Hoe kan dit???

Originally posted by cliff
Niet mis mee toch ;)

euh...

Jamaar... erh.... Natuurlijk niet! is toch top. Ik heb de oplossing toch ook al goed / niet goed* ?

* Streep door wat van toepassing is

Originally posted by the matrix
Vrij vertaald is het volgende aan de hand

Neem de donker groene driehoek uit het bovenste plaatje

De tangens van de spitse hoek is de overliggende zijde gedeeld door de aangrenzende zijde in dit geval 2/5

Deze moet precies gelijk zijn aan de verhouding in de onderste totale driehoek omdat de groene driehoek hiereen deel van uit maakt.

De tangens van de totale driehoek is 5/13

Nu is 2/5 niet gelijk aan 5/13 dus is de onderste tekening geen zuiverer driehoek en worden we voor de gek gehouden

Ja klopt precies wat je zegt.De korte rechthoekzijde van de rode driehoek komt namelijk niet precies uit op de verticale lijn als je hem precies uittekend maar 1/3 hokje terug.De beide rechte fantasiefiguren oranje en lichtgroen worden dus 1/3 hokje groter allebei.Omdat dit met elkaar 3 hokjes hoog is x 1/3 is dit precies een hokje wat je te kort komt met schuiven.
Knip je het echter secuur uit dan kom je dus 3 x1/3 hokje te kort die dan nog onder de rode driehoek liggen.Deze is dus weer 3 hoog x 1/3 is dus exact weer dat ene hokje.
De cloe zit hem dus in de dikke lijne die door de figuren lopen en zodoende net lijken of de rode driehoek 8 hokjes lang is maar in werkelijkheid dus 7+2/3 hokje is en de groene driehoek geen 5 hokjes lang is maar 5+1/3.
Het was ff puzzelen tot ik er bijna gek van werd,maar toen toch maar ff exact op papier gezet en uitgeknipt,en dan kom je er dus direct achter.
Had ook niet anders gekund want als je 5x13 doet kom je op 65.
65:2 is dus 32.5 hokje,en heb je 4 volle getallen kom je op 33 of 32,dus hier klopte al iets niet.....

Gr,
Weer een jaar van mijn leven eraf.......................

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan