Kaart emulatie?

H

Hansjasan

Zomaar een gedachtekronkeltje


Kaartemulatie

Telkens verschijnen er nieuwe kaarten en nieuwe files. Ik vroeg me zo eens af waarom het niet mogelijk zou kunnen zijn, om een programma te schrijven die kaarten emuleert?

Je zou dan hexfiles kunnen testen alvorens over te gaan tot de aankoop van weer een nieuwe kaart. (waar ik inmiddels er tig van heb liggen)

Je zou dan een season interface kunnen gebruiken en een stukje software. In het softwareprogramma kies je een type kaart (bijvoorbeeld wildcard, titanium, Opos etc..). Dan vraagt het programma om de juiste type hex- of binfiles vervolgens vindt de emulatie plaats.
Zou dat mogelijk zijn? Ik heb toch ook amiga- en atarispelletjes , die ik nog op diskette had staan, kunnen laden in een speciaal emulatieprogramma op mijn normale PC? of sla ik nu de plank helemaal mis?


Wie heeft hier kijk op?


Paul
 
Natuurlijk is dat mogelijk, maar je kunt niet zomaar even een emulatie maken van een kaart.
Veelal heb je daarvoor de source nodig en daar schuilt het probleem. Veel van die kaarten worden door de commercie gemaakt met uiteraard als bedoeling om aan die kaarten ook te verdienen, die gaan echt geen broncode vrij geven.

Dan zijn er weer slimme hobbyisten die wat verder gaan kijken, uiteindelijk is er zo ook de emulatie al een paar keer geweest op de Dreambox zodat we een tijdje weer Taquila en Prima Fila konden kijken.

Het is dus best allemaal te bouwen, maar het heeft allemaal tijd nodig, en een paar slimme mensen, liefst programmeurs die zich daar voor inzetten.
 
Dank je voor je antwoord BT,

Maar wat bedoel je met source code? Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar met alle respect:
Als je weet wat voor chip er gebruikt wordt, staat dit toch los van de sourcecode van de toegepaste software op de kaart?

M.a.w.: Als ik weet hoe de chip reageren moet op bepaalde commando's en ik heb aanwezige geassembleerde files hoef ik toch geen sourcecode te kennen. De emultatiesoftware moet alleen de chip+eeprom emuleren. Met aanwezige os- en eeprom hexfiles zal het emulatieprogramma standaard reageren als ware het deze chip/kaart. Dat ik een dergelijk programma in al die jaren nog niet tegen ben gekomen, doet vermoeden dat de werking van de in omloop zijnde smartcard chips niet zodanig bekend is dat er een emulatie voor geschreven kan worden.

Zou dit namelijk het geval zijn, dan zou je een kaart kunnen ontwikkelen die je met deze emulatiesoftware zou kunnen programmeren en op die manier een kaart ter beschikking krijgen die universeel is. Ik denk dat vele van ons wel interesse zouden hebben in een dergelijke kaart of emulatiesoftware. We worden langzamerhand knettergek van al die verschillende kaartjes.

Zou men daarnaast de sourcecode van de software kennen, dan zou men m.i. tevens fileconverters kunnen schrijven die de files geschikt zou maken voor ander soort kaarten, of niet?

Is er een Chip kenner die hier wat dieper op in kan gaan?

groet,
Paul

[in mijn la onder het stof liggen inmiddels. pickaartjes met 16x84 chips, witte waferkaarten, dhcp, goldkaarten, silverkaarten, diverse funkaarten, knotkaarten, titaniumkaarten en mijn onlangs aangeschafte (nu al bijna waardeloze) Titanium Elite kaart..etc.. etc....binnenkort ook de wildcard?]
 
De OS (operating system) van de kaart is niet publiek, dat is dus de besturings software van de kaart, Net zoiets als Windows voor de pc.

Als je de Source van de OS niet hebt, kan je dus niks.

Ook heb je een probleem met de hex files die je voor deze kaarten kunt gebruiken, deze zijn ook nog eens gecrypt...

Dus kortom het idee van je is super, maar het zal de praktijk helaas niet halen..

GR Fred.
 
Dank je voor je antwoord Twilight,

Dus als ik het goed begrijp kan je de processor van je PC niet een andere chip laten emuleren zonder ook kennis te hebben van de software die je er op wil laten draaien? Deze zaken zijn dus niet los te koppelen?

Als leek op het gebied van PLC's en micro-electronica probeer ik soms dingen te begrijpen, waar ik me misschien beter niet mee bezig kan houden. ;)

In ieder geval is door jullie antwoorden duidelijk geworden dat niet een chip kan worden geemuleerd, maar wel een OS. Ja, dan heb je je inderdaad zoals BT al correct aangaf de sourcecode van het OS nodig.

Ik ben weer een beetje wijzer geworden vandaag,

Bedankt,
rgs
Paul
 
Deze gaat mij weer iets te diep, ik weet niets van plc programming dus hopelijk kan Twilight deze ook even beantwoorden.;)
 
in de duurdere kaarten zit net als in de orginele kaarten een stukje eprom welke beveiligt is tegen uitlezen. in dat stukje eprom zit een besturingsysteem (net als b.v windows op de harde schijf van de pc) dit besturingsysteem zorgt er voor dat alleen op de juiste manier gecrypte file`s naar de eeprom worden gestuurt en dan ook werken. vandaar dat je aan die file?s niets hebt om in een andere kaart te zetten.

het idee van je was op zich niet verkeerd, en was er ook al voor pic kaarten progie heette volgens mij pichatu.

gr blokker
 
Hi Blokker1,

Dank je voor je duidelijke uitleg.

Als ik je goed begrepen heb bedoel je dus met dit stukje beveiligde software een soort van bios dat al aanwezig is als je een "lege" kaart koopt. Dan heb ik nog een klein vraagje? ;)

Zou het dan betekenen, dat als je dit zou (kunnen) kraken , je wel een programmaatje zou kunnen schrijven die met de kaartfiles overweg zou kunnen? Is dit ooit al met een kaart gebeurt, en zo ja weet iemand of naar aanleiding daarvan al programmaatjes zijn gemaakt die overweg kunnen met sec de kaartfiles om te emuleren?
 
Ja de Os staat al op de lege kaart, waneer je deze koopt.

Zoals je denk ik al was opgevallen, is de hardware van de verschillende kaarten identiek, het verschil zit hem dus vaak in de OS.

Ik heb hier nog wel de Source liggen van de OS die gebruikt wordt op de M2 kaart.

Anders moet je even zoeken in dit forum of bij Huts, Green Hornet heeft hier ooit eens een hele topic over geschreven, de kaart en de OS.

Gr Fred.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan