linux server "toegang" krijgen door een windows PC

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.530
Waarderingsscore
649
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Op de basis school waar mijn dochter lerares is hebben ze een server die op Linux draait.
Als er nu problemen zijn met de server dan moeten ze de leverancier van de server bellen en deze maakt dan op afstand verbinding met de server en installeert het nodige en of repareert dit.

Maar het contract met deze leverancier is voorbij en die vraagt nu torenhoge bedragen voor support en wil uiteraard een nieuwe server slijten met een drie jarig contract

Omdat de pc installatie van de school over 1,5 jaar compleet op de schop gaat en men van deze leverancier af wil met zijn woekerprijzen zijn ze op zoek om zelf of door de pc beheerder mogelijke oorzaken van mankementen op te sporen.

En men is dus op zoek naar een programma waarmee men vanaf een Windows PC de Linux server kan "bedienen"
Net zoiets als team viewer.

Ik zelf heb absoluut geen benul van Linux maar mss dat iemand hier wel raad op weet.

Hoop dat de intentie van het verhaal duidelijk genoeg is.
 
LoL.... typisch weer iets voor windows mensen om in dingen als teamviewer te gaan denken.

Een goede beheerder van een linux server, als het echt een server is, draait zo'n server in commandline mode, dus geen grafische shell.
Een programma wat dus gebruikt wordt om zo'n server te beheren is, net zoals voor onze Dreambox, het programma Putty.
Dan moet je natuurlijk wel het root wachtwoord weten.

Maar wat draait er op die server? Kunnen jullie aan het root wachtwoord komen?
Misschien is er wel iemand zoals ik die tegen een heel schappelijk prijsje het onderhoud voor die laatste 1,5 nog wel wil doen.
 
ik zal deze mededeling naar mijn dochter sturen, misschien dat ze dan beter rechtstreeks met je communiceert.
 
Dat is ook prima, je hebt m'n email adres nog als het goed is.
Kan ze rustig even contact met me opnemen.
 
Zij is op die school de It beheerder, maar dat is meer gebaseerd omdat iemand het moest doen.
Zij onderhoudt dus contacten en zij beheert de webpagina en als het moeilijker wordt dan vraagt ze mijn hulp of advies. Maar Linux dat houdt bij mij op bij het plaatsen van de cccam.cfg in de dreambox en enkele opdrachten via Putty die mij voorgekauwd zijn.

En verder snap ik er geen hol van. Mijn ding is meer elektronica.

Jou email adres is dat nog steeds wat onder de knop van je profile staat?
 
Yep, inmiddels al contact gehad. Helaas draait er specifieke software op. Linux op zich is nog geen probleem om bij te houden.
Maar die specifieke school applicaties is een ander verhaal helaas. Ik had graag geholpen anders.

Misschien nog anderen die bekend zijn met school applicaties, zoals een digitaal bord etc.?
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan