Oplichting via UPS?? SMS

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.528
Waarderingsscore
649
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Ik krijg via SMS volgend bericht:

UPS: Geachte klant, uw product NLXxxxxxxx is aangekomen, met een uitstaande douanebetaling van 2,99€ : http://xxxxxxxxxxxxxx

Omdat ik wat bestellingen heb was het niet verdacht en 2€99 is te overzien.

Dus klikte ik op de link . En kom op het volgende adres
https:/Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ik heb de link vervangen door xxxxxxx want zowel de http:// wordt doorgelinkt naar https://

Het is het traceeradres , althans dat lijkt het, van UPS exact dezelfde indeling etc.
En https?????
Maar klik je op een van de informatie buttons

Bv: contact met ups dan gebeurt er niks
De overige info buttons idem dito.

Hier ben ik gestopt want dit is duidelijk een poging om iets meer dan 2€99 te ontvangen.
 
weet niet waar jij besteld maar normaal gesproken is van uit ali duidelijk dat de klant zelf de douane moet regelen
 
Er zijn ontieglijk veel buitenlandse online shops dan alleen Ali express.

Buiten dat eenieder kan zo'n SMS krijgen want de link is gewoon universeel. Geen naam (klant is geen naam). , geen verzender etc.

Dus je bent gewaarschuwd.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, dit hebben ze eerst geprobeerd per mail, vanaf diverse pakketdiensten zogenaamd.
En ze komen ook via SMS binnen en niet alleen van UPS, dus ben gewaarschuwd inderdaad!

Is niet van de echte pakket diensten @sat-ed dus gewoon van oplichters.
 
Ik kreeg ook een sms van zo'n pakketdienst en moest het eea invullen wilde mijn pakje bezorgd worden.
Vervolgens duurt het een paar dagen en ik maar wachten en wachten, maar tot op heden nog niets ontvangen!!

....ik had ook niets besteld trouwens.. :biggrin: :biggrin:
 
Hebben ze in elk geval wel jouw gegevens en daar gaat het soms ook om. ;)
 
Als ik voor elke phishing sms en mail die ik krijg een Euro krijg dan kan ik stoppen met werken.
 
@Black Tiger , dat is dan wel weer irritant.
Soms denk ik dat er iemand bij die organisatie zit die mailadressen doorverkoopt.
 
Er zijn ook organisaties die dat doen, zelfs organisaties waarvan je het niet verwacht zoals een pensioenfonds of iets dergelijks en dan niet het personeel wat er zit maar de organisatie zelf. Facebook flikte het ook.
Wat gegevens hebben en verkopen is geld waard, kan men de mensen weer vol spammen en weet ik wat.
Google is er ook groot mee geworden.
 
Bij mij is de KvK de grootste oorzaak van ongevraagde telefoontjes.
 
Ik krijg gelukkig vrijwel nooit ongevraagde telefoontjes. Zelden probeert er nog eentje het via het zakelijke nummer want dat mag, tenzij...... je zzp'er bent dus zo gauw ik dat kenbaar maak is het feest ook over. Want als ZZP'er mag je zakelijk nummer ook in het bel-me-niet register. Daar staan al mijn nummers in.
Sommigen weten dat niet dat ZZP'ers zakelijk ook hun nummer mogen beschermen maar dat is wel zo.
 
Buiten dat eenieder kan zo'n SMS krijgen want de link is gewoon universeel. Geen naam (klant is geen naam). , geen verzender etc.
Als je toch weet dat er uit een bananen land niks besteld is lijkt me het geen probleem om dat bericht als nep te betitelen.

Als ik de rest van je reactie zo lees heb je dus wel een bestelling lopen waarvan de oorsprong een dubieuze sms kan opleveren.

Bij mij is het nog altijd zo dat onverwachte sms of belletje is altijd verdacht tenzij men het tegendeel kan bewijzen.
Dit zelfde geld voor een paar soorten enveloppen meestal iets met blauw.. ik voel mij daar een beetje door bedreigd in mijn eigen huis.
Of begin ik nu teveel op robke j te lijken?
 
en dat zal niet alleen KPN zijn.
Nee ik zei toch allerlei bedrijven, ook waar je het niet van verwacht.
Gisteravond het nieuws niet gezien? Gebeurt dus bij allerlei bedrijven, kan gebeuren als je een lening neemt, iets koopt via een webshop maar ook als je een energiecontract of telefooncontract afsluit.

Het schijnt dat je NAW verificatie voor kredietwaardigheid gebeurt via enkele bedrijven die dat doen, stuk of 2 dacht ik. En die bedrijven verkopen de gegevens verder, soms dus ook naam en adres.
Zo komen bijv. prive detectives ook aan die gegevens.

Ik vertel echt geen onzin over dat soort dingen, wel grappig dat net toevallig RTLNieuws daar gisteravond met een artikel ook over kwam. Ik wilde je dat vandaag vertellen maar je hebt dus zelf ook al iets er over gevonden.
 
Jij staat er om bekend dat je geen onzin vertelt. :)
Ik was overigens in de onderstelling dat de "klant" eerst toestemming moest geven om zijn of haar gegevens door te verkopen.
...hmm, dat staat natuurlijk in de disclaimer. " u gaat akkoord dat wij uw gegevens mogen verkopen, dat wij eigenaar zijn van uw nieren en andere ingewanden en dat u slaaf bent voor onze winst...... klik op 'accepteren'"
 
Dat met die disclaimer is wel een grappige. :biggrin:

Maar men moet inderdaad eerst toestemming verlenen, daarom is dat doorverkopen dus feitelijk illegaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan