Is het mogelijk?

kadim_nr1

New Member
Lid sinds
7 mrt 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
45
hallo Allemaal!

Is het mogelijk om badrsat 26E,astra 23,5E , hotbird 13E en atlanticbrd 7W met motor te ontvangen?

ik heb namelijk gelezen dat atlantic bird door eutelsat is overgenomen en dat de transporder heel sterk is geworden in NL en Bel.

graag hoor ik er meer over.









Atlantic Bird 7 satelliet ook in Europa te ontvangen


Deze week nam de Franse satellietoperator Eutelsat haar nieuwe Atlantic Bird 7 satelliet in commercieel in gebruik. Op de satellietpositie 7 graden west verving deze nieuw technologische satelliet de oudere Eurobird 4A satelliet.
In totaal werden 400 tv-kanalen door Eutelsat van de Eurobird 4A naar de Atlantic Bird 7 satelliet overgezet. En dat is goed nieuws voor menig schotelbezitter in Nederland en Belgi?. De nieuwe satelliet is namelijk ? in tegenstelling tot de Eurobird 4A satelliet ? met schotelantennes van 1 meter en groter is namelijk in de Benelux goed te ontvangen. Hierdoor zijn veel tv- en radiokanalen die voor de Arabische tv-markt bestemd zijn en waarvan de meesten ongecodeerd worden uitgezonden nu ook in Nederland en Vlaanderen te ontvangen. Hieronder bevinden zich ook tientallen HD-kanalen en vele film- en sportkanalen.
De Atlantic Bird 7 satelliet voorziet op dit moment volgens eigenaar Eutelsat meer dan 30 miljoen huishoudens van honderden televisie- en radiozenders. De satelliet is in het Midden Oosten met kleinere schotelantennes te ontvangen. Maar ook in Noord Afrika en Europa is de satelliet goed te ontvangen. In zuidelijk gelegen Europese landen is de satelliet zelfs met een schotelantenne van 60 centimeter te ontvangen. De oude Eurobird 4A satelliet gaat overigens nog niet naar de satellietschroothoop ? ook wel Satellite Graveyard genoemd ? maar wordt door Eutelsat naar de satellietpositie 3 graden oost verplaatst. Daar gaat hij nog enkele jaren onder zijn nieuwe naam Eutelsat 3C als data- en telecommunicatiesatelliet dienst doen
 
Dat is zeer goed mogelijk.
Maar, ik zou toch een 120 cm. schotel nemen, met Inverto Black Ultra LNB.
Dan moet de ontvangst optimaal zijn en je schotel is nog niet te groot voor een
DiSEqC-rotor.

Let wel, een draaibare opstelling moet wel heel precies gedaan worden.
Eenmaal als het werkt, gaat er een wereld voor je open.

Hier een beschrijving, met dank aan "ettepet":

1/ Op de motor staat een gradenverdeling. Op minimaal 1 zijde kan je deze instellen op de voor mij noodzakelijke 51?54'. Ik stel deze dus ergens in tussen de 51? en 52?. Zo nauwkeurig kijkt het nu ook weer niet. Draai de bouten niet al te vast, het kan heel goed zijn dat je hier straks nog wat aan moet wijzigen.

2/ Op de schotel staat ook een gradenverdeling. Ook deze stel ik globaal in, in dit geval op ongeveer 28?. Draai de bouten ook hier niet al te vast, het kan heel goed zijn dat je hier straks nog wat aan moet wijzigen.

3/ Monteer het hele spul aan de paal en richt het met behulp van een (huis tuin en keuken) compas op het magnetische zuiden uit. Laat de bouten waarmee de motor aan de paal vastzit dusdanig loszitten dat de motor met schotel (met een beetje geweld) naar links en rechts gedraaid kunnen worden.

4/ Sluit nu de coax aan aan de LNB, satfindertje, en de ontvanger. Als de motor nieuw uit de doos komt zal deze standaard in de nulstand staan. De motor sluiten we expres nog niet aan omdat we niet willen dat deze uit het nulpunt loopt.

Omdat ik me op 5?25' bevind, en Sirius is opgehangen op 5?00' is Sirius voor mij dus bijna puur zuid. Die 0.25' gaat me echt niet in de weg zitten bij een offsetschotel en een diseqc motortje. Ik ga dus met de motor in de nulstand (het hoogste punt in de boog) eerst proberen Sirius te vinden.

5/ Zet de ontvanger aan. Stel met behulp van het knopje voor de gevoeligheid van het satfindertje dusdanig in dat het wijzertje net “uit de hoek” komt. Op deze manier zal elk signaal onmiddelijk zichtbaar worden door een wijzeruitslag.

6/ Draai nu de schotel met motor langzaam naar links of rechts totdat je een uitslag op het satfindertje krijgt. Let er wel op dat alleen de motorbevestiging om de paal heen en weer schuiven, de rest mag absoluut niet verschuiven. Let er ook op dat we het hier hebben over millimeters, en maximaal centimeters.
Stel het zo af dat je een maximale uitslag hebt op het wijzerje van het satfindertje. Het kan heel goed zijn dat je met het knopje van de gevoeligheid van het satfindertje de gevoeligheid naar beneden moet bijstellen om de schotel op maximaal signaal af te kunnen stellen.

7/ Hmmm, geen enkele satelliet te vinden. Da’s wat moois. Bij mij werkt de boerenmethode dus niet.
Geen nood. Draai de motor om de as van de pijp terug naar het magnetische zuiden. Nu verander je wat aan de elevatie van de schotel. Die hadden we op ongeveer 28? graden ingesteld (onder punt 2). Die ga je nu maar eens wat omlaag stellen. Een graad of 3 a 4. Je kan dit ook globaal bekijken, je schotel moet voor Sirius een paar graden achterover hellend staan. Ook hieraan kan je dus wel ongeveer zien of je omhoog danwel naar beneden moet met de afstelling.
Nu terug naar punt 6. Dit net zo lang herhalen totdat je een satelliet hebt gevonden.

8/ Yesss, het wijzertje knalt de rechterhoek in ! Mooi, nu even rustig je schotel laten staan en eens kijken wat er gebeurt met het signaal als we de elevatie van de schotel gaan veranderen. Tikje omhoog, of tikje naar beneden.
Stel de elevatie dusdanig af dat je het maximaal haalbare signaal hebt op je satfindertje.

9/ Nu dan, welke satelliet hebben we gevonden ?? Dat zullen we nu eerst moeten gaan uitzoeken voordat we kunnen kijken of we de schotel naar links dan wel naar rechts moeten richten voor Sirius. Een ding is echter wel zeker, Als we een andere satelliet dan Sirius hebben gevonden zullen we in ieder geval de elevatie van de schotel omhoog moeten bijstellen. Sirius is immers de “hoogste” satelliet in de baan die we willen gaan instellen op onze motor.
Heb je een analoge ontvanger dan kan je hiermee misschien gemakkelijk bepalen op welke satelliet we nu staan uitgericht. Heb je geen analoog ontvangertje dan is het proberen. Heb je een ontvanger waarin je een kant en klare settingslijst kan zetten dan kan je de naast Sirius gelegen satellieten een voor een afzappen op FTA (Free To Air, ofwel ongecodeerde) kanalen. Heb je een ontvanger waarin geen settingslijst zit, of op een gemakkelijke manier kan worden gezet dan zal je een satelliet moeten selecteren en een transponderscan moeten uitvoeren. Heb je de juiste satelliet gevonden dan zal de transponderscan in de meeste gevallen snel een boel kanalen opleveren. Begin met Sirius en met de satellieten die in de buurt van Sirius liggen. Heeft je ontvanger zenders ingelezen dan kan je deze vergelijken met de zenders en frequenties die je bij Satellite Control Center SatcoDX of LyngSat - Lyngemark Satellite kan vinden. Geef het niet op, het kan echt een heel zoekplaatje zijn voordat je eidelijk weet op welke satelliet je schotel nu staat.

10/ Pfwoeh, we weten nu op welke satelliet onze schotel staat, en dus weten we of we Sirius naar links of naar rechts moeten zoeken. Ook weten we hoeveel satellieten er tussen zitten. Wat we ook nog weten is dat we de elevatie van de schotel zeer waarschijnlijk nog wat naar boven zullen moeten bijstellen.
Markeer voor alle zekerheid even de positie motor/paal met een potlood of watervaste stift. Mocht het helemaal verkeerd gaan dan kunnen we altijd terug.
Draai nu langzaam de motor ten opzichte van de paal in de richting van de positie waar Sirius zich zou moeten bevinden. Op het moment dat het signaal wegvalt en het wijzertje van het satfindertje weer op nul staat stoppen we even om de gevoeligheid weer omhoog te zetten totdat het wijzertje weer net uit de hoek komt. Anders zou het heel goed mogelijk zijn dat we een (zwakke) satelliet missen en dus weer te ver draaien.
Nu is het dus een kwestie van goed tellen en kijken naar het wijzertje. Thor is een satelliet die niet te missen is, een beresterk signaal. Hier stoppen we even om de elevatie van de schotel weer optimaal te zetten. Niet vergeten de gevoeligheid van het satfindertje terug te draaien, als het wijzertje op 10 staat valt er niets af te stellen. Voor de zekerheid kan je op je ontvanger nog even een scan uitvoeren om er zeker van te zijn dat de gevonden satelliet inderdaad Thor is.

11/ Draai de motor ten opzichte van de paal heel voorzichtig en langzaam van Thor af. Het gevoeligheidsknopje op het satfindertje weer dusdanig instellen dat het wijzertje net de hoek uitkomt. Sirius moet nu redelijk simpel zijn te vinden. Stel nogmaals de elevatie af, op het absoluut maximum haalbare.
Scan op de ontvanger Sirius in en controleer of je echt Sirius hebt gevonden. Omdat Sirius naast de erg sterke Thor zit is het soms lastig (bij low cost schotels met een grote openingshoek) het verschil te zien tussen Sirius en Thor. Heb je echt Sirius te pakken dan kunnen de bouten waarmee de motor aan de mast vastzit definitief worden vastgezet.

Je bent nu ongeveer op de helft van het uitrichten, en afstellen van de boog. Een tussenbiertje is misschien op zijn plaats :)

12/ Nu gaan we pas de motor op de installatie electrisch aansluiten. Het nulpunt is gevonden, nu de polaire baan nog instellen. We hebben hiervoor nog 2 variabelen, de elevatie van de schotel en de inclinatie die we op de motor in hebben gesteld. Omdat dit globaal goed zou moeten staan zullen de naastliggende satellieten van Sirius echt wel werken. Het zal waarschijnlijk fout gaan bij de satellieten die “ver weg” liggen als het al fout gaat natuurlijk.
 
Ja dat is een beetje vreemd.

Maar ik denk dat ik dit wel snap.

Togan geeft een antwoord op een gestelde vraag, en had verwacht dat degene die de vraag stelde wel een antwoord terug zou geven, in de vorm van een dankjewel.
 
hmmm heb met even ingezoomed op Thor en heb daar met mijn Vuutje 98% BER 0 , ga vervolgens naar 7 west en wat ik ook doe fijnafregelen of wat dan ook hij staat steevast op 0% en af en toe springt ie op bepaalde zenders heel even naar 12%.:neenee:

Mijn wok is 98cm . Vreemd dat ondanks sterkere zenders ik niks ontvang.

Niet getreurd er zijn genoeg andere spannende zenders .:jajaja:
 
ow ja ETTEPET bedankt :rolleyes: en ik vrees dat Pikkie bij item 11 blijft hangen
 
the matrix;218329 zei:
Mijn wok is 98cm . Vreemd dat ondanks sterkere zenders ik niks ontvang.

Nou ik heb er 70 nieuwe transponders ingezet en met een 88 cm schotel heb ik 305 FTA zenders.
Je moet dan wel een zenderlijst er in zetten die na vorige week gemaakt is toen is de AB7 begonnen met uitzenden.
Of je zou de lijst van Kingofsat er bij moeten nemen en handmatig of met een editor bijwerken.
Maar het zijn allemaal Arabische zenders verstaan doe ik er niets van.
 
deze lijst heb ik gisteren van Kingsof sat gedownload ensamengevoegd mijn lijst met het prachtige programma dreamset.

Maar geen enkele die het doet,

heb je voor mijn een channel met bijbehorende channelset dan kan ik die er in pleuren kijken of dat wil.
 
Als je de laatste hebt van Kingofsat kan ik er niets aan toevoegen.
Heb je ooit wel Nilesat kunnen ontvangen?
Een aantal jaren geleden met de Extreme kreeg ik ongeveer 150 kanalen later toen het meeste overging naar de AB4 bijna niets meer en nu met de nieuwe AB7 weer een dikke 300 kanalen waarvan een aantal testkanalen.
Het is altijd zo geweest dat je na 21.00 s'avonds tot s'morgens 9 uur de beste ontvangst heb in de middag is bijna niets meer te ontvangen.
 
Ik vind als je een vraag beantwoord, dat je dan wel "enig leven" van de vraagsteller kan en mag verwachten.
Ten eerste help je de vraagsteller, ten tweede kan deze ook zeggen of hij ermee geholpen is.
Verder hoort het ook bij de fatsoensnormen.
Maar ja, kent Nederland nog fatsoen, het geval "Mauro" is hier in ieder geval een verkeerd voorbeeld van.
 
He Togan , bedankt voor je uitleg ben het roerend met je eens het komt idd wel vaak voor dat een vragensteller niet meer reageert.

AART 1944 wat is de reden dat er betere ontvangst is tussen 21u00 en 09u00? Dingetje hangt toch opdezelfde plek
 
@thematrix,

Misschien kan ik je daar helpen.
Het heeft te maken met atmosferische omstandigheden, zijn per "dagdeel" anders, maar ook per seizoen. Verder speelt ook de temperatuur een rol.
Ik had hetzelfde voor enkele jaren geleden.
Van de ene op de andere dag waren Ned. 1,2, 3 en de "SBS-ers" hier niet meer te ontvangen.
Bleek dat Astra een nieuwe sat. in gebruik had genomen, met veranderde footprint.
Moest toen mijn 120 cm. schotel vervangen door een van 160 cm.
Ik had weer beeld, maar in de zomer werd ?s avonds tegen middernacht het signaal in een keer minder tot zelfs een uitval van 15 minuten.
Dan kwam het beeld weer terug voor de rest van de dag.
In de winter had ik 2x per dag zo?n 15 min. periode.
Heb dit nog kunnen oplossen door de gewone LNB te verwisselen voor een veel duurdere FLENS-LNB.
Inmiddels kijk ik in HD op Astra 3 en Astra 1 alleen nog voor de Duitse zenders.
Maar ook warmte kan bij schotels van invloed zijn.
Door de hitte in een schotel, kan de vorm enigszins "uit balans" raken en
komt niet al je signaal meer in de LNB terecht.

En nou een antwoord ja, Ik controleer dit morgen hoor, zodat ik weet dat je het gelezen hebt, HaHaHa.

Nu naar het strand hier voor de deur.

Togan uit Anamur T?rkiye,
Zonnig, 26 graden en zeewater 24 graden.
 
Misschien een lullige vraag, zou je het kunnen herhalen in grotere letters a.u.b.
Mijn leesbril is kapot gevallen. HaHaHa, LOL.
 
Ja uhhhh, het zal wel gaan zeker? Als we er nog meer veren onder steken dan lopen de eenden in hun blote kont! :biggrin:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan