Map wil niet verwijderd worden

M

Matrix

Ik heb al een tijdje het probleem dat er een map op m'n F:\ partitie niet verwijderd wil worden. Ik krijg steeds de foutmelding "Kan bestand niet verwijderen. Kan geen gegevens van het bronbestand of op de bronschijf lezen." Nu heb ik de F:\ al op fouten laten controleren, maar XP kan niets vinden.

Is er op internet misschien een beter proggie te vinden dan "fouten controleren" in XP?

Matrix

 
Heb je het al geprobeerd om het in de veilige modus te verwijderen?

 
In veilige modus proberen is een uitstekend idee. Hoe heet die map eigenlijk? Heb je ook gekeken of hij niet misschien bij de eigenschappen op alleen lezen of misschien zelfs system staat?

 
Net geprobeerd in veilige modus hem te verwijderen, echter zonder succes, ook even bij de eigenschappen gekeken, daar staat ook niets vreemds.

Het gekke is dat als ik in die map een bestand maak, dit gewoon toegankelijk is, lezen, schrijven en verwijderen gaat goed. Alleen die ene map wil niet weg.

Net of bestaat deze map niet. Als ik deze map probeer te hernoemen "krijg ik de melding "Kan de naam van bestand niet wijzigen. Kan geen gegevens van het bronbestand op de bronschijf lezen. De map heet trouwens "22.46 - 18.01.04 - RTL5 - 'n Gevaar op de weg"

 
Ik weet ook niet alles van een pc, zeker niet van XP, maar ik lees dit nu mee, en heb ook veel andere dingen gelezen, en kom daarbij op het volgende idee. ;)

Ik lees dus dat het op een f partitie is, dus ik neem aan dat jou HD in stukken gehakt is?

Het moment dat jij probeert die map te verwijderen doe jij dan dat op het moment dat jij de "beheerder" (tenminste zo noemt men het toch?) bent?

 
Je hebt te kampen met het volgende probleem:

De mapnaam bevat illegale karakters.

De ' is een niet toegestaan karakter en daarom verslikt windhoos zich erin.

Een oplossing heb ik ook:

Start naar de commandline (dus niet een dosbox) en type daar "deltree 22.46* {enter}" (dus zonder die aanhalingstekens).

Dankzij de wildcard (*) sla je alles erachter over en dus ook het illegale karakter.

Je gaat dan wel alle mappen waartvan de naam met 22.46 begint, en de daarbijhorende submappen verwijderen.

Let dus eerst even op of er niet een map tussen zit die bijna hetzelfde heet.

Ik heb gekozen voor alleen die 22.46 omdat daarna dus een spatie staat en dat snapt DOS weer niet.

Ik hoop dat dit commando uit het DOS tijdperk nog werkt onder XP.

Het del commando werkt in ieder geval wel maar ik meen dat je daarmee geen directory's kan verwijderen.

Wanneer dit niet werkt zijn je opties nog zeker niet op, ik weet nog wel wat.

Maar probeer dit eerst maar eens.

 
Laatst bewerkt:
Of je stelt gewoon de rechten goed in op die map.

Bij "delen en beveiliging" kun je een hoop instellen en als je de map toegankelijk maakt voor "iedereen", dan moet je hem kunnen verwijderen.

(rechter muisknop op de map klikken)

Als dat niet lukt, kun je ook nog zorgen dat je de eigenaar word van die map.

Let wel op dat je deze instellingen alleen onder administrator kunt bewerken.

Het is even pielen en heeeeeel goed lezen, maar dan heb je wel de gewenste resultaten.

 
En dan wel richting Mas3:

Jij zegt dat de map ongeldige tekens ( karakters) bevat?

Maar is het ook niet zo dat als je zo'n map aanmaakt en je zet er zulke "ongeldige" tekens tussen dat Windhoos met de melding komt dat die er tussen staan? Dus dat je die map dus ook helemaal niet aan kunt maken...

Zoiets staat mij bij. ;)

 
Idereen doet precies wat hij wil en op zijn manier.

De werkelijkheid:

Er zijn genoeg manieren om om ome Bill te omzeilen en dan toch voor mekaar te krijgen wat je wil.

Hackers en malware bedienen zich ook regelmatig van illegale karakters in bestandsnamen.

Want dan kun je dat bestand lekker niet wissen.

Alleen als je toevallig niet van gisteren bent, maar van eergisteren, dan kun je met bovenstaand truukje dat bestand dus gewoon eraf bonjouren.

 
Ik ben benieuwd of dat het zo gaat lukken, want dan wordt het er voor mij eentje om te onthouden, omdat ik dit probleem ook wel eens heb gehad. ;)

Vandaar dat ik dit zo volg nu!

 
Het Deltree commando bestaat gelukkig nog.

Mocht het daar niet mee lukken, kun je nog eens proberen met bijv. Total Commander.

Of anders onder dos met een oude Norton Commander versie, soms halen deze wel eens iets weg wat windows niet doet.

Maar met deltree heb je waarschijnlijk ook al een goede kans.

Ben benieuwd!

 
Bedankt allemaal voor de tips!!

Ik kwam er achter dat Deltree niet meer bestaat onder XP, maar wel het commando RD (remove directory). Echter wilde dit commando ook niet helpen.

Ik heb nu een Win98SE startup disk gemaakt, en met het commando rd onder 98SE-dos was de directory (eindelijk) te verwijderen.

 
Probleem opgelost !

Heb je wel mazzel dat het een FAT partitie is en niet een NTFS want dan zou je er met 98 nog niks mee kunnen.

RD dus maar ff gaan onthouden voor de toekomst...

 
Inderdaad. En daarnaast misschien XP pro gebruiken want ik heb wel deltree in een command venster onder xp pro.;)

 
Ik gebruik ook pro, maar echt geen deltree.

Mijn schijf is geformateerd op NTFS.

Mijn pro is nieuw op deze PC geplaatst en niet geupdate vanaf een lagere windowversie. Misschien ontbreekt het daarom.

Ik mis veel meer dos programma's. Er zijn er nog genoeg welke wel werken onder XP maar niet meer aanwezig zijn als je een nieuwe installatie hebt uitgevoerd.

 
Hmmz.. ik heb ook een pro versie die vers geinstalleerd is. Maar het kan toch wel kloppen wat je zegt.

Ik zie net dat ik daarvoor de deltree van windows98 gebruik, die heb ik naar windows XP gecopieerd.:)

Sorry, was mijn fout. Ik herinner me nu ook weer dat ik dit gedaan had vanwege het feit dat ik die funktie miste onder XP dus standaard zit deze er inderdaad niet in.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan