Iemand ervaring met een Texas Instruments Beaglebone?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.823
Waarderingsscore
1.023
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik heb zo'n dingetje van iemand gekregen moet alleen nog even bij Ali een goede voeding er voor bestellen.

Heeft iemand zo'n ding en wat kun je er zoals mee? Het lijkt een beetje op een Raspberri Pi zo te zien alleen met veel minder aansluitingen. Ik zie 3 USB poorten (1 normale en 2 verschillende kleine en volgens de website is 1 van die kleine usb poorten een hdmi aansluiting), 1 UTP netwerk aansluiting, een stroom aansluiting en nog een micro SD kaart aansluiting.
Van bovenop gezien zie ik als het goed is twee IDE aansluitingen.
Er staat wel het nodige op geschreven zoals STM-5 en AM335x.

Na enig zoeken bleek het deze te zijn:
 
Dat is een leuk speeltje, maar je moet je daar wel even op inlezen.
Aan de vorm van de print kun je meteen herkennen dat t een beaglebone is (net zoals veel Arduino's zo herkenbaar zijn).
Maar het is inderdaad soortgelijk aan RPi.

De IDE aansluitingen zijn natuurlijk geen IDE aansluitingen (ze hebben daarvoor ook 6 pinnetjes teveel), het zijn connectoren om uitbreidingsmodules op te prikken.
Hier worden ze Capes genoemd (bij Arduino worden dat shields genoemd en bij RPi is dat een Hat; zie je dat die benamingen op elkaar lijken ?).
De site die je al gevonden had is een heel goed startpunt want van de ontwikkelaars van BeagleBone.

Ik ken ze van een simulator die daarop is opgebouwd (zonder enige bemoeienis van mijzelf), die een compleet apparaat als echt laat werken in een demo installatie op mijn werk.
 
Aha... dus uitbreidingsconnectors, ik vond het al vreemd omdat als je de deksel er op zou zetten, zou de flatcable van een IDE schijf er niet meer door passen zonder deze helemaal te verkreukelen.

zie je dat die benamingen op elkaar lijken ?).
Euh nee, niet echt. Maar dat maakt niet zoveel uit. :)

Ik had wel al gelezen ergens dat je er Ubuntu op kunt draaien, da's linux dus dat scheelt dan alvast weer een beetje. Als deze een simulator kan laten draaien en die connectors voor uitbreidingsmodules zijn, zou je daar dan bijv. ook een modeltrein besturing op kunnen laten draaien?

De site die ik gevonden had stond overigens ook op het printje van het ding, dus dat was wel handig. Zal me daar zeker eens wat beginnen in te lezen. Had 'm van een vriend van me die er Domoticz mee wilde gaan doen, maar ging niet lekker zei hij en had zich daarom een Raspberri gekocht. Inmiddels kan ie thuis onderhand zowat alles bedienen via zijn tablet of pc. Best grappig.

Maar zoals ik van jou lees is er dus nog wel meer mee mogelijk. Nice! Thanks!
 
Als jij er ook aan begint BT komt er hier ook gezelligheid :LOL:
Mijn zoon heeft het laten leven hier.
Voor mijn werk heb ik maar 1 project mee gemaakt maar automatisering komt er aan.
Je weet veel computers en waarschijnlijk ook wel van programeer talen.
Ik moet eerst mijn schuur weer op orde maken en dan ga ik ook weer los.
 
Nou ik durf het niet zo te zeggen. Ik weet veel van computers maar vrijwel niks van programmeertalen, dat zijn toch twee verschillende dingen. Net zoals ik ook behoorlijk wat weet van hosting servers, maar niet van website design. :)
Echter het kan nog even duren want eerst moet het forum weer helemaal op en top zijn, nog even voedinkje voor het ding bestellen en dan eens kijken welke linux er nog meer allemaal op kan. En uiteraard eens goed proberen te leren van die site.
Gelukkig hebben we hier wat deskundigen al op dat gebied en heb ik zelf nog een vriend die al vanalles op een Raspberri werkend heeft dus die zal misschien ook nog wel van pas komen.
We proberen het hoe dan ook hier zo leuk mogelijk te maken op verschillende vlakken.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan