De Limburgse regionale omroep L1 zal in het komende jaar bezuinigingen gaan doorvoeren. Reden hiervoor zijn de voorlopige financiële cijfers over het jaar 2007. Zoals het er nu naar uit ziet heeft de Limburgse regionale omroep een verlies van bijna een half miljoen euro geleden.
Het is voor de eerste keer in het bestaan van L1 dat de omroep een boekjaar met verlies moet afsluiten. Het verlies wordt vooral veroorzaakt door tegenvallende reclameomzetten en kostenoverschrijding van enkele grote projecten.
De tegenvallende reclameopbrengsten worden deels veroorzaakt door het kijkerverlies dat de regionale omroepen in het algemeen, en dus ook L1, hebben moeten incasseren. Dat komt mede door het succes van de landelijke publieke televisienetten.
Een grote verliespost was het interactieve programma 'Ik op TV' dat L1 met zes andere regionale omroepen heeft gemaakt. Het programma, dat door Endemol was bedacht, is inmiddels van de buis gehaald omdat de reclame-inkomsten rond het programma tegenvielen.
Kostenbesparing zal in 2008 bij L1 het toverwoord zijn om het verlies van 480.000 euro te compenseren. L1 wil in 2008 de totale kosten met 3 procent terugbrengen. Dit houdt in dat negen van de 104 arbeidsplaatsen bij L1 zullen verdwijnen. Ook zal men korten op de productiekosten voor programma’s, bezuinigen op reclamekosten en investeringen uitstellen.
Ondanks deze bezuinigingen zal L1 doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe programma's. Daarnaast zal men meer aandacht besteden aan de kernactiviteiten sport en nieuws, en zal men bij grote evenementen meer live-uitzendingen brengen.
Bron
Het is voor de eerste keer in het bestaan van L1 dat de omroep een boekjaar met verlies moet afsluiten. Het verlies wordt vooral veroorzaakt door tegenvallende reclameomzetten en kostenoverschrijding van enkele grote projecten.
De tegenvallende reclameopbrengsten worden deels veroorzaakt door het kijkerverlies dat de regionale omroepen in het algemeen, en dus ook L1, hebben moeten incasseren. Dat komt mede door het succes van de landelijke publieke televisienetten.
Een grote verliespost was het interactieve programma 'Ik op TV' dat L1 met zes andere regionale omroepen heeft gemaakt. Het programma, dat door Endemol was bedacht, is inmiddels van de buis gehaald omdat de reclame-inkomsten rond het programma tegenvielen.
Kostenbesparing zal in 2008 bij L1 het toverwoord zijn om het verlies van 480.000 euro te compenseren. L1 wil in 2008 de totale kosten met 3 procent terugbrengen. Dit houdt in dat negen van de 104 arbeidsplaatsen bij L1 zullen verdwijnen. Ook zal men korten op de productiekosten voor programma’s, bezuinigen op reclamekosten en investeringen uitstellen.
Ondanks deze bezuinigingen zal L1 doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe programma's. Daarnaast zal men meer aandacht besteden aan de kernactiviteiten sport en nieuws, en zal men bij grote evenementen meer live-uitzendingen brengen.
Bron