedstrijdleiding te horen dat Raikkonen zich niet verder mocht kwalificeren. Vermoedelijk is de wagen van buiten het pitsgedeelte naar de garage teruggeduwd, wat niet is toegestaan. Voor Raikkonen betekent dit een zestiende startplaats voor de eerste race.

Heikki Kovalainen, die aan zijn eerste raceweekend voor McLaren bezig is, was de snelste man in het eerste kwalificatiedeel. De Fin bracht zijn auto naar een tijd van 1.25.664 en bleef daarmee Nick Heidfeld en Felipe Massa net voor. Force India wist de veelbelovende prestaties in de wintertestsessies nog niet om te zetten in een klinkend kwalificatieresultaat. Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil behoorden tot de langzaamste zes rijders en konden uitstappen. Voor debutanten Bourdais en Piquet was de kwalificatie eveneens voorbij. Niet geheel onverwacht was dit ook het eindstation voor het team van Super Aguri, dat afgelopen winter nauwelijks heeft getest.

In de tweede kwalificatiesessie was McLaren opnieuw het snelst. Dit keer was het Lewis Hamilton die de tijdenlijst aanvoerde, met een tijd van 1.25.187. Robert Kubica en Heikki Kovalainen zaten er goed bij met de tweede en derde tijd. Mark Webber mag zich opmaken voor een lastige thuisrace. Halverwege de sessie ontplofte er een remschijf bij de Australi?r, waarna hij in de grindbak belandde. Webber had nog geen tijd laten noteren, zodat hij de race in Melbourne van de vijftiende stek moet aanvangen. Teleurgesteld klom de Red Bull-coureur uit zijn auto. Ook teleurgesteld was Fernando Alonso, die er niet in slaagde het laatste kwalificatiedeel te bereiken. De Spanjaard komt nog veel snelheid te kort in de Renault. Kazuki Nakajima, Rubens Barrichello en Jenson Button waren ook te langzaam.

De strijd om de pole-position werd pas na het vallen van de vlag beslist, ondanks dat het laatste kwalificatiedeel dankzij een regelwijziging niet meer in het teken van het leegrijden van de tanks staat. Robert Kubica haalde het onderste uit de kan met zijn BMW en ging, inclusief een slippertje, naar een tijd van 1.26.889. Lewis Hamilton was echter ook goed onderweg en toverde een 1.26.714 uit de hoge hoed. Kubica werd daarmee verdrongen naar de tweede plek, wat een uitstekende prestatie is voor het Duitse fabrieksteam. Heikki Kovalainen en Felipe Massa stuurden hun auto's naar de tweede startrij. De plekken vijf tot en met tien waren voor Nick Heidfeld, Jarno Trulli, Nico Rosberg, David Coulthard, Timo Glock en Sebastian Vettel.

De Grand Prix van Australi? gaat zondag om 5.30 uur Nederlandse tijd van start.

Startopstelling:

Pos Coureur Team Tijd
1 L. Hamilton McLaren 1:26.714
2 R. Kubica BMW 1:26.866
3 H. Kovalainen McLaren 1:27.079
4 F. Massa Ferrari 1:27.178
5 N. Heidfeld BMW 1:27.236
6 J. Trulli Toyota 1:28.527
7 N. Rosberg Williams 1:28.687
8 D. Coulthard Red Bull 1:29.041
9 T. Glock Toyota 1:29.593
10 S. Vettel Scuderia Toro Rosso geen tijd
11 R. Barrichello Honda 1:26.173
12 F. Alonso Renault 1:26.188
13 J. Button Honda 1:26.259
14 K. Nakajima Williams 1:26.413
15 M. Webber Red Bull geen tijd
16 K. R?ikk?nen Ferrari geen tijd
17 G. Fisichella Force India F1 1:27.207
18 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:27.446
19 A. Sutil Force India F1 1:27.859
20 T. Sato Super Aguri 1:28.208
21 N. Piquet jr. Renault 1:28.330
22 A. Davidson Super Aguri 1:29.059
 
Nou hier is die dan de uitslag van de 1e race,, en ik kan je zeggen dat, als ze allemaal zo gaan worden het een spetterend seizoen zal worden, want wat een race was dit,, was blij dat ik vroeg was opgestaan en had geen koffie nodig om wakker te blijven.


Volwassen Hamilton blijft als enige overeind

Spins, crashes, botsingen, fouten en pech, dat alles is op iedereen van toepassing tijdens de Australische Grand Prix, behalve dan op Lewis Hamilton. De McLaren-coureur rijdt een foutloze race en is de terechte winnaar van het spektakelstuk dat seizoen 2008 opent. Nick Heidfeld en Nico Rosberg mogen met hem mee naar het podium. Een primeur voor de Williams-coureur.

Bij de start wordt meteen duidelijk dat het een knotsgekke race wordt: achter Hamilton, die zijn koppositie verdedigt ten opzichte van Robert Kubica, gebeurt van alles en nog wat. Felipe Massa spint in de eerste bocht, en achteraan rijden verschillende coureurs tegen elkaar aan, met name tegen Giancarlo Fisichella.

Ook Sebastian Vettel en Jenson Button vallen uit. Even verderop rijdt Anthony Davidson tegen de muur aan als hij moet uitwijken en ook de race van Mark Webber is binnen de minuut afgelopen. Door het gedrang rijden Kimi Raikkonen en Nelsinho Piquet, beiden achteraan gestart, onmiddellijk in de toptien.

Om de rotzooi op te ruimen komt de safetycar even kort de baan op en Massa en Kazuki Nakajima maken van de gelegenheid gebruik te pitten. Bij het wegrijden botsen ze bijna tegen elkaar aan. In de tweede ronde gaat de safetycar weer naar binnen, maar het is net alsof de helft van het veld het niet door heeft. De onderlinge gaten zijn enorm. Kubica probeert het wel bij Hamilton, maar heeft geen schijn van kans. Heikki Kovalainen volgt op een seconde of twee.

Na tien ronden heeft Hamilton al een voorsprong van tien seconden opgebouwd. Zijn marge ten opzichte van Raikkonen is vele malen groter en groeit gestaag; de Fin wordt opgehouden door Rubens Barrichello. Tot vlak na de eerste serie pitstops gebeurt er weinig, afgezien dan van de inhaalactie van Raikkonen op Barrichello. Meteen neemt de Ferrari-coureur afstand.

Door zijn domme spin en pitstop is Massa bezig aan een inhaalrace. Ook David Coulthard lijkt hij te pakken te hebben. De Schot geeft echter niet op en geeft Massa weinig ruimte. De Braziliaan moet remmen, lanceert Coulthard over zijn voorwiel en de RB4 loopt grote schade op. In de 25e ronde neutraliseert de safetycar opnieuw de race. De Ferrari heeft geen schade.

De neutralisatie speelt Raikkonen in de kaart. Eigenlijk wil hij zijn pitstop maken, maar hij kan nog net de ingang van de pitstraat uitsturen en vervolgt zijn weg. Na vijf ronden safetycar gaat het weer los. Raikkonen, die derde ligt, probeert Kovalainen te verrassen, maar overspeelt zijn hand. Hij ploegt door het grind en ligt plots laatste van de elf die nog meedoen.

Even later maakt hij het nog bonter door achter Timo Glock domweg te spinnen omdat hij half op het gras rijdt onder het aanremmen voor dezelfde bocht. Twee ronden later komt ook Glock op het gras terecht. Zijn Toyota stuitert over het gras, komt hard op het asfalt terecht en dat betekent het einde van zijn race. En de nodige pijn in de rug. Weer moet de safetycar de rommel opruimen.

Barrichello komt naar binnen om bij te tanken. Dat mag niet, maar het kan vast niet anders. Hij krijgt er een stop and go-penalty voor. Dat hij ook het rode licht aan het einde van de pitstraat negeert heeft de wedstrijdleiding nog niet eens opgemerkt. Als de safetycar het veld weer vrijgeeft maken Kubica en Nakajima van de gelegenheid gebruik om te botsen. Kubica's achterkant is te beschadigd om door te rijden, maar Nakajima kan met een nieuwe voorvleugel weer verder.

Ook de race kan weer verder. Er zijn dan nog elf ronden te gaan. Kovalainen en Fernando Alonso komen dan eveneens naar binnen, zij moeten nog nieuwe banden halen. Kovalainen wordt even opgehouden door Raikkonen en Alonso wint knap twee plaatsen. De Finnen wisselen van positie. Even later blijkt waarom. Raikkonen heeft problemen met zijn Ferrari, die niet veel later stilvalt.

Het is duidelijk niet de dag van Ferrari. Op die vraag zal ook Sébastien Bourdais bevestigend antwoorden. Een paar ronden voor het einde van de race begint zijn motor te roken en valt de aandrijving weg. Hij wordt nog wel geklasseerd en scoort zo alsnog punten in zijn debuutrace.

In de voorlaatste ronde is er nog even een raar moment tussen Kovalainen en Alonso. Kovalainen haalt de Renault in en ligt vierde, maar op het rechte stuk verliest hij even snelheid zodat Alonso hem weer kan inhalen. De Spanjaard geeft de vierde plek vervolgens niet meer uit handen.

Hamilton laat zich de kaas niet meer van het brood eten. Door alle spectaculaire momenten in de slotfase is de race ineens snel afgelopen, al lijkt het erop dat Hamilton nog wel een uur had kunnen doorrijden gezien het foutenfestival achter hem. Heidfeld en Rosberg reden eveneens een prima race en zien dat bekroond worden met een podiumplek. Nakajima krijgt zijn beloning in de vorm van minstens twee punten.

Barrichello raakt zijn zesde plek dus nog kwijt omdat hij wordt gediskwalificeerd.


1 22 L. Hamilton McLaren 01:34:50.616 58
2 3 N. Heidfeld BMW Sauber 01:34:56.094 0:05.478 58
3 7 N. Rosberg Williams 01:34:58.779 0:08.163 58
4 5 F. Alonso Renault 01:35:07.797 0:17.181 58
5 23 H. Kovalainen McLaren 01:35:08.630 0:18.014 58
6 8 K. Nakajima Williams 57



Ook uitgevallen maar toch nog punten gekregen:

7 14 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 56 motor
8 1 K. Raikkonen Ferrari 55 aandrijving


Uitgevallen:

9 4 R. Kubica BMW Sauber 50 gevolgen botsing
10 12 T. Glock Toyota 44 crash
11 18 T. Sato Super Aguri 33 aandrijving
12 6 N. Piquet Renault 31 mechanisch
13 2 F. Massa Ferrari 30 aandrijving
14 9 D. Coulthard Red Bull Racing 26 botsing
15 11 J. Trulli Toyota 20 dynamo
16 20 A. Sutil Force India F1 Team 9 hydraulica
17 10 M. Webber Red Bull Racing 1 gevolgen botsing
18 16 J. Button Honda 1 gevolgen botsing
19 19 A. Davidson Super Aguri 1 gevolgen botsing
20 15 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1 botsing
21 21 G. Fisichella Force India F1 Team 1 botsing
22 17 R. Barrichello Honda 01:35:43.069 0:52.453 58 gediskwalificeerd
 
Goed verslag jack

Er gebeurde echt van alles.

Misschien maar standaard invoeren dat om de 15 ronden de Safety
Car de baan op komt ook als dat niet nodig is. :biggrin: :biggrin:

Raar dat de vlieger van Timo Glock kon gebeuren, ik denk dat ze
voortaan veel kritischer naar dit soort potentiele "springschansen"
op ieder circuit zullen moeten letten.
Het is dat de wagen naar rechts afweek want als dat niet was
gebeurd hadden de gevolgen vele malen slechter af kunnen lopen.

Ik denk zelfs dat over de hekken vliegen mogelijk was geweest.


Multispeed
 
Felipe Massa start morgen van pole position tijdens de Grand Prix van Maleisië. De Braziliaan was bijna een halve seconde sneller dan teamgenoot Kimi Räikkönen. Heikki Kovalainen legde beslag op de derde plaats, en was een tiende sneller dan zijn teamgenoot Lewis Hamilton.

In de eerste sessie gingen bijna alle coureurs vroeg de baan op, omdat er regen werd voorspeld. Kovalainen en de beide BMW-coureurs waren de enigen die in de pits bleven. Jarno Trulli was uiteindelijke de snelste in deze sessie, gevolgd door Heikki Kovalainen en Felipe Massa. Afvallers waren Fisischella, Nakajima, Bourdais, Sato, Sutil en Davidson.

Aan het begin van de tweede sessie was er nog geen drup gevallen. De eerste minuut gingen zeven mensen naar buiten. Aan het eind van de sessie stonden beide Ferrari-coureurs aan de top. Lewis Hamilton reed naar de derde tijd. Button, Coulthard, Piquet, Barrichello, Vettel en Rosberg waren de afvallers van deze sessie.

In de derde sessie waren het de McLarens en Ferrari’s die vooraan bij het stoplicht aan het eind van de pits stonden. Felipe Massa was aan het eind het snelste, en start dus morgen van pole position. Teamgenoot Kimi Räikkönen staat achter hem, gevolgd door Heikki Kovalainen en Lewis Hamilton. Jarno Trulli legde beslag op de vijfde startplek.




1 Felipe Massa BRA 2 Ferrari
2 Kimi Räikkönen FIN 1 Ferrari
3 Jarno Trulli ITA 11 Toyota
4 Robert Kubica POL 4 BMW Sauber
5 Nick Heidfeld DUI 3 BMW Sauber
6 Mark Webber AUS 10 RedBull - Renault
7 Fernando Alonso SPA 5 Renault
8 Heikki Kovalainen FIN 23 McLaren - Mercedes
9 Lewis Hamilton ENG 22 McLaren - Mercedes
10 Timo Glock DUI 12 Toyota
11 Jenson Button ENG 16 Honda
12 David Coulthard SCO 9 RedBull - Renault
13 Nelsinho Piquet BRA 6 Renault
14 Rubens Barrichello BRA 17 Honda
15 Sebastian Vettel DUI 15 Toro Rosso - Ferrari
16 Nico Rosberg DUI 7 Williams - Toyota
17 Giancarlo Fisichella ITA 21 Force India - Ferrari
18 Sebastien Bourdais FRA 14 Toro Rosso - Ferrari
19 Takuma Sato JAP 18 Super Aguri - Honda
20 Adrian Sutil DUI 20 Force India - Ferrari
21 Anthony Davidson ENG 19 Super Aguri - Honda
22 Kazuki Nakajima JAP 8 Williams - Toyota
 
Door Remy (RemyRR) op zaterdag 22 maart 2008 13:56
Bron: GPUpdate.net e.a.

Heikki Kovalainen en Lewis Hamilton zullen morgen vanaf respectievelijk de achtste en negende plek starten. De twee kwalificeerden zich eerder vandaag als derde en vierde.

De McLaren-coureurs zijn door de stewards in Maleisi? vijf plekken op de startgrid teruggezet wegens het ophouden van Nick Heidfeld en Fernando Alonso. De ploeggenoten reden tijdens de laatste kwalificatiesessie namelijk tergend langzaam op het snelle stuk van de weg, terwijl er nog coureurs waren die in hun vliegende ronde zaten.
 
Door Dennis (dennistd) op zondag 23 maart 2008 09:36
Bron: FOK!sport

Kimi R?ikk?nen heeft de Grand Prix van Maleisi? op zijn naam geschreven. De Fin wist Robert Kubica voor te blijven. Heikki Kovalainen legde beslag op de derde plaats, gevolgd door Jarno Trulli. Lewis Hamilton kwam tot de vijfde plaats.

Alle coureurs komen na de start nagenoeg probleemloos de eerste krappe bochten door. Een paar ronden later gaat het echter toch mis, als S?bastien Bourdais de grindbak in duikt, wat het einde van zijn race betekent. Bij het opkomen van het eerste rechte stuk spint Timo Glock doordat Nico Rosberg hem aantikt, waarbij laatstgenoemde zijn voorvleugel verliest. Glock weet nog wel de pits te bereiken, maar ook voor hem is de race na een ronde al voorbij.

David Coulthard verliest in de vierde ronde snelheid door onderstuur. Fernando Alonso, die er achter zit, wil de Schot rechts passeren. Nick Heidfeld, die daar weer achter zit, wil er echter ook voorbij, waardoor met dus met z'n drieen over het rechte stuk gaat. De volgende bocht is naar links, waarbij Heidfeld voorop komt. Alonso komt weer achter Coulthard terecht, maar bij de volgende bocht weet de Spanjaard hem ook te passeren.

Twee ronden later schiet Adrian Sutil rechtdoor, en zet zijn auto stil in het gras. Later blijkt dat hij niet meer kon schakelen. Met nog 49 ronden te gaan gaat Kazuki Nakajima op het rechte stuk voorbij aan Sebastian Vettel. Na tien ronden race hebben de Ferrari's een verschil van bijna acht seconden op Kubica, de rondrijdt op plek drie.

Mark Webber en Nakajima zijn in ronde zeventien de eersten die een reguliere stop maken. Felipe Massa komt een ronde later binnen als leider in de wedstrijd. De Braziliaan komt achter Heikki Kovalainen weer de baan op. Nick Heidfeld komt in dezelfde ronde binnen, net als een aantal anderen. Weer een ronde later komt Kimi R?ikkonen binnen. De wereldkampioen komt net voor Felipe Massa weer de baan op, waardoor hij een plekje wint.

Lewis Hamilton komt in ronde negentien binnen. De McLaren-rijder heeft echter geen probleemloze stop: de rechtervoorband wil er niet goed af. Ook het plaatsen van de nieuwe band gaat niet probleemloos, waardoor hij terugvalt tot voor Nick Heidfeld. Een ronde later komt Robert Kubica binnen als leider in de wedstrijd. Hij heeft een vrij lange stop en komt terug op plek drie, voor Fernando Alonso.

Met nog 34 ronden op de klok komen Alonso en Jenson Button binnen. Eerstgenoemde komt kort voor Barrichello de baan op, en valt door zijn stop acht plekken terug. Een ronde later komt David Coulthard binnen, die op dat moment rondrijdt op de vierde plaats. Hij komt terug op plaats dertien, en verliest dus negen plekken door zijn stop.

In ronde 29 heeft Takuma Sato last van een beetje onderstuur, waardoor hij een stuk door het grind rijdt. Een ronde later komt zijn landgenoot Nakajima binnen. Hij is nog maar net binnen als zijn teamgenoot Rosberg binnen komt, die moet wachten. Met nog 25 ronden op de klok spint Felipe Massa vanaf de tweede plaats van de baan als zijn achterkant uitbreekt, en belandt in het grind. Dit betekent het einde van zijn race.

Kimi R?ikk?nen is in ronde 38 de eerste coureur die zijn tweede reguliere stop maakt. Hierdoor komt Robert Kubica aan de leiding van de race, en valt de Fin terug tot plaats twee, op 5,7 seconden achter de Pool. Mark Webber valt door zijn stop terug van plaats zeven tot plek elf, achter Piquet. Een ronde later blaast Sebastian Vettel zijn versnellingsbak op, en valt dus uit.

Nick Heidfeld en Fernando Alonso komen binnen met nog vijftien ronden te gaan. Heidfeld valt terug van de vijfde naar de achtste plek, maar Alonso, die achter hem zit voor zijn stop, komt terug op de tiende plaats, achter Webber. Twee ronden later komt Robert Kubica vanaf de eerste plaats binnen. Hij komt terug op de baan op de derde plek achter Kovalainen, die nog een stop moet maken. Lewis Hamilton komt binnen vanaf de vierde plaats, en komt weer de baan op achter Jarno Trulli, op plek vijf. Kovalainen komt een ronde daarna binnen, en valt terug achter Kubica.

Met nog tien ronden op de klok krijgt Rubens Barrichello een drivethrough-penalty voor het overschrijden van de snelheidslimiet in de pitsstraat. Alonso loopt in de laatste ronden een tiende per ronde in, maar met nog vier ronden te gaan verliest hij een halve seconde, waardoor het gevecht voorbij is. Lewis Hamilton weer Jarno Trulli nog op een seconde te naderen, maar hij komt net een paar ronden tekort. Jenson Button schiet in de laatste ronde nog door, maar kan zijn weg vervolgen.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:03:18.555
2 Robert Kubica BMW F1 + 19.570
3 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes + 38.450
4 Jarno Trulli Toyota Racing + 45.832
5 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 46.548
6 Nick Heidfeld BMW F1 + 49.833
7 Mark Webber Red Bull Racing + 1:08.130
8 Fernando Alonso Renault F1 + 1:10.041
9 David Coulthard Red Bull Racing + 1:16.220
10 Jenson Button Honda Racing F1 + 1:26.214
11 Nelson Piquet Jr. Renault F1 + 1:32.202
12 Giancarlo Fisichella Force India + 1 ronde
13 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
14 Nico Rosberg Williams + 1 ronde
15 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 1 ronde
16 Takuma Sato Super Aguri F1 + 2 ronden
17 Kazuki Nakajima Williams + 2 ronden
- Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso versnellingsbak
- Felipe Massa Scuderia Ferrari spin
- Adrian Sutil Force India versnellingsbak
- Timo Glock Toyota Racing uitval
- Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso spin
 
Yep, Ome Raikkonen heeft weer gewonnen en die wordt dit jaar ook wereldkampioen.:)
 
Bron: FOK!sport

Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 staat een Pool op pole. Robert Kubica was namelijk 29 duizendsten sneller dan Felipe Massa. Lewis Hamilton zal starten van de derde plaats, gevolgd door Kimi R?ikk?nen en Heikki Kovalainen.

Nelson Piquet is in de eerste sessie de eerste die een tijd neerzet. Met nog acht minuten op de klok heeft Sato iets last van onderstuur, en spint. De achterkant van zijn auto raakt nog net de vangrail, wat het einde van zijn kwalificatie betekent. Men zwaait eerst alleen de gele vlag, maar drie minuten later wordt de sessie alsnog stilgelegd. Een paar minuten laten wordt de sessie weer hervat. Snelste is uiteindelijk Massa, gevolgd door Trulli, R?ikk?nen, Hamilton en Button. Afvallers zijn Coulthard, Fisichella, Vettel, Sutil, Davidson en Sato.

In de tweede sessie zijn het Massa, Kovalainen, Kubica, Heidfeld en Hamilton die de top vijf innemen. Webber, Barrichello, Glock, Piquet, Bourdais en Nakajima vallen na deze sessie af, omdat ze geen tijd in de top tien reden.

Pos Coureur Team Tijd
1 R. Kubica BMW 1:33.096
2 F. Massa Ferrari 1:33.123
3 L. Hamilton McLaren 1:33.292
4 K. R?ikk?nen Ferrari 1:33.418
5 H. Kovalainen McLaren 1:33.488
6 N. Heidfeld BMW 1:33.737
7 J. Trulli Toyota 1:33.994
8 N. Rosberg Williams 1:34.015
9 J. Button Honda 1:35.057
10 F. Alonso Renault 1:35.115
11 M. Webber Red Bull 1:32.371
12 R. Barrichello Honda 1:32.508
13 T. Glock Toyota 1:32.528
14 N. Piquet jr. Renault 1:32.790
15 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:32.915
16 K. Nakajima Williams 1:32.943
17 D. Coulthard Red Bull 1:33.433
18 G. Fisichella Force India F1 1:33.501
19 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:33.501
20 A. Sutil Force India F1 1:33.845
21 A. Davidson Super Aguri 1:34.140
22 T. Sato Super Aguri 1:35.725
 
Bron: FOK!sport

Felipe Massa heeft de Grand Prix van Bahrein gewonnen. R?ikk?nen maakte er met de tweede plaats een dubbelslag voor Ferrari van. BMW gaat echter aan de leiding van het constructeurskampioenschap door de derde en vierde plaatsen voor Kubica en Heidfeld.

Massa pakte direct de leiding bij de start en Hamilton viel terug naar de tiende plaats. Vettel haalde het einde van de eerste ronde niet, mogelijk vanwege een mechanisch defect. Hamilton reed in de tweede ronde zijn voorvleugel stuk op de wagen van Alonso. Terwijl de Brit moeite had om de wagen op de baan te houden, spinde Piquet, die al voor de start problemen met zijn tweede versnelling had. Button, Coulthard en Sutil vielen terug tot de achterhoede doordat ze een ongeplande pitstop moesten maken.

De poleposition van Kubica bracht hem weinig goeds. In de derde ronde haalde R?ikk?nen de Pool in voor de tweede plaats. Kubica kon R?ikk?nen echter goed bijhouden en ook het gat tussen Massa en R?ikk?nen groeide niet. Alonso had op de negende plaats Glock op zijn staart, Piquet pakte met een voorbeeldige manoeuvre de dertiende positie van Bourdais af. Sutil reed ondertussen op een ronde achterstand rond in een rokende wagen en kon niet anders dan naar de pits. Hiji wist uiteindelijk toch wel de eindstreep te halen.

Kubica opende de eerste ronde pitstops, en het feit dat de Ferrari's nog een aantal ronden langer konden doorrijden, gaf aan dat de Pool extra licht was vertrokken. Op de baan kwamen Coulthard en Button elkaar tegen om de negentiende plaats en verloor de Honda-rijder zijn voorvleugel. Dat betekende een tweede ingelaste pitstop voor Button en een ronde later reed de Brit opnieuw de pits in, ditmaal om uit te stappen. De pitstopronde had verder weinig invloed op de stand: Ferrari bleef ruim aan kop, met beide BMW's op sleeptouw.

Pas na de twintigste ronde had Hamilton het gat naar Davidson op de zestiende positie dichtgereden en kon hij plaatsen gaan goedmaken. Hij had daarna echter zijn handen vol aan Fisichella op de dertiende plaats, maar kon de Italiaan na een aantal ronden toch uitremmen. Veel had hij er niet aan, want even later moest hij de pits in voor zijn tweede stop. Hij kwam met een ronde achterstand weer de baan op.

Piquet bleef problemen houden met zijn versnellingsbak. Hij viel in ronde 37 bijna stil, maar kon na een reset toch weer even doorrijden. Hij haalde de finish echter niet. Ondertussen kwamen beide Ferrari's achter elkaar binnen, wat kortstondig de eerste twee plaatsen opleverde voor BMW. Na de stops van Kubica en Heidfeld waren het toch weer Massa en R?ikk?nen die het veld aanvoerden en naar een dubbelwinst konden rijden.

Door zijn tweede plaats gaat R?ikk?nen aan de leiding van het kampioenschap. Kubica en Heidfeld zorgen met hun derde en vierde plaatsen voor de leiding in het constructeurskampioenschap voor BMW. Kovalainen finishte vijfde, acht plaatsen voor zijn teamgenoot Hamilton, en zette en passant nog de snelste raceronde neer.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:31:06.970
2 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 3.339
3 Robert Kubica BMW F1 + 4.998
4 Nick Heidfeld BMW F1 + 8.409
5 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes + 26.789
6 Jarno Trulli Toyota Racing + 41.314
7 Mark Webber Red Bull Racing + 45.473
8 Nico Rosberg Williams + 55.889
9 Timo Glock Toyota Racing + 1:09.500
10 Fernando Alonso Renault F1 + 1:17.181
11 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1:17.862
12 Giancarlo Fisichella Force India + 1 ronde
13 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 1 ronde
14 Kazuki Nakajima Williams + 1 ronde
15 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
16 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 1 ronde
17 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
18 David Coulthard Red Bull Racing + 1 ronde
19 Adrian Sutil Force India + 2 ronden
- Nelson Piquet Jr. Renault F1 versnellingsbak
- Jenson Button Honda Racing F1 uitval
- Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso uitval
 
Leuke race, maar laten ze a.u.b die David Coulthard uit die Red Bull wegschoppen, of en cursus racen geven. Nu weer een aanvaring met Jenson Button op een domme manier, Button kon een poosje erna zijn bolide in de garage zetten.
Gelukkig zou Coulthard als het goed is volgend jaar voor BBC co host presentator worden, dan is ie eindelijk opgerot! "Wijzigingen onder voorbehoud!" :biggrin:
 
Bron: FOK!sport

Kimi R?ikk?nen start morgen tijdens de Grand Prix van Spanje vanaf poleposition. De Fin bleef Fernando Alonso en Felipe Massa voor. Robert Kubica start van de vierde plaats, en Lewis Hamilton maakt de top vijf compleet.

Adrian Sutil was de eerste coureur die in de kwalificatie de baan op ging. Vrij snel erachter kwamen ook Glock, Bourdais, Fisichella en Davidson de baan op. Uiteindelijk zijn Kimi R?ikk?nen, Jarno Trulli en Fernando Alonso de snelsten. David Coulthard, Sebastian Vettel, Giancarlo Fisichella, Adrian Sutil, Anthony Davidson en Takuma Sato vallen af.

In de tweede sessie is na vier minuten Fernando Alonso de eerste coureur die de baan opgaat. Hij komt tot de vierde tijd, met Felipe Massa, Robert Kubica en Kimi R?ikk?nen voor zich. De afvaller zijn Rubens Barrichello, Kazuki Nakajima, Timo Glock, Nico Rosberg en Sebastien Bourdais.

In de derde sessie komt Fernando Alonso even op de eerste plek terecht, maar Kimi R?ikk?nen pakt hem deze op het laatste moment af. Felipe Massa start van de derde plaats.

Uitslag kwalificatie
Pos. Coureur Team Tijd
1 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:21.813
2 Fernando Alonso Renault F1 1:21.904
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:22.058
4 Robert Kubica BMW F1 1:22.065
5 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:22.096
6 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:22.231
7 Mark Webber Red Bull Racing 1:22.429
8 Jarno Trulli Toyota Racing 1:22.529
9 Nick Heidfeld BMW F1 1:22.542
10 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:22.699
11 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:21.049
12 Kazuki Nakajima Williams 1:21.117
13 Jenson Button Honda Racing F1 1:21.211
14 Timo Glock Toyota Racing 1:21.230
15 Nico Rosberg Williams 1:21.349
16 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:21.724
17 David Coulthard Red Bull Racing 1:21.810
18 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:22.108
19 Giancarlo Fisichella Force India 1:22.516
20 Adrian Sutil Force India 1:23.224
21 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:23.318
22 Takuma Sato Super Aguri F1 1:23.496
 
Oops vergeten de uitslag te geven,, word ook een dagje ouder hoor hahahahaha



Door Niels (DerMeister) op zondag 27 april 2008 15:46
Bron: FOK!sport


Kimi R?ikk?nen heeft de Grand Prix van Spanje op zijn naam geschreven. Op het Circuit de Catalunya, vlakbij Barcelona, bleef de Fin zijn teamgenoot Felipe Massa voor. Alonso viel uit en liet daardoor opnieuw punten liggen. Ferrari nam tevens de koppositie over in het constructeurskampioenschap.

De Ferrari's, die in Spanje voor het eerst gebruik maakten van het 'gat' in de neus van de bolides, pakten na de eerste bocht meteen de leiding. Kimi R?ikk?nen vertrok van poleposition en hield de koppositie de eerste ronde vast, gevolgd door Felipe Massa. De Braziliaan blokkeerde slim de weg van Fernando Alonso, die tussen de Ferrari's in als tweede van start vertrok, en pakte daardoor de tweede plek af van de Spanjaard. Voor Adrian Sutil en Sebastian Vettel was de race na de eerste ronde al voorbij. Sutil raakte in de spin en Vettel kon de bolide van Sutil niet meer ontwijken. De safety car mocht gelijk opdraven, omdat de auto van Sutil een redelijke puinhoop achterliet.

Nadat de safety car het circuit verliet, was het de beurt aan Alonso om de jacht te openen op de twee Ferrari's. Nick Heidfeld pakte in de eerste ronde twee plekken terug en kwam daardoor terecht op plaats zeven. Tijdens de derde ronde kwam Nelson Piquet jr. in de grindbak terecht en viel terug naar plek achttien. Na zes rondes gingen de Ferrari's nog altijd aan de leiding, gevolgd door Alonso en Lewis Hamilton, die de vierde plek overnam van Robert Kubica.

In ronde zeven kwam er alsnog een einde aan de race van Piquet, nadat hij in aanraking kwam met de bolide van Bourdais. De Fransman dook meteen de pitstraat in, maar door problemen aan het linkervoorwiel kon ook hij afscheid nemen van de race. Ook Anthony Davidson moest snel de pitstraat in en zou hier ook niet meer uitkomen. De coureur van het geplaagde Super Aguri ging te hard over de kerbstones en reed daardoor zijn bodemplaat de vernieling in.

Voorin het veld was het nog altijd R?ikk?nen die de leiding had. Doordat de Fin lichter van start ging, liep hij in het begin van de race langzaam uit op de rest van het veld. Na tien rondes had R?ikk?nen een voorsprong van meer dan drie secondes op Massa, die ook langzaam maar zeker wegreed van Alonso.
Renault nam vervolgens een risico om de Spanjaard in ronde zestien voor het eerst de pitstraat in te sturen. Lewis Hamilton schoof daardoor naar plek drie. Alonso kwam na zijn pitstop achter Rubens Barrichello terecht op plaats elf.

Twee rondes later was het de beurt aan Massa om de pitstraat op te zoeken. Een snelle stop zorgde ervoor dat Massa terechtkwam op plaats acht. Volgens de strategie van Ferrari zou R?ikk?nen een ronde later de pitstraat binnengaan en dit gebeurde ook. Ook de stop van R?ikk?nen leverde geen problemen op en de Fin vervolgde de race vanaf plek zeven.

In ronde 20 was het de beurt aan Hamilton om naar binnen te komen, gevolgd door Kubica. De twee coureurs verlieten gezamenlijk de pitstraat en kwamen terecht op plaats zes en zeven, twee plaatsen voor Alonso. Daardoor leek het of de gewijzigde strategie ,die Renault vooraf aangekondigd had, niet geheel het gewenste resultaat zal geven. Heidfeld voerde op dat moment het veld aan, gevolgd door R?ikk?nen en Massa, maar de Duitser had de pitstop nog niet bezocht.

Voor Heiki Kovalainen zat de race er na 21 rondes op. Een velg van de Fin brak bij het insturen van de bocht plots doormidden en daardoor reed hij keihard de grindbak in en raakte volop de banden. Doordat Kovalainen vast kwam te zitten in zijn bolide, duurde het even voordat de race weer werd hervat. Kovalainen verliet vervolgens per brancard maar met opgeheven duim het circuit. Ondertussen dook Heidfeld de pitstraat in, omdat hij zonder benzine kwam te zitten. Aangezien er geen pitstraat betreden mag worden terwijl de safety car op het circuit rijdt, kreeg de Duitser een stop-and-go penalty.

Door het incident van Kovalainen lag heel het veld na 28 rondes weer bij elkaar, aangevoerd door R?ikk?nen. Massa reed tweede, gevolgd door Hamilton en Kubica. Alonso nam de vijfde plek in beslag, net achter Heidfeld, die een sterke race reed. De Duitser moest vervolgens de pitstraat bezoeken om zijn stop-and-go penalty van tien seconden uit te voeren. Daardoor viel hij terug naar plek zestien. Achterin het veld was het Takuma Sato van Super Aguri die van zich liet spreken. Hij schoof op naar plek tien en liet zo coureurs als Button, Fisichella en Coulthard achter zich. In ronde 34 kon het Spaanse publiek afscheid nemen van hun publiekslieveling. Alonso blies zijn motor op en moest zijn Renault aan de kant zetten. Rubens Barichello dook in dezelfde ronde opnieuw de pitstraat in en kwam ook deze niet meer uit. De Braziliaan was alweer de zevende uitvaller van de wedstrijd.

Met nog dertig rondes te gaan, leken de Ferrari's op weg te gaan naar de dubbel. R?ikk?nen reed nog altijd aan de leiding. Op een kleine drie secondes reed Massa, gevolgd door Hamilton. Kubica reed met zijn BMW kort achter de McLaren op een vierde plek, met daarachter Mark Webber. Tijdens ronde 41 was het de beurt aan Nico Rosberg om het strijdveld te verlaten. Rosberg, die op een knappe zevende plek reed, kreeg pech toen hij het rechte stuk opreed en kon zijn Williams ook aan de kant zetten.

In het vervolg van de wedstrijd liep R?ikk?nen meer en meer uit op zijn naaste concurrenten. Met nog twintig rondes voor de boeg was het de beurt aan Massa om als eerst de pitstraat op te zoeken. De Braziliaan viel terug naar plek vier. Een ronde later dook de complete top-drie de pitstraat in. R?ikk?nen kwam als eerst weer de pitstraat uit en behield de koppositie. Hamilton en Kubica kwamen terecht achter de Ferrari van Massa en namen met nog negentien rondes te gaan de derde en vierde plek in. Ondertussen werd Kovalainen per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd. Zijn status was stabiel, maar werd uit voorzorg toch naar het ziekenhuis gevlogen.

Achterin het veld barstten de gevechten los om de WK-punten. Nadat alle coureurs hun tweede stop hadden gemaakt, was het Webber die plek vijf in beslag had genomen. Button volgde op plek zes met daarachter Nakajima en Trulli. Heidfeld knokte zich sterk terug en nam tien rondes voor het einde plek negen over van Fisichella. Achter deze twee coureurs kwam Coulthard in aanraking met de voorvleugel van Glock. De Duitser mocht de pitstraat opzoeken om een nieuwe neus te laten zetten. Ook Coulthard moest naar binnen en daardoor schoof Sato op naar plek twaalf. Drie rondes later had Coulthard de twaalfde plek alweer overgenomen van Sato.

Tien rondes voor het eind was er voorin het veld nog geen wijziging van positie. R?ikk?nen had nog steeds de leiding, drie seconden voor zijn teamgenoot Massa. Hamilton volgde op plek drie, gevolgd door de BMW van Kubica. Webber pakte punten voor zijn ploeg door als vijfde binnen te komen. Achter Webber verdeelden Button en Nakajima de overige WK-punten door als zesde en zevende te eindigen. Het laatste punt werd gepakt door Jarno Trulli die als achtste over de streep kwam.


Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:38:19.051
2 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 3.228
3 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 4.187
4 Robert Kubica BMW F1 + 5.694
5 Mark Webber Red Bull Racing + 35.938
6 Jenson Button Honda Racing F1 + 53.010
7 Kazuki Nakajima Williams + 58.244
8 Jarno Trulli Toyota Racing + 59.435
9 Nick Heidfeld BMW F1 + 1:03.073
10 Giancarlo Fisichella Force India + 1 ronde
11 Timo Glock Toyota Racing + 1 ronde
12 David Coulthard Red Bull Racing + 1 ronde
13 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
- Nico Rosberg Williams Mechanica
- Fernando Alonso Renault F1 Motor
- Rubens Barrichello Honda Racing F1 Uitval
- Heikki Kovalainen McLaren Mercedes Crash
- Anthony Davidson Super Aguri F1 Uitval
- Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso Crash
- Nelson Piquet Jr. Renault F1 Crash
- Adrian Sutil Force India Crash
- Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso Crash
 
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 10 mei 2008 14:06
Bron: FOK!sport

Felipe Massa zal morgen tijdens de Grand Prix van Turkije van pole position vertrekken. De Braziliaan liet Heikki Kovalainen, Lewis Hamilton en Kimi R?ikk?nen achter zich. Robert Kubica zal van de vijfde plek de race starten.

Giancarlo Fisichella was eerste coureur die de baan op ging. De Italiaan had echter geleerd van zijn fout tijdens de eerste vrije training, en wachtte deze keer wel totdat het licht aan het einde van de pitstraat groen werd. Met nog 12 minuten op de klok spint Kazuki Nakajima, maar hij kan zijn weg vervolgen. Uiteindelijk was Felipe Massa de snelste in de eerste sessie. Lewis Hamilton reed de tweede tijd, gevolgd door Kimi R?ikk?nen. De vijf afvallers waren Nakajima, Piquet, Bourdais, Fisichella en Sutil.

In de tweede sessie was het opnieuw een Ferrari-coureur die bovenaan de lijst eindigde. Kimi R?ikk?nen reed namelijk de snelste tijd. Robert Kubica reed een tiende langzamer en behaalde de tweede tijd. Felipe Massa kwam tot de derde plaats. Rosberg, Barrichello, Button, Vettel en Glock lukten het niet om de derde sessie in te komen, en vielen af.

Aan het einde van de derde sessie is het Felipe Massa die bovenaan staat, waardoor de Braziliaan morgen van pole position mag vertrekken. Heikki Kovalainen mag van de tweede plek starten, gevolgd door Lewis Hamilton en Kimi R?ikk?nen. Robert Kubica legde beslag op de vijfde startplek.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:27.617
2 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:27.808
3 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:27.923
4 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:27.936
5 Robert Kubica BMW F1 1:28.390
6 Mark Webber Red Bull Racing 1:28.417
7 Fernando Alonso Renault F1 1:28.422
8 Jarno Trulli Toyota Racing 1:28.836
9 Nick Heidfeld BMW F1 1:28.882
10 David Coulthard Red Bull Racing 1:29.959
11 Nico Rosberg Williams 1:27.012
12 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:27.219
13 Jenson Button Honda Racing F1 1:27.298
14 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:27.412
15 Timo Glock Toyota Racing 1:27.806
16 Kazuki Nakajima Williams 1:27.547
17 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:27.568
18 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:27.621
19 Giancarlo Fisichella Force India 1:27.807
20 Adrian Sutil Force India 1:28.325
 
Door Tessa (Sally) op zondag 11 mei 2008 15:37
Bron: FOK!sport

Felipe Massa heeft de derde overwinning op rij gepakt tijdens de Grand Prix van Turkije, en dat in de vier races die er ooit verreden zijn. De Braziliaan vertrok ook van poleposition. Lewis Hamilton pakte voor McLaren de tweede plek, net voor Kimi R?ikk?nen die de derde plek opeiste.

De start ging goed, maar Heikki Kovalainen raakte een paar plaatsen kwijt omdat hij op het vuile deel startte. Al in de eerst paar bochten crashten twee wagens: Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil waren de ongelukkigen. Fisichella moest uitstappen, Sutil moest binnenkomen voor een nieuwe neus. Ook Kazuki Nakajima moest naar binnen voor een nieuwe achtervleugel: daar was de Force India-bolide achterop gereden. De safety car moest uitrukken voor troep op de baan. Kimi R?ikk?nen kende zeker geen goede start, hij werd ingehaald door Robert Kubica en Fernando Alonso en lag daardoor ineens zesde.

Nadat de safety car weer van de baan was, zat Lewis Hamilton uitstekend achter Massa. R?ikk?nen plaatste op het langste rechte stuk van het circuit een aanval op Alonso die vlak voor hem reed, het lukte om de Renault in te halen. Massa startte op de zachte compound, terwijl Hamilton de hardere variant verkoos. Het is wel duidelijk te zien dat de Ferrari een tikje harder reed, want Massa liep steeds verder uit. De eerste pitstops in de tweede ronde waren voor Sebastian Vettel, Sutil en Nakajima. Ook Kovalainen moest naar de pits, vanwege een lekke band. Nakajima moest twee rondes later opgeven.

In het middenveld was Jarno Trulli, die plekken verloren had bij de start, aan het jagen op David Coulthard. Verder naar achteren waren ook Timo Glock, S?bastien Bourdais en Nelsinho Piquet aan het vechten met Rubens Barrichello om de twaalfde plaats. In de twaalfde ronde plaatste Kovalainen, die ver naar het achterveld was teruggevallen door zijn lekke band, een aanval op Sutil en ditmaal lukte het wel. Hamilton in zijn McLaren Mercedes kroop naar Massa toe, tot op 0.7 seconden. De eerste reguliere pitstops in de zestiende ronde waren voor Alonso en Hamilton, die daardoor terugviel naar de zesde stek. Het was een snelle pitstop van 6,4 seconden, met opnieuw de harde banden eronder. Mogelijk dat hij heeft gedacht dat hij meer tijd verloor achter Massa, om nu al een pitstop te maken.

Kovalainen leek met veel brandstof na de vroege pitstop te rijden, hoewel hij toch wel inliep op voorganger Piquet. Mark Webber en Massa maakten ook hun pitstop, waarbij Massa toch Hamilton voorbleef. Ook Kubica had inmiddels een stop gemaakt. Raikkonen nam met zijn lichtere wagen de snelste ronde over van Hamilton. Na zijn stop behield de Ferrari-coureur toch de derde plaats, voor Kubica. Na een geweldige actie van Hamilton haalde hij Massa in in de 24e ronde. Weer op het lange rechte stuk, de McLaren leek toch harder te lopen dan de Ferrari. Achterin haalde Kovalainen Piquet jr. in, die een verkeerde remactie had.

Een gele vlag omdat Bourdais zijn bolide in de grindbak parkeerde. Opnieuw geen finish voor de voormalig ChampCar-rijder. Na 28 ronden zijn er nog steeds drie coureurs die een pitstop moesten maken: Jenson Button, Timo Glock en Piquet jr. hadden nog geen stop gemaakt. Normaal gesproken is dit een tweestopcircuit. De topsnelheid ligt boven de 323 km/u. Hamilton bouwde zijn voorsprong uit tot bijna acht seconden, maar mogelijk had hij een vorige pitstop minder brandstof tank getankt. Hij kwam dan ook een ronde later binnen en stond dus op een driestopstrategie. Vandaar dat hij zo snel van Massa kon weglopen.

Kovalainen en Glock hadden een geweldig gevecht om de dertiende plek, al stuivertje wisselend gingen ze dansend de baan over. En ook Button was een prooi voor de Fin, nadat die vlak daarvoor door Piquet jr. ingehaald werd in een 'close racinggevecht'. Na de tweede stop van Massa was hij teruggevallen naar de derde plaats, achter Hamilton, die nog een stop moest maken. R?ikk?nen maakte zijn stop in de 43e ronde vanaf de leiderspositie en kwam terug op de baan op de derde plaats, waardoor Hamilton weer aan de leiding lag. De Brit zou proberen zo veel mogelijk voorsprong op te bouwen om toch een stop te kunnen maken. En in de 44e ronde moest ook Hamilton een derde stop maken, waarbij hij voor het eerst naar de zachtere band ging. Er werd 5,9 seconden gepit, maar toch wist Massa net voor Hamilton te blijven.

David Coulthard moest toch zijn meerdere erkennen in Kovalainen, want de Fin nam na opnieuw 'close racing' de tiende stek over van de Schot. Binnen een rondje probeerde de Fin het opnieuw bij Nico Rosberg, die op een onopvallende negende plek reed. Daar was het weer even stuivertje wisselen, maar de Duitser trok aan het kortste eind. De opmars van Kovalainen was opvallend te noemen, maar hij moest nog een pitstop maken. De Fin zou terugvallen naar de dertiende plek, met een extra pitstop aan het begin van de race. In de achterhoede reden Vettel en Sutil nog vlak bij elkaar om de zestiende plek, maar Sutil lijkt toch niet zomaar aan de kant te gaan. Vooraan was het R?ikk?nen die nog dichterbij aan Hamilton kwam, maar hij zou hem niet meer inhalen. Hamilton probeerde nog naderbij te komen aan de andere Ferrari-rijder, maar het gat van meer dan vijf seconden was toch te groot. Hij zou op 3,7 seconden tweede worden. R?ikk?nen kwam nog vlak bij de Brit, op 0,4 seconden kwam de Fin over de finish.

Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:26:49.451
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 3.779
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 4.271
4 Robert Kubica BMW F1 + 21.945
5 Nick Heidfeld BMW F1 + 38.741
6 Fernando Alonso Renault F1 + 53.724
7 Mark Webber Red Bull Racing + 1:04.229
8 Nico Rosberg Williams + 1:11.406
9 David Coulthard Red Bull Racing + 1:15.270
10 Jarno Trulli Toyota Racing + 1:16.344
11 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
12 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes + 1 ronde
13 Timo Glock Toyota Racing + 1 ronde
14 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
15 Nelson Piquet Jr. Renault F1 + 1 ronde
16 Adrian Sutil Force India + 1 ronde
17 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
- Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso crash
- Kazuki Nakajima Williams schade na crash
- Giancarlo Fisichella Force India crash
- Takuma Sato Super Aguri F1 niet gestart
- Anthony Davidson Super Aguri F1 niet gestart
 
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zaterdag 24 mei 2008 15:02
Bron: FOK!sport

Felipe Massa start morgen vanaf poleposition in de Grand Prix van Monaco. Kimi R?ikk?nen start als tweede, gevolgd door beide McLarens.

De kwalificatie begon op een zonnige, droge baan, maar de regen van vanochtend had het asfalt wel schoongespoeld. Nelson Piquet jr. had daar last van en gleed een bocht uit, maar maakte geen schade. Heikki Kovalainen was snel en reed veel rondes, maar werd even later afgetroefd door Nico Rosberg, Lewis Hamilton en beide Ferrari's. Nakajima wist zich in Q2 te rijden, maar hij werd nog bijna verslagen door Piquet, die zijn wagen ternauwernood uit de vangrails wist te houden. Samen met Piquet haalden ook Bourdais, Vettel, Sutil en Fisichella de tweede sessie niet. De jubilerende Italiaan zette de slechtste tijd van de sessie neer, maar schuift op de grid toch een plaatsje naar voren, omdat Vettel vijf plaatsen straf krijgt vanwege zijn nieuwe versnellingsbak.

Ook de tweede sessie werd direct gedomineerd door McLaren en Ferrari, maar vooral Red Bull Racing viel op met in eerste instantie vijfde en zevende plaatsen voor Webber en Coulthard. Alonso rapporteerde grote wegliggingsproblemen en kwam niet verder dan de negende plaats. Rosberg maakte een geweldige sprong door de tweede tijd te rijden, slechts 18 honderdsten achter Massa. In de laatste momenten van de sessie maakte Coulthard een flinke smak mee toen hij spinde bij het uitkomen van de tunnel. Hoewel hij de tiende tijd had neergezet en compleet ongedeerd was, was zijn auto vernield en kon de Schot niet mee naar de top ten qualifying. Wie dat ook niet konden, maar dan omdat ze te langzaam waren geweest, waren Barrichello, Nakajima, Heidfeld, Button en Glock.

In de derde sessie waren de McLarens in eerste instantie snel, maar R?ikk?nen zette al snel de beste tijd neer, gevolgd door een tweede plaats voor Kubica. In de laatste minuut werd Kubica echter nog voorbij gestreeft door Massa, Hamilton en Kovalainen, waarbij de Braziliaan met drie honderdsten de pole pakte. Naast hem op de eerste startrij mag zijn teamgenoot starten, de tweede rij is voor beide McLarens.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:15.787
2 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:15.815
3 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:15.839
4 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:16.165
5 Robert Kubica BMW F1 1:16.171
6 Nico Rosberg Williams 1:16.548
7 Fernando Alonso Renault F1 1:16.852
8 Jarno Trulli Toyota Racing 1:17.203
9 Mark Webber Red Bull Racing 1:17.343
10 David Coulthard Red Bull Racing Geen tijd
11 Timo Glock Toyota Racing 1:15.907
12 Jenson Button Honda Racing F1 1:16.101
13 Nick Heidfeld BMW F1 1:16.455
14 Kazuki Nakajima Williams 1:16.479
15 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:16.537
16 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:16.806
17 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:16.933
18 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:16.955
19 Adrian Sutil Force India 1:17.225
20 Giancarlo Fisichella Force India 1:17.823
 
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 7 juni 2008 20:03
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton zal morgen van poleposition vertrekken tijdens de Grand Prix van Canada. Robert Kubica zal op het circuit van Montreal vanaf de tweede plaats beginnen. Kimi R?ikk?nen start van plek drie, gevolgd door Fernando Alonso en Nico Rosberg.

Zoals al eerder gemeld is Sebastian Vettel niet van start gegaan in de kwalificatie, omdat zijn wagen niet op tijd gerepareerd was na een aanrijding met de muur in de derde vrije training. Uiteindelijk is Lewis Hamilton de snelste in deze sessie, gevolgd door Felipe Massa en Heikki Kovalainen. Afvallers zijn S?bastien Bourdais, Adrian Sutil, Giancarlo Fisichella, Jenson Button en uiteraard Sebastian Vettel.

In de tweede sessie valt het op dat het complete Renault-team in de pitbox staat. Normaal gesproken zit Flavio Briatore met een aantal anderen aan de pitmuur, maar alle schermen weigeren daar dienst. Ditmaal zijn Hamilton en Massa weer de snelsten, maar dit keer reed Kimi R?ikk?nen de derde tijd. Timo Glock, Kazuki Nakajima, David Coulthard, Jarno Trulli en Nelson Piquet vallen af na deze sessie.

Mark Webber mag wel van start gaan in de derde sessie, maar nadat hij in het tweede gedeelte zijn wagen had beschadigd door de muur te raken, kan hij niet rijden, en hij start dus morgen als tiende. De pitmuurtent van Renault werkt inmiddels wel weer. Uiteindelijk is het Lewis Hamilton die de snelste tijd neerzet in de derde sessie, en dus van voren mag beginnen tijdens de Grand Prix van Canada 2008.

Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:17.886
2 Robert Kubica BMW F1 1:18.498
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:18.735
4 Fernando Alonso Renault F1 1:18.746
5 Nico Rosberg Williams 1:18.844
6 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:19.048
7 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:19.089
8 Nick Heidfeld BMW F1 1:19.633
9 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:20.848
10 Mark Webber Red Bull Racing Geen tijd
11 Timo Glock Toyota Racing 1:18.031
12 Kazuki Nakajima Williams 1:18.062
13 David Coulthard Red Bull Racing 1:18.238
14 Jarno Trulli Toyota Racing 1:18.327
15 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:18.393
16 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:18.916
17 Adrian Sutil Force India 1:19.108
18 Giancarlo Fisischella Force India 1:19.165
19 Jenson Button Honda Racing F1 1:23.565
20 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso Geen tijd
 
Door Tessa (Sally) op zaterdag 21 juni 2008 15:34
Bron: FOK!sport

De kwalificatie van de Grand Prix van Frankrijk, verreden op het parcours van Magny-Cours is gewonnen door Kimi R?ikk?nen. Felipe Massa staat tweede en Lewis Hamilton reed de derde tijd, maar wordt tien plekken teruggezet morgen. Dan zal Fernando Alonso op die plek staan.

De kwalificatie in Frankrijk is altijd erg belangrijk vanwege de moeite om in te halen op de baan. Daarom is een gode uitgangsplek van groot belang. Nico Rosberg en Lewis Hamilton kregen een straf voor het beruchte pitstraatincident bij de Grand Prix van Canada. Zij zullen tien plaatsen teruggezet worden op de grid morgen.

De Renaults van Fernando Alonso en Nelsinho Piquet leken in de vrije trainingen vanmorgen veelbelovend. Na de eerste kwalificatiesessie vielen - zoals verwacht - Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella van Force India af, zij werden vergezeld door de beide Honda-coureurs Rubens Barrichello en Jenson Button en Williams-rijder Kazuki Nakajima.

Verrassend genoeg is S?bastien Bourdais door naar Q2, het is zijn thuisrace. Het voor het eerst dit seizoen dat de STR-coureur een gooi mag doen in de tweede kwalificatiesessie. Ondanks de voorspellingen van regen en onweer is het toch droog geblezen boven Magny-Cours.

De tweede sessie verliep voor Nick Heidfeld vast niet zoals hij gehoopt had, hij valt stil en voor hem blijft de twaalfde plek over. Sebastian Vettel deed het wel goed voor zijn doen, hij staat morgen een startrij achter Heidfeld, op de dertiende plaats. Bij de afvallers van Q2 voegden zich nog Rosberg, Bourdais en Piquet.

Met tien auto's beginnen de tien minuten voor de derde kwalificatiesessie. Beide Red Bulls zijn nog in de race, David Coulthard wist zich nog net voor Piquet neer te zetten op de tiende plek in Q2, waardoor de Braziliaan buiten de boot viel.

Jarno Trulli spinde in zijn eerste vliegende ronde, maar wist uiteindelijk toch een goede tijd neer te zetten door als vijfde te starten morgen. Hij schuift nog een plaats op naar voren vanwege de straf van Hamilton, die uiteindelijk de derde tijd neerzet. Heikki Kovalainen staat net achter Fernando Alonso (vierde tijd, derde plek op de grid) op de vijfde plek (zesde gekwalificeerd).

Robert Kubica maakte de vierde tijd in Q3, maar doordat er rijders sneller waren, behaalde hij uiteindelijk de zevende tijd. Webber en Coulthard van Red Bull reden de achtste en negende tijd, en de Toyota van Timo Glock had de tiende tijd. De Ferrari's van Kimi R?ikk?nen en Felipe Massa vormen de eerste startrij.

Uitslag kwalificatie
Pos. Rijder Team Tijd
1 K. R?ikk?nen Ferrari 1:16.449
2 F. Massa Ferrari 1:16.490
3 L. Hamilton McLaren 1:16.693
4 F. Alonso Renault 1:16.840
5 J. Trulli Toyota 1:16.840
6 H. Kovalainen McLaren 1:16.944
7 R. Kubica BMW 1:17.037
8 M. Webber Red Bull 1:17.233
9 D. Coulthard Red Bull 1:17.426
10 T. Glock Toyota 1:17.596
11 N. Piquet jr. Renault 1:15.770
12 N. Heidfeld BMW 1:15.786
13 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:15.816
14 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:16.045
15 N. Rosberg Williams 1:16.235
16 K. Nakajima Williams 1:16.243
17 J. Button Honda 1:16.306
18 R. Barrichello Honda 1:16.330
19 G. Fisichella Force India F1 1:16.971
20 A. Sutil Force India F1 1:17.053
 
Door Stefan (sportfreak) op zondag 22 juni 2008 15:40
Bron: FOK!sport

Felipe Massa heeft de grand prix van Frankrijk gewonnen. Op het circuit van Magny-Cours bleef hij zijn teamgenoot Kimi R?ikk?nen bijna achttien seconden voor.

Bij de start hielden R?ikk?nen en Massa een posities. Alonso verloor een plek aan Trulli en Hamilton, die door een penalty als dertiende moest starten, won drie plaatsen. De slechtste start was voor Coulthard, hij verloor vier plaatsen en viel terug naar de elfde plek.

Hamilton kwam daarna achter zijn teamgenoot Kovalainen, die hem er na vier ronden langsliet. Button, na de start teruggevallen naar de laatste positie, raakte bij het opkomen van het rechte stuk van de baan, beschadigde zijn voorvleugel en moest vervolgens daarmee nog een heel ronde rijden voor hij in de pits een nieuwe neus kon halen. Voorin bleven de Ferrari's uitlopen op de rest van het veld, de rode bolides waren ongeveer een seconde per ronde sneller. Het bleef tegenzitten voor Alonso, na het passeren van Kovalainen bleef hij ronden lang achter Piquet klem zitten. Vervolgens kreeg hij ook nog een drive-trough penalty voor het afsnijden van de chicane en het niet teruggeven van een gewonnen plek. De Brit viel hierdoor terug naar de dertiende plek.

Alonso, rijdend op een derde plek, bleek een lichte auto te hebben want hij was na veertien rondes de eerste die binnenkwam voor een reguliere pitstop. Button was na achttien rondes de eerste uitvaller, hij parkeerde zijn auto bij zijn team in de pits. Ondanks de grote voorsprong hadden de ferrari's niet de lichtste wagens, Kubica en Trulli waren na twintig rondes de eerste van de mannen vooraan die een pitstop maakten. Raikkonen volgde een ronde later.

Massa kwam daardoor even aan de leiding, maar verloor die weer toen hij na 23 rondes binnenkwam voor zijn eerste pitsstop. Piquet en Kovalainen, op dat moment rijdend op een derde en vierde plek, kwamen tegelijk binnen. Piquet leek Kovelainen voor te blijven, maar bij het uitrijden van de pitsstraat kon Kovelainen de Braziliaan zomaar voorbij rijden. Hierna gebeurde er een tijdje weinig en leek R?ikk?nen op weg naar een simpele overwinning. Na 38 rondes ging het plotseling mis toen een kapottte uitlaat ervoor zorgde dat hij enkele secondes per ronde verloor en al snel de leiding moest afstaan aan Massa. Vanwege de grote voorsprong op de nummer drie Trulli, bleef Raikkonen gewoon doorrijden.

Bij de tweede serie pitstops was er hetzelfde beeld als bij de eerste serie. Alonso kwam als eerste binnen, gevolgd door Kubica. Binnen enkele rondes daarna kwamen ook Trulli, R?ikk?nen en Massa binnen. R?ikk?nen bleef ondanks zijn kapotte uitlaat doorrijden, hij verloor ongeveer een seconde per ronde op Massa, maar het verlies op de rijders achter hem was minimaal. Hamilton was inmiddels bezig aan aardige opmars. Op meer dan een ronde achterstand op de koplopers klom hij langzaam omhoog richting de punten, na zelfs even negentiende te hebben gelegen.

In de slotfase ontstond een spannend gevecht om de derde plek tussen Trulli, Kovalainen. Ondanks de grote druk van de McLaren coureur behield Trulli zijn positie en behaalde zo zijn eerste podium in meer dan drie jaar. Alonso maakte in de slotfase nog een foutje en verloor zo de zevende positie aan zijn teamgenoot Nelson Piquet jr. De overwinning ging naar Felipe Massa, die eindigde met een voorsprong van bijna achttien seconden op Kimi R?ikk?nen.

Uitslag:
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:31:50.245
2 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari +17.984
3 Jarno Trulli Toyota Racing +28.250
4 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes +28.929
5 Robert Kubica BMW F1 +30.512
6 Mark Webber Red Bull Racing +40.304
7 Nelson Piquet Jr. Renault F1 +41.033
8 Fernando Alonso Renault F1 +43.372
9 David Coulthard Red Bull Racing +51.072
10 Lewis Hamilton McLaren Mercedes +54.521
11 Timo Glock Toyota Racing +57.738
12 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso +58.065
13 Nick Heidfeld BMW F1 +1:02.079
14 Rubens Barrichello Honda Racing F1 +1 ronde
15 Kazuki Nakajima Williams +1 ronde
16 Nico Rosberg Williams +1 ronde
17 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso +1 ronde
18 Giancarlo Fisichella Force India +1 ronde
19 Adrian Sutil Force India +1 ronde
- Jenson Button Honda Racing F1 uitval
 
Zelden zo'n saaie race gezien, mijn zoon moest me wakker maken, anders had ik de finish ook nog gemist.
Met al die regelgeving vindt ik de F1 er niet beter op worden.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan