het eerst probleem.

Kweetniet

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
28 okt 2002
Berichten
858
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
50
Zo linux staat er op hoor.
niet zoals ik ut wilde maar goed uut werkt.

probleem nr 1 (ongetwijfelt volgen er meer)

instaleren van programma's

ik wilde mijn scanner installeren
volgens google moest ik naar http://www.meier-geinitz.de/sane/gt68xx-backend/
daan het bestand http://www.meier-geinitz.de/sane/gt68xx-backend/firmware/PS1Dfw.usb

en dan hoe kom ik nu verder??

ik wilde al een oudere versie instaleeren, maar dat waren tar.gz file een soort zip
na open was het een soort instalatie file alleen tekst

dus zeg ut maar .....
 
Hoi Kweetniet,

Feitelijk is het al beschreven, wel erg verwarrend, zeker voor iemand die overstapt verdient deze manier van schrijven niet de schoonheidsprijs.

Door onderstaand stukje te lezen is bij mij de vraag opgekomen of 'sane' is geinstalleerd. En zoniet (of wel, ik wil het gewoon weten) of libusb is geinstalleerd.


Code:
Documentation
Building the backend

If you use a precompiled binary e.g. from your distribution, you can skip this section. Precompiled packages are usually called "libsane" or "sane-backends".

There are two ways to get your scanner detected: The kernel scanner driver (scanner module) or libusb, the USB library. Both ways work. However, as the kernel scanner driver has been removed from Linux I will only describe how to use the scanner with libusb.

Libusb Version 0.1.8 or later is necessary. If it's not yet installed on your system (including its headerfile usb.h), you can get it from the libusb homepage. When building the backend, check that libusb was detected. configure will print a LIBS line that should contain "-lusb". If it's not done by your distribution, you may also need to mount the usbfs (/proc/bus/usb). For setting up usbfs and adjusting permissions, see man sane-usb for details.

If you want to compile your SANE yourself, I recommend removing old installations of SANE before proceeding. The source code and specific compilation instructions can be found at the download section.


Ik ga niet vertellen hoe je moet of kan controleren dat iets wel of niet geinstalleerd is (heel gemeen) want ik vind het belangrijk dat je (iedereen die met linux begint) zelf leeft begrijpen hoe linux inelkaar steekt. Kom je er niet uit zal ik het je vertellen (uiteraard). Daarbij wil ik graag vragen, als je erachter bent gekomen, HOE je er achter bent gekomen.

Sterkte (het plezier erin komt later :p)

G
 
(iedereen die met linux begint) zelf leeft begrijpen hoe linux inelkaar steekt. Kom je er niet uit zal ik het je vertellen (uiteraard)


Snap geen F U C K van die pinguin software
zoal al eerder geschreven. internet , mail tekstverwerken Dat Gaat nog.
de rest is abra ka dabra..
 
Ok:
Open een terminal (het tv-tje links onderin?)
geef het volgende commando met bijbhorend paswoord (dat is root, weet je nog uit de cursu?)
# su
paswoord# *******
Tik daarna in:
# yast
Je terminal wordt nu blauw, en gaat dingen laden.
Daarna kan je kiezen voor instaleren en verwijderen software.
Kies voor zoeken en enter...
Als je die gekozen hebt en hij is geladen dan tik je in het juiste vak libusb tabt door naar de 5 opties die eronder staan. Je kiest voor alle opties behalve de laatste en entert.

Als ie um nu gevonden heeft, staat er een i voor of niet. De i staat voor geinstalleerd.


(d'r is ook een grafische manier) En die heet gewoon yast in je menu... verder is de wijze het zelfde.


G
 
oke G bedankt

Het volgende.

De grafische optie had ik ook gevonden.
Je moest bij zoeken een * intikken.,anders blijft het scherm leeg.
Het bestand libusb staat erin met vinkje ervoor.

Het bestand van mij scanner niet (PS1Dfw-1.usb) niet.
Dit bestand bevindt zich /home/usernaam

wat nu ??
 
Put your firmware file in /usr/local/share/sane/gt68xx/ (or /usr/share/sane/gt68xx/ if you use a SANE package that came with your distribution). You may need to create this directory. Or use whatever directory you want, but you must specify the path in gt68xx.conf later. Example:

su -
mkdir /usr/share/sane/gt68xx/
cp PS1fw.usb /usr/share/sane/gt68xx/
chmod a+r /usr/share/sane/gt68xx/PS1fw.usb

su is weer om root te worden
mkdir op de 2de regel is een directory aanmaken
cp is om te copieren, let even op dat je in de dir staat waar dat bestand staat (in dit geval /home/username)
chmod is om de rechten te veranderen.

Als je dit gedaan hebt, meld je maar weer ;) dan gaan we testen?

:biggrin:


G
 
whaa toegang geweigerd

en aanpassen van de map /usr/share/sane/gt68xx
lukt ook niet alle optie's zijn ligt grijs

pfff begin de schijt te krijgen van zooi
 
LoL Kweetniet. Dan probeer maar eens een Linux ICQ te installeren, nee niet van de cd's van Suse maar gewoon van internet eentje, kun je je lol weer op.:)

Het is echt een leer-sport.
 
Black Tiger zei:
Het is echt een leer-sport.
Jaa dat is het ..... een soort puzzelsoftware ,een denksoort.
en daar was ik ook al slecht in... LOL

zal deze OS ook eens op de pc van mijn vader zetten.,
Leuk voor in de Laten uurtjes.

hahahahahhaaa lol :biggrin:

alleen 1 file naar een directoy zetten Klaar..
Nee hoor geen toegang. ook niet te wijzigen Pfff wat een puzzel :biggrin:
 
Als je geen toegang hebt, ben je geen root (Super User / su).

Dus de eerste regel (inc paswoord) is niet uitgevoerd. Heb je dat wel gedaan, dan heb je misschien een ruimte gebrek. Dat geloof ik eigenlijk niet, dus...

Het volgende commando: whoami = een aanelkaargeplaktevraag: Who Am I?
Wie ben ik. Tik het in en je weet wie je bent. Ben je root? Dan kan je zonder enkel probleem die file copieren naar de plek waar je hem hebben wilde.



Enne...

[SIZE=-7]Ik heb NOOIT gezegt dat het makkelijk was ;)[/SIZE]
 
BiG_G zei:
Het volgende commando: whoami Ben je root?

ik open terminal
dan krijg ik te zien usernaam@linux:`>
geef in whoami
usernaam

ik dus denk ik root (account naam)
omdat ik verder geen anderen accounts heb aangemaakt

als ik naar de hdd kijk ,is de root pictogram met een slotje voorzien.
en rood kleurig


pffff. wat een gedoe. ik wil alleen maar de scanner installeren
 
Weer even terugdenken aan je installatie.

Toen je klaar was, vroeg je systeem om een paswoord. En dat moest je herhalen.
Als je whoami intikt en je hebt username, dan heb je later netjes een gebruiker aangemaakt waaronder je werkt. Dat is precies zoals ik het eerder beschreven hebt. Je zit helemaal goed!

Maar om nu dingen te doen die alleen de baas, de super user oftewel ROOT mag doen... Moet je na het openen van de terminal dus het commando su geven. Na enter vraagt ie om een passwoord. Als je dat hebt ingetikt, en je doet dan whoami dan zie je staan...?







G
 
BiG_G zei:
Als je dat hebt ingetikt, en je doet dan whoami dan zie je staan...?

Dan staat er linux:/home/usernaam #

alleen het slotje blijft?
 
Het slotje in het grafische gedeelte...

Open een tweede terminal en doe weer whoami.
Je ziet dat je username krijgt.

Doe dan:
cd /root
Dat mag niet...

Ga terug naar je terminal waar je root bent:
cd /root
Dat mag wel...

Je logt nl opnieuw aan in zo'n terminal. Feitelijk ben je twee keer onder username ingelogd: De GUI en de 2de terminal en 1 keer als root...
Op dit moment zijn er dus 3 users aangelogd.

Als je dus root bent, mag je wel je cp dataset /naar/hier verplaatsen.

Snap je?
 
ja gelukt.. tenminste ut kopieren van de file.

na via yaste configuratie programma de scanner opnieuw te installeren krijg ik wel een fout
ik moest de scannerdriver handmatig instellen

maar het gaat steeds beter..
bedankt voor de hulp G
 
Graag gedaan...

Onthoud dat voor de meeste dingen oplossingen zijn. Net als in windows ;)


G
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan