Het beste Formule 1 nieuws in tijden!

hangslot

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
7
Punten
38
Leeftijd
61
Lees hieronder de verklaring van de Fota, volgend jaar wellicht weer een ECHTE formule...

FOTA UNITED ON THE FUTURE

Silverstone, 18 June 2009 - Since the formation of FOTA last September the teams have worked together and sought to engage the FIA and commercial rights holder, to develop and improve the sport.

Unprecedented worldwide financial turmoil has inevitably placed great challenges before the F1 community. FOTA is proud that it has achieved the most substantial measures to reduce costs in the history of our sport.

In particular the manufacturer teams have provided assistance to the independent teams, a number of which would probably not be in the sport today without the FOTA initiatives. The FOTA teams have further agreed upon a substantial voluntary cost reduction that provides a sustainable model for the future.

Following these efforts all the teams have confirmed to the FIA and the commercial rights holder that they are willing to commit until the end of 2012.

The FIA and the commercial rights holder have campaigned to divide FOTA.

The wishes of the majority of the teams are ignored. Furthermore, tens of millions of dollars have been withheld from many teams by the commercial rights holder, going back as far as 2006. Despite this and the uncompromising environment, FOTA has genuinely sought compromise.

It has become clear however, that the teams cannot continue to compromise on the fundamental values of the sport and have declined to alter their original conditional entries to the 2010 World Championship.

These teams therefore have no alternative other than to commence the preparation for a new Championship which reflects the values of its participants and partners. This series will have transparent governance, one set of regulations, encourage more entrants and listen to the wishes of the fans, including offering lower prices for spectators worldwide, partners and other important stakeholders.

The major drivers, stars, brands, sponsors, promoters and companies historically associated with the highest level of motorsport will all feature in this new series.

Oftewel als ik het goed begrijp... de FIA heeft gelden achter gehouden, keert deze niet uit de Fota komt er niet uit met de FIA en de wensen van de teams worden door de FIA gewoon terzijde geschoven (geignoreerd).
En derhalve rest het grootste deel van de teams, merken en sponsors die in de F1 bezig zijn niets anders dan zelf een F1 kampioenschap op te zetten in 2010.

Vraag ik me af wat de FIA dan nog wil gaan doen, zonder teams.:)

Maar begrijp ik dat goed? Dat zou wel het beste nieuws in tijden zijn want de laatste jaren bemoeide de FIA zich overal mee en werd het daardoor ook steeds minder leuk, op een enkele aanpassing na.
Hopelijk wordt het geen A1 imitatie, want daar vindt ik dus geen bal aan.

Als ik het goed heb is de FIA de organisatie waaronder alle formules vallen.
Die alle regels voor alle formules opstelt en/of verandert.
En die alle lopende zaken controleert.
Je kunt het ook de Grote Dictator noemen.
Want ze dulden geen enkele tegenspraak.
Waarschijnlijk hebben ze ook copyright op de naam F1 (of Formula One).

Het blijkt nu dat ze geen vloeiend overleg met hun leden (de teams) hebben.
Maar dat ze regeltjes maken en vervolgens dwingend opleggen.
Zonder met woord en wederwoord te werken.

Als de FOTA met een eigen formule begint zal die een andere naam moeten hebben.
Of ze moeten via de rechter de FIA die naam laten ontnemen.

Het blijkt nu wat een grote logge olifant de FIA eigenlijk is.

Grtz.

Ja oke het zal een andere naam zijn, maar wel hetzelfde produkt, niet iets zoals de A1 lijkt me, toch?

Het grootste probleem van de teams is de betutteling van de sport door de Fifa.
Ze zijn het gewoon zat om miljoenen uit te geven, maar door vele, vaak absurde regels naar de pijpen van de Fifa te dansen.
voorbeeldje, de motoren mochten na 2006 niet doorontwikkeld worden.
Volgend jaar mogen ze niet meer tanken tijdens de wedstrijd.
De motor mag niet meer dan 18.000 toeren draaien,
Van diezelfde motor mogen mogen ze maximaal 8 exemplaren per jaar gebruiken.
Ze mogen niet meer testen (!) tijdens het seizoen.
En bovenop deze voorbeelden mogen ze volgend jaar niet meer dan 45 miljoen aan de auto uitgeven. Ferrari heeft dit jaar een (geschat) budget van minimaal 300 miljoen.
Toyota vorig jaar zelfs 450 miljoen! Met andere woorden, het grootste gedeelte van de technische now-how kan de vuilnisbak in, het personeel mag naar huis, en ze gaan allemaal met Cosworth motoren rijden.
Vergeet niet, dit zijn autofabrikanten die in de allerhoogste top van een technische sport meedraaien.

Nee, voor mij hebben de teams groot gelijk. Het is tenslotte het hoogste wat je op autosport gebied kunt bereiken!

Je zegt het kerel!

Maar ik vraag me af wie er eigenlijk achter zitten bij de FIA!
Kijk die Max Mosley is maar een stroman de praatpaal naar buiten.
En Berny Ecclestone is er miljardair geworden.
Maar wie zijn de eigenlijke besluitvormers binnen dat Engelse kliekje.
En waarom doen ze wat ze doen, en wat willen ze bereiken?
Tenslotte doen de Mercedes (het vroegere ilmor) motoren het niet slecht.
Nee, ik snap er geen bal van.

Grtz.

Nja, meningen mogen verschillen. Zo vindt ik een beperking van het budget wel een goed voorstel, althans van een kant gezien. Het hoeft niet omlaag naar 45 miljoen, maar 450 miljoen is ook een achterlijk hoog bedrag.
Met bijv. 150 miljoen kunnen fabrikanten die toch goede auto's maken maar met minder geld ook meedoen en dat maakt het (omdat de verschillen dan wat kleiner worden) toch wat spannender.
Van de andere kant is dat eigenlijk niet te controleren, dan wordt er toch geld via achterdeurtjes weggesluist. Maar het zou leuk zijn om net als vroeger ook eens andere teams dan Ferrari en Mercedes te zien winnen, gewoon omdat ze qua ontwikkeling ook mee kunnen en niet achter hoeven blijven vanwege financiele gebreken.
Een financiele beperking zou daar aan bij kunnen dragen.

De rest van de maatregelen die Kilroy noemde (door de Fifa ingesteld) mogen wat mij betreft de prullenbak in, ook de maatregel dat je perse 1x op zachte en 1x op harde banden moet hebben gereden. Gewoon iedereen een garage banden geven en ze zelf laten beslissen wanneer en hoeveel nieuwe er gebruikt gaan worden.

Wie de grote machthebber is in de FIA? Volgens mij nog steeds Berny.

Black Tiger;202499 zei:
Wie de grote machthebber is in de FIA? Volgens mij nog steeds Berny.

Helemaal mee eens.
Ik hoorde vriend Mol een paar weken terug zeggen als ze zich losmaken van de FIA
de prijzen voor de TV-rechten en tickets fors zullen dalen.

De vraag is dan waar blijft dat geld dan nu?
Ik denk bij de FIA & Berny.

Multispeed

Nee, het ligt allemaal nog veel ingewikkelder!!

Bernie is namelijk ook F1 teambaas geweest namelijk Brabham die hij had gekocht.
Dat was redelijk succesvol, met Nelson Piquet als wereldkampioen.
Maar uiteindelijk verkocht hij het team weer.
Men zegt dat hij het kocht voor 120.000 Dollar, en verkocht voor 5 miljoen Dollar.

Hij deed dit omdat hij sterk betrokken was bij de FISA en de FOCA.
De FISA was een uitvoerend technisch onderdeel van de FIA.
De FOCA was de vereniging van construkteurs.
In 1978 werd Bernie CE (chef) van de FOCA met Max Mosley als adviseur.
Ze gingen de strijd aan met de FISA onde Balestre.
En het werd een complete oorlog!

Uiteindelijk werd er een compromis bereikt over de verdeling van de rechten (poen dus).
Dat betekende dat het geld verdeeld werd tussen de teams, de FIA en de FOPA.
En die FOPA was weer een firma van Bernie.
De FOPA/FOCA zorgde in principe ook voor de uitvoering van de F1's.
Er zijn sindsdien diverse concorde overeenkomsten geweest.
Maar steeds zat Bernie er met zijn firma's tussen als het over de rechten ging.
Uiteindelijk werd zijn vriend Max Mosley als baas bij de FIA neer gezet.
Zodat ze de leiding over het hele circus kregen.

Totdat de geschiedenis zich herhaalt doordat de teams de FOTA oprichten.
Die dezelfde rol vervult als voorheen de FOCA deed.

Grtz.

Tja ik weet het niet. Ik geloof die hele geschiedenis wel, dat is inderdaad zo gebeurt.
Maar met geld kun je je toch veel dieper inkopen dan men denkt en daar heeft Bernie een overvloed van.
En ik heb onze vriend Mol ook al vaker horen zeggen dat er binnen de F1 niets gebeurde zonder dat Bernie daar van wist en ook dat het voor de FIA moeilijk, zoniet onmogelijk, was er iets door te krijgen als Bernie niet wilde en hij een hele dikke vinger in de pap had bij de FIA.
Dat zegt ie ook niet zomaar...

De acht teams die deel uitmaken van de Formula One Teams Association (FOTA), stoppen met de voorbereidingen op een eigen kampioenschap en blijven zeker nog tot en met 2012 meedoen aan de Formule 1. In ruil daarvoor ziet de internationale autosportbond FIA af van de invoering van een budgetplafond van 45 miljoen euro en legt Max Mosley in oktober zijn functie als FIA-president neer.

Hier komt het akkoord dat de FIA en FOTA woensdag hebben gesloten in Parijs, in het kort op neer. De teams hebben verder beloofd dat zij de kosten die bij Formule 1-deelname komen kijken, binnen twee jaar zullen terugbrengen naar het niveau van begin jaren negentig. Ook hebben de fabrieksteams de toezegging gedaan dat zij de drie nieuwe teams die volgend jaar in de Formule 1 komen, Campos, Manor en US F1, technisch zullen ondersteunen. Verder zullen alle teams een nieuwe, bijgewerkte versie van het Concorde Verdrag van 1998 gaan ondertekenen.

Hiermee is een einde gekomen aan een maandenlange ruzie tussen de teams en de FIA. De FIA heeft inmiddels al een nieuwe deelnemerslijst voor 2010 gepubliceerd, waarop de acht teams uit de FOTA, Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW-Sauber, Red Bull Racing, Scuderia Toro Rosso en Brawn GP, ook zijn opgenomen.

Tja, Bernie zou wel gek zijn zich deze kip met gouden eieren te laten ontnemen, haha!
Een zoenoffer in de vorm van Max Mosley past daar wel in.
Daar vindt hij wel een geschikte funktie voor in een van zijn firma's.

Aan de andere kant lees ik op teletekst dat Mosley het weer zou terugtrekken.
Omdat hij weer boos is dat de 8 teams tegen hem zijn!
Dus dat is nog niet over, wordt vervolgt!

Als ik het goed begrijp komen er naast de 10 teams van nu nog 3 nieuwe bij?
Dan wordt het druk op de circuits met 26 bolides.
We zullen zien.

Grtz.

Er is weer onenigheid tussen FIA en FOTA!

Tijdens een bijeenkomst zijn de FOTA leden weggelopen omdat ze alleen een luisterrol kregen.
De FIA zei dat ze nog geen stemrecht hadden over technische regels omdat ze nog niet tot seizoen 2010 zijn toegelaten.
Maar zei ook dat ze niet gezegd hadden dat de teams geen medezeggenschap hadden.
Maak er maar een soep van, haha!
Het schijnt de FIA toch zeer moeilijk te vallen om naar anderen te luisteren.
Als ze jarenlang konden dicteren wat ze maar wilden.

Ook Mosley schijnt op zijn voornemen terug te komen om af te treden.
De FIA zou hem gevraagd hebben om toch aan te blijven (Bernie dus!).
Maar van de andere kant zou Ari Vatanen zich verkiesbaar willen stellen.
Ik ben beniewd.

Als laatste nieuws zou Alonso een contract getekend hebben met Ferrari.

Grtz.

Als laatste nieuws zou Alonso een contract getekend hebben met Ferrari.
Oh ik dacht dat die samen met Raikkonen al voor Ferrari reed. Of was dat nu een andere Spanjaard?

hehehe nee das Massa die andere bij Ferrari en die is Braziliaans.

En Alonso heeft het vandaag ook weer eens ontkend dat er absoluut geen sprake van is.

Maar goed dat zegt allemaal niks :)

Gezeur tussen FIA en FOTA blijven doorgaan.

FOTA zet eigen raceklasse weer door
vrijdag 10 juli 2009 03:04
Bron: autosport.com

De Formule 1-teams verenigd in de FOTA zijn van plan om hun eigen raceklasse door te gaan zetten, ondanks dat er geprobeerd wordt om de ruzie met de FIA op te lossen. Woensdag zijn de acht FOTA-leden boos weggelopen uit een vergadering nadat ze geen stemrecht hadden gekregen.

Hierdoor zijn volgens een van de teambazen de plannen voor een eigen raceklasse weer op tafel gekomen. Toch is er nog steeds vertrouwen dat er nog een deal met de bestuurders van de sport kan worden gemaakt. Daarvoor werkt de FOTA samen met de commerci?le rechtenhouder FOM en diens aandeelhouder CVC.

BMW Sauber-teambaas Mario Theissen denkt dat er snel een deal kan liggen, maar zei dat plannen voor een eigen raceklasse nog niet van tafel zijn. "Het is erg simpel. Er zijn nog steeds irriterende krachten en dat verbaast ons. We hebben nog steeds geen deal, maar we boeken langzaam maar zeker progressie. We kunnen niet achterover gaan leunen en wachten of een overeenkomst onze kant op komt. Daarom moeten we alle opties open houden."

"We zijn constant in onderhandeling en we kunnen zoals de FIA zegt binnen enkele daten tot een akkoord komen, maar het kan ook enkele weken duren, of zelfs helemaal niet." Daarbij is van groot belang dat Max Mosley zich definitief terugtrekt als FIA-president in oktober. Deze eis zou ook bij CVC kenbaar zijn gemaakt in het onderhandelingsproces.

Als het nu helemaal niets meer wordt met de F1, dan zetten we volgend jaar gewoon een Duck-kart team op! :formule1:
:formule1:-- :formule1: --------------------- :formule1:
---------------------------------------------------------
------------------------ :formule1: ------- :formule1: --
------------------:formule1:----------------------------

Ahzo Jack, ik wist dat het een Spaanstalige was... :)
Maar het is dus Massa, dan heeft Alonso er toch gereden toen samen met Schumacher of niet? Want ik kan me wel nog Alonso in een Ferrari herinneren, toch?

@Hangslot: Goed idee, dan doe ik mee, want karten is best wel een leuke sport en een Eend achter het stuur willen we wel eens zien.:biggrin:

Nja BT, Alonso heeft nooit voor Ferrari gereden hoor!
Dat was Barricello ook een Braziliaan die naast Schumacher reed.
En hem steeds moest laten winnen, dat wat gedoe gaf.

Overigens spreken ze in Brazilie Portugees (als enige land in Zuid-Amerika).
De rest inderdaad Spaans.

Grtz.

Nja, Portugees lijkt op het Spaams, voor mij is dat een pot nat.:biggrin:

Dat Barricello naast Schumacher gereden heeft weet ik, maar da's veel langer geleden. Ik dacht echter dat er nog een ander was maar dan moet dat toch Massa geweest zijn.
Vraag ik me alleen af waarom ik met Alonso in mijn hoofd zit, maarja maakt niet uit.:)

Dan wordt ie het dit jaar wel.:biggrin:

Black Tiger;202989 zei:
Nja, Portugees lijkt op het Spaams, voor mij is dat een pot nat.:biggrin:

Dat Barricello naast Schumacher gereden heeft weet ik, maar da's veel langer geleden. Ik dacht echter dat er nog een ander was maar dan moet dat toch Massa geweest zijn.
Vraag ik me alleen af waarom ik met Alonso in mijn hoofd zit, maarja maakt niet uit.:)

Dan wordt ie het dit jaar wel.:biggrin:

D'r is nog een Spanjaard BT die is nu testrijder, Pedro del a Rosa, maar ook die heeft niet voor Ferrari gereden. Alonso heeft ooit bij Minardi gereden een blauwe maandag, toen nog helemaal achteraan in het veld. Dat waren toen nog van die pruttel auto's. Later bij Eddie Jordan als invaller voor Frentzen en daarna bij Briatore Raunault en nog een seizoen bij Mc-Laren naast Hamilton wat in ruzie uit aarde en dus weer terug bij Renault.
Ik heb destijd Alonso nog live zien rijden bij Minardi, was toen aanwezig in Hockenheim het oude circuit wat nu helemaal verknoeid is. M'n maat die thuis was vroeg me toen of ik een petje van Alonso mee on brengen haha mar er waren toen nog geen petjes van Alonso te vinden :biggrin: Dat was volgens mij in 1996 of 97
Ik ben toen van 1995 tot en met 2001 elk jaar naar Hockenheim geweest en heb in 2001 Niki Lauda mogen ontmoeten samen met die duitse RTL reporter Hele aardige kerel Niki Lauda Neemt rustig de tijd om met je te praten niks arrogant

Ik las laatst ook dat Ferrari nu bezig is om Vettel binnen te halen

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan