linux ubuntu en newcam als server opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

jantje-sat

ik heb zoals ik al wel vaker heb gemeld 2 dreamboxen
1 ervan heb ik nu als serveerster voor de ander draaien met camx werkt en is ook weer leuk

maar ik wil nu ook wel eens met linux gaan rommelen
dus heb ik nu een extra pc'tje aangeschaft en wil daar de newcam op configgen
ik heb ubuntu intussen op die pc geinstaleerd
maar nu de vragen voor de linux mannen

is ubuntu geschikt?
welke versie newcam te nemen?
welke en waar de files te plaatsen?
hoe deze te plaatsen ivm de rechten?
en hoe deze te configgen?

o ja hocus pocus begrijp ik helaas niet
ik ben helaas maar een leek en had nog nooit eerder linux gezien

Ik wil natuurlijk als eerste posten, maar heb ff geen tijd... ivm telefoon ;)

Om te beginnen nemen we aan dat je via de shell werkt. Je moet eerst naar de prompt gaan in je root-terminal. Als je alles goed hebt staan (config file goed en de binaire file op je linux server) dan kun je via de root terminal newcamd opstarten en eventuele foutmeldingen bekijken/herstellen.

Welke newcamd versie je gebruikt is niet zo interessant. Wij stellen voor de nieuwste te nemen (v6.05). Voor newcamd heb je maar 2 files nodig: cardserver (de .i386 versie) en cardserv.cfg. Wij hebben cardserver in root (/) staan en de cfg in /etc/newcamd maar bij newcamd kun je met de -c parameter opgeven waar de cfg staat en hoe die heet.

Voor het configgen is het van belang dat je een sharepoort toewijst: een tcp-poort dus. De tcp-poort is de poort die anderen gebruiken om gegevens met jouw server in dit geval dus newcamd uit te wisselen. Wel zorgen dat die poort voor zowel externe als interne gebruikers van je netwerk toegankelijk is.

Wat de rechten betreft: de binaire cardserver file moet je opstarten die moet dus minimaal 755 zijn. De config file bevelen we 644 aan.

Oops vergeten te vermelden: wij draaien ook met ubuntu, dus is die geschikt. Overigens is ubuntu gelijk aan debian. Debian is een van de weinige echte linux distru's.

ok daar gaan we
wat is shell oef boing
dan prompt naar je root terminal tja
via de root terminal newcam opstarten oei ach oeps pfffff kreun

zoals ik dus al aangaf ik heb nog nooit linux gezien!!!

ok 4 dingen zijn duidelijk
ubuntu is goed
maakt niet uit welke versie
alleen de config file in etc dus
en de cardserver file in de root

wat is die shell??
wat is root??
hoe via prompt en wat??
en terminal wat is dat??

denk er please aan ik weet echt nx van linux sorry
wat moet ik bv doen als ik nx mag omdat ik geen rechten heb

ik heb geen ubuntu maar xandross maar dat zal niet veel uitmaken.

voor mij was het ook de eerste keer dat ik met linux werk, maar met een beetje uitproberen en nadenken lukt het wel.

bij mij op het scherm staat een huisje en eronder staat home dit is net zo iets als bij windows deze computer hier kun je dus naar de verschillende mappen ook kun je hier nieuwe mappen aanmaken en dingen kopieren net als bij windows.

ik heb omdat dat op het cardshareforum(daar kun je heel veel leren over deze materie) de newcamd.cfg in een nieuwe map genaamd newcamd gezet in de dir /etc/newcamd/newcamd.cfg dus

als je bij mij op home klikt dan opent hij in /root om in etc te komen moet je /root weghalen tot / en dan op etc klikken.

dan heb ik newcamd.i386 gezet in de map root/server/cardserver/cardserver.i386.

dan moet je de rechten aanpassen en de carserver.cfg aanpassen aan jou wensen.

als dat allemaal gedaan is klik je op wat bij mij heet terminal program is een klein schermpje links onderin bij mij

dan kun je net als vroeger bij dos met het commando cd naar de map gaan waar cardserver.i386 staat en bij mij moet ik die opstarten met
./cardserver.i386.

gr blokker

jantje-sat zei:
ok 4 dingen zijn duidelijk
ubuntu is goed
Nee, ALLE soorten Linux zijn goed! Het is maar waar je de meeste affinitijd mee hebt.
Doe maar gewoon de laatste
alleen de config file in etc dus
en de cardserver file in de root
Ga eerst maar installeren, er zullen nog meer vragen komen.
wat is die shell??
wat is root??
hoe via prompt en wat??
en terminal wat is dat??

wat moet ik bv doen als ik nx mag omdat ik geen rechten heb

Shell: De 'schil' die om het daatwerkelijk OS heen zit. Een shell is niets anders dan een voor mensen te begrijpen interface, waar commando's ingegeven worden die door de shell door gegeven worden door de Kernel (Kern van het draaiende besturingssysteem). Dit is niet anders dan in windows, met dat verschil dat in windows de shell en de GUI (graphical user interface) verweven zit (waardoor je meteen de verklaring hebt waarom windows zoveel problemen KAN geven tijdens normale werkzaamheden).

Lees deze tekst maar 3 keer, want de meeste 'die hards' in windoos wereld weten niet eens dat dat voor hun OS ook geld.

De root: Dit is iets verwarrends, we hebben DE root. Die wordt aangegeven als een / Dat is het begin van het bestandssysteem, ook wel het begin van de directory boom. Hierin staan dus ALLE directory's in. Je zou dit kunnen vergelijken met C:\ in windows. Linux kent overigens geen toewijzingen in Harddisken, dat vind ie niet echt intressant. Sta hier verlopig maar niet bij stil, eerst maar ff verder leren ;)
Dan heb je ook nog de USER root. Root MAG en KAN alles. Dat is zeg maar de 'Administrator' in linux. Daar werken we NOOIT onder, alleen maar om iets aan te passen, verder werken we onder een UserID die je hebt aangemaakt (jantjesat bv)

Prompt: is op een commando lijn daar waar je cursor knippert. In Windows heet het volgens mij het zelfde...

Terminal: Dat is in windows via start => Uitvoeren en dan cmd enter
Je krijgt dan je 'msdos' terminal. Niet meer dan een commandline waar je je commando's in kan typen.

En bepaalde dingen ga je dus doen onder de Super User (su) ook wel root genaamd. Die heeft alle rechten! Hij mag gewoon in flight zelfs het hele bestandssysteem weggooien.

G

We nemen aan dat - als je e.e.a. hebt geinstaleerd - dat je op je scherm een menubalk hebt (boven in beeld). Uit het hoofd: pak de eerste menukeuze en uit de dan tevoorschijnkomende subopties kies je: system tools of zo, dan krijg je weer andere keuzes te zien, daar kies je: root-terminal

Vervolgens word je root password gevraagd. Als je dat goed hebt ingegeven gaat er een (klein) zwart venster open (de root-terminal). Je bent dan bij - wat in windows wordt genoemd - de command prompt. In llinux noemen we dat gewoon de prompt.

Vanaf de prompt kun je allerlei commando's ingeven zoals: ls
ls betekent list (hiermee krijg je te zien wat er in de map/diretcory staat, een file/dir listing dus).

Let op in linux is heel belangrijk het verschil tussen hoofd en kleine letters.
In linux kun je meestal - als je de parameters die je bij een commando kunt/moet opgeven niet weet - de help functie inschakelen. Meestal is dat door achter het commando in te tikken: --help

In dit geval dus: ls --help
Zo zie je dat je de ls functie

Het kan dus zijn dat je geen root-terminal hebt.
Dan pak je dus 'om het even welke' terminal: Xterm, Kterm. Het heeft waarschijnlijk een icoontje wat op een tv lijkt.
Wat je ook kan doen: CTRL+F1
Dan kom je gewoon in terminal modus. Dit kan je doordoen t/m F6. F7 is weer je Grafische userinterface.
In alle andere dan de root-terminal moet je root worden:
Code:
#su
#en het paswoord van su (root)
Wanneer je de functie CTRL+F1 gebruikt, dan log je in als de user root:
Code:
#root
#paswoord

Veel windows commando's doen het gewoon onder linux. Ook al is het beter als je de linux manier leert, omdat de funkties van linux simpelweg veeeeeel krachtiger zijn.
Code:
#ls
=
#dir
Dat geeft dus de zelfde output.
Nu is de help funktie van dergelijke commando's erg beknopt. Wat je dan beter kan doen:
Code:
#man ls
Dit geeft de man(ual)page van de funktie ls weer. dat is net ff wat uit gebreider.
Om te weten hoe man verder werk:
Code:
man man

G

oke dan daar gaan we maar mee aan de slag

@
blokker das duidelijk maar snap ik uit jouw verhaal dat het eigenlijk niet uitmaakt waar de cardserver.i386 staat
en dat ik een eigen map kan maken op de root??
en dat geldt hetzelfde voor de cfg file??
of hebben deze toch een specifieke plaats waar ze geplaats moeten worden

@big g
hoe kan ik die superuser aanroepen cq gebruiken
ik denk dat ik dan namelijk wel alle rechten heb om iets ergens te plaatsen
en de rechten ervan aan te passen
want dat kom ik namelijk als eerste tegen als ik die cardserver file op de root wil plaatsen dat mag niet vanwege rechten

nou ik ga de linux maar weer eens opstarten en lekker hobbyen pffff
zware kost voor een klungelsmurf hahahahha

Op de commando regel in de terminal:
su
paswoord

Of gewoon via de CTRL+F1 en dan root + paswoord
Root en SU zijn dezelfde...

of ze ook ergens anders mogen staan weet ik niet, ik heb ze zo neergezet omdat dat in de readme die ik had stond.
en zo weet ik dat het ook werkt.

gr blokker

jantje-sat zei:
ubuntu is goed
Nope. De eerste versies van Ubuntu draaiden alleen als root. Die versies moet je niet hebben ivm geen security.

BiG_G zei:
Het kan dus zijn dat je geen root-terminal hebt.
Wat je ook kan doen: CTRL+F1In alle andere dan de root-terminal moet je root worden:

Nee dus, dat werkt in ubuntu zo niet. Tenminste niet als die een vd. laatste Ubuntu's heeft en een standaard shell heeft geinstalleerd.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of dit draadje niet beter naar het computerdeel verplaatst kan worden als linux handleiding ofzo.:)

Natuurlijk mogen de files ergens anders staan. Als je een va nonze berichten eerder hebt gelezen dan heb je gelezen over de -c parameter voor de cfg file.
Daarnaast maakt het niet uit waar je een binaire file neerzet, die je opstart.

Maar goed, gelet op het feit dat zoveel ubuntu kenners aanwezig zijn, zullen we hen aan het woord laten. We hopen dat je dan snel cardserver kunt opstarten.

Overigens Kerstkonijn heeft het bij het goede eind :biggrin::biggrin::biggrin:

@BlackTiger: waarvan akte, bedankt

sorry jongens maar alles wat er beschreven staat werkt niet
en het zou inderdaad de oplossing zijn denk ik als ik die root zou wezen maar hoe dan

zit ik eigenlijk wel goed met ubuntu dat vraag ik mij nu dus sterk af
is deze linux versie gewoon niet te moeilijk voor een leek

nog maar even voor de duidelijk heid
het is dus de bedoeling om 2 bestandjes te plaatsen
is er niet gewoon een beschrijving hoe dat te doen
om dan over de rechten nog maar even te zwijgen

ik heb dus ubuntu 5.1 en gewoon geinstalleerd volgens mij zoals het hoort
er waren 2 opties server of volledig ik heb voor volledig gekozen

mischien dat iemand hier iets van snapt???? https://wiki.ubuntu.com/RootSudo
het gaat mij allemaal boven de pet van jan uit
wat ik wel begrijp is dat de root account is uitgeschakelt om hackers redenen

Goed ik heb je link even gevolgd, en ik heb gezien en ben weer weggegaan.
Wat ik hier lees is dat Ubuntu geschikt is voor mensen die zich niet de moeite willen nemen om zich te verdiepen in Linux en dus het gebruik ervan. Dit werkt overigens wel, als je niet meer dan een beetje wil freubelen en gewoon werkstationwerk (zoals windows) wil gaan doen.

Wat houd het nl in: Je moet voor alles wat je doet in SuperUser modus je passwoord in moet vullen... Dwz elke keer als je een kwartier niets gedaan hebt.
Zoals ik al zei: Voor een werkstation geen probleem.

In jouw geval: Jij gaat een Cardserver bouwen, je zal met regelmaat klooien etc. Heel vervelend als je voor elk wissewasje dus een sudo commando moet gaan invullen.

In het geval SuSe (dat ken ik nu eenmaal het beste) Kan je gewoon voor langere tijd aangelogd blijven zonder dat je root wordt afgebroken.
Dit heeft natuurlijk het nadeel dat je waarschijnlijk alles onder de SU gaat doen, omdat je niet weet dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.

Nu is het verder jouw keuze, maar ik zou het wel weten.

G

dat niet in root komen komt me bekent voor, weet niet met welke linux dat ik dat had. maar voor xandros heb ik er ook een paar op gehad. uiteindelijk bleek bij mij die xandros het beste omdat hij prima liep op mijn pentium2 en ook mijn 3gig harde schijfje groot genoeg was.

gr blokker

ik twijfeld al aan die ubuntu
thnx voor jullie visie
ik ga dus opzoek naar suse nu
en dan zal ik zeker weer een topic eraan wijden om een server op te zetten
er is gewoon nergens een topic te vinden die gewoon compleet is en je helpt met een newcam server op te zetten op een linux pc

thnx allemaal voor de replys
morgen suse erop en weer proberen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan