ftp probleempje

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.534
Waarderingsscore
650
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Aan mijn Asus heb ik nu een USB externe harde schijf hangen die functioneert nu prima als een NAS.

Nu kan ik in de browser direct naar de harde schijf dmv :
ftp://nnnnnnnn.no-ip.org
geen username en password nodig kom er zo op, ook mijn zoon die aan de andere kant van het land woont kan direct zonder username en password op de HDD lezen en schrijven.

Nu gebruik ik ook WS-FTP en vul de servername :
ftp://nnnnnnnn.no-ip.org

maar die vraagt nu om een username en password.

Deze negeer ik omdat ik die niet aangemaakt heb maar connecten ho maar.

Hoe kan dat en wat is de remedie voordat ik wel een username en password aanmaak.
 
Het is wel erg onverstandig om daar geen wachtwoord op te hebben. Want zoals gezegd kom ook je zoon die aan de andere kant van 't land woont er zonder username en password op, inclusief schrijfrechten.
En met name dat laatste kan vervelend worden. Bij mij zijn er ook altijd diverse verdachten die toch de NAS aan het internet weten te vinden. Logisch ook.
Heb je dat vrij toegankelijk en zeker met schrijfrechten, is het niet alleen mogelijk je allerlei rotzooi erop te zetten, maar ook je eigen content te verwijderen.
Of nog erger, jouw eigen content te overschrijven met eenzelfde bestand maar dan geinfecteerd met het een of ander.

Het is dus zeer raadzaam om te zorgen voor een usernaam en wachtwoord.

Dat zorgt tevens voor het probleem van een fatsoenlijke FTP client.
Die wenst namelijk een gebruikersnaam en wachtwoord. Je zou natuurlijk kunnen proberen anonymous aan te vinken in WS-FTP, die optie moet hij hebben. Dan hoef je niets in te geven.

Normaliter kun je het ook zelf proberen met usernaam anonymous en wachtwoord een email adres bijv. anonymous@internet.nl of bijvoorbeeld.

Maar dat is geen remedie. Een remedie is een oplossing. Je lost hiermee niets op want het gevaar blijft. Een remedie daarvoor is een usernaam en wachtwoord maken.

Vind je dat lastig dan kun je dat ook in groepen doen (heb ik ook gedaan). Bijv. een usernaam en wachtwoord die je aan meerdere personen geeft met leestoegang en maar op map schrijfrechten.
En dan nog een aparte usernaam en wachtwoord voor jezelf bijv. en misschien nog een aparte usernaam met wachtwoord voor aparte personen met wat meer rechten.
 
BT heel begrijpelijk wat je schrijft en uiteraard is het niet de bedoeling dit onbeveiligd te laten. Alleen ik vind het vreemd dat ws ftp geen toegang pikte zonder username en password. Inmiddels password en username toegekend en nu werkt het ws ftp zoals ik het zou willen.
Die asus router ac66u is een perfect apparaat met nog veel meer mogelijkheden.

Externe harde schijf eraan en je hebt een nas
Ook instelbaar als downloader

Pfff teveel om op te noemen.
 
Ja de huidige generatie routers is echt fijn qua opties. Dat is wel het voordeel van de voortschrijdende techniek.;)

Fijn om te horen dat het gelukte is!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan