Gratis Geld uit pinautomaat.

S

stephopper

VRIES - Tientallen inwoners van Vries hadden maandag een fortuinlijke avond. Mensen die bij de plaatselijke bank pinden, ontvingen namelijk vijf keer het gepinde bedrag. Reden: een storing.

Wie dus 30 euro pinde, kreeg 150 euro. Binnen korte tijd stond een enthousiaste rij bij de flappentap. Maar natuurlijk komt aan alle goede dingen een eind; de betaalautomaat is dinsdag buiten gebruik gesteld.

Het is nog niet duidelijk of de Rabobank gaat proberen het geld terug te vorderen. Wel is bekend dat zeker tien mensen het teveel gekregen geld al hebben teruggebracht.
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=IFj6KrvOs9s]YouTube - Flappentap in Vries even in gulle bui[/ame]

Het is nog niet duidelijk of de Rabobank gaat proberen het geld terug te vorderen.
Jawel hoor, beluister het interview maar eens goed. Ze gaan de mensen zeker opsporen dus ga er dan ook maar van uit dat het geld ook gevorderd wordt of van de rekening afgehouden.

Stond vandaag op teletekst van RTV Noord, dat ze waarschijnlijk mensen die niet terugbetalen niet gaan vervolgen. Een procedure daarin zou heel moeilijk worden volgens advocaten, omdat deze mensen niets hebben weggenomen, maar hebben gekregen. Zij hebben dus geen diefstal gepleegd en dan zou het een moeilijke zaak worden. Wel gaan ze de mensen opsporen en vriendelijk vragen het geld terug te geven.

Zij hebben dus geen diefstal gepleegd en dan zou het een moeilijke zaak worden.
Ze hebben het niet gekregen, er was redelijkerwijs te verwachten dat het niet de bedoeling was dat ze meer kregen dat ze gepind hebben. Dus diefstal nee, maar wel onrechtmatig verkregen. En dat is niet zo moeilijk te vervolgen. Net omdat het bij een pinautomaat wel vreselijk voor de hand ligt dat het niet de bedoeling is dat die gaat uitdelen.

Maarja ze mogen vriendelijk vragen. Of er respons komt is maar de vraag, bij de meesten vermoedelijk wel. Ik denk dat die wat het niet terug geven minder klantvriendelijk behandeld zullen worden, bijv. als ze voor een lening gaan dat die wat sneller afgewezen zal worden ofzo.

Er zal ok best wel een mogelijkheid zijn om het terug te krijgen en tuurlijk zullen die klanten nergens meer vriendelijk behandeld worden die het niet terugbetalen, dan schijnen de banken toch allemaal ineens grote vriendjes te zijn.
Zo stond het op de site van rtv noord beschreven:
--
Flappentap in Vries even in gulle bui

VRIES - Tientallen inwoners van Vries hadden maandag een fortuinlijke avond.
Mensen die bij de plaatselijke bank pinden, ontvingen namelijk vijf keer het gepinde bedrag. Reden: een storing.
Wie dus 30 euro pinde, kreeg 150 euro. Binnen korte tijd stond een enthousiaste rij bij de flappentap.
Maar natuurlijk komt aan alle goede dingen een eind; de betaalautomaat is dinsdag buiten gebruik gesteld.
Het is nog niet duidelijk of de Rabobank gaat proberen het geld terug te vorderen.
Wel is bekend dat zeker tien mensen het teveel gekregen geld al hebben teruggebracht.

'Vervolgen van mazzelaars bij pinautomaat lastig'

GRONINGEN - Het is lastig mensen die geld teveel hebben gekregen van de gulle geldautomaat van Vries en dat niet terugbetalen, strafrechtelijk te vervolgen. Dat zegt strafrechtdeskundige Nico Kwakman van de RuG.
Veel Vriezenaren profiteerden van de pinautomaat, die maandagavond alle pinners vijf keer zoveel uitbetaalde als ze hadden gepind.
Een aantal van hen was zo eerlijk om het teveel uitbetaalde geld weer terug te brengen naar de bank.
"Dat moeten ze ook terugbrengen," zegt Kwakman. "Het is niet hun geld."
Het gaat civielrechtelijk gezien om een onverschuldigde betaling. "
Je zou het kunnen scharen onder diefstal, maar het is de vraag of je kunt spreken van wegnemen.
" Ook zal het volgens de strafrechtdeskundige lastig worden bewijzen boven tafel te krijgen.

Bron: http://www.rtvnoord.nl]

Je zou het kunnen scharen onder diefstal
Nee dus. Diefstal is "het zich doelbewust onrechtmatig toe?igenen van".
Het betreft een door een systeemfout onrechtmatig verkregen bedrag, buiten schuld of invloedssfeer van de ontvanger.
Dus juridisch is dat echt niet onder diefstal te brengen. En alleen civielrechtelijk vermoedelijk terug te krijgen vanwege het feit dat het meer dan redelijkerwijs aan te nemen was dat het niet de bedoeling was dat je meer kreeg dan waar je voor pinde.

De vraag is alleen of de bewijslast, de camera en het bonnetje, voldoende is. Probleem daarbij is dat civielrechtelijke procedures lange tijd in beslag nemen en daarmee dus meer kosten dan vermoedelijk de enkele honderden euri die ze uiteindelijk nog kwijt zijn.

Zo als ik het lees en begrijp is het niet afgeboekt van mensen hun saldo. anders hadden de pinners wel aan de bel getrokken. en had de bank geen schade.

Ze gaven aan dat de pinautomaat een software fout hadden. dus is het gewoon de vraag hoeveel bewijs de bank heeft met camera en dergelijke.

Iemand die zijn flappen als een bundel uit de gleuf pakt is niet te zien vlgs mij op de cam hoeveel je ontvangt.

Tevens zat er een fout in de software. staat het op jou transactie dat je meer hebt gekregen. dit neem ik aan van niet anders ging het wel van joun conto af. dus de cam zal het enige bewijs kunnen zijn? nou bewijs.

Je zou het zo kunnen zien op de markt krijg je teveel wisselgeld terug. de markt koopman komt later met de mededeling ik heb jou teveel wisselgeld terug gegeven. bewijs?

Alleen het gevaar is bij een bank dat ze macht hebben. en de meenst de juiste mensen in huis hebben. voor jur. zaken.

Dus almetal een hele procedure gaat opleveren wat je ook geld gaat kosten en vaak heel veel meer. daarbij komt het ook nog dat je op de zwarte lijst komt bij de bank (en).

Als dit over miljoenen ging zou een proces nog misschien rendabel zijn.mits je niet van een instantie leeft want die gaan dan ook een rol spelen. maar ook dan ga je niet lekker over de straat. en tegenwoordig staat je leven nergens garant en vooral niet als het om geld gaat.

In dit geval kost je het geld en elende zou je voet bij stuk houden denk ik?

Grtz/Sth..

Ik zag van de week een test op het Duitse RTL Punkt 12 met wisselgeld daar werd expres teveel wisselgeld teruggegeven om te zien hoe mensen daar mee omgaan of ze het wegstoppen op terug geven.
Van de geteste waren er 2 die het terugbetaalde, de rest gaf het terug omdat ze door de cameraman werden aangesproken en vertelde dat ze er geen erg in hadden dat ze teveel terug kregen haha, maar op de beelden was te zien dat ze het daadwerkelijk wel gezien hadden.

Vervolgens deden ze een test met te weinig terug te betalen bij een kassa en jawel dat valt meteen op natuurlijk, de geteste mensen werden meteen zeer kwaad ook al ging het om 2 euro haha Het was volgens sommige geteste personen niet normaal dat een kassi?re niet goed oplet wat ze terug betalen haha.

Bij die eerste test was er 1 bij die de cameraman weg joeg en zij dat hij niet lastig wilde worden gevallen en niks teveel had teruggekregen.
Wat me op viel was dat RTL Punkt 12 hem het gewoon liet houden, dat was het risico van de test natuurlijk haha.

Leuk die tests ja. Maar heel eerlijk? Ik ben geen christen, dus als ze het aan de kassa al niet merken dan geef ik het ook niet terug, ook niet als een cameraman mij daarop zou aanspreken. Alleen als diegene van de kassa dat zelf zou doen.
Behalve als het vrienden/kennissen zijn, dan ligt de situatie anders.

Met te weinig terug betalen let ik ook niet altijd even goed op, maar trek ik wel sneller aan de bel. De test bewijst mijns inziens eigenlijk al wat logisch is en hoe de mens in elkaar zit, zeker in crisistijd.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan