NAS advies gevraagd

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.246
Waarderingsscore
41
Punten
48
Leeftijd
121
We zijn op zoek naar een nieuwe NAS. De techniek verandert snel dus ook de mogelijkheden en vragen om tips welke we het beste kunnen aanschaffen.
We beseffen dat de vraag net zoiets is als "welke auto moet ik kopen" en dat het dus afhangt van je wensen en budget.
Wat NAS en budget betreft: uiteraard liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel een duurzame NAS.
Aanvankelijk wilden we voor een WD MyBook 4 TB gaan, maar die dingen werken met encrypted HDD en dat lijkt ons minder gewenst.
Verder hebben we gelezen dat een 5400 rpm hdd beter is omdat deze minder warm wordt, dat ze iets trager zijn dan bijv. een 7200 nemen we op de koop toe. Het schijnt dat - wat HDD betreft - de WD Red 4TB veruit de beste is (qua vermogen (idle en running), geluid (sequentieel en willekeurig), acces time, lees en schrijf snelheid enz.

Wat we wel belangrijk vinden is dat er minimaal ??n usb uitgang op zit, hetzij voor een externe HDD of een usb hub e.d.
 
Ik heb gekozen voor de qnap ts112 (1hdd bay) en de qnap 212 dezelfde maar dan 2* hdd.

Hdd zijn 3tb types.
Zijn wat oudjes maar worden nog steeds prima ondersteund door qnap, gisteren toevallig weer update melding gehad en uitgevoerd.

Op MP worden ze soms voor een habbekrats aangeboden.
 
Maar de ondersteuning voor de TS-212 gaat natuurlijk minder lang mee dan de nieuwere modellen. Heb hier zelf ook een Qnap en een Asustor.
Als ik me niet vergis zijn de Asustor modellen (voor bijv. een 4-bay NAS) wat goedkoper dan die van Qnap. De ondersteuning van Qnap lijkt me iets beter.

Een goede opvolger voor de TS-212 (2-bay) is bijvoorbeeld de Qnap TS-231P of de TS-228A, zou je die zelf even moeten vergelijken.

De bekendste en oudste merken zijn Qnap en Synology die beiden zeer aan elkaar gewaagd zijn en waar je ook geen bult aan kan vallen zoals ze dan zeggen.
Een nieuwkomer op de markt is Asustor wat eigenlijk een dochteronderneming is van de bekende Asus moederborden.
 
Het ging het eendenteam ook om goedkoop en die ts112 en 212 zijn nu nog up to date en als die aan je wensen voldoen een goedkope keuze t.o.v de nieuwere. Ook die nieuwere zullen eens verouderen .

Maar ala vous avez raison
 
Klopt the matrix, echter goedkoop is natuurlijk ook relatief. Wat qnap betreft hebben we daar onze twijfels over, want we hadden ooit een qnap 101 of zo en binnen de kortste keren kwamen er geen updates meer en ook geen ondersteuning. Contact opgenomen en ze zeiden dat het model inmiddels was vervangen. Dat komt dus overeen met hetgeen Black Tiger schrijft.
Synology en Asustor... we zullen ons eens ori?nteren.

 
Ook bij synology zijn modellen die niet meer ondersteund worden. Dat voorkom je niet.
Mijn ts 112.En ts 212 worden nog volop ondersteund regelmatig een update.

Maar het is net als met windows smartphones etc, eens houdt ondersteuning  op. Maar blijft werken . Alleen mis je misschien een optie die je toch niet gebruikt?
 
De TS-212 is echter niet meer verkrijgbaar dus de ondersteuning zal snel stoppen. Het model wat ik noemde is de opvolger en kost nieuw volgens mij zelfs iets minder dan de TS-212 voorheen kostte.
Zoals gezegd heb ik zelf ook een TS-212 maar die hoort inmiddels bij de verouderde modellen.

Mijn ts 112.En ts 212 worden nog volop ondersteund regelmatig een update.
Dat lijkt maar zo. Ze zijn al voorbij hun support cycle, je kunt beter een nieuwe nemen.
Het zal waarschijnlijk toch afgelopen zijn in 2020 en 2022 voor de TS212 modellen.
https://www.qnap.com/en/product/eol.php
Daar zie je ook dat de TS212-P nog het langst van deze serie ondersteund zal worden (tot 2022). De TS112P ook. Als het goed is krijgen deze inmiddels geen nieuwe QTS meer, alleen security updates.

Zo hebben wij pas nog een QTS update gehad maar dat is QTS 4.3.3 en is ook de laatste waar wij support voor krijgen. Nieuwere modellen kunnen al QTS 4.3.4. draaien. Dat geeft dus al aan dat er geen volledige support meer aanwezig is zoals jij denkt, maar slechts alleen nog update support.

De TS231P heeft bijv. wel nog volledige support.
Het blijft wel werken ja, maar waarom iets tweedehands gaan kopen terwijl een nieuwe niet eens zo duur is? Met volle garantie en nog langere support. Als je geen geld hebt oke, maar voor iets waar je backups op wilt gaan bewaren kun je beter nieuw nemen.
 
BT
Je hebt gelijk de TS112 en 212 zijn idd niet naar 4.3.4 te upgraden .3 is de laatste versie.

Dus nu op zoek naar een vervanger voor iig de ts-212

Ik denk dat binnenkort mijn TS 212 op MP gaat verschijnen.

Ik hoop wel dat de harde schijven van de ts 212 swappable zijn met een ts 231 oid.

 
Je kunt rustig nog even wachten The Matrix, als je een P hebt stopt de echte support pas in 2022 en dat duurt nog een paar jaar.
Als je met raid 1 oftewel software raid werkt hoop ik ook voor je dat dit compatible is.
 
Qnap TS-251 met 4 GB geheugen op de kop getikt. Harde schijven vanuit de ts 212 eringezet. Firmware handmatig geupdate.

Naar vs 4.3.4 en na een hdd check draait het spul weer.

Nu de qnap ts-212 zien te verpatsen.
 
Ah mooi, gewoon schijven omgezet, niet geformatteerd? Dan is het wel fijn om te weten dat de TS-251 dezelfde software raid hanteert. Geen dataverlies dus.
Netjes!
 
Idd had wel klotsende oksels.
Vooral toen bij het opstarten hij het nodig vond om te melden dat de hdd's mogelijk corrupt waren en gecheckt moesten worden.
Maar na de check was alles puik in orde. Geen formettering nodig. Kreeg wel melding dat systeem geupdate moest worden. Schijnbaar conflictje van hdd en systeem hdd zaten in 4.3.3 systeem.

Automatische update ging niet want systeem was al up to date....4.3.4

Dus handmatig bij qnap laatste update 4.3.4 opgehaald en deze handmatig  geinstalleerd , en klaar , geen meldingen meer.
Geen data verlies bespeurd
 
Ah gelukkig, dat scheelt dan inderdaad weer. Ik zou me ook verschrokken hebben na zo'n melding en peentjes zitten zweten.

Ik ga 'm echter niet updaten ook al is ie end of life, is maar voor eenvoudige backups thuis dus maakt 't me niet zoveel uit dat ie niet meer geupdate kan worden.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan