Om gek van te worden

Het kan nog gekker. Pieten worden verboden. Zaden om te planten mag je straks alleen nog maar van bepaalde fabrikanten kopen en niet meer zelf maken enzo.
Het is een zootje in de wereld.

Tja er als ze geen oplossing meer ziet dan roep je gewoon de hup van amerikanen in. Binnenkort zal wel bekend gesteld worden dat 62.000 amerikaanse militairen naar Turkije gaan om IS(IS) te bestrijden.

Gelukkig zijn er nog plekjes waar het goed vertoeven is, alleen vind je die inderdaad niet in Nederland.

Dat zwarte pieten verhaal, ik maak me er niet druk om, we hadden het er nog over bij jou BBQ, onze Braboneger, ik vindt dat ze hier er goed in zijn om alle plezier wat wij hebben weg te halen, maar zolang we nog in het Boetsenbos "Cobra's" de lucht in kunnen laten gaan en de buren er mee lachen. ;)

En Black Tiger dat gezaag met die zaden is allang aan de gang, ik heb zelf 10 jaar in een boomkwekerij gewerkt, en wij raapten of plukten zelf zaden, toen kon je nog gewoon eikels rapen die van een boom vielen, maar nu moeten ze gekeurd zijn, ik dacht dat dit nakb keuring heet, men komt dan meerdere keren per dag kijken op de plaats waar je zit te rapen in een laan met gekeurde eikenbomen, want dat zijn zgn goedgekeurde bomen, en zijn allemaal recht dus daar komen weer goede zaailingen uit... :stupid: Ik kan er nog een heel boek over schrijven maar dat doe ik maar even niet. Maar geef toch een voorbeeld: Als je in een laan aan het rapen bent waar rode beuk staat mag er in een omtrek van 100 meter geen groene staan, want dan heb je kans dat er een mengeling van groene en rode uit de zaden komt, tenminste als het dat is wat jij bedoeld met het niet zelf mogen kweken van zaden? Of bedoel je dit dat het niet mag in verband met ziektes?

Eendenteam, is 62000 man wel genoeg om IS(IS) te bestrijden?????

Er was eens een sketch van Koot en Bie.

Er zijn nog eikels zat in Nederland!

Zal nog wel zo zijn.

Grtz.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=_LZK1Ih-rm4[/ame]

er is maar een bedrijf die hier beter van wordt en dat is de Europese Commissie.

Wat die al voor onrust heeft gezaaid.

Moeizuchtig en vooral egaliseren , een unie een wet.

De pot op ik stem de volgende keer op GW

Freggel & BT!

Bomen en planten werden bij kwekers zelden uit zaad gekweekt maar meestal uit stekken.
Dat is een veel betere en snellere methode die echt algemeen gebruikt wordt.
Je neemt een deel of een tak van een plant en "poot" die in aarde of in een kas.
Om die sneller te laten wortelen gebruikt men een hulpmiddel.
En dat heet groeistof oftewel indol-azijnzuur waarin de stek gedompeld wordt voordat hij gepoot wordt.
En dat werkt werkelijk fantastisch, ik heb het zelf gezien.

Maar zelf doe ik het vaker bij huiskamer planten die ik vermeerder via stekken en dat werkt ook uitstekend en je hoeft niet eens groeistof te gebruiken maar gewoon een glas water.
Dit is wel handig als planten te groot zouden worden voor in de kamer.
Ook cactussen laten zich zo vermeerderen of doordat ze zelf bolletjes geven of door een deel ervan te nemen.

BT, wat betreft zaden en Europese commissie klopt het wat je zegt.
Dat heb ik ook al eens in een ander topic vermeld.

Grtz.

Heej BT een beetje de sier maken met andermans veren ?

Oude koeien uit de sloot halen of mag dat door de EU commissie ook niet meer??

:biggrin:

Kilroy;232020 zei:
Freggel & BT!

Bomen en planten werden bij kwekers zelden uit zaad gekweekt maar meestal uit stekken.
Dat is een veel betere en snellere methode die echt algemeen gebruikt wordt.

Huh ga jij mij nu uitleggen hoe kwekers hun planten telen??? :biggrin: Uhmmm, ik denk dat onze regio de grootste is het verzorgen van de boomteelt! voorbeeldje: klik

Jaarlijks worden er hier vele hectares met bedden gezaaid, op het bedrijf waar ik gewerkt hebt kweekten wij zelf meer dan 2 miljoen zaailingen op die manier.

Je neemt een deel of een tak van een plant en "poot" die in aarde of in een kas.
Om die sneller te laten wortelen gebruikt men een hulpmiddel.
En dat heet groeistof oftewel indol-azijnzuur waarin de stek gedompeld wordt voordat hij gepoot wordt.
En dat werkt werkelijk fantastisch, ik heb het zelf gezien.

Het dat poeder wat wij gebruikte bij stekken heet Rizophon, dat wordt gemaakt van plas van zwangere vrouwen. ;) Stekken deden wij ook, en dat waren diverse soorten die wij in de winter of in het late najaar zelf knipte van planten die meerdere jaren moesten groeien alvorens ze uitgeleverd moesten worden, en omdat die planten zgn "meertakkers" waren, neem bijvoorbeeld een ligustrum 7-tak. Deze stekken worden hier gekweekt op bedden die van te voren eerst geploegd zijn en dan wordt de grond gespit, en vervolgens worden er met de tractor bedden van gemaakt, vaak een smalspoor, en dan wordt er over die bedden zwart plastic gelegd, met messen en wielen aan de zijkant van die machine wordt het plastic meteen vastgelegd in de grond, en achter deze machine hangen 4 fietswielen met daarin scherpe pinnen die meteen gaatjes in dat plastic maken waar wij dan de stek in kunnen steken.

En als je bijvoorbeeld een "katje" (salix) neemt, daar hadden wij zelf een haag van staan, wordt op 1 seizoen een meter of 3 hoog, en die knipten wij jaarlijks tot aan de grond terug, in de schuur alle zijtakken die dunner waren dan 5mm, knipten wij eraf, de dikkere en de hoofdstam werden in handelbare bussels bij elkaar gelegd en door een tafelcirkelzaag gedaan waar we dan stekken van een 20 centimeter van maakten, en dan stiekjes er om heem om ze achtereenvolgens een koelcel in te doen, waar ze heel de winter stonden, en werden in april zonder poeder of wat dan ook in een sleuf gestoken.

Ook hadden wij nog een akker van ongeveer 1 hectare die volstond met diverse soorten volwassen planten waar we jaarlijks stek van knipten die we zelf nodig hadden en de rest ging de verkoop in.

Buxus en coniferen doe je het beste in de nazomer eind augustus en begin september, en die zetten we tegenwoordig in stekgrond.

En dan kan ik je er ook nog iets anders bij vertellen, enten dat gebeurd hier ook erg veel, een onderstam, met daarop een ander soort plant... ;)

Maar jou kennende weet je vast en zeker ook wel wat "afleggen" betekend? ;)

Allereerst twijfel ik op geen enkele manier aan jouw kennis en kunde freggel.
En ook niet op welke manier er bij jullie gekweekt wordt.

Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het heb gezien bij telers en hoe die dat deden.
Alleen hebben die gewoon geen plaats en oppervlakte om via zaad te gaan telen.
Die waren dus veel kleinschaliger.
Als het dus grootschaliger moet zijn heb je wel genoeg stekken nodig en als die er niet zijn moet het op een andere manier.

Wat je zegt over rizophon maar ik kom ook de naam rhizopon tegen weet ik niet of het dezelfde stof is.
De stof die ik ken (en vroeger gehad heb) is indol-azijnzuur, en dat is een chemische verbinding die gewoon chemisch industrieel gemaakt werd en waar geen zwangere vrouwen bij nodig waren.
Hij staat ook met de chemische structuur in de chemie boeken te lezen.
Maar het werkte uitstekend.

Uit je verhaal blijkt wel dat jullie toch behoorlijk veel bezig waren met stekken.
Dus de methode wordt inderdaad veel gebruikt.
Inderdaad wordt er ook veel met enten gedaan wat men vaker veredelen noemt meen ik.
En ja, afleggen via zijtakken is me ook bekend ja.
Er komt inderdaad wel een boel kijken bij bomen en planten teelt.

Grtz.

heeej betweters ik mis in jullie relaas nog de methode van scheuren...

Vaste planten vermeerderen door scheuren of delen

Vele planten zijn niet wintergroen en trekken zich in de winter terug onder de grond.
Het bovengrondse gedeelte sterft voor de winter nog af en onder de grond blijft de plant in leven.
Eens het voorjaar terug is aangebroken zullen de ondergrondse plantendelen terug beginnen uitlopen.
Vaste planten groeien vanuit het midden van de planten pol naar buiten toe. De jongste en groeikrachtigste plantjes zitten dus altijd aan de buitenkant van de pol.
Na verschillende jaren zal het centrum minder groeikrachtig worden en de stengels in het hart van de plant worden dan ook een stuk lager dan de buitenste takken. Als je dit opmerkt dan wordt het tijd om de plant te verjongen. Dit kan dan door ze te scheuren of delen.

scheuren van vaste planten

Wat is scheuren?
Scheuren is planten met genoeg wortels uit elkaar trekken om zo twee of meerdere planten te verkrijgen. Meestal behoren deze planten tot de vaste planten of de sierheesters (struiken). De planten die we scheuren noemen we de moederplanten.

Scheurperiode:

HERFST: september - oktober - november.
LENTE: maart - april - mei.

Kom maar op met je ik weet het beter.......:biggrin:

Freggel & BT!
Hoezo ik? Ik heb niks gezegd over bomen alleen over het verbod op zaden.:)

BT, wat betreft zaden en Europese commissie klopt het wat je zegt.
Dat heb ik ook al eens in een ander topic vermeld.
Mijn geheugen laat me wat in de steek (gebeurt wel vaker) maar ik twijfel er niet aan dat dit het geval is.
Ik heb het hier echter niet als nieuwtje gemeld maar als reactie op freggel1, die het alleen over bomen had en dat soort zaden bedoelde ik helemaal niet.
Die worden inderdaad eerder uit stekken gemaakt.
Daarnaast komt het nu wel een heel stuk dichterbij als bij een eerdere vermelding. Er is inmiddels een uitspraak van het Europese hof en men is nu dus bezig met een nieuwe verordening, dus besluit.
Kortom, het is inmiddels niet meer tegen te gaan of terug te draaien.

Ben benieuwd of al die landbouwers en kwekers die eerder Brussel toch zo fijn vonden, voorstanders van de EU dat nu nog steeds vinden.... Voor mij hoeft het al lang niet meer. Te ver doorgedraaid, met alles.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan