Iemand ervaring met 'n systeemcamera?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.449
Punten
113
Leeftijd
61
Heeft hier iemand ervaring met systeemcamera?

Mijn dochter wil graag een fototoestel kopen. Ze heeft een oudere compact camera maar die voldoet niet meer qua kwaliteit. Ze is aan het twijfelen tussen een spiegelreflex camera en een systeemcamera.

Er is nu de keuze tussen bijvoorbeeld een Nikon D3300 of D3400 spiegelreflex en een Sony A5000 systeemcamera.
Ik heb op een paar sites de "versus" bekeken en zelf vergeleken maar ze doen vrijwel niet voor elkaar onder.

De systeemcamera's zijn ook vrijwel gelijkwaardig aan het worden met spiegelreflexen lees je ook her en der.

Maar is dat wel zo? En hoe zit het met opnames in het donker. De Sony's schijnen dat prachtig te kunnen zonder flits, gewoon effe kort. Bij spiegelreflex is dat niet zo eenvoudig?

Heeft iemand ervaring met zowel spiegelreflex alsook systeemcamera's en zoja, wat is jullie mening hierover?

Het ligt eraan wat ze er mee wil doen , mooie kiekjes en een kwalitatief filmpje of superfotoos en ook mogelijkheid van een film maken.

Spiegelreflex is een prima toestel maar dan eentje in de middenklasse. Ca 5 a 600? start prijs.
Daarna komt snel de wens naar uitbreiding bv een zoomlens makro lens flitser statief.

Wij hebben hier 2 canon 60D spiegel reflex camera's en zitten totaal aan uitbreiding op ca 3000? in de loop der jaren

Aangeschaft groothoeklens 300? zoom lens 22-135 2x 750? zoomlens max 200mm 350? dan nog een statief afstandbediening  enkele tassen en de 2 toestellen destijds ca 900?

Dus een flinke investering. En letop het is sjouwen met een camera van bijna 1 kilo met een zoomlens.

Als het gaat voor mooie kiekjes stukken beter dan van een smartphone,
Kijk dan eens naar de panasonic lumix dmc-lx10 of lx15

Aanschaf is ook prijzig , mijn zoon heeft de lx15 aangeschaft en is lyrisch betreffende de kwaliteit foto's en de filmpjes in 4k.
Een erg  handzaam toestel

Ook de tz90 of tz100 zijn aanraders tz90 heeft 30x zoom en daar krijg je geen fatsoenlijke foto's mee zonder statief

Beide ook van panasonic
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Het ligt eraan wat ze er mee wil doen , mooie kiekjes en een kwalitatief filmpje of superfotoos en ook mogelijkheid van een film maken.
Nou, liefst natuurlijk superfoto's en de mogelijkheid van een film maken als het effe kan.
Maar het is niet zo dat ze allerlei lenzen gaat aanschaffen. Ze wilt 1 lens standaard op het toestel en gaat misschien hooguit nog ooit eens een zoomlens aanschaffen, dat kan zowel op een spiegel alsook op een systeemcamera.

De Panasonic wat jij noemt zijn mooi, maar liggen boven budget. Vandaar dat ze als systeemcamera ook aan het kijken was voor een Sony A5000. De Sony 5100 is kwalitatief meteen een paar keer beter, maar dan zit je gelijk aan 499 een beetje het maximum wat ze kan uitgeven.
Daar heeft ze ook een Nikon D3300 voor incl. SD kaart en tas en reserve accu.
De TZ90 zou dan wel goed binnen budget passen, maar als je met de TZ90 geen fatsoenlijke foto's krijgt zonder statief is dat echter geen optie.
Ik heb begrepen dat de Sony een chip zou hebben die er nog wat meer uit haalde en dat je daarom met de Sony scherpere opnames in donker kon maken (of vond met weinig verlichting) zonder flits. Dus bijv. ook bij een theatervoorstelling.

Die Nikon 3300 spiegelreflex komt zeer goed uit testen voor die prijsklasse. Er zijn reviews die zeggen dat hij op bepaalde punten echt dezelfde kwaliteit heeft (en sensor) dan in hun dure klasse. Maar ik ben daar niet bekend mee.

Laat ik het zo stellen is misschien handiger, ze wil graag natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dus foto's maken en filmen met een zo goed mogelijke kwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs.
Vandaar dus dat we naar die A5000 en de D3300 keken.

Wat wil ze?
Ze wil er mee naar Disneyland Parijs en wil daar mooie foto's maken, uit de hand dus. En die moeten mooi en scherp zijn, evt. wat filmen.
Dat betekent dus ook dat er gefotografeerd moet kunnen worden naar misschien iets wat beweeg zoals een achtbaan of zo of een Mickey Mouse die aan komt lopen.
Verder vind ze close up foto's van bijv. bloemen erg mooi en andere dingen (volgens mij die stand met het bloemetje of zoiets) in elk geval dat je bijv. een mooie bloem met blad en inhoud ontzettend scherp krijgt, en dan de achtergrond wazig.
Ik weet dat dit met beide soorten toestellen kan.

In de winkel zeiden ze me dat spiegelreflex camera's en systeemcamera's eigenlijk hetzelfde waren, en de systeemcamera alleen lichter en wat minder lenskeuze nog momenteel en dat je er geen extra flitser op kunt zetten (misschien bij de dure wel).
Verder zouden ze beiden in het maken van foto's en de kwaliteit daarvan niet voor elkaar onderdoen dus ook hetzelfde zijn.

En ik had dus mijn twijfel of dat wel inderdaad klopte als je du gaat kijken naar camera's onder de 500 euro.
Ook met snel bijv. 10 foto's achter elkaar maken zou beter gaan met de systeemcamera volgens hem, omdat die veel sneller scherp stelt omdat je dan niet de spiegel omhoog hoeft te klappen en dan kan een spiegelreflex niet scherpstellen. Misschien is dat zo, maar hoe vaak maak je zo'n foto's?

Dus daar overal zit hem de twijfel, want een extra flits dat weet ze niet of ze dat nodig heeft en veel extra lenzen gaat ze nu toch niet kopen. Eerst met wat er standaard op het toestel zit. Het gaat ook weer geen echte hobby worden.
Dus tja ik weet het ook niet, vandaar dat ik vraag naar tips en ervaringen. Maar je kunt natuurlijk geen systeemcamera van 700 euro vergelijken met een systeemcamera van onder de 500 euro i.v.m. budget. Toch?

Sorry voor het lange verhaal maar misschien is het zo duidelijker wat zij wilt.

De tz 90 maakt zeer mooie foto's hoor maar bij zoom 30 dan geeft dat problemen.

Zo ook met een spiegelreflex met een 200mm zoom lens is het lastig om je hand stil te houden..
Dan wordt het ook stratief werk.

Spiegelreflex is meer foto gericht dan filmpjes.

Dan zijn de systeem camera's een betere keuze en ik denk dat het niet veel uitmaakt of je sony panasonic nikon of canon als merk kiest. Maar let op dat de film spec 4k is .

Wij hebben naast onze spiegelreflex camera's ook een ixus IS zeer compact en prima resultaten . Let wel op de Toevoeging IS wat staat voor image stabilisator. Dus kleine handbewegingen worden gecorrigeerd.

Je laten voorlichten in een foto shop is maar net wat ze je willen aansmeren.

Eerst een lijstje maken wat wil je, wordt het je hobby of  is het voor kwaliteit voor enkele keren.

Mijn vrouw heeft met haar canon 60d de teller al op 12000 staan en is echt foto gek dus spiegel reflex was een must

Meeste foto's worden met een zoomlens 28-135mm gemaakt. Standaard geleverde lens is shit. Wij hebben gekozen voor alleen de body en deze zoomlens. Perfect combinatie voor start

Ook maakt het niet uit of je nikon canon of Sony kiest deze merken leveren gewoon topkwaliteit.

Wel originele lenzen aanschaffen en zeker niet en tamron equivalent.

Moeilijk h? ,

De Nikon 3300 kan ook filmen, het gaat haar met name om het maken van mooie foto's.
Wij hadden ons laten voorlichten door een medewerker in de Mediamarkt die zelf ook hobby fotograaf is. Ik denk toch voor haar, ook voor de langere termijn dan misschien een spiegelreflex beter is.

Ik zal eens even gaan spieken, misschien dat het inderdaad dan handiger is om een body te nemen en losse lens.

Het is inderdaad moeilijk. Ik had een jaar of 4 gelden weinig geld dus was happy met een Sony A300 met 3 lenzen erbij, extra accu, flits en tas voor 300 euri tweedehands. Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou ik geen idee hebben wat ik zou moeten nemen. Maar aangezien ik zelf spiegel gewend ben zou het dat vermoedelijk wel weer worden. :biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan