Iemand verstand van VSFTP ??

Roberto

Active member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
62
Ik ben op zoek naar iemand die verstand heeft van VSFTP en een dreambox.

Het moet namelijk mogelijk zijn om van elke dreambox een volwaardige FTP server te maken.

Alvast bedankt

Groet Roberto

In dat geval zul je gebruik moeten maken van useraccounts of zorgen dat de anonymous access "chrooted" word tot een bepaald deel (bepaalde map ofzo).
Wat wil je precies weten? Want de vsftpd.conf wijst zich vanzelf eigenlijk.

Wat ik precies zoek [of wil maken] is een stap voor stap handleiding van wat je moet doen om een veilige FTP server van je dream te maken, of deze server dan toegangkelijk voor iedereen wordt kun je dan zelf bepalen.

Nu werkt de Dream al als server maar er zit maar 1 account in [root, dream] en die gooit alles los en dat is wat vergaand dacht ik zo.

Dus als je wat hebt

Groeten Rob

Phoee... dat hoort zich meer aan als een cursus.
Ik zou zeggen installeer gewoon die VSFTPD eens als je dat voor elkaar krijgt op de dream.
Ga dan naar de configuratiefile vsftpd.conf die wijst zich eigenlijk vanzelf. Als je er dan niet uit komt, dan kun je vragen gaan stellen.
Een stap voor stap handleiding gaan neerschrijven is me helaas wat te veel werk, of iemand anders moet zich daarvoor geroepen voelen.

Ik weet niet eens hoe je vsftpd op je dream geinstalleerd krijg, ik gebruik altijd gewoon een linuxmachine voor m'n ftp.
Dus de installatie kan ik je sowieso niet me helpen.

nou dat is het mooiste van alles, VSFTP is gewoon de standaard server die in de dream draait dus die hoeven we vooralsnog niet te installeren,
Users aanmaken en een password toewijzen lijkt voldoende,

Ik ben alleen niet zo thuis in linux dus....

Een user aanmaken moet via de opdrachtregel van linux, alleen kan ik daar met ftp niet bij. Moet dat met Telnet dan?

NB die beschrijving maak ik wel

Groet Roberto

Ik heb ook een handige beschrijving van UTP en wat ludieke toepassingen, heb je daar nog wat aan ik het katern netwerken?

Ik weet niet of de Dream dat aankan. Mijn kennis werkt met de linux accounts als usernaam, maar er moet dan ook een conf file zijn waarin je instellingen kunt maken bijv. dat je geen anonymous wilt en de directory's chrooted worden en ik twijfel er aan of men die kan aanpassen.

Het commando om een user aan te maken onder linux is "useradd". Dat kun je inderdaad middels telnet doen.

UTP beschrijving? Misschien hebben we daar wel iets aan ja, laat maar eens komen, kunnen we altijd eens kijken, nooit geschoten is altijd mis.:)

in /etc.vsftpd.conf zit de configuratie file, zal dit weekend es wat knutselen.

Maandag stuur ik de UTP file op, ligt/staat op mijn werk

Groet Roberto

Hoi Roberto.
Je kunt die dreambox (of andere linux-server) toch ook benaderen zowel met ftp als telnet en in de command prompt. Ook met vsftp.
Dat werkt prima! En dat heb ik hier ook geprobeerd.
Grtz.

@Roberto: UTP file heb ik inmiddels uiteraard al gekregen, alleen moet ik hem nog plaatsen, maar alvast bedankt Roberto!

@Kilroy, da's niet de bedoeling. De bedoeling is om het middels useraccounts te doen anders kunnen de derden die je toegang wilt verlenen over je hele dreambox fietsen en dat was nu net niet de bedoeling.

Ik was ook nog niet uitgepraat.
Roberto vroeg of je met telnet via de opdrachtregel van linux kon werken omdat ftp niet werkte.
Nou heb ik op een pc (waar win en suse10 op draait) vsftp gezet (de server).
Uiteraard anonymous geblokt en users aangemaakt.
Dit uiteraard in de vsftpd.conf file. En de dir toegang goed gezet.
Toen kon ik de linux vsftp server pc binnen via een windowz pc.
Dit in de command mode met ftp en telnet, en via een useraccount.
Het ging mij er over of je er met ftp en telnet inkon.
Uiteraard kan ik er ook in als ik de tweede pc ook in linux opstart.
Je moet uiteraard wel wat met de command syntax bekend zijn.
Grtz.

Roberto vroeg of je met telnet via de opdrachtregel van linux kon werken omdat ftp niet werkte.
Hij vroeg hoe je een user kon aanmaken via telnet.:)

Maar oke, op een pc is het simpel, ging mij er om of je ook gebruikers kon aanmaken in de vsftpd.conf zonder dat je users in linux hoeft aan te maken, dus zuiver ftp users, als dat kan is het prima.
Ik ben echter net even in de Dream gaan kijken in de vsftpd.conf en ik kan daar wel zeggen dat anonymous geen toegang heeft, maar ik zie daar geen mogelijkheid om gebruikers aan te maken.

Misschien is de config op de Dream niet compleet? Hoe heb jij dan users aangemaakt via vsftpd.conf?

OK boyz, just trying to help!
Maar ik weet dus niets van een dreambox.
Ik dacht dat het infeite een linux machine en server was.
En dat hij dus ook als zodanig moet werken en te benaderen zijn.
Vsftp ken ik ook pas kort en heb nog niet de man pages en docs bekeken.
Of je in vsftpd users kunt aanmaken weet ik nog niet.
Zover ik nu weet (als je chroot) en vsftp gebruikt kom je in de home dir van de user onder welke naam je inlogt.
Dat betekent dat je in linux de users moet aanmaken en zijn betreffende home dir moet maken. Dan kunnen die users in vsftp inloggen.
Omdat ik vsftp op suse10 draai en ook de gui KDE moet ik vsftp in yast aktiveren en goedzetten. Dit onder network services, en xinetd of inetd en vsftpd.
Als je vsftp zonder die services (stand-alone) wil draaien moet je in de vsftpd.conf in de laatste regel iets aanpassen.
Welnu, als vsftp bij mij op een pc draait kan ik via de tweede pc in win en de command mode via telnet inloggen van dir veranderen en bv de root bekijken.
Wat allemaal verder kan weet ik nog niet omdat ik er pas kort mee bezig ben.
Ik geef enkel wat bevindingen mee (en waarschijnlijk wel wat vergeten).
Oh ja, ik heb ook nog een rpm geinstalleerd, nl vsftpd-2.0.4-1tr.i586.rpm.
Grtz.

OK boyz, just trying to help!
Maar dat word uiteraard zeer op prijs gesteld! Er zijn immers de nodige overeenkomstigen tussen Dreamlinux en pclinux en ik ben ook maar een mens.:)

Hij werkt dus ook wel als zodanig en is als zodanig te bereiken, alleen zitten we nog met die useraccounts.
Op dit moment bestaat op de Dream alleen nog het root account, en daar wil je niemand toegang toe geven, vandaar dat we nog met de users puzzelstukje zitten.

Als je eenmaal users hebt, is de rest geen probleem, chrooted omgeving etc. is allemaal gemakkelijk in te stellen.

VSftpd zit trouwens standaard in de Dreambox dus dat hoeven we niet te installeren.

Het enige probleem momenteel is het userprobleem en ik weet niet of je zomaar users kunt aanmaken in de Dream, of de firmware dat toelaat. Heb ik eerlijk gezegd ook nog niet getest. Maar als dat kan dan zou dat moeten kunnen middels het commando wat ik opgaf en als dat lukt en het account werkt, dan is de rest eenvoudig, mede dankzij jouw uitleg.

Ja ik hoop dat jullie eruit komen.
Voor de mede knutselaars.
Als ik in w2k in programmas en accessories de command prompt kies krijg ik een zwart dos scherm (ook in xp?).
Om in te loggen in ftp en telnet type je bv:
telnet computernaam (of IP-adres)
Dan volgt username en password.
Of alleen ftp of telnet. Dan krijg je de betreffende prompt.
help geeft de commandos op het scherm.
open computernaam ,geeft weer het inlog scherm.
dir of ls geeft een file-listing van de betreffende dir.
cd is verander dir.
quit of exit is uit het programma.

Heb ik vsftp lopen dan kan ik er uiteraard in met een browser vanaf een win of linux pc. Of via een ftp programma.

Grtz.

Voor degenen met XP (pro):
kies krijg ik een zwart dos scherm (ook in xp?).
Bij mij in XP niet, maar het kan in XP ook met start->uitvoeren en dan CMD intypen en op OK klikken.

Dank je BT dat was de missing link!
Dat werkt overigens ook in w2k en is cmd.exe.
En dat was ik vergeten omdat ik in w2k steeds werk via de command prompt van programma's.

Heb je overigens eens in de vsftpd.conf gekeken wat daar onderaan staat?
Staat daar: listen=NO dan wordt vsftp opgestart via xinetd.
Staat daar: listen=YES dan loopt hij standalone.
Bij mij staan er nog meer opties in waar een hekje voor staat, dat betekent dat die optie default wordt uitgevoerd.
Haal je het hekje weg dan wordt de regel uitgevoerd.
YES of NO bepalen of hij wel of niet wordt uitgevoerd.
En de begeleidende tekst (toelichting) staat uiteraard ook achter hekjes.
Maar dat weet jij uiteraard wel!

Grtz.

Dat werkt overigens ook in w2k en is cmd.exe
Moet je daar ook echt die .exe achter typen? Normaal staat die CMD in het path en hoef je de .exe erachter niet te gebruiken. Ben ik wel nieuwsgierig naar want er zijn toch wel wat kleine verschilletjes tussen xp en 2k.

Die andere dingetjes wist ik inderdaad wel. Op een gewone server waar hij altijd gestart moet worden doe ik het liever via xinetd, dan hoef ik niet handmatig regels in te voeren in de rc.local ofzo.:)
Maar zelf werk ik hier thuis in elk geval al lang met pure-ftpd, veeeel uitgebreider.

Neen, die extensie hoeft niet!
Ik wilde alleen maar aangeven dat het een executable was.

Maar eh, ik ben er achter gekomen dat je in vsftp ook best veel kan.
Zo kun je ook virtual hosts en virtual users aanmaken.
Bij virtual users zijn dat users die niet als user in het systeem zitten.
Ze staan alleen in een database (db) file genoemd.
Moet ik nog uitzoeken.

Ja, pure-ftpd moet ook wel zeer goed zijn.
Jij bent tenslotte een expert.

Grtz.

Oh da's interessant om te horen. Als VSftpd inmiddels ook virtual users aan kan dan moet ik toch maar eens die nieuwe versies gaan bekijken.

Een expert wil ik me niet noemen, eerder een gevorderde beginner.;)
Maar toen ik de zaak opzette een aantal jaren geleden was dat het beste wat er te vinden was die pure-ftpd, kon je ook fxp instellingen mee doen, virtuele users in een eigen database maar ook in mysql, postgresql en nog een paar manieren.
Per useraccount directory's en upload/download snelheid vastleggen dat kon toen allemaal niet met vsftpd, ik was al blij dat ik via een omweg de anonymous access uitgeschakeld kreeg.:)
Maar dan spreken we toch al vlug over een jaar of 5 terug.

Nou ja, als je een vsftp rpm (of tar) binnen haalt zitten daar meestal ook docs in die mede uitgepakt worden.
In KDE kan ik die natuurlijk makelijk bekijken.
Die docs zijn best wel uitgebreid in de rpm die ik had.
Met installatie voorbeelden en zo.
Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan