'Onder de 8000 km/jaar is huren auto aantrekkelijker'

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Ik hoorde hier vandaag op mijn werk van, toevallig hier iemand mee bekend?

Het aantal kilometers per jaar waarbij het aantrekkelijker is om een auto te huren in plaats te bezitten is de afgelopen vijf jaar fors gestegen. Het is dus voor meer mensen interessant geworden om te huren, zo becijferde BOVAG Verhuurbedrijven.

Het is een vooroordeel dat het huren van een auto alleen interessant is voor mensen die heel weinig kilometers per jaar rijden. Wie anno 2008 minder dan 8.000 kilometer per jaar rijdt, en dat is grofweg zo?n 20 procent van de automobilisten, doet zijn portemonnee een plezier door waar nodig een auto te huren in plaats van er een te kopen.

In 2002 lag dat omslagpunt nog bij 7.000 kilometer per jaar. Het hogere omslagpunt is toe te schrijven aan de sterk stijgende kosten van autobezit.

Een automobilist die bijvoorbeeld 5.000 km per jaar rijdt, houdt tegenwoordig gemiddeld bijna duizend euro in zijn portemonnee, als hij huurt in plaats van koopt.

ik heb er intussen al meer over gelezen, en ik dacht eerst dat het net zoiets was als huren van een kachel oid, maar blijkbaar niet...

Het is enkel voor mensen die echt weinig rijden, en voor ieder ritje wat ze doen een auto huren.

Nee uit gemak laat ik mijn heilige koe in de garage staan.

En volgens mij moet je dan ook veel minder rijden dan die 5000 kilometer wat genoemd is.
Ik ga 1x per week of anders 1x per 2 weken naar de winkel met de auto.
Een auto huren ben je al vlug 50 euro aan kwijt, even los van de borgsom.
Stel ik doe dat 2x per maand, kost me dat dus 100 euro per maand alleen voor huren van de auto, benzine niet meegeteld want die moet je ook zelf betalen.

En 100 per maand is 1200 per jaar. Mijn verzekering kost me nog geen 300 euro per jaar.
Wegenbelasting is (zeer grof berekend) 140 euro per jaar, samen 440 euro.
Benzine hoef ik niet mee te rekenen want die telde ik bij de huurauto ook niet mee en als het ding hier op de weg staat kost ie me ook niets, ook niet aan afschrijving want ik koop nooit een nieuwe. Daar kan ik evt. nog 20 euro keuring bij doen per jaar.

Nja, tel maar uit, ik komt nog niet eens uit op de helft van wat het me zou kosten om een huurauto te nemen op jaarbasis. En dan spreek ik maar over hooguit 20 kilometer per maand, nog niet eens zelfs.

Dus huren kan interessant zijn, als je 2x per jaar van Zeeland naar je tante in Groningen rijdt ofzo, maar waar ze die 5000 km vandaan halen is voor mij toch een groot raadsel. Puur reklame om de verhuurbedrijven wat omzet te bezorgen lijkt me.

Ik bekijk het net zo als het huren van gereedschap wat niet vaak nodig hebt zoals hoogwerker/drillboor/en noem maar op. dus dingen die je niet vaak gebruikt.

Dus een auto huren voor 1 a 2 keer naar het naakstrand is voordeliger trouwens kunnen ze je personalia zo niet 1.2.3 traceren. alleen die hem op naam heeft voor verdere gegevens moeten ze andere wegen bewandelen.

Dus rij ik gewoon verder in mijn oudje van 15 jaar ook het huren van een andere geslacht kost meer geld dan mijn eigen oude fiets.al wil het oog ook wel iets maar ik sta daar sterk voor in mijn schoenen.

En let op de kleintje,s want wi noordelingen stoan te bouk als zunig. (ha ha)

vg/sth.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan