Nog 2 dagen te gaan dus tijd voor worstenbroodjes

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.495
Waarderingsscore
633
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Traditioneel ga ik me vanmiddag weer wagen aan de traditionele worstenbroodjes. 

Recept ligt klaar. Eerst wachten op de bezorging van de slager en de boodschappen van de plus. 

Eigenlijk een recept van niks , gehakt op smaak brengen vond ik nog het lastigst.

Ik heb vorig jaar alles nauwkeurig afgewogen met een weeg eetlepel die op 0.1 gram nauwkeurig is. 

Word soms hor en dol van recepten met de kreet peper en zout naar smaak. Of de kreet een snufje peper of een theelepel(tje) zout etc. 

Dus nu gewoon de weeg lepel gebruiken. 

Het eindresultaat maak ik wel zichtbaar. 

 
Ik ben benieuwd!

 
Ik ook. Doe eens even het preciese recept en de gebruiksaanwijzing, met name ook om het gehakt op smaak te brengen.

En uiteraard verwachten we foto's als het klaar is. :)

 


Jammie , recept volgt zo meteen. 

Rundergehakt worstenbroodjes. Ca 20stuks

Ingrediënten brooddeeg

500 gram bloem

250ml halfvolle melk lauw. 

10 gram zout

10 gram suiker

50 gram roomboter

Zakje droge gist 

1 ei kamertemperatuur

Gehakt:

600 gr rundergehakt voor de liefhebber (je mag ook HOH gehakt gebruiken)

100 gr paneermeel

100 gr halfvolle melk

2 eitjes M

15 gr ketjap manis

15 gram stegeman gehaktkruiden. (Zonder paneermeel)

1 theelepel mosterd.

Worstjes maken.

Meng alle ingrediënten voor de gehaktvulling en stop met mengen zodra alles gemengd is (te lang mengen levert een compacter worstje). 

Zet gehakt mengsel een uurtje afgedekt in de koelkast. 

Verdeel daarna het gehakt in porties van 40 gram en maak daar rolletjes van ca 8-10cm

Deeg maken:

Begin met de melk en de boter op te warmen in een steelpannetje, totdat de melk lauwwarm is en de boter net begint te smelten. Zeef ondertussen de bloem in een beslagkom en voeg alle droge ingrediënten toe. Terwijl je mixed, voeg in delen de melk en boter toe en kneed het deeg nog minimaal 15 minuten, zodat je een mooi glad en soepel deeg krijgt. Haal het deeg uit de kom, maak er een mooie bol van en leg het weer in de met bloem bestrooide kom onder een warme vochtige doek zodat het deeg een half uur kan rijzen. Op een warm plekje. Ik zet hem altijd naast de radiator.

Deeg opbollen

Als het deeg een half uur heeft gerezen, verdeel het in stukjes van ongeveer 40 gram en maak er mooie bolletjes van. Leg de bolletjes op een plaat en leg hierover een warme vochtige handdoek. Laat de bolletjes weer een half uur rijzen.

Worstjes in deegbolletje.

Maak met een rolstok (ik gebruik een stukje pvc  electra pijp van ca 25cm) van het bolletje een ovaal lapje ter grootte van iets meer dan de lengte van het worstje. Leg het worstje erin en vouw het deeg erover eerst de uiteinden en dan in de lengte. Knijp het deeg aan elkaar. Rol nog even goed na om een mooi egaal resultaat te krijgen.

Leg de worstjes met de naad naar beneden op de bakplaat met een vel bakpapier. Laat de worstjes ca 30 min. op de bakplaat rijzen op een warme plek. Leg er een vochtige doek over tegen uitdrogen.

Bestrijken:

Klop 1 ei flink totdat deze egaal is. Bestrijk hiermee de worstenbroodjes en laat nog 5 minuten staan.

Afbakken:

Ca 20 minuten in het midden van de oven op 200°.

Controleer de gaarheid op kleur want niet iedere oven is 200 graden 

Ik heb een magnetron oven met draaiplateau. 

Ideaal omdat in sommige ovens je de bakplaat halverwege moet omdraaien .

Succes 

 
Kleine toevoeging, 

Gebruik patentbloem en zeef deze vooraf. 

En ongezouten roomboter.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die zien d'r veel lekkerder uit dan in de winkel, geweldig!! ?

Die 200 graden.... jij hebt een magnetronoven met draaiplateau, dat is neem ik ongeveer hetzelfde als een heteluchtoven?

Ik heb een heteluchtoven met draaiplateau maar dat is tevens een magnetron. Ik kan daar vele standen op gebruiken, ook een combinatie van bakken en magnetron. Maar ik neem aan dat ik gewoon de heteluchtoven functie kan gebruiken op 200 graden, toch?

 
Ja idd, ik gebruik ook de hetelucht ovenstand!!  misschien was ik niet duidelijk ik heb een combi ---of oven of grill of magnetron of grill-magnetron of  oven- magnetron.  Etc. 

Draaiplateau kan in of uitgeschakeld worden. Ik gebruik een grote ronde bakblik (heb er 2 ) waar er 7 stuks op kunnen, was dus drie keer bakken. .

Om de 2e partij broodjes niet kapot te laten rijzen gewoon op kamertemp met een vochtige doek afdekken. Op moment dat 1e partij de oven in gaat. De 2e partij bij de verwarming met de vochtige doek zetten.. 

De derde partij parkeer ik gewoon op aanrecht en als de eerste partij afgebakken is gaan de broodjes op de vrijgekomen snel afgekoelde (kraanwater) bakplaat en bij de verwarming met vochtige doek.

Tip op internet staan tig recepten, de een nog gekker dan de ander. Maar er zijn ook filmpjes hoe het gehaktstaafje in het deeg te prutsen.  Op zich makkelijk en leuk tijdverdrijf. En bovendien tig keer lekkerder 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een gehaktstaafje in het deeg is niet zo moeilijk, wij gebruikte daar geen rolstok voor, maar maakte van de bolletjes een pil, en die drukte we met de hand plat... 

Maar de worstenbroodjes zien er érg goed uit!!! 

En wat het rijzen betreft, daar heb ik hier een klein oventje ten grootte van een magnetron voor, en ik zet deze op ongeveer 35 graden, affentoe wat vocht over het deeg sprenkelen, en dat gaat ook goed.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn combi heeft ook de mogelijkheid om hem in warmstand te zetten instelbaar van 30-80°

Maar tja warm en bakken gaat niet samen omdat mijn combi slechts 7-8 stuks per keer kan afbakken moet de wet gebroken worden. 

En nee zoveel bak ik niet in het jaar om een knots van een oven aan te schaffen. 

Het resultaat 21 stuks mag er wezen (nog 15 te gaan ?)

 
Waar zijn die 6 andere gebleven?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan