Op zoek naar een goeie motor

Roberto

Active member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
62
Bij mij op dak is de 3e motor naar de galamiezen en ik wil nu een goede oplossing.

Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering een 1.2m schotel op dak gezet en daardoor gaat mijn motor ongeveer 1,5 jaar mee.
Het merk is MOTECK SG-2100A.

Is er een betere motor of moet ik terug naar 90 Cm

Groeten Roberto

Het zou moeten kunnen, ik ben bang dat het toch iets teveel van het goede is. Als er dan ook nog eens een beetje wind om de hoek komt dan verwacht ik dat het teveel is geweest. Een maatje kleiner is waarschijnlijk beter.

Suc6

;)
Nr.10

De Moteck is goed, eigenlijk net als de Stab maar die laatste is veel duurder. Er staat ook aangegeven dat de motor gemaakt is voor maximaal 1 meter, dus met 1.20 krijgt ie wel veel te verduren, zeker op het dak, dus mijn advies is ook om terug te gaan naar 90cm, zelfs liever dan 1 meter gezien de hoogte en de mogelijkheid tot windvangen etc.

Er zijn wel diseqc motoren die grotere schotels aankunnen maar daar hangt ook een groter prijskaartje aan.

Zelf draai ik al jaren probleemloos met een polarmount en een actuator aangestuurd door een V-BOX II, veel sterker en veel sneller dan een diseqc moter...

Roberto;167235 zei:
Bij mij op dak is de 3e motor naar de galamiezen en ik wil nu een goede oplossing.

Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering een 1.2m schotel op dak gezet en daardoor gaat mijn motor ongeveer 1,5 jaar mee.
Het merk is MOTECK SG-2100A.

Is er een betere motor of moet ik terug naar 90 Cm

Groeten Roberto

Wat gaat er stuk , mechanisch of elektronisch gedeelte ?

actuator aangestuurd door een V-BOX II, veel sterker en veel sneller dan een diseqc moter...
Heb ik ook gehad met een 1.50 meter schotel, sterker is ie wel, sneller niet.
Verder is de instelling met een diseqc motor veel eenvoudiger. Met de Vbox II moest ik de satellietposities opslaan in de VboxII en dan zo draaien, of in de Dreambox en dan kon ik dat telkens gaan doen als er nieuwe settingslijst in kwam of firmware.

Het is maar wat je wilt, maar ik zou zelf niet meer terugwillen naar een actuator met Vbox II.
Doch als je groter wilt dan 1 meter dan is dat natuurlijk wel een goede optie.

Black Tiger;167276 zei:
Heb ik ook gehad met een 1.50 meter schotel, sterker is ie wel, sneller niet.
Een diseqc motor wordt aangestuurd door het 13 of 18 Volt signaal wat normaal gebruikt wordt voor de polarisatie (H of V) van de LNB.
De snelheid van het draaien is dus ook nog eens afhankelijk of je naar een Horizontaal of Vertikaal kanaal zapt, omdat bij de ene de moter door 13 Volt wordt aangestuurd en bij de andere door 18 Volt.
Bij het gebruik van een V-BOX II is wordt de moter altijd met 36 Volt aangestuurd, en is dat probleem dus niet aanwezig.

Misschien is de snelheid een gevoelskwestie, ik heb zojuist even getest, en draai met mijn opstelling van Panamsat 43W tot Turksat 42E in 25sec.
Ben benieuwd hoelang een diseqcmotor daar over doet...

Verder is de instelling met een diseqc motor veel eenvoudiger. Met de Vbox II moest ik de satellietposities opslaan in de VboxII en dan zo draaien, of in de Dreambox en dan kon ik dat telkens gaan doen als er nieuwe settingslijst in kwam of firmware.
De V-BOX II slaat de posities toch gewoon op?
Ik heb daar geen problemen mee, maar ik heb dan ook geen Dreambox en gebruik ook geen usals omdat mijn ontvanger (Humax 5400) die mogelijkheid niet heeft.

Het is maar wat je wilt, maar ik zou zelf niet meer terugwillen naar een actuator met Vbox II.
Doch als je groter wilt dan 1 meter dan is dat natuurlijk wel een goede optie.
Tja smaken verschillen... ;)

@trust,

Het is elke keer het mechanische gedeelte, er komt speling op de bevestiging van buis [aan de motor, waar je het bracket van de schotel om klemt] aan de spindel. Dit is bevestigd met 1 inbus bout. Ik ga van de week ff aan de gang met PU lijm en een langere bout waardoor je een en ander met een moer kunt aantrekken.

Nou heb ik ook gelezen van een frontier met 10 LNB,s is er iemand die daar wat van kan zeggen, behoudens het feit dat dit ff een paar poepies duurder is.

Groet Roberto

Bij het gebruik van een V-BOX II is wordt de moter altijd met 36 Volt aangestuurd, en is dat probleem dus niet aanwezig.
Dat is inderdaad correct, meer voltage, doch de motor is groter, zo'n 18" staaf (althans die had ik) en de schotel ook, hetgeen ook behoorlijk wat meer kracht vergt om de zaak omgedraaid te krijgen.
Ik draai nu met mijn diseqcmotor echt soepeler en vooral stiller van 28 oost naar 7 west dan dat dit met mijn Echostar 1.50 ging.
Da's dan ook het enige wat ik kan meten want ik kan maar van 28 oost tot ongeveer 7 west kijken op dit moment en dat duurt 13 deconden.
Terug van 7 west naar 28.2 oost duurt 12 seconden. Er zal dus niet zo gek veel verschil in snelheid zitten lijkt me.
Kan zijn dat de 36v motor iets sneller is, maar veel toch zeker niet.

De Vbox II slaat inderdaad de posities op, da's wat ik zei, maar dan moet je ze dus ook aansturen, oftewel de ontvanger op een of andere manier duidelijk maken dat als je naar Astra 2A wilt hij een signaal aan de Vbox II moet doorgeven dat ie bijv. naar positie 4 moet sturen.

Doch zoals gezegd, het is een keuze die men maakt voor groter of iets kleiner, ligt er ook weer aan hoe vrij je blikveld is.
Als ik verder kon draaien dan had ik die grote schotel ook niet weggedaan. Maarja van 28.2 oost t/m eigenlijk rond de 20 west en dan is het op.

Wave Frontier? Dat kan heel goed werken, je hebt dan een aantal LNB's op een vaste positie.

Als je maar 3 posities wilt of 4 kun je ook een goedkopere variant nemen, als je meer wilt dan is zo'n Wave Frontier wel handig. Het is dan even een crime om het ding goed te monteren, want die weegt zo'n 14 kilo, daarna komt nog het afstellen etc., maar da's iets minder moeilijk.
Heb je het eenmaal klaar, dan is het ook wel een genot.

Roberto;167285 zei:
@trust,

Het is elke keer het mechanische gedeelte, er komt speling op de bevestiging van buis [aan de motor, waar je het bracket van de schotel om klemt] aan de spindel. Dit is bevestigd met 1 inbus bout. Ik ga van de week ff aan de gang met PU lijm en een langere bout waardoor je een en ander met een moer kunt aantrekken.

Nou heb ik ook gelezen van een frontier met 10 LNB,s is er iemand die daar wat van kan zeggen, behoudens het feit dat dit ff een paar poepies duurder is.

Groet Roberto

i.p.v. PU lijm zou ik Loctite gebruiken , lijkt met beter op z'n plaats , die hebben verschillende soorten om metaal met metaal te verbinden .

Ik heb een stab HH120, met een visiosat wok van 90cm.
Misschien een vreemde combinatie, maar het werkt altijd, en dat al een jaar of 5. Ik heb hem nog nooit bij hoeven stellen, ook niet na een storm.
Het enige nadeel is dat hij maar langzaam draait.

Ik heb een Moteck zoals Roberto met een 88cm erop... werkt ook al meer dan een jaar perfekt. Is alleen wel meer dan de helft goedkoper dan een Stab HH120.
Doch da's vrij logisch, met 90cm zit je binnen de beperking van 1 meter schotels die op die motors geadviseerd word.

I.p.v. een actuator is er ook nog een horizon to horizon motor van jaeger welke op 36v. werkt en die schijnt wel stiller te zijn dan een actuator.Het betreft hier de 1224

Roberto;167285 zei:
@trust,

Groet Roberto

ik heb er zelf ook een met 12 lnb en het bevald mij goed zap en beeld
dan hoef je niet meer te wachten ik heb er geen fot van maar pet123 wel
http://www.humaxdreamsettings.nl/schotels.html

groeten humana

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan