nokia d-box geen spanning op lnb

O

opeltje

na een kortsluiting in een splitter tussen de 2 ontvangers en daarna een stinkende d-box geeft de lnb uitgang geen spanning meer af. verder werkt de box nog wel. de box opengehaald en gekeken naar verbrande onderdelen/printbanen. niets gevonden helaas. wie help mij op weg?

wel even belangerijk...de box is aangepast in het voedingsgedeelte voor het motor draai probleem. dwz andere beveiligings weerstanden in het voedingsgedeelte die het probleem lnb short op het tv scherm tijdens het draaien van de motor tegengaat.

groeten opeltje

 
Laatst bewerkt:
Op de tuner print zit naast de brede kabel die naar de hoofdprint gaat een miniatuur spoeltje genaamd L10.

Dat is een spoeltje van 68nH (nano Henry).

Dat ding gaat nogal es kapot wanneer er iets gebeurt met de voeding naar de LNB.

Wanneer je een multimeter hebt moet je een goede spoel doormeten met een zeer lage Ohmse waarde van rond nul, in ieder geval minder dan 10 Ohm.

Is de Ohmse waarde hoog of oneindig, weet je genoeg: ding dood.

Het spoeltje zit daar om te voorkomen dat antenne signalen als stoorsignalen op een voedingslijn terecht komen.

Wanneer deze defect is, en de nood hoog, dan kun je het speoltje bij wijze van noodmaatregel overbruggen met een zeer dun stukje draad.

Daarna heb je waarschijnlijk weer voeding op je LNB.

Let wel op dat wanneer je een dergelijke "reparatie" zo laat, dan is niet te voorspellen wat er allemaal fout of zelfs kapot kan gaan in de toekomst.

Definitief repareren is dus het devies.

 
mas 3, op deze tunerprint zou dit l22 zijn naast de stekker..klopt dit? deze heeft 8 ohm.

groeten opeltje

 
l22 is wel 68n....maar l10 kan ik er echt niet op vinden vreemd genoeg.

overigens als ik deze pritbaan verder volg kom ik er nog een tegen l25, en deze geeft een oneindige weerstand...

groeten opeltje

 
Laatst bewerkt:
het verhaal wordt anders...belast geen spanning op de lnb uitgang...onbelast wel. als ik dan meet op l25 meet ik belast voor l25 wel 18 volt en na 4 volt....

dit met meerdere lnb´s en kabels geprobeerd.

de 18 volt kan ook 14 volt zijn afhankelijk van de polerisatie.

groeten opeltje

 
Ik heb ff gekeken tussen de schema's die ik her en der heb.

Maar daar zitten geen schema's van het tunerprintje bij.

Ik weet dat er een behoorlijk aantal verschillende tuners toegepast zijn in de nokia's.

En dat er behoorlijke verschillen tussen die printen zijn (waarom zou je anders zoveel versies maken).

Laat ff weten welke versie je hebt, staat op het blikke las het goed is.

Dat je een groot verschil over de spoel meet bij belasting, hoeft helemaal niet zo vreemd te zijn.

Want behalve voor pulsen heeft een dergelijke component ook eigenschappen van een weerstand.

Dat betekent dat bij overbelasting je over het component een spanningsval kunt meten.

In ieder geval weet je dan dat je vanaf die spoel moet verder zoeken.

Ik mag aannemen dat je die verschiullende LNB's ook met een andere kabel dan de originele hebt geprobeerd ?

Zodat je probleem niet door water in je kabel (bijvoorbeeld) kan zijn veroorzaakt.

 
heb de schotel ook maar eens aangesloten op een andere ontvanger. daar werkt het een en ander correct op. de lnb trekt 110 ma. niet verkeerd lijkt me.

wat de tunerprint betreft. op het blinkje staat niets op de print wel:

pwa 602719

op het stickertje:

55 31896-02

6324 D

onderkant print:

p/n 55 11896-01

pwb 602721-1

art 602722A

mogelijk heb je hier wat aan.

groeten opeltje

 
Als ik dit zo meelees is inderdaad de spoel aan gort, waarschijnlijk heb je de print met daarop het grote tunerblik, een nieuwere versie.

Die heeft inderdaad het spoeltje op een andere plek zitten, meer naar het midden, ik heb ooit een model gehad met twee van die spoeltjes, (of dat standaard is op die versie weet ik niet, ik heb er ooit 1 gehad).

Let op de paarse componenten, altans, de kleur lijkt donkerblauw tot paars.

Verwacht niet een monsterspoel, het is maar een klein smd spoeltje van 68uH (micro Henry)

 
heb l25 doorverbonden en het werkt weer als vanouds!!!!!!!!

thanxs jongens.

groeten opeltje

 
Opeltje, je gaat m natuurlijk wel vervangen he, nu je weet waar de fout zit.

Nogmaals; het ding zit er niet voor de lol in.

Als je goed zoekt is er wel aan te komen, een smd spoeltje van 68uH (micro Henry) (dus niet nano Henry das weer een stukkie kleiner).

 
het is inderdaad de bedoeling om hem te vervangen. dit omdat er nu geheel geen veiligheid meer in zit......

groeten opeltje

 
Ach wat heet, voor de lol. De eerste zwart-wit tv die ik ooit cadeau kreeg toen ik 15 was zaten zekeringen in met zilverpapier erom ;)

En werken dat het ding deed!!

 
hm, hier was het niet alleen de tv..hahahaha

groeten opeltje

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan