MESH wifi: netgear orbi een goede keuze?

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.246
Waarderingsscore
41
Punten
48
Leeftijd
121
We wonen in een huis (3 verdiepingen en een kelder) met veel ijzer in de muren. Wat we nu aan wifi hebben (met diverse AP?s) werkt op zich in de meeste ruimten. We willen het echter vervangen door een MESH systeem. We hopen daardoor met een paar satelliet componenten de boel te kunnen coveren en hopelijk ook nog een hogere snelheid te krijgen. We hebben ons oog laten vallen op deze netgear orbi. Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja, geeft dit inderdaad een betere performance ook via 2.4GHz (want daar werkt philips hue en sonos mee)?

 
hey Eendenteam,
Heb zelf op diverse plaatsen deze geplaatst  Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO .
Zijn goed en mooi in te richten,kunt 5 ssid aanmaken .
Zijn zeer goed beveiligd.
Thuis heb ik deze hangen https://www.open-mesh.nl/nl/producten/accesspoints/  zijn iets duurder maar bij deze kun je de zend sterkte verhogen.
Deze hebben ook diverse aanmaak van Ssid's  .
dus iedereen een apart wifi kanaal.
 
Dank, maar een van de dingen die netgear orbi heeft is dat het allemaal via 1 SSID werkt.
 
oke als je met een Ssid uitkomt is dit zeker goed.
Waar ik het voor gebruik is dat ik diverse Ssid's instel en ieder heeft zijn eigen wifi.
Dus bezoek kan dan via een wifi kanaal het net op.
En is zo beveiligd dat je niet op vaste internet kunt komen,dus niet naar router of je eigen opslag (pc).
 
ok duidelijk. hier is alles al afgeschermd: router met login en (moeilijk te raden ww) en de pc is een linux server en bijbehorende NAS'en. Deze zijn ook allemaal beveiligd. Vandaar dat we met 1 SSID uitkomen. Bovendien moet dat ook hier om dat Sonos, Philips Hue en wat andere smart-dingen allemaal aan een SSID zijn gekoppeld. Hebben we verschillende SSID's dan kunnen we ze niet overal bedienen (al dan niet via Alexa).
 
Ben aan het stoeien met aimesh routers van asus.
Beneden heb ik de RT-AC5300 een bakbeest. Tri band 1x 2.4Ghz 2 x 5Ghz .
Heb als referentie mijn Iphone gebruikt voor speedtest , download 550/500 Mb  beneden  (glas = 750Mb/750Mb)
Dat is ook de spec van de Iphone 11 op AC banden.

Boven 1e verdieping gemiddeld ca 100/100 Mb en schommelt veel 75-120
Dit zonder een aiMesh node .
Vervolgens een Rt-AC68U als node via AC5300 laten installeren. Moet vlak naast de AC5300 staan
AC68U is een dual band en alleen de  5Ghz -1 wordt in aiMesh meegrnomen. De 2e 5Ghz band is standalone

Daarna de AC naar de eerste verdieping gebracht en speedtest op 5Ghz  op diverse kamers uitgevoerd.
Wauw  ging van 100Mb/100Mb naar 250M/225Mb ruim een verdubbeling van de speed en lekker stabiel.

Maar nog altijd maar de helft van beneden.

Vervolgens heb ik een utp kabel die ik ooit naar boven heb gebracht. Ingeprikt in een lan poort van de AC5300 en in de WAN poort van de AC68.

En weer een speedtest uitgevoerd nu is de snelheid boven nagenoeg identiek aan beneden 500/475Mb ca 10% minder.

Maar ja ben nu wel gebonden aan de plek waar de kabel uit de vloer komt.

Kabelloos viel mij iets tegen. Alhoewel 250Mb best snel genoeg is voor een IPAD en Iphone.


Ow ja alles loopt via dezelfde 2.4 en 5Ghz SSIDs  xxxx-2 en xxxx-5
 
en als je vanaf die kabel draadloos verder gaat?
 
@ Eendenteam,  op zich maakt het niet uit hoeveel Ssid's je hebt je kunt je telefoon ed op alle Ssid;s toegang geven en je Sonos, Philips Hue  ed alles op een Ssid laten draaien.
Meeste accespoint hebben de mogelijkheid om deze aan te maken.
Hier werkt het perfect mijn airco heeft wifi deze kan ik aanzetten als ik richting huis rij, wasemkap ook (al zie ik niet het nut in dat dit daar op zit) maar het werkt.
En het maakt dan niet uit welke Ssid dat je op dat moment gebruik je kunt altijd je Sonos, Philips Hue ed gewoon bedienen met telefoon of ipad.
En je kunt een kanaal voor bezoek reserveren want er word constant om wifi code vraagt .  :rolleyes: :pfff:
Maar het maakt niet uit welk merk dat je gebruikt de een is wat sneller dan de andere.
 
@jacob

Als ik de kabel verbind tussen hoofdrouter lan poort en node router Wan poort dan is de speedtest nagenoeg gelijk dus zowel beneden als boven dezelfde snelheid als functie van de afstand met de 5Ghz band

Op Iphone beneden 550/525 , boven 540/510
 
Als reactie op onze eerste bericht hier: we hebben 3 stuks Asus RT-AC88U aangeschaft en deze als aimesh ingericht. Dankzij de geweldige en zeer uitvoerige tips van @the matrix zijn we tot deze aanschaf overgegaan waar we tot op heden geen spijt van hebben. Dat is op zich ook logisch, omdat we de boel net in ons LAN werkend hebben. Op een iPhone hebben we op 10 meter afstand (van de dichtstbijzijnde node) nog 720/510 Mb aan snelheid: niet verkeerd dus. Momenteel hebben we de boel basic werkend; andere dingen zoals VPN en IPTV moeten we nog configureren en proberen. Enige nadeel zo te zien voor ons is dat voor VPN je weliswaar een range van clients kunt instellen, maar niet clients afzonderlijk. Ook daar is wel weer een mouw aan te passen door de clients welke we VPN willen geven een LAN IP geven in een bepaalde range en dan die range in vpn opgeven. Dus voor bijv. 3 clients geef je die clients bijv de volgende IP's: x.x.x.10 x.x.x.11 x.x.x.12 en vpn laat je werken op de range x.x.x.10-x.x.x.12.

Kortom we zijn blij en heel veel dank en hulde aan @the matrix !
 
Installeer asus merlin wrt dan is je vpn probleem ook opgelost

https://onedrive.live.com/?authkey=%21AJLLKAY%2D%2D4EBqDo&id=CCE5625ED3599CE0%211447&cid=CCE5625ED3599CE0

Vs 384.18
 
Dank en gevonden. Helaas heeft de merlinwrt firmware een (bekende) bug waardoor alle verbindingen verloren gaan en die router dus ook onbereikbaar is.
Krijg deze melding:

Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3)

Wellicht beter om een apart draadje te maken voor deze asus routers

Later: we hebben de laatste berichten aan dit draadje toegevoegd
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan