NTP servers

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Oftewel Network Time Protocol servers.
Het is bedoeld om servers en client pc's die genetworkt zijn exact op tijd te laten lopen.
Ik heb in yast de NTP sectie eens goed gezet, en ntp-servers in de buurt gekozen.
En inderdaad, nu loopt de pc exact op de seconde precies.
Net als die klokjes die synchroon lopen op die Duitse tijdzender.
In suse 10.2 zit ntp er dus al in, maar de laatste versies zijn op hun site te vinden evenals info: www.ntp.org
Het is eigenlijk bedoeld voor linux bakken, maar ook geschikt voor NT/2000/XP enzo.
Eigenlijk moet je dan de source compileren met een c-compiler.
Maar ik heb een win versie gevonden waarbij dat al is gebeurd, echter nog niet geprobeerd.
@BT: gebruik jij ook ntp op je linux server?

Grtz & suc6!

Ja die dingen ken ik.

Ik gebruik geen ntp server op mijn linuxservers, maar wel ntp client, doch dat bedoelde je ook geloof ik. Zowel mijn linuxbakken alsook mijn Winflut machines laat ik verbinding maken met ntp.xs4all.nl deze is open en werkt perfekt.

Hopelijk dat ze het nu door deze vermelding niet gaan afsluiten, anders moeten we een nieuwe gaan zoeken.:)
Die Duitse tijdzender is die atoomklok wat daar ergens in Duitsland staat, daar zit die xs4all ntp server ook op aangesloten voor zover ik begrepen heb.

Inderdaad bedoel ik dat.
Zoals ik zei wordt ntp gebruikt om linux servers en client pc's op de exacte tijd te laten lopen.
Daarvoor gebruiken we dan de externe ntp servers.
In yast kun je dan in ntp, Nederland kiezen waardoor je een soort ntp pool selecteert. Maar dat hoeft niet pers? een Nederlandse te zijn.
In elk geval loopt dan je pc klok exact (seconde) synchroon met de Duitse tijdzender.
Die Duitse tijdzender is blijkbaar nog altijd DCF77 op 77.5 kHz van de PTB, de Physikalisch Technischen Bundesanstalt in Mainflingen.
Daar synchroniseren ook die radio-controlled klokjes op die je overal kunt kopen.
In elk geval loopt mijn pc klokje nu tenminste exact, terwijl die zonder, altijd een tamelijke afwijking hebben.
Grtz.

Een goeie tip, maar wel wat laat (om maar even binnen het thema te blijven).

Ik maak al jaren gebruik van de xs4all NTP server, al lang voor ik een abonnement had bij die club.
Het verbaast me ook nogal dat er behoorlijk veel servers zijn die hier geen gebruik van maken, gezien de tijdvermeldingen op de verschillende boards bijvoorbeeld.
Die zitten er vaak heel erg naast.
Sinds XP is het bovendien ook heel simpel om dat in te stellen.
Sterker nog dat staat standaard naar time.windows.com te kijken maar ik communiceer het liefst helemaal niet naar die club.

Is dat zo MAS3?
Ik neem aan dat het bij XP niet automatisch geinstalleerd en ingesteld is.
In elk geval heb ik nu in 2000 de win versie van ntp-4.2.0 geinstalleerd en die werkt ook perfekt.
Er wordt dan een executable geladen die de tijd goed blijft zetten.
Dat is makkelijk te controleren met die radio-controlled klokjes waarvan ik er ook enkele heb liggen.
Ik vraag me ook af waarom windowz er altijd zo slordig mee is omgegaan, terwijl ntp toch al heel lang beschikbaar is!
Ze zullen wel meer bezig zijn met hun marktaandeel in de wereld, dan met werkelijk relevante zaken, haha!
Nou ja, ntp werkt hier prima, en da's toch het belangrijkste!

Grtz.

MAS3;172721 zei:
Sinds XP is het bovendien ook heel simpel om dat in te stellen. Sterker nog dat staat standaard naar time.windows.com
Kilroy;172744 zei:
Is dat zo MAS3?
Ik neem aan dat het bij XP niet automatisch geinstalleerd en ingesteld is.
Wat MAS3 schreef klopt inderdaad, Rechts in je taakbalk even dubbelklikken op het klokje van XP dan tabblad Internet Time en voila... (ff veranderen in ntp.xs4all.nl).

Ach zo! In 2000 hebben ze het (gelukkig) vergeten, haha!
Maar dat betekent voor xp wel, zoals MAS3 al opmerkt, dat je standaard continu aan een microzoft server hangt, haha!
Geef mij de Nederlandse ntp server pool maar!
Dus maar rap veranderen.
Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan