Handleiding voor het editen van de Philips kanalen met het programma DecLink v0.97!!!

R

Redcat

Ik heb even het programma DecLink V0.97 hier http://usuarios.tripod.es/besamidos/ gedownload om er eens wat mee te experimenteren.

Dit programma maakt het voor het eerst mogelijk om de Philips standaard SECA ontvanger uit te lezen en te manipuleren.

Ik wil het hier toch even kwijt dat ‘Besami2’ met deze software ’n barrière heeft doorbroken, ik kan niets anders zeggen dan dat dit ’n super prestatie is!!!

Het zal voor de meeste mensen wel ’n vrij complex programma zijn, dus niks voor de nieuwelingen onder ons die nog maar weinig van de materie afweten, dus voor deze mensen geld “Handen af van dit programma” totdat er ’n goede handleiding is geschreven, want het is namelijk vrij eenvoudig (door ’n verkeerde handeling) om je ontvanger voor altijd de vernieling in te jagen!!!!

Met onderstaande handleiding heb ik gepoogd uiteen te zetten hoe het mogelijk is om de kanalen te editen. Via deze handellingen is het mij gelukt om kanalen te verwijderen , van plaats te veranderen, te kopiëren en nieuwe kanalen in te scannen (dit laatste leg ik ’n andere keer nog wel even uit, is weer ’n verhaal apart).

Het editen aan de hand van deze handleiding is natuurlijk op eigen risico!!!

Oké daar gaan we dan:

Even 'n seriële kabel (dus geen nulmodem kabel) tussen de Philips en de PC en dan maar eens aan de slag.

Zet de Philips ontvanger op standby en start het programma ‘DecLink V0.97 en kies in het hoofd menu compoort 1 of 2, stel de snelheid op 115200 in (ik bemerkte overigens geen verschil bij het uitlezen van de eeprom bij de laagste of de hoogste snelheid!). Druk nu op ‘Open’, de gekozen compoort wordt nu geopend/geactiveerd. Druk in het onderdeel ‘Service Mode’ op ‘Enter’. Als alles goed gaat staat nu op het schermpje van je Philips ontvanger -SE- en zie je in het programma bij PC --> Decoder de volgende regel verschijnen ‘ECIVRES’ (dat is het stuursignaal naar de ontvanger toe, zodat hij in service mode wordt gezet). Bij Decoder --> PC zie je ‘DSX7071/03A/1030BC+16’ staan (dit is de firmware versie die in de Philips zit, dit wordt terug gestuurd naar de PC), dit kan bij jou ’n ander getal zijn als je ’n andere firmware versie hebt.

Ga nu naar de menu optie ‘Flash Eeprom Read/Write’ en druk op ‘Data (512KB)’, nu wordt de flash data uit de eeprom gelezen en als het ‘Flash512k.bin’ weg geschreven naar de map waarin ook het DecLink programma staat. Ga nu gerust even ’n sigaretje roken of ’n pilsje drinken, want dit duurt wel even!

Als het uitlezen van de eeprom klaar is kun je ook nog de firmware gaan uitlezen uit de eeprom daarvoor moet je op ‘Firmware (1,5MB)’ drukken, maar daar zie ik op dit moment nog geen reden toe. Dit is alleen van belang voor die gene onder ons die op zoek wil gaan naar de regio/landen code in deze ‘firmware.bin’.

Sluit nu dit venster af.

De Flash512K.bin is nog wel redelijk snel (twintig minuten) uitgelezen, maar het uitlezen van de firmware.bin duurt eindeloos lang (ik heb er niet echt op gelet, maar ik denk dat dit toch gauw ’n dik uur heeft geduurd!).

Maar goed het uitlezen van de eeprom is verder prima gelukt.

Ga nu via de menu optie 'Data Flash Management' uit de Flash512k.bin de 'TCS' en 'TPT' extracten. Als bij ‘Flash File Name’ nog geen file is ingevuld moet je daar even ‘Flash512k.bin’ neerzetten. Druk nu op 'Extract Directory from Flash file' (rechts verschijnt nu de info over de data blokken van deze file) en click vervolgens in het rechter gedeelte op 'TCS $10044 $7512’ (Block: 1). Druk nu links op ‘Save selected file’. Click nu recht weer op ‘TPT $20044 $07F8’ (Block: 2) om vervolgens links weer op ‘Save selected file’ te drukken. Je zult zien dat je nu weer twee bestanden erbij hebt gekregen in de map.

Nu kun je via de menu optie 'Channels List Editor' de kanalen gaan editen.

Druk eerst op ’Load TPT and TCS’ om de kanalen en transponder lijsten te laden.

Nu verschijnen in het bovenste deel van het venster de transponders en in het onderste deel van het venster de kanalen.

Als je ’n kanaal wilt editen moet je er even op clicken (als je het kanaal dubbel klickt kun je ook alle aanverwante data zoals ‘pids’ editen). Daarmee wordt dan gelijk in het bovenste gedeelte de desbetreffende transponder die bij dit kanaal horen (en aanverwante data) geselecteerd!

Druk op ‘Remove’ als je ’n kanaal wilt verwijderen.

Druk op ‘Clear’ als je ’n kanaal positie leeg wilt maken, alle data die bij dit kanaal hoorden wordt gereset en dit lege kanaal wordt op positie één geplaatst, gebruik deze optie niet want ik weet niet of de ontvanger hier later na het terug zetten van de flash file mee overweg kan! Dus handen af van deze optie!!!!

Het verplaatsen van ’n kanaal is ook nog weer even ’n omslachtig karweitje:

-Ga op het kanaal staan dat je wilt verplaatsen;

-Druk rechts op ‘Set’ bij ‘Pn Start:’ (de huidige positie nummer verschijnt);

-Druk rechts op ‘Set’ bij ‘Pn End:’ als je maar één kanaal wilt verplaatsen (de huidige positie nummer verschijnt). Wil je meerdere kanalen in één keer naar ’n andere positie verplaatsen, ga dan op het laatste kanaal staan van de reeks die verplaatst moeten worden en druk vervolgens op ‘Set’ bij ‘Pn End’ (de huidige positie nummer verschijnt);

-Ga nu op de positie staan waarnaar het kanaal of kanalen naar toe moet(en) word(en) verplaatst en druk rechts op ‘Set’ bij ‘Pn Dest:’ (de huidige positie nummer verschijnt nu);

-Druk als laatste rechts op ‘Move to’, het kanaal of de kanalen word(en) nu naar de opgegeven positie verplaatst.

Als je klaar bent met editen druk je op 'Save TCS' en op 'Save TPT' en sluit dit venster, daarna ga je weer naar menu optie 'Data Flash Management'. Druk eerst op 'Extract Directory from Flash file' en click vervolgens in het rechter gedeelte op 'TCS $10044 $7512’ (Block: 1). Druk nu links op ‘Update TPT and TCS’. Click nu recht weer op ‘TPT $20044 $07F8’ (Block: 2) om vervolgens links weer op ‘Update TPT and TCS’ te drukken, als laatste sluit je dit venster. Nu is de Flash512k.bin file bijgewerkt en klaar om weer in de ontvanger geblazen te worden!

Ga nu naar de menu optie ‘Flash Eeprom Read/Write’, controleer voor de zekerheid of onderin het scherm de file naam ‘flash512k.bin’ staat ingevuld. Druk nu op ‘Read Flash Type’, alle opties in het schermgedeelte ‘Write DATA flash only’ worden zichtbaar.

Druk nu op ‘Program Dataflash’, de geheugenbanken die rechts aangevinkt staan worden stuk voor stuk gewist en weer voorzien van de nieuwe data.

GA IN GEEN GEVAL VINKJES WEGHALEN OF OP ANDERE KNOPPEN DRUKKEN, WANT DE GEVOLGEN KUNNEN ZEER ERNSTIG ZIJN!!!

Het laden van de eeprom duurt weer zo’n twintig minuten, als dat dan eindelijk gebeurt is (‘Done’ verschijnt onderin het scherm) kun je het huidige venster afsluiten.

In het hoofd menu kun je nu op ‘Exit drukken’, op je ontvanger verdwijnt –SE- (de ontvanger staat weer op standby) en in het programma verschijnt bij PC --> Decoder en bij Decoder --> PC het nummer 100.

Druk als laatste op ‘Close’ om de compoort connectie af te sluiten en verlaat het programma.

Dat was het dan, als je nu je Philips ontvanger opstart zullen alle kanalen in de gewijzigde vorm zoals jij ze hebt geedit worden getoond!

Ik hoop dat deze ‘Kleine’ (sorry modurator, dat dit zo’n lijvige lap tekst is geworden) handleiding ’n begin vormt voor iedereen die wat meer met zijn standaard Philips ontvanger wil gaan doen.

Ik hoop dat ik niks cruciaals vergeten ben om uit te leggen, daarom eindig ik weer waarmee ik ben begonnen, het gebruik van deze handleiding is op eigen risico!!!

Greetings,

Redcat

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan