KPN DVBT buitenantenne

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
930
Punten
113
Leeftijd
75
Ik heb een Aldi DVBT USB stick gekocht en deze ontvangt , nou ja hij doet wat.

Nu kreeg ik een KPN buitenantenne en dacht dat dit mijn probleem van ontvangst zou verbeteren.

Helaas blijkt dat ding een actieve antenne te zijn en gevoed moet worden via de coax kabel. nu zijn er omvormertjes te koop die dit voor je regelen , +5V naar de antenne en de uitgang weer antenne signaal. zo'n ding kost ca 10 euro plus verzendkosten

Maar is er een zelfbouw mogelijkheid en weet iemand hiervoor een schemaatje.?

Schema zal wel ergens zijn maar met componenten ben je vlgs mij duurder uit. ook is het nogal prutswerk met dat smd spul. heb hier 3 soorten van die active dingen liggen maar ben overgestapt op een uhf/vhf antenne die heb ik verticaal opgesteld en een zeer sterk signaal. zelfs op de achterkant knallen de duitsers ook feiloos binnen.

Trouwens zijn die antenne travo,s zeer gevoelig en gaan snel stuk (fets) ik vind ze bagger vooral die dingen rond de 30 a 40 euro er zijn natuurlijk duurdere maar daar geen ervaring mee.

Ik haal liever mijn db winst uit een hark. zonder kwetsbare electronica om de boel op te peppen naar nep. db met risico op ruis.

Je zou eens kunnen kijken bij http://www.circuitsonline.net/
Maar weet niet zeker.

Grtz/sth.

Hier heb je ook zoiets, compleet met een losse antenne en afstandsbediening.
En alles daar word zonder verzendkosten toegestuurd. Kun je misschien wel verlengen met een Wifi antennekabel.

Dingen die ik gezien heb is een adaptertje met een koppeling (2 coax pluggen in 1 behuizing waar halverwege een kabeltje ingaat) die ontkoppeld is met een simpel condensatortje.
Als je al 5 volt hebt, kost het je dus een condensatortje.
Als je die niet hebt, moet je het adaptertje ook meetellen, kost je misschien ? 8,-
Is wel leuk om te maken dan (vanwege de hobbyfactor), maar economisch gezien niet de moeite waard.

Tip: gebruik als zoekterm Fantoom voeding of Phantom Speisung (f?r Deutsche Resultate).

MAS3;203908 zei:
Tip: gebruik als zoekterm Fantoom voeding of Phantom Speisung (f?r Deutsche Resultate).

Fantoom voeding? die levert toch 48volt en zit meenstal in wat duurdere mentafels om condensators microfoon te voeden.

En die power supply voor active DVB-T Antennen hebben 5 volt nodig maar er zijn ook ontvangers waar de stroomvoorziening rechtstreeks uit de ontvanger komt dus geen insert nodig,

Maar toch blijf ik er bij om perfeckt signaal te krijgen een passieve antenne (yagi) Log Periodic Antenna. of de bekende vhh/uhf-combi. die hebben al een redelijke versterkings factor. en daar kun je ook nog eens een versterker met DB Dimmer achter hangen voor mogelijke oversturing signaal.

De meenste binnenshuis antennetjes zijn niet afdoende mits je in de buurt zit van de zendmast.

Ik woon zelf tig kilometers van zendmasten af voor check kpn val ik buiten het gebied maar ontvang pakketten van duitste/drenthe/groningen. probleemloos op een verticale geplaatste hark zonder externe db versterking. dus puur db,s van de hark.

Voor belgiesche zenders moet hij vlgs mij horizontaal omdat daar ze horizontaal gepol. uitzenden.

Wat je ook nog hebt is dat active antennes (goedkoop) slecht gefilterd zijn dus meer kans op storingen i.v.m breedband effeckt. omdat die ongeveer van 200mhz tot 800 mhz lopen. vooral gemotoriceerde bronnen kunnen storingen veroorzaken en dat is met een passive antenne vele malen minder storing.

Alleen de enige nadeel is dat ze erg richting gevoelig zijn (kan de zien aan spec. straal diagram)

Grtz/Sth.

Een Fantoom voeding zegt niet zoveel over wat de spanning of de stroom is, maar wel dat die voeding geschiedt over de signaal lijnen.
Als je even zoekt naar zo'n type voeding, kun je dat schema zonder al te veel problemen omzetten naar de juiste spanning en stroom.

Overigens is er wel iets meer nodig dan een condensatortje.
De condensator houd de 5 volt gelijkspanning tegen.
Maar om het antenne signaal uit de voeding weg te houden (waar ie onderdrukt zou worden), heb je ook een spoeltje nodig.
Een printspoortje kan al voldoende inductie opleveren voor dat doel.
Dat vergt wel wat rekenwerk.

MAS3;203939 zei:
Een printspoortje kan al voldoende inductie opleveren voor dat doel.
Dat vergt wel wat rekenwerk.

De fantoom voeding ken ik niet zo qwa structuur alleen dat ze in mengtafels verwerkt zijn (sommige)

Het is zeker wel een leuke projectje maar kost je wel een duit meer om het werkend te krijgen.

Zou je geen printspoortje gebruiken maar i.p.v een draadspoel. ontkom je ook niet aan een goede dip meter.

Jaren terug was de zelfbouw electronica nog wel leuk maar losse onderdelen worden steeds meer spaarzaam of niet meer te verkrijgen.

Ik werkte veel met MrF transistoren (motorola) maar daar zijn velen niet meer verkrijgbaar.laat staan de shops die dit spul hadden om de hoek van de straat. zijn er niet meer.

En zoek het nu nog wel eens in sloop electronica(waar de zolder van uitpuilt) en er een dikke laag stof op komt te liggen. want de soldeerstation rookt hier niet vaak meer.

En zeldzame buizen (TA TB Halve meter hoog) staan op een voet en branden soms voor de kick even op gloeispanning. voor derest heb ik het gehad.

grtz/Sth..

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan