Hostname lookups, de bomen en het bos

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.923
Waarderingsscore
1.047
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik zit effe met een probleempje, dat werkte eerst prima, maar ik zie effe door de bomen het bos niet meer waarschijnlijk.

Heb 2 servers en 3 pc's draaien.
Server 1 (om hem zo te noemen) draait een caching DNS server, heeft een hosts file met daarin alle hosts en ip adressen genoemd.
Een van de 3 pc's heet willy.
Als ik vanaf de server "ping willy" doe, gaat hij proberen te pingen naar 10.0.0.151 en dat is correct.
Werkt ook prima voor het pingen naar de andere pc's.

Doe ik vanaf de tweede server of vanaf een van de pc's bijv. hetzelfde, dus "ping willy", dan komt er het antwoord dat de host willy niet gevonden kan worden. En da's vreemd, want eerst heeft dat perfekt gewerkt zo, zonder dat ik een hostsfile heb hoeven aanpassen op de windows pc's of de andere server.

Met webmin de controle gedaan en daar staat toch echt dat hij eerst naar hosts en dan naar dns moet gaan kijken.

Vanaf de server1 werkt dat dus allemaal prima, waar ook die hosts file staat, maar vanaf de pc's en server2 niet meer.

Maar ik zie effe door de bomen het bos niet meer. Weet iemand wat ik moet doen om dit weer fatsoenlijk werkend te krijgen? Wat vergeet ik?
 
Ohja nog iets, als ik doe "nslookup willy" krijg ik op de server ook geen antwoord meer, volgens mij kreeg ik dan vroeger ook die 10.0.0.151 te zien omdat hij die opzocht in de hosts file, doch dat weet ik niet meer 100% zeker.
 
Nou ben jij veel beter op de hoogte van netwerk toestanden dan ik.
Maar, welke servers heb je het over?
Je hebt een Apache server, een FTP, een DHCP, een NFS, een SAMBA etc.
Volgens mij moet je ook op de tweede server op zijn minst iets van DNS configureren.
Verder kun je altijd met telnet verder zoeken en testen.
Daarmee moet ook alles bereikbaar zijn.
Grtz.
 
resolv.conf goed op alle servers (/etc) ?
 
ikke heb alleen een beetje verstand van M$ servers.

Dus aan mij heb je niets Richard met een D.

Bert
 
@Bert50: Oh da's jammer Bert met een T.:biggrin:

@Eendenteam: yep die staan goed:
search atilla.dhs.org
nameserver 10.0.0.2
Zo staat ie op server 2.
En die 10.0.0.2 dat is de machine waar de DNS server op draait en die hosts file staat.

@Killroy, ik bedoel gewone servers, dus machines die ingericht zijn op server, wat erop draait (Apache of FTP of mail of wat dan ook) is niet relevant omdat het geen probleem met die daemons betreft maar met de routering of liever gezegd het opzoeken van namen via de DNS.
En dat zou via die hosts files en de resolv.conf moeten gebeuren, de nsswitch.conf moet dan ook op files, dns ingesteld staan, tot voor kort heeft dat allemaal gewerkt.
Vanaf de server waarop die hosts file staat werkt het ook, maar geen idee dus waarom het op die andere machines niet meer werkt. De DNS server zou dat toch moeten doen lijkt me.
Dus of ik vergis me sterk (zou ook kunnen) ofwel mijn caching DNS server kijkt bij aanvragen van de andere pc's niet meer in zijn hosts file en doet dat alleen nog maar voor zichzelf.

Het pingen is geen probleem, tcp werkt, alle machines kunnen elkaar onderling pingen op ip, alleen dus niet op naam. En als ik me niet sterk vergis konden ze elkaar eerst we op naam pingen.
Maar zoals gezegd, ik kan me ook sterk vergissen, ik begin namelijk langzaam aan mezelf te twijfelen.
 
ik zou op de hoofdserver de 10.0.0.2 bind installeren en hem echt als DNS laten draaien, dan een zone file aanmaken en daar de IP's in defineren.
 
Ja maar dat heb ik dus togooz.
Server 1 (om hem zo te noemen) draait een caching DNS server
Dat is dus bind, een andere nameserver ken ik niet.

Maar ik neem aan dat je bedoeld dat ik alle local ip's in de domein zone moet opnemen? Met reverse lookups?
Dat kan wel, maar het zou zo ook moeten kunnen dacht ik, omdat bind toch ook eerst naar files en dan naar DNS kijkt, dus ging ik er van uit dat dit met aanvragen van andere pc's op de nameserver ook zo zou werken.
 
Nou wilde ik er t.z.t. in het open-suse topic nog eens op terugkomen, maar je hebt in linux nog twee andere network services, die ik overigens nog niet uitgeprobeerd heb!

NIS, (Network Information System) weer een client-server systeem dat informatie verspreidt over een netwerk en aan alle hosts erop en is tamelijk uitgebreid.
Het doet veel meer dan alleen hostname resolution zoals bij DNS.
Ik moet het werkelijk eens bekijken.

En LDAP (Lightweight Directory Access Protocol).
Ook weer een client-server model.
De LDAP server zorgt ervoor dat een LDAP client een antwoord krijgt op zijn vraag (eventueel voor informatie) en eventueel op een andere LDAP server.
Dat betekent dat de LDAP servers een elkaar gekoppeld zijn.
Ook zeer interessant spul!

Grtz.
 
Volgens mij (maar ik kan me vergissen) is NIS eerder te vergelijken met een NT4 domeincontroller dan met een DNS.
LDAP is weer iets heel anders inderdaad, maar dan kun je ook naar NFS en Samba kijken als je toch bezig bent, da's ook allemaal interessant en heeft ook wel soortgelijke funktionaliteit voor zover ik het kan zien.

Maar een DNS is toch een heel ander soort netwerk service die ook extern gaat. Dus helaas kan ik met Ldap en NIS mijn probleem niet oplossen.
Misschien wel met een NIS server, maar die wens ik niet in te richten.:)
 
NIS is inderdaad bedoeld voor je lokaal netwerk als je geen zin hebt om een DNS server of service op je netwerk te zetten en heeft bovendien veel meer funktionaliteit dan DNS.
Voor je lokaal netwerk kan hij dus heel interessant zijn, en dat wilde ik zeggen.
DNS is inderdaad voor lokale en externe hostname-resolution bedoeld.
Natuurlijk kun je op je (linux) machine zoveel server services opzetten als je zelf wil.
Ik ga NIS en LDAP t.z.t. zeker eens bekijken.

Grtz.
 
Ja het klopt, maar aangezien ik zelf geen behoefte heb aan nog meer funktionaliteit dan DNS, gezien de rest wat er draait en de oudheid van de machines, zou ik liever gewoon een goed werkende DNS zien, mede omdat ik die ook voor interlokale doeleinden gebruik. En de DNS werkt goed, alleen geeft die schijnbaar de hosts files niet door, misschien moet dat wel zo.
Vindt het alleen wat jammer dat bepaalde linux mensen die het zouden moeten weten niet reageren. Windows afkraken is makkelijk, maar als er een probleem met linux is hoor je ze niet en da's wel jammer.
 
Maar iets anders. Hoe heb je de pc's aan mekaar hangen? Met een switch?

Wat betreft het DNS gedoe.
Als je nu in de netwerk kaart instellingen van server2 onder "name server" het IP-adres van server1 invult, omdat daar een DNS server draait.
Ik doe dat hier in yast-->network devices-->networkcard-->IP-address.
Daar kan ik dat doen onder "hostname and name server".
Dan zou het eigenlijk moeten funktioneren.

Je kunt ook in de file /etc/hosts de IP-adressen/hostnames zetten, en dan zou het vanaf boot-time moeten funktioneren (vanaf server2 dan).

Als het eerder wel gewerkt heeft moet je kijken wat je er een keertje hebt veranderd (of geinstalleerd) op die pc.

Grtz.
 
Met een paar switches hangen ze aan elkaar ja.
En alles staat uiteraard ook al statisch ingesteld, naamserver en gateway staan allemaal naar het ip van server1 waar de DNS server op draait, dus ook dat is goed.

En dan staan in de hosts file op diezelfde server waar de DNS op draait ook netjes alle hosts met namen en ip adressen genoemd zoals dat hoort.

Maar klaarblijkelijk "kijkt" de DNS alleen naar de DNS en niet naar de hosts file terwijl ik toch in de nsswitch.conf (kende je die al?) heb aangekeken dat de zoekvolgorde eerst files en dan DNS is, maar volgens mij is dat alleen voor lokaal gebruik.

Ik dacht wel dat het eerder gewerkt heeft maar begin nu aan mezelf te twijfelen of ik heb wellicht toen de hosts file van m'n windows pc aangepast en ben dat dan weer vergeten.... ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen.
 
OK!
Maar heb je nu in server2 in de /etc/hosts file ook IP/hostname van server1 staan?

Echter, ik heb zo het gevoel dat je het weer zo inmekaar krijgt zoals het al eerder gefunktioneerd heeft.

Maar er is in linux zo gloeiend veel in te stellen dat er altijd een:
Way is to arrive at your destiny,hahaha!
And this is no yoke lads!


Have a good night everyone!!!

Grtz.
 
Ik heb een tijdje hetzelfde probleem gehad in mijn netwerk, dit had te maken met het "kijken" van de werkatations en overige netwerkcomponenten naar de "ïnterne" dns server. Wat ik als oplossing heb gekozen is de External Dns Lookup allemaal het adres van de interne router of machine gezet 192.168.1.xxx en in deze router of machine het adres van een externe DNS server gezet [host van de provider]

MS heeft hier een stukske aan gewijd op de support site
Het probleem ontstaat door het patchen van de machines, er is vlgns mij ook een hotfix voor dit probleem.

Groeten van Roberto
 
Maar heb je nu in server2 in de /etc/hosts file ook IP/hostname van server1 staan?
Nee, want dat heeft weinig zin, op server2 draait alleen een ftp en webserver. Ik wil met mijn windows XP client gewoon op naam kunnen pingen en die gebruikt alleen de dns van server1, die kijkt dus helemaal niet naar server2 voor dat soort zaken.
Kijk als ik de hosts file ga aanpassen op elke pc ja dan werkt het natuurlijk wel, maar wilde het dus graag werkend hebben zonder hosts files aan te passen, behalve dan op server1 waar de DNS op draait.

@Roberto: DNS en Gateway staan beide naar 10.0.0.2 da's mijn server1 ip adres waar de DNS server ook op draait.
Nsswitch.conf op die machine staat op "files dns".

Een stukje uit mijn named.conf daaruit blijkt ook dat er naar de externe dns verwezen wordt.
Code:
controls {
        inet 127.0.0.1 allow { localhost; local_net; } keys { "key";
};
};
options {
        pid-file "/var/run/named/named.pid";
        directory "/var/named";
        recursion yes;

        allow-recursion {
                local_net;
        };
        forwarders { 194.134.5.5; 194.134.5.55; };
        forward first;
        listen-on port 53 { 127.0.0.1; 10.0.0.2; 192.168.1.11; };

Dus tja, wat staat er dan fout? Ik weet het niet.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan