Opel Vectra, deurpaneel verwijderen, hoe?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.456
Punten
113
Leeftijd
61
Beste mensen.

Ik heb een Opel Vectra 18i van 1993 en wilde daar het deurpaneel van verwijderen.
Nu zit ik met het laatste stukje en dat is dus het zwengeltje van het raam.

Ik ben me rot aan het zoeken naar dat ijzeren ringetje, zeg maar zo'n ronde U die normaliter als borgpen dient. Doch deze is gewoonweg niet te vinden. Los zit ie ook niet want ik krijg het hendeltje er ook niet zomaar even afgetrokken.

Moet dat soms op een andere manier los? En zoja, hoe dan?

Ik heb het bij mijn "oude" Zafira een keer open gehad voor het monteren van het alarm.
Ik weet alleen niet meer hoe het zat.

Misschien heb je hier iets aan???

Suc6

;)
Nr.10

Heb je FTD, kijk dan even onder dit ftd nummer 633953 daar staat de Werkhandboek voor Opel, die via binaries kunt binnenhalen.
Hier staat de nzb er voor: http://www.binsearch.info/?q=Werkplaatshandboek+Opel+TIS&max=25&adv_age=7&server=
Op die cd staan meerdere soorten van Opel.
Ik heb hier bij mij op de cd's van Olyslager, Kluwer en Autodatacd gekeken alleen op de cd van kluwer stond hoe een raammechanisme te verwijderen van de voorportier en daar stond alleen bij verwijder eerst de binnenbekleding, haha heb je niks aan dus..

Kwam deze tegen ik was namelijk op zoek naar de werkplaatshandboek van de Alfa Romeo 145 16e boxer van 1995, vandaar dat ik wist dat ie er stond..

Suc6 Henk

Heb het warschijnlijk voor je gevonden:

------------------------------------------------------
bij de Vectra B2, en vrijwel alle opels,

Deurpaneel rond de raamslinger iets naar achter duwen, dan zie je aan de achterkant van de raamslinger een klein metalen borgveertje zitten.
deze kan je met een kleine schroevendraaier wegduwen, dan komt het borgveertje helemaal los (kan wegschieten) dan kan je de raamslinger er zo af halen.

terug monteren is makkelijker, borgveertje weer op zn plek aan de slinger, en de raamslinger weer terug op zn plek drukken.
wel even opletten dat je hem op dezelfde stand terug zet als de andere portieren in gesloten stand.
--------------------------------------------------------

Vond het hier: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=82601

klopt wat big henk zegt kameraad van mij heeft opel sloperij zo doende weet ik dat
gr frans

Strak plan.

Hij vroeg er tenslotte niet om dat dat hendeltje er weer op moest kunnen.

Allereerst wil ik iedereen graag bedanken voor de antwoorden, ik heb ze allemaal gelezen.
Ik heb overigens geen B2 versie van de Vectra maar een type A, kan dat kloppen?

Om te kijken had ik weinig ruimte maar met twee schroevendraaiertjes kon ik me wel ruimte genoeg maken, het paneel heeft overigens maar heel weinig ruimte om te bewegen.
Schijnt trouwens een apart stukje gereedschap voor te zijn, een soort metalen plaatje zag ik elders op een forum.

Morgen gaan we nog eens proberen. Allereerst met de tip die Nummer10 gaf, op dat forum ben ik nog eens gaan zoeken naar "paneel" in de Opel sectie en kwam daar een thread tegen met mensen met hetzelfde probleem.
Daar plaatste iemand het onderstaande tekeningetje en dat scheen te werken:
http://img484.imageshack.us/my.php?image=raamslinger5rg.jpg

Dus dat proberen we morgen als eerste (ja "we" want de buurman helpt).:)

Als dat niet werkt gaan we nogmaals aan de gang met de door Big-Henk beschreven methode. Zoals gezegd hebben we die vandaag al geprobeerd maar er was geen ringetje te zien.
Het zou kunnen zijn dat ie toch net wat verder onder het hendeltje zit en ook nog zwart is. Het nokje heb ik namelijk wel net kunnen zien, althans het grootste deel. Van dat nokje waar dat borgpennetje normaliter achter zit.
Maar als dat klopt dan zit het borgpennetje dus onder de achterkant van de slinger en gaat het heel moeilijk worden er aan te komen.

Het gaat er om dat we van deze Vectra de centrale deurvergrendeling aansluiten op het alarm, zodat met dat ding de deuren open en dicht te maken zijn.
De kabels zullen geheid binnen ook uitkomen, maar we willen liever meten om zeker te zijn.

Dus morgen met goede moed weer proberen!

Nogmaals dank voor alle antwoorden, zal in elk geval laten weten wat het geworden is.

Ik zou het nog even laten weten. Wegens regen hebben we verder niet kunnen inbouwen, maar de zakdoekmethode zoals afgebeeld was de juiste manier.

Het paneel was namelijk niet naar achter te drukken, daar zit bij dit type schijnbaar een metalen plaat achter en je komt er gewoon niet bij.
Als je het zo met de zakdoek doet en wat op en neer beweegt komt opeens vanzelf een klein stukje van het borgringetje aan de achterkant van het hendeltje tevoorschijn.
Deze kun je dan met een schroevendraaier er uit wippen of met een platbaktang vast pakken en verder er uit trekken.

Doe je het met een schroevendraaier moet je wel opletten dat ie niet weg springt.

Nogmaals dank voor alle hulp!

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan