Kilroy;232020 zei:
Freggel & BT!
Bomen en planten werden bij kwekers zelden uit zaad gekweekt maar meestal uit stekken.
Dat is een veel betere en snellere methode die echt algemeen gebruikt wordt.
Huh ga jij mij nu uitleggen hoe kwekers hun planten telen???

Uhmmm, ik denk dat onze regio de grootste is het verzorgen van de boomteelt! voorbeeldje:
klik
Jaarlijks worden er hier vele hectares met bedden gezaaid, op het bedrijf waar ik gewerkt hebt kweekten wij zelf meer dan 2 miljoen zaailingen op die manier.
Je neemt een deel of een tak van een plant en "poot" die in aarde of in een kas.
Om die sneller te laten wortelen gebruikt men een hulpmiddel.
En dat heet groeistof oftewel indol-azijnzuur waarin de stek gedompeld wordt voordat hij gepoot wordt.
En dat werkt werkelijk fantastisch, ik heb het zelf gezien.
Het dat poeder wat wij gebruikte bij stekken heet Rizophon, dat wordt gemaakt van plas van zwangere vrouwen.

Stekken deden wij ook, en dat waren diverse soorten die wij in de winter of in het late najaar zelf knipte van planten die meerdere jaren moesten groeien alvorens ze uitgeleverd moesten worden, en omdat die planten zgn "meertakkers" waren, neem bijvoorbeeld een ligustrum 7-tak. Deze stekken worden hier gekweekt op bedden die van te voren eerst geploegd zijn en dan wordt de grond gespit, en vervolgens worden er met de tractor bedden van gemaakt, vaak een smalspoor, en dan wordt er over die bedden zwart plastic gelegd, met messen en wielen aan de zijkant van die machine wordt het plastic meteen vastgelegd in de grond, en achter deze machine hangen 4 fietswielen met daarin scherpe pinnen die meteen gaatjes in dat plastic maken waar wij dan de stek in kunnen steken.
En als je bijvoorbeeld een "katje" (salix) neemt, daar hadden wij zelf een haag van staan, wordt op 1 seizoen een meter of 3 hoog, en die knipten wij jaarlijks tot aan de grond terug, in de schuur alle zijtakken die dunner waren dan 5mm, knipten wij eraf, de dikkere en de hoofdstam werden in handelbare bussels bij elkaar gelegd en door een tafelcirkelzaag gedaan waar we dan stekken van een 20 centimeter van maakten, en dan stiekjes er om heem om ze achtereenvolgens een koelcel in te doen, waar ze heel de winter stonden, en werden in april zonder poeder of wat dan ook in een sleuf gestoken.
Ook hadden wij nog een akker van ongeveer 1 hectare die volstond met diverse soorten volwassen planten waar we jaarlijks stek van knipten die we zelf nodig hadden en de rest ging de verkoop in.
Buxus en coniferen doe je het beste in de nazomer eind augustus en begin september, en die zetten we tegenwoordig in stekgrond.
En dan kan ik je er ook nog iets anders bij vertellen, enten dat gebeurd hier ook erg veel, een onderstam, met daarop een ander soort plant...
Maar jou kennende weet je vast en zeker ook wel wat "afleggen" betekend?