ja vroeger....!

T

twilight

Heb jij je onlangs nog afgevraagd, hoe oud ben ik eigenlijk?

Indien jij ook opgroeide als kind in de jaren 40, 50, 60 of 70 is het nauwelijks te geloven dat wij reeds zolang geleefd hebben...

Als kind reden wij mee in wagens zonder veiligheidsgordel of air bags...

Onze bedden waren beschilderd in vrolijk gekleurde - op lood gebaseerde - verven.

Wij hadden geen kindveilige afsluitingen op geneesmiddelen, deuren of kasten en wanneer wij met onze fiets reden deden wij dat zonder helm!

Wij dronken water uit de tuinslang en uit direct uit de kraan en niet uit een fles - verschrikkelijk!

Wij brachten uren door in het monteren van een go-cart uit rommel en reden dan van een helling af om tijdens de afdaling vast te stellen dat wij de remmen vergeten waren. Na enkele keren in de struiken te zijn beland bedachten wij een oplossing.

Wij experimenteerden met het uiteen halen en opnieuw in elkaar zetten van radio's en andere elektrische toestellen om slechts te worden verraden door de zwart geblakerde muur boven het stopkontakt dat wij een kortsluiting hadden veroorzaakt.

Wij gingen 's morgens van huis en speelden de hele dag, zolang wij er maar voor zorgden weer thuis te zijn bij het vallen van de avond. Niemand kon ons de hele dag bereiken. Geen GSM's. Onvoorstelbaar! Wij sneden ons en braken botten en tanden, maar dit gaf geen aanleiding tot rechtzaken. Het waren ongevallen. Niemand viel iets te verwijten, behalve onszelf.

Herinner jij je nog 'ongevallen'?

Wij vochten en sloegen elkaar bont en blauw en leerden daarmee om te gaan. Wij aten snoepgoed, brood en boter en dronken water of frisdrank, 'light' bestond nog niet, maar we hadden nooit overgewicht... Wij deelden onze drank door samen uit dezelfde fles te drinken en niemand is hier ooit aan overleden.

Wij waren altijd buiten aan het spelen.... We hadden geen Playstations, Nintento Gamecubes, X-Boxen of andere video spelletjes/apparaten. Wij hadden ook geen 40+ televisiezenders of een video/DVDspeler. Wij hadden vrienden... Wij gingen naar buiten en maakten vrienden.

Wij reden op onze fiets of wandelden naar een vriend thuis. Wij belden aan of gingen zelfs gewoon via de achterdeur naar binnen. Stel je dit voor. Zonder de ouders hier eerst om te vragen... Helemaal alleen! Helemaal alleen in die koude afgrijselijke wereld! Zonder een oppasser - hoe deden wij dat toch???

Wij vonden spelletjes uit met stokken en tennisballen en - hoewel wij ervoor werden gewaarschuwd - niemand verloor een oog. Niet iedereen mocht mee voetballen en degenen die geen team vonden moesten leren omgaan met ontgoocheling...

Onze daden waren die van onszelf. Gevolgen werden ook door ons verwacht. Niemand of niets om zich achter te verbergen. Het idee van een ouder die ons verdedigde indien wij de wet overtraden, was niet eens bekend... Zij steunden zelfs de wet - stel je dat voor!

Niettegenstaand onze ongemeen gevaarlijke jeugd, hebben bovenvermelde generaties de beste risiconemers, probleemoplossers en ontdekkers ooit voortgebracht.

De voorbije 50 jaren hebben een explosie gekend aan innovaties en nieuwe idee?n. Wij kenden vrijheid, mislukking, succes en verantwoordelijkheid en leerden hiermee om te gaan.

Indien jij ??n van hen bent... Gefeliciteerd! En geef dit als het je prikkelen mag door aan anderen die eveneens het geluk hadden op te groeien als een kind, nog v??r advocaten en overheidsinstanties ons leven conditioneerden.

ik kan me nog herinneren dat ik in de jaren 60,
na een strafbaar iets te hebben gepleegt.
honderd strafregels moest schrijven op het politie bureau.

Ik herinner mij nog dat Wllem Alexander werd geboren we waren toe een dag vrij van school, zal zo'n 37 jaar terug zijn .

Groet Johanb9

Ik herinner me nog dat we met boomstammen de rijn afgingen :)

Pffff ik word oud:)

Deze oude pik heeft heellllll wat overuren moeten maken op school en politieburo....

Ik vergeet nooit meer dat ik als klein jochie (37 jaar geleden, toen 5 jaar) met m'n grote broer ruzie had over wie er bij de buurman (een boer) op de mestwagen met paard er voor mee mocht rijden om het weiland te bemesten.

Die ruzie liep uit op het gooien van aan de bovenkant gedroogde koeie vlaaien (dus nog nat aan de onderkant).
En mijn broer mij er ??n vol op m'n gezicht gooide, zodat ik m'n muil vol met de zachte kant had en ik huilend naar m'n moeder rende en die dat kokhalsend er weer uit heeft gespoeld.

Als ik er aan terug denk heb ik gelijk weer die vieze smaak in de mond. :biggrin:

En m'n broer.. Die had die dag gewonnen en mocht mee op de mestwagen.

Ik heb vanaf die dag besloten dat ik nooit boer zal worden.:biggrin:

Ja,vroeger toen de Lucht nog schoon was,en Sex vies.
Dat waren nog eens tijden.

Hahaha.. ja kan het me nog herinneren en we niet de kazematten in mochten en verplicht naar Oma moesten en elke zondag naar de kerk.:)

Originally posted by Black Tiger
Hahaha.. ja kan het me nog herinneren en we niet de kazematten in mochten en verplicht naar Oma moesten en elke zondag naar de kerk.:)

Ja en op zondag in een wit overhempje met korte broek en witte sokjes en zwarte lak schoentjes en daarmee dan gaan polstok springen over de sloot en er midden in vallen. :biggrin:

M'n moeder werd er gek van omdat ik er niet alleen was, maar ze er nog 9 van die etterjes bij had.
Je snapt wel wat m'n vader z'n hobby was.

Originally posted by twilight
Euhhh, nee,

Vertel.......

GR Fred.

Fliereljeppen en schutsjezielen. :biggrin:

ik kan me nog herinneren dat een pakkie shag in mijn tijd 2 gulden 50 was.
vroeger helpten mensen elkaar voort als je geen eten op je bord had,tegenwoordig vechten ze er om.
ennnnnn.......wat dacht je van......eeey ik keb ne mercedes ie da?

Ik kan me nog herinneren als je een lekke band had en langs de weg stond.
Toen stopte collega chauffeurs nog onder elkaar voor een handje te helpen, nu rijden ze van je sokken af als je niet uit kijkt.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan