gecrashte harde schijf

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
929
Punten
113
Leeftijd
75
hellup, ik heb een gecrashte harde schijf , bij aansluiten zegt windows dat ie geformatteerd moet worden maar dan ben ik alle bestanden kwijt en da vind moeders niet leuk. Ik moet op de een of andere manier de vakantie fotoos zien te redden de rest is niet interessant.

Hoe en met welk utility kan ik een en ander nog redden.

Schjif wordt herkend maar zoals ik al zei windows wil alsmaar formatteren.

Maak me blij......

Regelmatig moet ik van industriele besturingen een HD vervangen omdat ze defect gaan.
Klanten maken zelden back-ups, en als ze dat al doen, vergeten ze de systeemsoftware.
Wat bijna altijd lukt: de defecte hd in een externe behuizing aansluiten op een usb poort van een goed werkende pc. Dan met het aloude chkdsk de schijf repareren.
Vervolgens maak ik er een image van met HDcone 3.9 en zet deze op een nieuwe harde schijf.
10 minutjes werk en een tevreden klant!

A A dit heb ik gedaan de schijf zitnu in een USB case maarr zoals ik al zei windows vindt dat ie niet geformatteerd is dus 0 bytes.

Ik zoek dus iets wat de bestanden RAW tevoorchijntovert of een repair util.

In linux gebruiken we meestal parted magic.
Daar zitten veel utilities in o.a. ook files utilities enzo.
Dat is een cd waarop je boot en dan de schijven kunt benaderen.
Meestal levert dat wel wat op.
Natuurlijk kan parted magic alle file systems aan.

Grtz.

Hoe en met welk utility kan ik een en ander nog redden.
Spinrite wil nog wel eens het een en ander redden als de schijf heen is maar wel nog herkend wordt door het systeem.

Ik zou in dat geval overigens de schijf gewoon in de pc terug hangen, liefst als slave of als het sata is dan gewoon ergens waar hij dus als laatste hangt ofzo.

ik ben nu aan het stoeien met het programma "filescavanger" Deze vindt iig de schijf en wonder boven wonder ook alle bestanden en worden ook gerecovered.
Het programma kun je laten zoeken op willekeurige extensie . in mijn geval heb ik laten zoeken op *.jpg en hij vond 51000 bestanden.

Het zoeken duurde vrij lang zeker 4 uur voor 160Gb een boel errors en het recoveren duurde ook ruim 4 uur , wel vreemd dat heel veel bestanden meerdere keren gevonden worden ,

Nu loopt de zoektocht naar alle bestanden want ik probeer ook nog alle offcie (word excel en powerpoint bestanden terug te halen.

En dan nu effe die 51000 jpg bestanden bekijken wat bruikbaar is en wat niet.

programma is een aanrader en te vinden op FTD

Het programma kun je laten zoeken op willekeurige extensie
Ik hoop dat het lukt. Spinrite is een programma om de harddisk te repareren, in veel gevallen werkt het en is hij weer gewoon benaderbaar.

Dus als het met File Scavenger niet helemaal lukt kun je Spinrite misschien later nog eens proberen (kan ook lang duren trouwens maar da's normaal).

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan