Hoe krijg je virtuale email door Spamassassin?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.408
Punten
113
Leeftijd
61
Ik zit met het volgende probleem.

Mijn server (Linux uiteraard) is op een manier ingeregeld die het misschien moeilijk maakt maar het werkt als volgt.

Er zijn unix gebruikers met unix wachtwoorden en mail van het hoofddomein.

Daarnaast zijn er virtuele gebruikers hetgeen uitsluitend mailgebruikers zijn voor de virtuele domeinen en virtuele mailboxen.

Een en ander is volgens de volgende faq in elkaar gestoken:

http://www.sonicresolutions.com/tech/howto_postfix_vmpop3d.html

Hier en daar kan een uid of guidnr anders zijn dan ik het heb maar alles werkt zo al zeer lang.

Tevens is Spamassassin geinstalleerd, zijn de domeinen voorzien van SPF records en sinds een paar dagen vindt er zelfs op onze mailservers een SPF check plaats van inkomende mail.

Sinds ook een dag of 3 geleden kwam ik er achter dat de mail voor de locale domeinen WEL via procmail door spamassassin gaat, maar mail voor de virtuele domeinen NIET.

Da's niet prettig maar e.e.a. schijnt aan de manier te liggen waarop procmail werkt, die schijnt niet met virtuele domeinen om te kunnen gaan.

Ik heb geen zin om de hele mailserver weer om te gaan lopen bouwen naar courier-imap en mysql accounts etc.

Daarvan zijn zat faq's te vinden op internet maar da's niet de bedoeling.

Maar het moet toch op een of andere manier mogelijk zijn om de mail voor virtuele gebruikers dan toch door spamassassin te jagen, toch?

Desnoods met een scriptje wat je in de master.cf aanroept of met het virtual_transport commando ofzo.

Gelukkig is de mailserver erg streng ingesteld met helo en RBL checks zodat er toch relatief weinig spam binnen komt, maar het is fijner als spamassassin ook werkt.

Wie geeft de werkende oplossing?

Opgelost. Dat werkt niet samen met procmailrc. Jammer genoeg heeft Postfix nog altijd geen virtual_mailbox_command optie, ondanks dat hier al jaren voor gevraagd wordt.

Nu is Amavis geinstalleerd om de mail door Spamassassin heen te jagen en dat werkt ook prima.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan