linux ubuntu en newcam als server opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

jantje-sat

ik heb zoals ik al wel vaker heb gemeld 2 dreamboxen
1 ervan heb ik nu als serveerster voor de ander draaien met camx werkt en is ook weer leuk

maar ik wil nu ook wel eens met linux gaan rommelen
dus heb ik nu een extra pc'tje aangeschaft en wil daar de newcam op configgen
ik heb ubuntu intussen op die pc geinstaleerd
maar nu de vragen voor de linux mannen

is ubuntu geschikt?
welke versie newcam te nemen?
welke en waar de files te plaatsen?
hoe deze te plaatsen ivm de rechten?
en hoe deze te configgen?

o ja hocus pocus begrijp ik helaas niet
ik ben helaas maar een leek en had nog nooit eerder linux gezien

Ik wil natuurlijk als eerste posten, maar heb ff geen tijd... ivm telefoon ;)

Om te beginnen nemen we aan dat je via de shell werkt. Je moet eerst naar de prompt gaan in je root-terminal. Als je alles goed hebt staan (config file goed en de binaire file op je linux server) dan kun je via de root terminal newcamd opstarten en eventuele foutmeldingen bekijken/herstellen.

Welke newcamd versie je gebruikt is niet zo interessant. Wij stellen voor de nieuwste te nemen (v6.05). Voor newcamd heb je maar 2 files nodig: cardserver (de .i386 versie) en cardserv.cfg. Wij hebben cardserver in root (/) staan en de cfg in /etc/newcamd maar bij newcamd kun je met de -c parameter opgeven waar de cfg staat en hoe die heet.

Voor het configgen is het van belang dat je een sharepoort toewijst: een tcp-poort dus. De tcp-poort is de poort die anderen gebruiken om gegevens met jouw server in dit geval dus newcamd uit te wisselen. Wel zorgen dat die poort voor zowel externe als interne gebruikers van je netwerk toegankelijk is.

Wat de rechten betreft: de binaire cardserver file moet je opstarten die moet dus minimaal 755 zijn. De config file bevelen we 644 aan.