Hulp gevraagd bij uirichten van schotel

D

De Rocker

Hoi allemaal,

Mijn naam is Jesse, ik woon in Groningen, en ik heb wat problemen met 't correct uitrichten van m'n schotel met rotor.
Wanneer ik de correcte lengte- en breedtegraad voor m'n adres in Groningen (volgens Google Maps: Breedtegraad: 53.233 & Lengtegraad: 6.610) in m'n DM7025 (met Gemini 4.70-image) invoer bij 'Tuner instellingen', en ik ga naar een willekeurige zender op een willekeurige satelliet (bijv. Sirius 4.8 E, Astra 19.2 E, of Hispasat 30 W) dan dien ik telkens bij de 'rotorinstellingen'-menu-optie de schotel bij te stellen, anders krijg ik zwart beeld. Voer ik echter de volgende waarden in bij tuner-instellingen, dan is de ontvangst al stukken beter: Breedtegraad: 53.233 & Lengtegraad: 4.880.

Is er misschien iemand die tegen vergoeding van de reiskosten naar Groningen wil komen om m'n schotel bij te stellen ? Hij staat goed bereikbaar op 't dakterras, dus dat mag 't probleem niet zijn.

Groeten,

Jesse
 
helaas te ver van uit nijmegen,Maar je moet je rotor als hij op 0 staat met schotel en al verdraaien en op Sirius uitrichten,en afstellen.
 
peter;210431 zei:
helaas te ver van uit nijmegen,Maar je moet je rotor als hij op 0 staat met schotel en al verdraaien en op Sirius uitrichten,en afstellen.
Bedankt voor je reactie. Alleen, wat dat richten op Sirius betreft: Er is mij altijd verteld dat ik als 0-punt de satelliet moest kiezen die 't dichtst bij de lengtegraad van mijn locatie zou zitten. In mijn geval is dat breedtegraad: 53.233 & lengtegraad: 6.610, dus 'Eutelsat W3A (7.0?E)'. Of ben ik hier mis mee ?

Groeten,

Jesse
 
Ik doe het niet zo moeilijk.
Als de coordinaten er in staan zet je hem op ned1 astra 19,2.
Dan zoek je met de schotel de juiste satteliet.In dit geval astra 19,2.
Net zo lang tot je de hoogste waarde's hebt en Ber op 0.
Alles goed vast zetten en klaar is Kees.
Let wel even op dat de mast waar alles op gemonteerd zit goed waterpas staat.
Ik ga er van uit dat de bekabeling goed is aangesloten.
 
Janblues;210434 zei:
Ik doe het niet zo moeilijk.
Als de coordinaten er in staan zet je hem op ned1 astra 19,2.
Dan zoek je met de schotel de juiste satteliet.In dit geval astra 19,2.
Net zo lang tot je de hoogste waarde's hebt en Ber op 0.
Alles goed vast zetten en klaar is Kees.
Let wel even op dat de mast waar alles op gemonteerd zit goed waterpas staat.
Ik ga er van uit dat de bekabeling goed is aangesloten.


helemaal mee eens, de snelle manier in het boekje van de sg2100.
In mijn ogen wordt er veel te vaak en te lang geklooit voordat het zg 0 punt is gevonden .
op bovenstaande manier gaat het een stuk sneller en makkelijker.


Onderstaand ooit al eens gevonden op huts, deze manier aangehouden en idd in een mum van tijd de schotel goed staan.



het afstellen mag eigenlijk geen probleem zijn ,

monteer de schotel netjes haaks op de motor,zorg er voor dat de paal netjes waterpas staat,en dat de motor redelijk op het zuiden staat gericht (daar waar de zon staat om 12 uur )
draai de motor naar 0 toe en geef 'm een reset ,
stel in de deco je coordinaten in ,
zet de motor steun op de juiste hoek (zal zo rond de 51 zijn op de schaalverdeling aan de linker kant,als je achter de motor staat) volgens de tabel in het boekje , doe dit naukeurig.

selecteer een fta kanaal op de astra en de motor zal er naar toe draaien , stel nu de schotel af door de motor op de paal te draaien voor oost en west (dus niet de schotel op de motor) en stel de hoogte in op de schotel (dus niet de hoek van de motor verstellen )todat je een zo hoog mogelijk signaal en beeld hebt, draai alles netjes vast en je zou in principe nu alle sataleiten moeten kunnen ontvangen.

Dit is de snelle methode die in het boekje van de sg2100 staat, als je die volgt moet je binnen een 1/2 uur het handeltje goed hebben staan ,(hier ook gelukt )
denk er wel aan dat het ijzer van de motor steun van de kwaliteit "pisbak " is en zeer snel vervormt waardoor het afstellen alleen maar lastiger wordt dus vast is vast .

Zo moet het zelfs lukken zonder kompas.maar een signaal metertje is wel nodig omdat de meter in de deco niet alles is.;)

veel suc6
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan