Hondenbezitter lees!!!!

T

twilight

Let op, dit bericht is heel erg belangrijk!

De Tekenkoorts (Babesiosis) is nu ook in Nederland!!!

Een hond van onze hondenschool is vorige week zeer ernstig ziek geworden. Al snel bleek dat de dierenartsen de oorzaak niet konden vinden. Toch waren er nog een aantal van deze ziektebeelden bekend, waarbij 2 (jonge) honden inmiddels zijn overleden.

De tekenkoorts kwam tot voor kort alleen voor in het Middelandse Zeegebied, maar is nu dus ook in Nederland gesignaleerd (onder de lijn Den Haag-Arnhem-Enschede).
De besmette teek draagt een parasiet over op de hond. Deze bivakkeert bij voorkeur in de lever of de nieren. De hond krijgt koorts, kan een bruine tot wijnrode urine hebben en/of geelzucht. Ook treed er bloedarmoede op. In een later stadium ontstaat er lusteloosheid en vermagering. De incubatietijd is 2 tot 3 weken.

Onze Nederlandse honden hebben geen weerstand tegen deze tekenkoorts.

Zorg dus voor goede tekenbestrijding (tekenband/frontline), controleer de hond dagelijks. Er is ook sinds kort een enting mogelijk. Echter door het aantal ziektegevallen is er op dit moment geen enting te krijgen in Nederland.

WIL IEDEREEN DIT BERICHT ZOVEEL MOGELIJK VERSPREIDEN??? Er is (nog) niet echt reden tot paniek, maar houd je hond in de gaten.

Voor meer info mag je altijd contact met mij opnemen

Marielle van der Meer
Hondenschool van der Meer

Nou ik wil de pret niet drukken, maar Teken met hun daarbij behorende ziekten, zijn al jaren aanwezig en bekend in Nederland. Dat is dus echt niet iets speciaals wat nu opeens opduikt in bepaalde plaatsen van ons land.

Er is deze week overigens ook gewaarschuwt ergens in een programma, voor teken, en niet alleen voor honden maar ook voor mensen.
Wat namelijk wel redelijk nieuw is, is het feit dat teken steeds meer overgaan tot het bijten van mensen, waardoor ook deze behoorlijk ziek kunnen worden.
Je zult er dan ook tijdig bij moeten zijn. Er zijn diverse herkenningspatronen om een teek te herkennen.

Het is dus niets nieuws, maar zeker wel iets om een beetje mee op te letten, zeker als je zelf, met je kinderen en/of hond in een bosrijke omgeving bent of bent geweest, gezien het feit dat ze daar het meest voor komen.

NEE HOOR!!!!!!

Dit is een variant die normaal niet in Nederland voorkomt.
LET OP !!!! dit is GEEN grapje!!!! je moet echt je hond in,
de gaten houden .

verschillende honden zijn al overleden door deze tekenbeten.

ik heb een langharige new foundlander, dus bij deze hond
een teken zoeken is echt niet te doen.

morgen eerst frontline halen!!!

Ik zeg ook niet dat het een grapje is. Ik geef alleen maar aan dat het item teken al langer voorkomt en dit jaar zelfs een waarschuwing afgegeven is voor verhoogd voorkomen.

Dus koorts of niet koorts, het is zowieso zeer van belang je hond in de gaten te houden en niet alleen je hond, ook jezelf en je kinderen!

Als er nu ook sprake is van een speciale koorts die normaal niet voor komt, is dat des te meer reden om de boel in de gaten te houden, maar OOK mensen dus!

Dit geld trouwens ook voor Tijgers, deze moet je de komende dagen extra in de gaten houden, en veel aaien....hehehe

Een irdeto2 groet, Fred.

Nou dan leave maar, ik heb ondanks mijn hoge aaibaarheidsfactor toch liever geen teeken.:)

Da's nog eens goede info op die url, bedankt voor de link met uitstekende uitleg Sandokan!

Dierenarts in actie na dodelijke tekenbeten
HENGELO - Hengelose hondenbezitters worden opgeroepen teken, die ze op hun honden vinden, in te leveren bij de dierenarts. Dierenkliniek Beekzicht zamelt ze in, voor onderzoek naar een dodelijke teek. De teek Dermacentor reticulatus heeft inmiddels drie dodelijke slachtoffers ge?ist.

Bij de Hengelose dierenarts D. Slager van Dierenkliniek Beekzicht gingen de alarmbellen rinkelen, toen hij hoorde dat in Bemmel twee en in Den Haag een hond is overleden aan de bloedziekte Babesia canis. Behalve de dodelijke slachtoffers is bekend dat zes honden aan de ziekte lijden.

Slager is daarom in Hengelo een inzamelpunt voor teken gestart, dat deel uitmaakt van landelijk onderzoek. ?Steekproefsgewijs worden op een paar plekken in Nederland teken verzameld, om te kijken of de bewuste soort hier voorkomt. Hengelo is in de steekproef meegenomen, voor zover ik weet als enige plaats in Oost-Nederland.?

Slager roept hondenbezitters op de teken die ze op hun viervoeter aantreffen, in te leveren bij de praktijk van Dierenkliniek Beekzicht, aan de Oldenzaalsestraat. De Hengelose dierenarts stuurt ze naar het onderzoeksinstituut van de Universiteit Utrecht. ?Het is belangrijk dat duidelijk wordt of deze teek vaker in Nederland voorkomt. Dat zou zorgwekkend zijn. Het kan ook zijn dat het nu om incidentele gevallen gaat. De teek, die in het zuiden van Europa leeft, kan via een hond op vakantie in bijvoorbeeld Frankrijk of Itali? naar ons land zijn gekomen. Hij kan zich hier een tijdje in leven houden, nadat hij een hond heeft besmet en dan opnieuw een hond besmetten.?

De Hengelose dierenarts raadt mensen daarom aan hun hond na iedere wandeling op teken te controleren. ?Ook op plekken waar je een hond niet aait. Een teek kan zich verstoppen onder de oksel.?

Haast is geboden, want een hond die aan de bloedziekte Babesia canis lijdt, kan binnen een paar dagen overlijden. ?Dat kun je het echt niet een dag aanzien, dat kan te laat zijn. Als de hond nog niet is overleden, bestaat het gevaar dat de nieren en de lever ernstig zijn aangetast door de ziekte.?

De dodelijke bloedziekte wordt overgebracht door de teek Dermacentor reticulatus, die normaal niet in Nederland voorkomt. ?Het gevaar is daarom dat je de ziekte niet ontdekt, omdat je er niet aan denkt ernaar te zoeken?, zegt Slager.

De symptomen zijn vaag. Apathie, gebrek aan eetlust, hoge koorts, een versnelde hartslag en ademhaling. ?Die symptomen kunnen echter ook duiden op andere ziektes.?

Bron: TC Tubantia 16-04-2004

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan