Migratie Linux - Windows

K

Kerstkonijn

Migreren van het ene os naar het andere is nooit zo eenvoudig. Het is van iets vertrouwds overstappen naar iets nieuws. Omdat er nogal wat geklaagd wordt bij het overstappen van windows naar Linux, wat al snel resulteert in het staken van de overstap, hier een zware migratiebeschrijving van iemand anders. Om het eens van de andere kant te bekijken.
 
Elke nieuwe OS is niet makkelijk.
Zeker linux niet (niet klik en play)

Je moet met veel dingen rekening houden. Wel of niet SU,passwords,Root enz installeren van software gaat toch niet zo makkelijk.die rpm bestanden.
Wat bij windows wel zo is. (XP) dan nartuurlijk.

hmmm omschakel van linux naar xp lijkt mij wel iets makkelijker.
je hoeft niet met zoveel dingen rekening te houden.

Ik ga staks weer effe verder stoeien met die :tux:
ik geef het nog niet op :biggrin:
 
Voor het installeren van software aangeleverd als rpm moet je rootrechten hebben. Verder werk je altijd als user.

Ik ben nu enkele mensen tegengekomen die nog nooit windows gebruikt hebben en ermee gingen werken. Dat is echt een crime. Omdat bij windows erg veel voorgebakkenis en achter grafische schiletjes is verstopt. Andere machines dan windows zijn lastig te koppelen. Etcetera.

Als je software wilt installeren, kijk dan of je een rpm kunt krijgen voor het betreffende systeem wat je hebt draaien. Net als bij windows: liever geen win95 progs op win2003 installeren. En beter helemaal niet andersom. Vaak heeft dat te maken met de libraries en kernelhooks waar het programma mee samen probeert te gaan werken.

Installeren: rpm -i ...
Updaten: rpm -U ...
 
Tja het is een leer proces waar je even doorheen moet en al ben je er al een tijdje mee bezig toch loop je soms toch weer tegen dingen aan zo van hoe moet ik dat nu weer oplossen.
Want het is toch best wel eens een probleem om voor sommige hardware drivers te vinden.

En er is een aantal kabelmodems die met linux toch wel wat problemen hebben of was het nou linux die met dat kabel modem problemen heeft.

Hier in de omgeving gebruiken ze een kabel modem waarmee je moet inloggen met een inbel verbinding onder lan.

Dat is een PPOE verbinding en dat is best lastig onder linux omdat goed stabiel draaiend te krijgen.

Ik adviseer de mensen die dat willen meestal een router te gaan gebruiken omdat te doen maar ja niet iedereen wil dat.

En in een aantal gevallen willen ze niet dat het via een netwerk kaart gaat maar via USB en dan zijn de rapen helemaal gaar.
 
Yep. Kort gezegd: neem een kastje wat aan de ene kant 'kabel' of 'adsl' kletst, en aan de andere kant tcp/ip (ethernet). Dan heb je geen probleem.

[SIZE=-2]Zijn er nog internet aanbieders die halfbakken oplossingen bieden zoals usb-mormels??? Iedereen heeft ondertussen toch 'gratis' ethernetmodems/routers?[/SIZE]
 
The Wizzard zei:
Want het is toch best wel eens een probleem om voor sommige hardware drivers te vinden.
maar via USB en dan zijn de rapen helemaal gaar.

Je zegt het... om gek van te worden :stupid:

Hier div. hardware liggen die ik niet aan de gaan krijg.
usb tv in kastje,
En idd ook de modem.
Dit heb ik opgelost door idd een router erbij te zetten.
 
@wizzard.
Dat vond ik juist zo makkelijk hier onder linux adsl te installeren.
Zowel de pppoe als pppoa liepen beiden direkt.
In yast en modem install de variabelen van de provider ingeven, en lopen die handel! A piece of cake.
Wel de netwerksektie een vast ip gegeven, maar dat doe ik altijd.
Grtz.
 
Het gaat hier om een KAbel modem van Caiw voorheen Kabelfoon en dat zijn echt prut dingen Ja echt Kerstkonijn het is echt erg een USB kabel modem dat ding heeft ook een ehternet aansluiting das geen probleem maar je kent ze wel de mensen die van die pc's hebben waar geen ehternet in zit alleen een USB en er past dan geen Ethernet kaart meer in.

En als je dan een driver gevonden hebt voor linux is dat kreng niet stabiel te krijgen.

Eigenlijk is het belachelijk dat je een PPOE of PPOA verbinding moet maken als je een kabel modem hebt.
 
Eigenlijk is het belachelijk dat je een PPOE of PPOA verbinding moet maken als je een kabel modem hebt.
Hoezo? Het zijn normale protocollen alleen is PPPOE meer gebruikt, ook door ADSL providers. Degenen die PPPOA gebruiken zijn providers die kpn abo's verkopen, waaronder planet.

PPPOE is een normale verbindingsmethode. Wat verwacht je dan voor verbindingsmethode als je deze belachelijk noemt? Dit is niet bedoeld als discussie hoor, gewoon nieuwsgierigheid en leergierigheid want voor zover ik weet is er vrijwel niets anders dan deze beiden. Nja pptp enzo, maar dat wordt bij mijn weten niet gebruikt voor verbindingen met providers.

USB kan inderdaad erg vervelend zijn soms. Zoek maar eens met google met E-tech+adsl+zonnet en kijk dan eens wat een vragen.
Voor Mandrake heb je ook een speciale usb driver nodig. USB modems worden ook voor Windows afgeraden. Het is gewoon een prulverbinding voor breedband.

En laten we eerlijk zijn, die mensen zonder ethernet kaart. Word het onderhand niet eens tijd dat die verstandig worden en zich dan gewoon voor 8 euro een ethernet kaartje aanschaffen?
Probleem blijft dan alleen als je bijv. een laptop hebt met alleen usb. Maar er zal dan ook vast wel iemand een usb driver voor ontwikkelen.
 
Ehhhh kijk naar Chello niks verbinding maken die werken met een bridge modem verbinding werkt prima niks gebruikersnaam enof wachtwoord aansluiten werken.

Die werken met een macadres gaat prima
 
Jah... net zoals ik met mijn Tweakdsl... dat zijn dus PPPOE verbindingen.:biggrin:
 
Goed, heren, tijd voor een draadje internet verbindingen? Ik heb het idee dat dit niet helemaal meer gaat over het onderwerp waar ik mee begonnen ben.
 
Hmmz... dan vergis je je denk ik. Adsl onder linux is ook een onderdeel van het migreren van windows naar linux. De thread is aldus verlopen.
Beide heren in deze thread hadden het daarover en daar reageerde ik ook op.

Gaat dus precies over waarmee je het draadje begonnen bent eigenlijk, wat is het probleem? Alhoewel ik me al sterk afvroeg wat die migratie van linux naar windows daar tussen deed.:)
Of je moet de thread bedoeld hebben als leerproces hoe je moet migreren, dan kan er beter een nieuwe thread worde opgezet voor verbindingen, correct. Maar er komt uit je eerste posting helaas niet precies naar voren wat de bedoeling ervan is.
 
:fool:
Okidoki. Het wordt weer publiek pmmen? Best. Daar gaan we dan weer... :neenee:

Wat voor een k*tmodem je aan internet hangt maakt is je eigen keus. Als je zo 'slim' bent om geen ethernet te willen praten, is net zo iets als je huis roze met turquoise biesjes schilderen en klagen dat je moeite hebt in de buurt te integreren. :tong:

En geef mij maar een link waar je nog computers kunt kopen waar standaard geen ethernet in zit. Tweedehands lukt het misschien nog, maar dan weet je ondertussen wel dat je iets echt aftands in handen krijgt. |:(

Of je provider voor de encapsulation nou PPPoE, PPPoA, RFC 1483 of Enet Encap gebruikt is hier echt off-topic. Zorg ervoor dat aan je eigen netwerkkant ethernet gekletst wordt. Kan dat niet? Switch dan naar een echte provider, of sla jezelf voor je kop dat je een verkeerde provider gekozen hebt.
:stupid:
 
Okidoki. Het wordt weer publiek pmmen
??? Ik weet niet wat je daarmee bedoeld. Heeft met pm niks te maken.
Maar de fool van het plaatje kun je toch beter op jezelf betrekken, dan moet je maar duidelijker stellen waar je heen wilt met je thread of eerder aangeven dat we off-topic raken en niet pas als ik met een antwoord kom op andermans vragen.

Jammer dat je geen oplossing biedt maar afgeeft op de gebruiker en de provider. Een oplossing zoals ADSL4Linux bijvoorbeeld die het mogelijk maakt via linux gemakkelijker pppoA te praten met o.a. mxstream.

Natuurlijk is het iets om je voor je kop te slaan, maar het is nu eenmaal zo dat KPN abo's zowat het meeste verkocht worden en daarmee dus de meeste providers ook KPN-abo's verkopen, met als nadeel dat pppoA geklets, daar kan de gebruiker dus weinig aan doen.

Om terug on-topic te keren (in jouw optiek), het is mooi als je kunt migreren van windows naar Linux.
Maar kun je dan niet beter ook eens de beperking van linux en de problemen hiermee aan de kaak stellen (zoals hier door de heren gedaan werd) en dan ook oplossen, in plaats van de gebruiker als dom af te doen dat ie geen ethernet heeft, een kut modem heeft of de verkeerde provider gekozen?
Wat er geklets wordt is namelijk zeker niet offtopic. Er wordt namelijk niet alleen ethernet gekletst, dan zou het wel eenvoudig zijn maar dat is het dus niet.

Want zelfs al heb je of klets je ethernet, dan heb je toch kans dat je pppoA moet gaan kletsen met je computer naar je provider en dan is bijvoorbeeld ADSL4Linux een oplossing voor een aantal zaken.
Gaan roepen dat je dan verder maar een andere provider moet kiezen is geen oplossing.
 
Kerstkonijn zei:
Goed, heren, tijd voor een draadje internet verbindingen? Ik heb het idee dat dit niet helemaal meer gaat over het onderwerp waar ik mee begonnen ben.


@Kerstkonijn, je bent begonnen met een draadje dat gaat over het migreren van het ene naar het andere os, en zoals blijkt is dit vaak niet makkelijk, en meteen komen er dan onderwerpen bij waar gebruikers die migreren problemen mee hebben,ook nu in dit topic.

zodra het probleem met het ethernet opgelost is komt men heus wel weer "ontopic" niet voor alle dingen hoeft een apart draadje geopende te worden, een topic als dit kan hierdoor dus een veelzijdig en leerzaam topic worden. ;)

Okidoki. Het wordt weer publiek pmmen? Best. Daar gaan we dan weer...

Wat voor een k*tmodem je aan internet hangt maakt is je eigen keus. Als je zo 'slim' bent om geen ethernet te willen praten, is net zo iets als je huis roze met turquoise biesjes schilderen en klagen dat je moeite hebt in de buurt te integreren.

En het wordt helemaal geen publiek pmmen, er wordt in deze gewoon gepraat over onderwerpen die bij een installatie van een bepaald os horen, jij wijkt zelf in veel dingen ook vaak af, dat doen we allemaal op zijn tijd.

En dit houdt topics op een goede manier gezellig en leerzaam...
 
Black Tiger zei:
dan moet je maar duidelijker stellen waar je heen wilt met je thread of eerder aangeven dat we off-topic raken
Ik ben geen moderator. Ik herken echter wel een trend in je reacties, vooral wanneer er het woordje Linux in een draadje voorkomt.
Natuurlijk is het iets om je voor je kop te slaan, maar het is nu eenmaal zo dat KPN abo's zowat het meeste verkocht worden en daarmee dus de meeste providers ook KPN-abo's verkopen, met als nadeel dat pppoA geklets
En daar krijg je al tijden lang gratis een (multi-)pcrouter bij. En dat is een apparaat waar je direct, zonder verder enig geklooi een tcp/ip netwerk aan kunt hangen. Dus is het volstrekte onzin bij dit draadje iets te halen wat aan de andere kant van een router gebeurt. Die hint was al duidelijk. Daarnaast is het geen beperking van welk os dan ook wanneer de hardware tussen het thuislan en internet niet voldoet. En zo'n stuke ellende kan met recht een k*tmodem genoemd worden. Het is op dit forum al vaak aangehaald dat dat het vragen om problemen is om daarmee te werken. Het ligt dus voor de hand de keuze te maken daar een volwaardig alternatief voor aan te schaffen.
Om terug on-topic te keren (in jouw optiek), het is mooi als je kunt migreren van windows naar Linux.
Lees nog eens de titel van het draadje. En kijk dan wat jij in de zin hiervoor schrijft.
de gebruiker als dom af te doen
Daar wil ik wel een quootje van zien. Jij begint nu met het woordje dom. Dat heb ik niet in de mond, euh, vingers genomen. Ik heb het in mijn posting niet terug kunnen vinden. Dus help me ff goed te lezen. Dan kunnen we daarmee meteen dit draadje helemaal in de poeier helpen.
Er wordt namelijk niet alleen ethernet gekletst, dan zou het wel eenvoudig zijn maar dat is het dus niet.
Hmm, en wat zou er nog meer voor handen zijn dat tussen de internetrouter en de pc gecommuniceerd wordt? Een gratis DECnet modem? Appletalk?
dan heb je toch kans dat je pppoA moet gaan kletsen met je computer naar je provider
Dat is allang passee. Net als je nog druk maken over hoe je een uucp verbinding met de provider op moet zetten. Daar hoef je je echt niet meer mee bezig te houden. En dan nog. Dit alles heeft niets met een os op een computer of een migratie naar wat-dan-ook te maken.

Om op het begin van je posting terug te komen: Dit noem ik dus publiek pmmen. Publiek een beetje heen en weer pingpongen of de afdwalingen nog wel of niet correct gepost zijn. De toegevoegde waarde is discutabel, en het draadje wordt ermee de nek omgedraaid. Helder?

De uitdaging die hier ligt is dus niet inhoudelijk op deze posting te reageren. Ik heb hiermee alleen aangegeven dat ik op deze wijze het forum ook makkelijk kan vullen. Voor oeverloos kletsende theekransjes is het handiger een tupperwareparty te organiseren. Dan krijg je ten meinste nog een kadootje voor de gastvrijheid.

De uitdaging zit er in op het onderwerp te blijven. En dat signaal heb ik met mijn posting van 10-3 gegeven. Helaas was het voorspelbaar dat die boodschap niet aan zou komen. De keuze voor de smiley was toen snel gemaakt.

[SIZE=-2]En nu maar kijken wanneer er een moderator wakker gaat worden.[/SIZE]
 
Tja....
Ik ben geen moderator. Ik herken echter wel een trend in je reacties, vooral wanneer er het woordje Linux in een draadje voorkomt.
Evenzo herken ik ook een trend van reageren van jou als ik antwoord op iemands vraag geef in een linux thread. Vooral als er een probleem word aangekaart. Mag schijnbaar niet. Daarnaast had je dat bericht van off-topic ook eerder kunnen plaatsen.

Dus is het volstrekte onzin bij dit draadje iets te halen wat aan de andere kant van een router gebeurt. Die hint was al duidelijk.
Allereerst was er geen hint. Ten tweede is het totaal geen onzin, dat je dat zegt geeft alleen maar aan dat je totaal geen idee schijnt te hebben van welke problemen er kunnen spelen. Althans minimaal bij mensen die beginnen met Linux en dit tegen komen.
Een kennis van me heeft mxstream van planet, met bijgeleverd Alcatel modem. Een en ander was niet aan de praat te krijgen zonder adsl4linux, dus je moet nu niet gaan zeggen dat alles in 1x probleemloos zou werken want dat is zonder meer wel onzin.
Ga niet lopen afgeven op hardware, biedt oplossingen, daar is dit forum toch voor?

Natuurlijk mag je rustig een speedtouch een k*tmodem noemen, ik vind het zelf ook een prul. Maar het wordt nu eenmaal bijgeleverd. Dan kun je wel adviseren een betere provider te nemen maar als dat geen optie of wens is, zal er een oplossing moeten komen, die gaf ik aan middels bijv. adsl4linux.
De andere kant van de router is zeer belangrijk, enwel omdat je ook graag het internet op gaat en niet alleen op je eigen lan blijft rommelen.

Wat betreft het woordje "dom" wil ik mijn uitspraak wel intrekken, dat concludeerde ik uit het gebruik van "voor de kop slaan" en het woordje "slim" wat tussen aanhalingstekens stond en in dan in het algemeen bedoeld wordt als het tegengestelde en dat is dom. Maar je mag dan best aangeven wat jij bedoeld als je het woordje 'slim' tussen aanhalingstekens gebruikt.

Hmm, en wat zou er nog meer voor handen zijn dat tussen de internetrouter en de pc gecommuniceerd wordt? Een gratis DECnet modem? Appletalk?
Nja.... ethernet is een soort netwerk. Er wordt gesproken in tcp/ip of in ipx/spx of in Appletalk etc. Appletalk werkt immers ook via ethernet.
Dus ik vermoed dat een van ons beiden (en ik denk niet dat ik dat ben) zich vergist tussen soorten netwerk en de taal die op het netwerk gesproken wordt (de protocollen).
Als ik daar mis mee zit mag je me graag corrigeren, maar tot nu toe is mij nog geen protocol bekend dat ethernet heet. En het is het protocol wat kletst, niet het soort netwerk.

PPPOA passe? Dan ben je dus werkelijk niet goed op de hoogte, ga maar eens een mxstream, planet, xs4all via kpn of zonnet abbotje nemen dan. Dat kletst allemaal nog pppoA.

Voor de rest kun je zeggen wat je wilt, maar problemen die je tegen kunt komen tijdens een migratie omvatten OOK internet en de aansluiting daarvan.

Verder zoek ik niets voor jou uit, ik gaf antwoord op vragen, jij vind dat opeens off-topic omdat IK reageer want je had al eerder kunnen aangeven dat het off-topic raakte als je dat vond maar dat deed je niet.
Je weet goed genoeg dat je daarop vragen krijgt van mij waarom het off-topic zou zijn want zo ben ik en dat weet je.

Je draait daarom zelf het draadje de nek om door met je voeten op de grond te gaan stampen kinderachtig te doen in plaats van nu eens oplossingen te bieden over linux, in plaats van vragen af te wimpelen op irritante hardware of wat dan ook.

Handige poging om mij de schuld te geven van e.e.a. maar dat lukt je toch op deze manier niet.
 
@BT:

Mijn excusses, je hebt helemaal gelijk met het ethernet verhaal. Ethernet is idd de hardware. Ik gebruikte deze bewoording iets te makkelijk, in een poging het in Jip en Janneketaal te houden.

Je opmerkingen over ADSL4linux is al jaren niet meer nodig. Ik ken een gewaardeerd ex-forumlid die dat 4 jaar geleden voor het laatst moest gebruiken. Zoals bij SuSE, vanaf 8.0, is ADSL4Linux een programmatje dat niet meer nodig is. En denk nou eens na, over aan welke kant van het modem dat PPPoE en PPPoA gekletst wordt.

Om nu even terug te komen op de eerste posting van Wizzard:
Ik snap niet waarom het niet stabiel te krijgen is. Ik ken een ex-forumlid die op dit moment 50dagen in de lucht is en continu aan het uploaden / downloaden, shared en apache draait met zijn website.... "as a rock!"
En zelfs Kilroy spreekt over "een stukje cake"
En als we dan een ethernet kaartje voor een 10tje kopen.... is het hele verhaal in de tweede posting van wizz ook opgelost. Al krijg je met zo'n netwerkkaart gegarandeerd problemen of vertragingen wanneer je met IPv6 wilt gaan werken.

Overigens, weet jij, BT, als geen ander dat de kwaliteit van het modem niets te maken heeft met het besturingssysteem. Dus ik snap deze discussie ook niet.

Dat stampen met mijn voeten deed ik overigens alleen omdat het modderig was op de kinderboerderij, en ik die drek niet allemaal ik de auto wil hebben.

Ik ben verder niet ingegaan op de 'persoonlijke katten'. Anders zou deze posting wel errug lang worden. Laat ik het er maar op houden dat het uitdelen van katten een onhebbelijke eigenschap is die bij tijgers te verwachten is.
 
Dank je wel Kerstkonijn voor deze zeer correcte reactie.
Ik wil zelf ook aangeven dat ik grotendeels fout zat met het pppoE verhaal.

Wizard en ik hebben via pm de zaak maar even verder besproken en het ik heb geleerd dat de mogelijkheid tot gebruik van usernaam en paswoord een optie is die zowel via pppoe alsook via pppoA gebruikt kan worden. Ik vermoed dat ik hieruit mag concluderen dat het gebruik van unaam en ww dus aan instellingen bij de provider ligt.

Verder las ik op een site dat alles wat via de telefoondraad loopt aan de andere kant van het modem toch pppoA zou zijn alhoewel je in het modem toch pppoE moet aangeven in veel gevallen.

Even terugkomend op het probleem. Het kan goed zijn dat het in Suse opgelost is, dat wil ik niet betwijfelen daar weet jij meer van dan ik.
Het probleem is dat het schijnbaar niet bij alle linux versies werkt.
RedHat 9 wilde niet aan de praat en Centos 4.1 is een vrij nieuwe linux distro en deze wilde er ook niet aan beginnen zonder adsl4linux. Vandaar dat ik vind dat adsl4linux nog steeds actueel is.

En daaruit ontstaat ook mijn gedachte dat het misschien te maken heeft met de combinatie van besturingssysteem met bepaalde slechte hardware.
Immers.... usb modems onder windows werken ook niet allemaal echt lekker.
De Alcatel modem, in het begin verstrekt door KPN is ook zo'n prul.
Ik heb een kennis die heeft dus mxstream met zo'n Alcatel, doch niet fatsoenlijk werkend te krijgen zonder adsl4linux. Wellicht dat we dit probleem in een ander draadje kunnen proberen op te lossen of aan te geven welke andere mogelijkheden hier dan voor te vinden zijn.

Ik ben geen kattenliefhebber en gooi deze dus ook vlug weer terug als ze mijn kant uit komen, maar ook daar wil ik het graag met je eens zijn dat we dat het beste snel achter ons kunnen laten en verder kunnen gaan met het draadje.

Suse is een goede keuze voor een Linux beginner en word steeds beter. Dat is iets wat ik zeker ook onderschrijven kan. Het lijkt mij dus bij een migratie van windows naar linux, ook gezien bepaalde oplossingen die Suse wel heeft en anderen wellicht nog niet, het beste ook om in zo'n migratiegeval te kiezen voor Suse, om mee te beginnen in elk geval.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan